Niewiele firm z szeroko pojętej branży audio może poszczycić się rozpoznawalnością nawet wśród ludzi zupełnie z nią niezwiązanych. Niezależnie, czy mamy do czynienia z elementami nagłośnieniowymi, używanymi podczas realizacji koncertów, czy instalacyjnymi systemami, montowanymi w lokalach. Nawet, gdy myślimy o car-audio czy o konsumenckich systemach domowego audio, do głowy w pierwszej kolejności przychodzi nazwa marki BOSE. Firma zawdzięcza swoją popularność konsekwencji, z jaką dostarcza nowe rozwiązania dla każdej z wymienionych grup użytkowników, oraz unikatowym rozwiązaniom, jakie implementuje w ramach wprowadzania swoich propozycji.
Systemy L1 zaskarbiły sobie sympatię pokaźnego grona użytkowników, szczególnie w branży nagłośnieniowej. Jest to mobilna, szybka do zamontowania konstrukcja, która przy odpowiednim usytuowaniu, pozwalała na równomierne pokrycie przestrzeni dźwiękiem podczas konferencji, koncertów i wydarzeń kulturalnych, a jednocześnie zachowująca „przezroczystość” dla oka organizatorów, którym zależy na tym, aby wyposażenie techniczne nie dominowało wizualnie nad pozostałymi elementami scenografii. Obecnie marka Bose postanowiła odświeżyć i rozwinąć tę popularną konstrukcję, a w ramach oferty skrojonej pod różnorodne wymagania i udostępniła możliwość wyboru pomiędzy poszczególnymi wersjami zestawów BOSE L1 Pro.
BOSE L1 Pro – elementy wspólne
Nowa propozycja BOSE w każdej z wersji jest konstrukcją modułową. Bez wątpienia inżynierowie firmy zdają sobie sprawę, że stanowi to wielką zaletę, zarówno podczas montażu, jak i nawet podczas transportu. Elementy montowane są na podstawie, stanowiącej jednocześnie panel zarządzający podstawowymi parametrami. Użytkownik znajdzie w tym miejscu 3 wejścia sygnałowe, z których dwa pierwsze wyposażono w gniazda combo XLR/TRS, do których podłączyć można sygnał z konsolety. Gniazda te obsługują również sygnał mikrofonowy, w tym ten z mikrofonów pojemnościowych, ponieważ za pomocą przycisku, podać można zasilanie Phantom. System „ToneMatch” zapewnia dostęp do jednego z presetów, dopasowujących pracę kanałów do podanego sygnału. Z poziomu miksera można szybko wyciszyć lub ustawić proporcje głośności. Trzeci kanał umożliwia przyjęcie sygnału liniowego oraz Bluetooth.
Bezprzewodowa domena przesyłu muzyki staje się coraz bardziej popularna i niezwykle ułatwia zarządzanie materiałem dźwiękowym np. w lokalach. Przełącznik „system eq” umożliwia zastosowanie jednego z presetów „wyjściowych” systemu, aby dopasować jego brzmienie do wybranego materiału audio. Oczywiście bardziej zaawansowani użytkownicy mogą wybrać opcję „off”, aby samemu zapanować nad ogólnym brzmieniem zestawów, ale możliwość szybkiego doboru serii parametrów, poprzez naciśnięcie jednego przycisku, bardzo przyspiesza pracę. Każdy z zestawów wyposażony jest w serię przetworników średnio-wysokotonowych, ułożonych w taki sposób, aby horyzontalnie pokrywać przestrzeń w 180 stopniach. Liczba przetworników jest główną różnicą, jaka występuje między modelami. Każda z wersji Pro L1 może z powodzeniem współpracować z subwooferami SUB1 oraz SUB2. Ważnym i niezwykle ułatwiającym pracę rozwiązaniem, jest możliwość regulacji parametrów systemów za pomocą aplikacji mobilnej.
Różnice między modelami
W ramach serii subwooferów, dostępne są dwa główne modele – SUB1 oraz SUB2. Pierwszy z nich, to wyposażona w głośnik 7×13” konstrukcja, która oferuje pasmo przenoszenia do 40 Hz (przy spadku 3 dB) w dół. Biorąc pod uwagę gabaryty, jest to wynik niezwykle korzystny. Wersja SUB2 oferuje większą moc, a dzięki zastosowaniu głośnika 10×18”, pozwala na przenoszenie niskich do 37Hz w dół. Oba subwoofery oferują gniazdo „submatch”, które zapewnia zasilanie oraz przepływ sygnału audio wprost z podstawy Pro L1. Łącząc większą ilość subwooferów ze sobą, użytkownik może włączyć „cardioid mode”, który pozwala na ograniczenie propagacji basu „do tyłu”. Dzięki temu, na scenie, lub w trudnych akustycznie warunkach możemy zminimalizować problem nadmiernej ilości basu. Między modelami pełnopasmowymi również występują znaczące różnice. Model L1 Pro8 oferuje, jak wskazuje nazwa, 8 sztuk przetworników średnio-wysokotonowych, ułożonych w kształt litery „C”, dzięki czemu zapewnia pokrycie wertykalne 40 stopni. Co istotne całość waży jedynie 16 kg i zapewnia 116 dB maksymalnego SPL. Dół systemu Pro8 stanowi zintegrowany subwoofer, wyposażony w głośnik 7×13”. W tym wypadku, panel sterujący, stanowi tył niniejszego subwoofera.
Druga z możliwych opcji to zestaw L1 Pro16. Jego bazę również stanowi subwoofer z panelem regulatorów i przyłączy. Szesnaście przetworników umieszczono w kształt litery „J”, aby zapobiec graniu zestawu „do góry”, a jednocześnie zapewnić pokrycie bliskiego pola, w sytuacjach usytuowania powyżej widowni. Oferowane 124 dB maksymalnego SPL pozwala na bezproblemowe nagłośnienie koncertu i dużego wydarzenia. BOSE L1 Pro32 jest najbardziej zaawansowanym systemem serii. Oferuje 32 przetworniki, ułożone w taki sposób, aby pokryć przestrzeń w płaszczyźnie horyzontalnej 180 stopni, ale bez niepotrzebnego w wielu przypadkach rozproszenia dźwięku w płaszczyźnie wertykalnej. W praktyce dźwięk nie jest kierowany w stronę sufitu w nadmierny sposób. Panel sterujący występuje w tym przypadku w formie płaskiego elementu, a rozszerzenie dołu pasma możliwe jest poprzez zastosowanie jednego z dostępnych w ofercie BOSE subwooferów.
Podsumowanie
Nie istnieje system idealny, pasujący do każdych warunków akustycznych i każdego rodzaju materiału audio. Są jednak takie, czego przykładem jest seria L1 Pro, które pozwalają na precyzyjne dopasowanie do zastanych warunków pracy i uzyskanie wysokiej jakości brzmienia w relatywnie prosty sposób. Co istotne, BOSE L1 Pro zapewnia spójność wszystkich modeli, również z serią dostępnych subwooferów, co przekłada się na dokonanie precyzyjnych inwestycji, których stopą zwrotu będzie bardzo dobra jakość dźwięku przy zachowaniu wysokich walorów estetycznych.
Tekst: Andrzej Skowrnoński, Muzyka i Technologia