Podczas drugiego weekendu lipca w malowniczo położnej miejscowości Sława w województwie lubuskim odbył się festiwal Rap Stacja 2024. Znaczące wydarzenie dla wszystkich fanów kultury hip-hop. W sumie pięć scen, na których wystąpiły największe gwiazdy gatunku. Ponadto freestyle, graffiti, breakdance, basket, wake, rolki, deski, rowery i wiele więcej. To była ważna impreza także z punktu widzenia firmy Wsound, ponieważ miała spory wpływ na poczynione w ostatnim czasie inwestycje sprzętowe.
W przypadku tegorocznej edycji festiwalu Rap Stacja można mówić o sporym sukcesie frekwencyjnym. Ponad 20 000 uczestników, niepowtarzalna atmosfera i rzecz jasna wyjątkowy line-up. Na głównej scenie wystąpili tacy artyści jak Taco Hemingway, PRO8L3M, Oki, White 2115, Kukon, Gibbs, Sobel, Szpaku, Żabson, Paluch, Otsochodzi, Kękę, Reto, Avi, Young Igi, Malik Montana, Bambi, Young Multi, Chivas, Kinni Zimmer, Kabe, Fukaj, Gedz, Asster oraz Mr. Polska. Za nagłośnienie głownej areny festiwalu odpowiadała doskonale znana naszym czytelnikom firma Wsound. Obsługą pozostałych scen zajeły się kolejno: Show Pro Technika Imprez (scena Old School) oraz Pro-Jack (Green Stage). W naszym artykule skupimy się opisie nagłośnienia sceny głównej.
Zanim rozbrzmiały pierwsze festiwalowe dźwięki poprzedziły je żmudne przygotowania. Organizacja tak dużego festiwalu to ogromne wyzwanie logistyczne. Transport, montaż, a później demontaż sprzętu oraz zarządzanie całą infrastrukturą techniczną wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji. Dla ekipy Wsound logistyka jest kluczowym elementem pracy. Jak sami podkreślają, odpowiednie planowanie i współpraca są fundamentem sprostania nawet najbardziej wymagającym zadaniom, ponieważ „niespodzianki” zdarzają się bardzo często. Ekipa Wsound doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne są detale i ile pracy wymaga organizacja tak dużego wydarzenia. Przygotowanie głównej sceny na festiwalu o skali Rap Stacja to niemałe wyzwanie. Ekipy techniczne muszą zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół, aby wszystko przebiegło zgodnie z planem. Dzięki swojemu doświadczeniu i zaawansowanemu sprzętowi, firma Wsound stanęła na wysokości zadania.
Do nagłośnienia sceny głównej wykorzystano system JBL Professional składający się prawie ze 150 elementów, a do pokrycia był obszar o głębokość 120m i szerokość 130m. Z uwagi na specyfikę gatunku system skonfigurowano tak aby pomiędzy stanowiskiem FOH znajdującym się na 73 metrze, a sceną było jak najwięcej dźwięku. Główne grona zbudowano w oparciu o zestawy szerokopasmowe JBL VTX A12 (12 elementów na stronę), które grały do 73 metra. Od tego miejsca aż do 120 metra pokrycie dźwiękiem gwarantowały delaye złożone z 12 modułów JBL VTX V20 (po 6 na stronę). Po bokach sceny znajdował się out-fill złożony podobnie jak delaye z 12 modułów JBL VTX V20 (po 6 na stronę). Uzupełnieniem całości był front-fill skonfigurowany w oparciu o 6 zestawów głośnikowych JBL VTX F12. Wsparcie w zakresie najniższego pasma oraz odpowiednie uderzenie, tak przecież istotne w hip hopie, zapewniały 24 subbasy JBL VTX G28 w 6 klastrach. Po bokach były to klastry zbudowane z 8 modułów, a w środku – cztery klastry po dwie kolumny. Całość uzupełniało 12 monitorów scenicznych JBL VTX M22, side-fill złożony z 3 zestawów JBL VTX A6 i 3 subbasów B15 oraz odsłuch dla DJ-ów zbudowany z 3 modułów JBL VTX A6 z basem B15. Za projekt całego systemu oraz jego wystrojenie odpowiadał Marcin Horn.
Na stanowisku FOH realizatorzy mieli do dyspozycji kilka różnych konsolet: 2 x Allen & Heath dLive s7000, 2 x Yamaha DM7 i 2 x DiGiCo SD12. Transmisja sygnałów odbywała się za pośrednictwem wieloprotokołowej platformy transportowej Optocore FESTIVAL BOX dostarczonej przez Audio Rebel. To rozwiązanie typu plug & play (nie wymagające oprogramowania) oferujące 12 konfigurowalnych manualnie światłowodowych (zależnie od protokołu) wkładek SFP, 4 tunele/porty optyczne AUX 2 x 1310 i 2 x 1510 nm do dowolnego wykorzystania, (np. z 10Gb switchem), ponadto zapewniające redundantne zasilanie i redundantne główne połączenia/uplink – Multimode (opcjonalnie Single Mode). Warto też wspomnieć o zastosowanych systemach bezprzewodowych wśród których znalazło się 20 zestawów systemu monitoringu dousznego Sennheiser z serii G4, 8 zestawów Shure PSM1000 i 5 x Shure PSM900. W przypadku cyfrowych systemów mikrofonów bezprzewodowych wykorzystano 16 x Shure Axient i 8 x Shure ULX-D. System monitorowy przygotował Adrian Mikołajczyk natomiast systemem RF zarządzał Michał Ufniarz. Ponadto w skład ekipy technicznej wchodzili: Adam Szkolnicki, Adam Kotuła, Igor Janik, Krzysztof Brotoń i Zosia Kubowicz.
Właściciel firmy WSound, Mariusz Węgiełek tak komentuje udział swojej firmy na festiwalu Rap Stacja: „Zostaliśmy zaproszeni do obsługi nagłośnienia na festiwalu jesienią poprzedniego roku i nie ukrywam, że tegoroczne inwestycje były mocno powiązane z wydarzeniami jakie aktualnie obsługujemy – między innymi Festiwal Rap Stacja wpłynął na nasze decyzje zakupowe. Teraz, w środku sezonu plenerowego ciężko o obiektywne i przemyślane opinie, ale mogę już powiedzieć, że zakup JBL VTX A12 to była jedna z najlepszych decyzji w Wsound. Miło usłyszeć, na koniec imprezy: ‘Hej, dzięki – do zobaczenia za rok’. Ogrom pracy całej naszej ekipy – jej zaangażowania i poświecenia w całym procesie tworzenia festiwalu przyniosły właśnie taki pozytywny efekt, bo sprzęt sam nie zagra”. To właśnie stanowi o sile WSound. Zgrany i doświadczony zespół zdolny podołać każdemu wyzwaniu niezależnie od warunków pogodowych, a trzeba dodać, że podczas tegorocznej edycji Rap Stacji aura nikogo nie rozpieszczała. Z przyjemnością obserwujemy rozwój firmy Wsound, gratulujemy i życzymy kolejnych udanych realizacji.
Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Wsound