W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej 17 listopada odbyła się IV Międzynarodowa Konferencja Scena Jutra. Po raz drugi w teatrze pod kwadrygą Myjaka (i Pastwy) autorzy wizualnych narracji spotkali się po to, aby posłuchać, co w minionym roku wydarzyło się na scenie teatralnej, koncertowej i w sieci, gdzie gromadzi się najbardziej liczna widownia.

Małgorzata Szabłowska i Jacek Krawczykowski

O tym, jak dotrzeć do widza dzisiaj i jutro oraz w jaki sposób wykorzystać najnowsze technologie w teatralnych projektach i filmowych produkcjach na podstawie swoich doświadczeń opowiedzieli zaproszeni prelegenci z TR Warszawa, VRHeroes, Copper Candle, Pixel Race. Paweł „Spider” Pająk przeprowadził obszerny wykład na temat technologii VR, AR i XR oraz o możliwościach ich wykorzystania na potrzeby sceny muzycznej. Małgorzata Szabłowska opowiedziała o najnowszej produkcji TWON z udziałem Baletu Narodowego Exodus/Bieguni-Harnasie. Na przykładach europejskich i azjatyckich produkcji Daan Ooman z Live Legends zaprezentował wykład o istocie tworzenia i opowiadania historii.

Na tegorocznej edycji wydarzenia nie zabrakło rozmów na tematy nietechniczne, m.in. o finansowaniu w kulturze, prawie autorskim, ekologii i edukacji w sztuce. Na wykładach i w strefie stoisk partnerów wydarzenia – Prolight, LTT, PJWSTK, TR Warszawa, Akademii Teatralnej i Robe – zostały zaprezentowane m.in. produkty Robe T2 Profile, T11 Profile, listwy Tetra, XTylos HPE, Claypaky Arolla Profile MP, urządzenia systemu grandMA3 od MA Lighting, media serwer AV Stumpl Pixera oraz premierowe lampy marki My Method CLONE. Całość IV edycji międzynarodowej konferencji Scena Jutra dopełniła wystawa reflektorów retro im. Stanisława Zięby.

Tekst: Tomasz Nowak, Muzyka i Technologia