W dniach 14-15 listopada w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie odbyło się sympozjum PC OISTAT zatytułowane „Dźwięk, obraz, światło w obiektach widowiskowych (edycja II)”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Polskie Centrum Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Techników i Architektów Teatru OISTAT oraz Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Tematyka sympozjum, podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, obejmowała szeroki wachlarz zagadnień. W programie znalazły się referaty znawców świata teatru, scenografów, architektów, a także specjalistów technologii sceny związanych z dźwiękiem, światłem i multimediami. Wspominano także tych, którzy odeszli w ostatnim czasie – Ewę Więckowską-Kosmalę, Macieja Wojciechowskiego i Stanisława Ziębę, poświęcając im wykład in memoriam.

Niezwykle interesującej części teoretycznej towarzyszyła wystawa nowoczesnego sprzętu i rozwiązań scenotechicznych. Na stanowisku firmy ESS Audio można było obejrzeć, między innymi, najnowsze produkty JBL Professional oraz rozwiązania firmy TiMax, jednego z pionierów dźwięku immersyjnego. Warto dodać, że temat ten przewijał się także wśród referatów. Jeden z nich prezentował Maciej Barański z firmy ESS Audio, opowiadając o nowej realizacji w Teatrze Polskim w Szczecinie, wyposażonym właśnie we wspominany system TiMax. Temat technologii immersyjnej oraz aktywnej akustyki przywołał w swoim w wykładzie również Łukasz Kaźmierczak z Audio Plus, opowiadając o szczegółowo opisywanych na naszych łamach instalacjach w Teatrze wielkim w Poznaniu czy sali koncertowej Cavatina Hall w Bielsku Białej.

Frekwencja dopisała

Na sympozjum OSTAT obecne było Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR. Najstarsza polska firma, zajmującą się kompleksowymi realizacjami inwestycji w dziedzinie kultury i mająca na swoim koncie projekty oraz przebudowy wielu scen polskich teatrów, obiektów kultury i sal koncertowych. W Teatrze Collegium Nobilium prezentowała rozwiązania ze swojego obszernego katalogu dystrybucyjnego. Na miejscu można było obejrzeć i sprawdzić możliwości urządzeń z oferty takich firm jak Spotrack, ETC, ChamSys, ELATION Professional, Spotlight, DTS Lighting, Obsidian Control Systems i Vari-Lite.

Nasz magazyn był jednym z patronów medialnych wydarzenia.

Swoją prezentację podczas wydarzenia, a także stoisko miała ponadto firma Prolight. Uczestnicy sympozjum mogli zapoznać się z szeroką ofertą urządzeń marki Robe takich jak głowice ruchome T1, T11 MFS, ProMotion czy Esprite, a także premierowo sprawdzić w akcji footlighty Robe o wdzięcznej nazwie Footsie.

Sympozjum PC OISTAT 2023

Stage Source prezentował urządzenia marki Martin, a wśród nich nietuzinkowe głowice typu wash MAC Aura XIP, będące idealnym rozwiązaniem do profesjonalnych zastosowań w branży eventowej, teatralnej i telewizyjnej. Z ramienia Stage Source występował także Radosław Zacheja, który opowiedział o najnowszych trendach i zmianach w zakresie projektowania technologicznego dla teatrów i domów kultury.

Sympozjum wzbogaciły stoiska takich firm jak ESS Audio, Prolight, P.S. Teatr, Stage Source, Mikor Inżyniering, Group AV i Sella.

Z pewnością z każdy mógł znaleźć coś dla siebie zarówno podczas wykładów, jak i na stoiskach firm, gdzie specjaliści wnikliwie odpowiadali na wszystkie pytania zainteresowanych. Sympozjum OISTAT to swoista platforma wymiany myśli i doświadczeń. Wydarzenie, które ułatwia nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji biznesowych. Jest nam niezmiernie miło, że jako patron medialny moglibyśmy być częścią tego wydarzenia. Jeden z paneli dyskusyjnych poprowadził Łukasz Kornafel, redaktor naczelny zaprzyjaźnionego magazynu „AV Integracje”, związany z „Muzyką i Technologią” od wielu lat. Organizatorom dziękujemy za zaufanie, doskonałą organizację i inspirujące spotkania. Gratulujemy frekwencji i mamy nadzieję, że w przyszłym roku wydarzenie przyciągnie jeszcze większą grupę osób i firm, które zechcą je wesprzeć.

Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia; Piotr Piekut