O produkcji muzyki można opowiadać i pisać godzinami, odwołując się do przykładów, wspominając rozwiązania minione, ale także te, które wciąż są w powszechnym użyciu. Można oczywiście używać do tego celu opisowego języka i zaklęć filozoficznych. Nic jednak nie zastąpi wizyty w studiu, które jest wyposażone w sprzęt najwyższej klasy, taki, który nie stara się emulować czy udawać produktu innej marki, ale będący naturalną kontynuacją jej działań, idącej z duchem czasu w kwestiach rozwiązań powodujących optymalizację pracy, przy zachowaniu wciąż bardzo dużej dbałości o dostarczenie brzmienia najwyższej próby.
Gdyby powyższe zdanie było zagadką, mającą na celu nakierować na odpowiedź, o jakiej marce mowa, najpewniej większość realizatorów i techników studyjnych wiedziałaby, że chodzi o Solid State Logic, której historia sięga roku 1969. Wśród najbardziej znaczących osiągnięć marki, znajdują się channel stripy serii E oraz G, oraz kultowy już kompresor sumy modelu G. 18 kwietnia 2024, pod patronatem oficjalnego dystrybutora marki w Polsce, firmy Commercial Audio, zainteresowani najnowszymi produktami marki SSL, mieli okazję w praktyce zapoznać się z ich możliwościami w Double Note Studio, znajdującym się na warszawskim Żoliborzu. Właścicielami studia są Grzegorz Stasiuk oraz Robert Korzeniewski, a miejsce to wyposażone jest w serię świetnych urządzeń, których duża część wywodzi się spod skrzydeł SSL. Warto nadmienić, że gościem specjalnym szkolenia była Genevieve Little, reprezentująca firmę Solid State Logic. Gen przez dwie godziny prowadziła praktyczne szkolenie z obsługi i użycia funkcji dostępnych w najnowszych urządzeniach. Od samego początku uczestnicy mogli zagłębiać się w praktyczne kwestie związane z prezentowanymi produktami oraz w teorię stojącą za zastosowanymi w nich technologiami. W ten sposób można było dowiedzieć się, czym jest „Super Analogue”, czyli technologia wykorzystywana przy okazji produkcji preampów. Prezentowane wykresy przedstawiały wprowadzane przez firmę założenia brzmienia preampów, jakimi są m.in. płaska odpowiedź częstotliwościowa, znikome zniekształcenia fazowe oraz z czego wynika precyzja przetwarzania sygnału, pozwalająca zachować jak największą szczegółowość. Zaprezentowana została ze szczegółami oraz najważniejszymi informacjami, seria małych interfejsów, czyli modele 2; 2+ oraz 12. Wyposażono je m.in. w ważny z punktu widzenia barwy, przycisk 4K replikujący brzmienie preampu flagowej konsolety serii 4000. Jest to seria, która idealnie wprowadza użytkowników w świat SSL, ponieważ ceny skalkulowano w taki sposób, aby już na początkowym etapie budowania studia można było przy niewielkiej inwestycji cieszyć się technologią tej marki.
Duży nacisk szkolenia prowadząca położyła na dokładny opis i praktyczne zastosowanie modułów UC1, UF1 oraz UF8. Jest to system sterowników, który umożliwia rozbudowę środowiska studyjnego, bardzo przyspieszając pracę nad produkcją. Przykładowe zastosowania tych powierzchni sterujących to m.in. użycie UF8 jako odpowiednika fizycznej konsolety, z ośmioma lub po dokonaniu kolejnych inwestycji i dokupieniu łącznie 4 modułów, nawet trzydziestoma dwoma fizycznymi faderami, odpowiadającymi kanałom w sesji DAW. Sterowniki te oferują również możliwość sterowania pluginami SSL oraz innych producentów, za pomocą enkoderów, ale także, po zmianie trybu działania, również dokonywanie zmian zmotoryzowanymi suwakami. Sterowniki można rzecz jasna konfigurować z poziomu oprogramowania. Genevieve nie tylko opowiedziała, jak to robić, ale „na żywym organizmie” zademonstrowała dwie metody, które pozwalają na szybką personalizację przycisków.
Po krótkiej przerwie, która okazała się być świetnym momentem na wymianę spostrzeżeń, opinii, rozmów na temat studia i sprzętu, przyszedł czas na prezentację i odsłuch możliwości hardware’owych procesorów sygnału w postaci urządzenia BUS+ oraz Fusion. Oba produkty umożliwiają rozbudowę cyfrowego świata studia o fizyczne urządzenia, które bez wątpienia, w rękach świadomych realizatorów znajdą wiele zastosowań. Każde z nich oferuje różnorodne tryby pracy i ma szereg funkcji niespotykanych w innych tego typu konstrukcjach. Walory brzmieniowe BUS+ są niepodważalne. Seria przycisków pozwala na dostosowanie pracy poszczególnych bloków do upodobań lub stylu muzycznego materiału, które podlega obróbce. Również Fusion oferuje szereg rozwiązań, których nie sposób znaleźć w konkurencyjnych odpowiednikach pozwalając np. na rozszerzanie sceny stereo. Biorąc pod uwagę fakt pracy z fizycznymi regulatorami, zarówno tempo, jak i komfort działań z urządzeniami zewnętrznymi, które stają się częścią składową procesu twórczego, to coś, do czego powinni dążyć technicy i realizatorzy studyjni.
Podsumowanie
Commercial Audio wykonał kawał dobrej roboty, organizując tego typu spotkanie w świetnie wyposażonym studio. Właściciele również nie pozostawali dłużni zgromadzonej grupie uczestników, dzieląc się pozytywnymi spostrzeżeniami i dodając od siebie co jakiś czas kilka słów na temat technologii z pod znaku SSL. Warto wspomnieć, że są oni odpowiedzialni za kreowanie merytorycznych materiałów na youtube’owym kanale Na setkę, więc są to praktycy w swoim fachu. Trzeba na każdym etapie rozglądać się w świecie dostępnego sprzętu audio, wybierać świadomie urządzenia i produkty, które będą wspomagać działania realizacyjne. Warto jednak przy tym brać pod szczególną uwagę te marki, które od ponad 60 lat stanowią niezaprzeczalny wzór produkcji w tej dziedzinie.
Tekst i zdjęcia: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia