Otwarta na początku roku Cavatina Hall w Bielsku-Białej to pierwsza w Polsce sala koncertowa zbudowana i zarządzana całkowicie ze środków prywatnych. Jest to absolutnie wzorcowa przestrzeń pod względem akustyki oraz zastosowanych technologii, przez co ma szansę stać się jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych południowej Polski. Najnowocześniejsze technologie sceniczne i audiowizualne, od mikrofonów przez śledzenie dźwiękiem i światłem, mechanikę sceny, elementy zmiennej akustyki po system informacji wizualnej, do Cavatina Hall dostarczyła spółka Audio Plus. Wszystkie elementy technologii złączono w rozbudowaną sieć cyfrowo-analogową, a zwieńczeniem instalacji jest system nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA Immersive Hyperreal Sound marki L-Acoustics.
Sala koncertowa Cavatina Hall przy ulicy Dworkowej w Bielsku-Białej uruchomiła działalność w styczniu 2022 roku, a jej budowa rozpoczęła się trzy lata wcześniej. Jest własnością jednej z największych polskich firm deweloperskich – Cavatina Holding – która stworzyła to miejsce własnymi środkami od koncepcji przez projekt oraz budowę aż po wyposażenie wnętrz. Piękny budynek o szklanej elewacji mieści biura spółek holdingu oraz firm zewnętrznych, w pełni wyposażone studio nagraniowe, kameralną salę widowiskową oraz wisienkę na torcie: supernowocześnie wyposażoną salę koncertową na 1000 miejsc. Przy budowie Cavatina Hall inwestor zawarł współpracę z topowymi firmami każdej z branż. Niezmiernie ważne miejsce na tej prestiżowej liście zajmuje spółka Audio Plus, której inwestor powierzył technologie estradowe. Firma współuczestniczyła w budowie od początku tego projektu aż do jego ukończenia. Efektem tej współpracy jest sala koncertowa, która może ze spokojem pretendować do jednego z najlepszych tego typu obiektów na świecie.
Cavatina Hall łączy ze sobą funkcje komercyjne z promocją sztuki w unikatowym i nowoczesnym budynku. To duży kompleks: znajdują się tu nie tylko sala koncertowa, sala kameralna oraz studio nagrań, ale również luksusowe centrum biznesowe. Jest to pierwszy budynek w naszej części Europy, który łączy w sobie funkcje kulturalne z funkcjami biznesowymi, zachowując przy tym najwyższy poziom i klasę. Każda przestrzeń w Cavatina Hall została zaprojektowana i wykonana z zachowaniem najwyższej staranności i dbałości o detale. Od foteli przez drewniane okładziny na ścianach aż po elementy zmiennej akustyki opartej na automatycznie rozsuwanych roletach i kotarach akustycznych – sala koncertowa została zaprojektowana tak, by każdy rodzaj muzyki perfekcyjnie rozbrzmiewał w całym jej wnętrzu. Jej akustyka pozwala na wydobycie pełni barw zarówno podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, jak i przebojów gwiazd muzyki rozrywkowej. – Wszystkie elementy, które zostały zaprojektowane i wprowadzone do wirtualnego modelu akustycznego tej sali, były sprawdzane w laboratorium Zakładu Akustyki Instytutu Techniki Budowlanej – mówi projektantka akustyki w Cavatina Hall, Ewa Więckowska-Kosmala. – Drewniane elementy rezonansowe, jak fale w podbalkoniach, to kompozycja wielu pudeł rezonansowych, a każde nastawione jest na inną częstotliwość – dodaje. Brzmienie samej sali zostało szczegółowo dopracowane, zaś by zachować tę samą jakość także w koncertach nagłośnionych, zastosowano najnowocześniejszy system nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA od L-Acoustics, który podnosi przyjemność ze spotkania z każdą nutą, niezależnie od zajętego miejsca na widowni.
Inwestor był zdecydowany na wprowadzenie technologii z najwyższej półki i bezkompromisowej jakości usług. Dlatego poszukiwano dostawcy, który nie tylko zainstaluje system nagłośnieniowy i pozostałe systemy sceniczne (oświetlenie, mechanizację sceny czy multimedia), ale także zapewni obsługę na wszystkich poziomach tej niezwykłej inwestycji. Firma Audio Plus, którą wybrano, otrzymała zadanie konsultacji w dziedzinie technologii scenicznych i audiowizualnych, dostarczenia kompleksowego projektu technologicznego, koordynacji dostaw, ekip i podwykonawców oraz integracji wszystkich systemów w spójną całość. Warunkiem koniecznym było, aby cała technologia estradowa była integrowana przez jedną firmę z doświadczeniem. Spięcie tych wszystkich systemów w przejrzystą całość daje spójną pracę użytkownikowi. Miało to także wiele zalet podczas budowy, ponieważ pozwoliło na dostrzeżenie potencjalnych kolizji z dużym wyprzedzeniem i zaproponowania rozwiązań bez utraty funkcjonalności, a tym bardziej jakości. A równocześnie zapewniło maksymalną szybkość instalacji, co dla zamawiającego oznacza efektywny zwrot z inwestycji.
Spółka Cavatina od początku podchodziła do tego projektu bezkompromisowo. – Kiedy zostaliśmy zaproszeni i poznaliśmy wytyczne inwestora, zaczęła nam przyświecać myśl: może to jest właśnie to miejsce, gdzie możemy zaprojektować technologię dźwięku przyszłości? – wspomina Sylwester Wojcieszek, który był odpowiedzialny za projekt technologii estradowej. – Wkrótce zapadła decyzja o tym, że projektujemy salę koncertową z systemem nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego 360 stopni, czyli właśnie L-Acoustics L-ISA. Jest to krok milowy, jeśli chodzi o rozwój dźwięku koncertowego – mówi Wojcieszek. Dzięki nagłośnieniu w technologii L-ISA, które pracuje w ramach inteligentnego środowiska technologicznego, Cavatina Hall stała się miejscem o kolosalnym potencjale i będzie niewątpliwie jedną z najważniejszych sal koncertowych w Polsce i Europie.
Pierwszym krokiem po zatwierdzeniu współpracy między Cavatina Hall a Audio Plus było wykonanie projektu technologii. Nie wystarczyło zrobić kolejnego projektu systemu nagłośnieniowego. To musiało być zintegrowane środowisko, które pozwalałoby na zapewnienie najwyższej jakości dźwięku w sali koncertowej, ale również utrzymanie równego poziomu technologicznego dla wszystkich poziomów produkcji show – od zarządzania sygnałami ze sceny poprzez rejestrację czy wysyłkę na wóz transmisyjny aż po wzbogacenie wydarzenia multimediami i światłem, a wreszcie zarządzanie wydarzeniem „od kuchni”. To wymagało spójnego pomysłu i ogromu wiedzy technicznej, a nawet zadbania o to, by urządzenia można było łatwo uaktualniać w miarę rozwoju technologii. Priorytetem było zachowanie maksymalnej elastyczności, tak by każdy artysta z dowolnym show mógł wejść do Cavatina Hall i bez większych zmian czy kompromisów wykorzystać możliwości, które otwiera przed nim zastosowana technologia. Dlatego oparto system na sieci audio obejmującej sygnały analogowe i cyfrowe oraz możliwość ich wzajemnej konwersji.
Tak przygotowany projekt technologiczny został dostarczony do inwestora w połowie 2018 roku. Przed wdrożeniem został on przesłany do konsultacji w londyńskim biurze Sound Space Vision, które zajmuje się projektowaniem akustyki i systemów audio w obiektach kulturalnych oraz przemysłowych. Audytorzy z dużym uznaniem ocenili projekt, w szczególności za innowacyjność w podejściu do projektowania technologii oraz wykorzystanie systemu, który jest rewolucją technologiczną w dźwięku. – Potwierdzenie ze strony niezależnych światowych fachowców wzmocniło zaufanie menedżerów w Cavatinie do proponowanych przez nas rozwiązań – podsumowuje Sylwester Wojcieszek.
Sala koncertowa
Przygotowując się do projektu sali koncertowej, inwestor postawił na najwyższy komfort słuchacza. – Słuchacz jest dla nas najważniejszy – mówi Katarzyna Pytlarczyk, prezes fundacji Fiducia, zarządzającej salą Cavatina Hall. – To w oparciu o jego komfort wybraliśmy lokalizację i zaprojektowaliśmy salę koncertową, która pomieści tysiąc osób, ale nie traci kameralnego klimatu – dodaje. Zadbano o to, by widz z każdego miejsca dobrze widział artystę i miał szansę nawiązania z nim niemal intymnego kontaktu, a za tym poszła skrojona na miarę akustyka. Każdy materiał, liczne ustroje drewniane, zautomatyzowane banery akustyczne, a nawet fotele nie są dziełem przypadku, lecz były świadomie zaprojektowane. Tego konsekwentnym uzupełnieniem był wybór nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA. – Cavatina Hall ma być miejscem dla ludzi, dla słuchaczy – dodaje Marcin Smolik, dyrektor sali koncertowej. – Chcemy dotrzeć do każdego i pokazać mu tę piękną salę i najwyższą jakość. Myślę że każdy widz będzie mógł znaleźć u nas dla siebie coś interesującego i naprawdę dobrej klasy. Nie odżegnujemy się od żadnych form artystycznych.
System immersyjny L-ISA
Aby zrozumieć, dlaczego w Cavatina Hall został wybrany system nagłośnieniowy L-ISA od L-Acoustics, należałoby się cofnąć do historii powstania tej technologii. Przez dziesięciolecia istnienia rynku nagłośnienia koncertowego godziliśmy się z kompromisami. Postrzeganie przestrzenności dźwięku w przypadku koncertów z publicznością na dużej powierzchni jest zawsze ograniczone. – Jeśli siedzisz nieco na lewo, słyszysz wszystko z lewej, nawet tych artystów, którzy na scenie znajdują się po prawej stronie. Twój mózg nieustannie kalkuluje różnicę między tym, co widzisz, a tym, co słyszysz – wyjaśnia Willi Klein, inżynier wsparcia technicznego L-Acoustics. To był powód, dla którego firma L-Acoustics opracowała system L-ISA. Pozwala on na pełną immersję, a więc powiązanie między zmysłami wzroku i słuchu, które daje efekt w postaci głębokich przeżyć. A przecież taki cel przyświeca każdej sali koncertowej. – Po to kupujemy do domów sprzęt najwyższej jakości, żeby słuchać dobrej muzyki z zachowaniem wierności jej odtwarzania. W Cavatina Hall mamy do dyspozycji muzykę na żywo w hi-endowej jakości. To są rzeczy niespotykane – dodaje Marcin Smolik. Zainstalowany w Cavatina Hall system immersyjny L-ISA daje ogromne możliwości, nieograniczone, jeśli chodzi o technologię. – Doszliśmy do takiego punktu zaawansowania technicznego, że dalszy wyścig producentów systemów nagłośnieniowych na decybele czy herce nie ma sensu – podsumowuje Grzegorz Stasik, inżynier wsparcia technicznego Audio Plus. – System immersyjny sprawia, że słuchacz słyszy to, co widzi na scenie.
Nagłośnienie sali koncertowej Cavatina Hall to pełna konfiguracja systemu immersyjnego L-ISA, oparta na 7 gronach powieszonych w szerokości sceny. Każde z gron składa się z 6 zestawów szerokopasmowych i jednego niskotonowego. Najniższe częstotliwości uzupełniają cztery zestawy subniskotonowe zawieszone nad widownią w układzie end-fired. – Istotnym elementem systemu nagłośnieniowego jest nie tylko to, jak gra, ale także jak wygląda. Mimo wielkości sali na 1000 miejsc, urządzenia głośnikowe są tu praktycznie niezauważalne, a jednocześnie zapewniają potężny, naturalny i rzeczywisty dźwięk – dodaje Sylwester Wojcieszek. Jako głośniki frontowe zastosowano niskoprofilowe moduły głośnikowe Kiva II. Pierwsze rzędy widowni wspiera front-fill złożony z ośmiu miniaturowych zestawów koaksjalnych, dogłośniona jest też strefa widowni za estradą na pierwszym i drugim balkonie. Dodatkowe zestawy szerokopasmowe umieszczono wokół widowni, na ścianach bocznych i tylnej: po 12 na każdym z dwóch poziomów balkonu. Kolejne cztery takie same zestawy zwieszono z sufitu dla uzupełnienia dźwięku elewacyjnego. Łącznie zastosowano aż 141 urządzeń głośnikowych marki L-Acoustics, które tworzą system L-ISA działający w obszarze 360 stopni. Pozwala to na pełną immersję publiczności, czyli zachowanie przestrzenności dźwięku i zgodność z obrazem dla każdego miejsca na widowni. W praktyce oznacza to możliwość uzyskania ciekawych, przestrzennych efektów dźwiękowych, ale w przypadku Cavatina Hall nie to jest najważniejsze. Główną zaletą jest wierna reprodukcja obrazu akustycznego sceny, czyli tego, co byśmy usłyszeli bez nagłośnienia. – W systemie immersyjnym efekty przestrzenne są łatwe do uzyskania – wyjaśnia Jerzy Kubiak, inżynier wsparcia technicznego Audio Plus i jeden z pierwszych w Polsce specjalistów certyfikowanych do pracy z technologią L-ISA. – Jednak najważniejsza jest wierność obrazu dźwiękowego. Słyszymy instrumenty, na przykład kwintetu smyczkowego, z miejsca, gdzie one znajdują się na scenie – opowiada Kubiak. L-ISA jest w stanie to odwzorować i nagłośnić dla całej widowni, niezależnie od tego, gdzie widz konkretnie się znajduje. Nad całością tego procesu czuwają dwa redundantne urządzenia L-ISA Processor i nie wymaga to stałej ingerencji reżysera dźwięku czy technika.
A zatem L-ISA już w swoim założeniu zapewnia stabilny odbiór dźwięku. Natomiast ważne jest też brzmienie. L-ISA oddaje muzykę o wiele wierniej niż dotychczasowe systemy nagłośnieniowe dzięki temu, że dźwięk nie jest odtwarzany jako suma sygnałów, lecz osobne źródła. Mamy do czynienia z najbardziej naturalnym brzmieniem, jakie tylko można oddać przez nagłośnienie. Dla realizatorów praca z L-ISA nie oznacza konieczności zdobycia nowej wiedzy, wymaga jedynie modyfikacji sposobu myślenia z miksowania do lewej i prawej na miksowanie za pomocą obiektów. Ruchy w konsolecie lub na ekranie dotykowym L-ISA Controler dotyczą pozycjonowania danego obiektu: muzyka, aktora z mikrofonem czy konferansjera. To procesor wie, którym zestawem głośnikowym musi „zagrać”, żeby wrażenie na sali było zgodne z ustawieniem realizatora. Dla artystów Cavatina Hall będzie ważnym miejscem, w którym można tę nową technologię przetestować w praktyce. – Gdy się raz spróbuje immersji, to trudno wrócić do stereofonii – podsumowuje Jerzy Kubiak. – Cavatina Hall od razu startuje z pozycji lidera, jeśli chodzi o dźwięk immersyjny, bo jesteśmy w czołówce Europy, wśród nielicznych obiektów, które taki system mają – dodaje Marcin Smolik. – Zainteresowanie tym systemem jest olbrzymie. To jest gratka dla artystów, zaś dla widza oznacza jakość. Mamy zasadę, że u nas nie artysta jest gwiazdą, ale widz. Bo bez artysty nie ma widza, a bez widza nie ma artysty.
Nagłośnienie sceny, czyli zestawy głośnikowe do realizacji odsłuchów dla występujących artystów, to kolejne produkty L-Acoustics – łącznie 27 zestawów głośnikowych różnej wielkości. Wszystkie 141 urządzeń głośnikowych marki L-Acoustics zasilanych jest z pokaźnej baterii wzmacniaczy tej samej marki, w łącznej liczbie 25 sztuk, w sumie dostarczających moc 108 kW. Dodatkowo na potrzeby obsługi wydarzeń w innych przestrzeniach, np. w foyer lub sali kameralnej, Cavatina Hall dysponuje mobilnym systemem nagłośnieniowym złożonym z zestawów L-Acoustics Syva. To jedne z najmniej rzucających się w oczy lub też po prostu najpiękniejszych zestawów głośnikowych na świecie. Ich forma i funkcja to połączenie idealne, które jest wymagane w takim miejscu jak Cavatina Hall.
Ostatnim elementem, a zarazem pierwszym, z jakim stykają się artyści, są mikrofony. Audio Plus dostarczyła zestaw mikrofonów przewodowych różnych marek oraz set mikrofonów bezprzewodowych premium firmy Wisycom. Te ostatnie skomunikowane są z 12 podwójnymi odbiornikami, co daje łącznie 24 bezprzewodowe kanały ze sceny.
Śledzenie dźwiękiem
Ważnym uzupełnieniem dźwięku immersyjnego jest system trackingu obiektów scenicznych. Pozwala on na śledzenie muzyków, aktorów czy prelegentów na scenie i odwzorowywanie ich ruchów przez system nagłośnieniowy oraz podążanie przez urządzenia oświetleniowe. Co więcej, dzięki temu systemowi można także zautomatyzować ruchy scenografii, a nawet samoczynnie wyzwalać multimedia pod wpływem ruchu scenicznego. Jest to unikatowe rozwiązanie na skalę ogólnopolską. Sercem systemu jest procesor Stagetracker Core marki TTA, który poprzez zestaw anten może komunikować się z nadajnikami systemu. Reżyser wydarzenia dysponuje 32 nadajnikami Stagetracker Tag, które może przypisać każdemu z muzyków czy aktorów. Cavatina Hall to pierwsza w Polsce sala koncertowa, która może w pełni korzystać z kształtowania przestrzeni brzmieniowej w L-ISA przy użyciu systemu śledzenia dźwiękiem. To innowacyjne rozwiązanie sprawia, że artystyczne show zyskuje nowy wymiar. – Jeśli aktorzy czy muzycy poruszają się na scenie, to poruszają się także w obrazie dźwiękowym dla słuchacza – wyjaśnia Grzegorz Stasik. – Dochodzi do momentu, gdy faktycznie słyszysz to, co widzisz ze sceny.
Sieć audio
Jak już wspomniano, projekt technologii zakładał maksymalną elastyczność sygnałów, a także ich dowolnego konwertowania. Dlatego do każdego miejsca zostały doprowadzone zarówno kable analogowe, jak i cyfrowe w różnych formatach. Zamontowano łącznie 43 przyłącza sygnałowe, rozmieszczone w przestrzeni sceny, m.in. na widowni i zasceniu, w holu wejściowym i studiu, na plafonie oraz mostach oświetleniowych, a także na patio umieszczonym na dachu (dla realizacji koncertów zewnętrznych) i w garażu podziemnym (dla wozów transmisyjnych). W każdym z tych przyłączy znajdują się wejścia analogowe i cyfrowe. W przypadku tych ostatnich, do dyspozycji są wejścia koncentryczne, optyczne oraz wejścia typu CAT w kategorii 6A. Wszystkie sygnały z przyłączy trafiają do amplifikatorni, gdzie mogą być dowolnie krosowane. Pomiędzy wszystkimi stanowiskami FOH a stanowiskami dla mikserów monitorowych są dodatkowo zrealizowane bezpośrednie połączenia skrętkowe, umożliwiające spięcie konsolet w pętlę. Daje to możliwość podpięcia każdej konsolety, jaka tylko przyjdzie do głowy realizatorom. Ten system dystrybucji sygnału ułatwia Cavatina Hall realizację wydarzeń na sali koncertowej, zarejestrowanie ich w studiu nagraniowym czy transmitowanie live lub przeniesienie koncertu na patio. Sygnały pomiędzy salą koncertową a studiem nagrań mogą być dystrybuowane albo w sposób cyfrowy, albo analogowy. Zostały zainstalowane dwa splittery audio, dzięki którym w sposób niezależny można regulować poziomy sygnałów zarówno w sali koncertowej, jak i w studiu nagrań. – Zainstalowana sieć dystrybucji sygnałów audio jest jedną z większych w kraju i umożliwia podłączenie wszystkich obecnie istniejących konsolet na rynku czy cyfrowych systemów sygnałowych – tłumaczy Tomasz Ibrom, koordynator Działu Projektów i Instalacji Audio Plus, odpowiedzialny za instalację i integrację technologii w Cavatina Hall. Sygnały docierają wszędzie w każdym formacie, dzięki czemu użytkownik może zrealizować dowolnie skomplikowaną realizację, nie walcząc z systemem, tylko korzystając z jego możliwości. – Podstawowym kryterium była elastyczność systemu połączeń – dodaje Tomasz Ibrom.
W sali koncertowej przewidziane są cztery lokalizacje stanowiska realizatorów, na których pracują dwie konsolety DiGiCo Quantum 338. Dystrybucja sygnałów między stanowiskami FOH a sceną oraz studiem nagrań zrealizowana jest za pośrednictwem wysokowydajnych urządzeń sieci cyfrowej Optocore oraz przetworników Auvitran. Tworzą one zintegrowaną sieć, dostarczającą sygnał do konsolety frontowej, realizującej dźwięk w systemie immersyjnym, oraz monitorowej, realizującej odsłuchy. Wysłanie sygnału do dalszej obróbki, na przykład do rejestracji w studiu lub do wozu transmisyjnego, odbywa się w wybranym standardzie: Dante, Madi lub analogowym. Większość zastosowanych technologii opiera się na komunikacji sieciowej. To, w jaki sposób sygnały są wymieniane, zależy od urządzeń końcowych, których oprogramowanie w większości przypadków można zmieniać w miarę upowszechniania nowych standardów. System Optocore/Auvitran może obsłużyć aż 1856 sygnałów cyfrowych. Sygnały analogowe, dostarczane do konsolet, są wcześniej rozdzielane przez 96-kanałowy analogowy splitter firmy Klotz. Natomiast urządzenia Optocore są w stanie obsługiwać również kolejne 96 sygnałów analogowych. To pozwala na najpełniejszy, najbardziej wszechstronny i elastyczny sposób dostarczania i odbierania różnorakich sygnałów. – Przetworniki Auvitran umożliwiają konwersję przysłowiowego wszystkiego na wszystko – podsumowuje Stanisław Mielczarek, inżynier wsparcia technicznego Audio Plus. – Sygnały trafiają wszędzie w sposób płynny, niewymagający biegania z kablami i przepinania złączy, wystarczy przeklikać crosspointy.
Systemy wspomagające
Tak złożony organizm, jakim jest sala koncertowa, musi mieć systemy komunikacji wewnętrznej, które umożliwią sprawne przekazywanie informacji niekoniecznie przeznaczonych dla publiczności. Służący do tego celu system interkomowy oparty jest na urządzeniach RTS, Bosch, Electro-Voice i Dynacord – w tym 107 głośników rozgłoszeniowych pracujących w sieci 100-woltowej. 24 pulpity interkomowe zainstalowane są w newralgicznych miejscach jak amplifikatornia, kabina oświetleniowa, kabina kinotechniczna, stanowiska pracy realizatorów dźwięku, jak i w innych, np. w kasie, gabinecie dyrektora, w holu wejściowym czy na foyer. Natomiast podgląd akcji scenicznej, pomagający w produkcji wydarzeń, opiera się na 12 kamerach SDI, urządzeniach wideo firmy Blackmagic oraz siedmiu monitorach podglądu: dwóch wbudowanych w szafie rackowej na stanowisku inspicjenta oraz pięciu zainstalowanych w pomieszczeniach technicznych.
Oświetlenie i mechanika sceny
Audio Plus, jako integrator wszystkich systemów w Cavatina Hall, odpowiadał również za system oświetleniowy sali koncertowej oraz mechanikę sceny. Do tych zadań zaangażowano Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR wraz z Mikor Inżyniering. Oświetlenie sterowane jest z konsolety oświetleniowej marki ChamSys, a bezprzewodową transmisję sygnałów sterujących DMX zapewnia mobilny system City Theatrical Show. W skład systemu wchodzą reflektory oświetlenia orkiestry oraz urządzenia efektowe, w tym 60 reflektorów PAR, 42 PC-ty, 42 reflektory profilowe i 96 lamp efektowych. Nie zabrakło też reflektorów prowadzących Spotlight Vedette. Obiekt dysponuje również mobilnym systemem oświetleniowym do obsługi wydarzeń w innych lokalizacjach niż sala koncertowa, składającym się z 22 LED-owych reflektorów PAR, mobilnej rozdzielnicy zasilania i sterującego tym wszystkim mobilnego sterownika oświetleniowego ChamSys.
Mechanika sceny zaś to m.in. 12 ruchomych sztankietów – siedem dla urządzeń oświetleniowych i pięć dla głośnikowych – poruszanych przez 18 wciągarek linowych. Dodatkowo zainstalowano 18 wyciągarek łańcuchowych, do dowolnego wykorzystania w zależności od potrzeb wydarzenia. Podium dla artystów posiada również trzy ruchome podesty, sterowane automatycznie z pulpitu sterowniczego. Taki układ pozwala na dostosowanie kształtu sceny do wymagań danej produkcji. Na przykład zespół może wystąpić na płaskiej estradzie, zaś gdy show obejmuje chór, śpiewacy mogą stać na trzech poziomach i nie wymaga to dodawania żadnych konstrukcji scenicznych, a jedynie wysunięcia zautomatyzowanych podestów sceny przy pomocy przycisku na ekranie sterującym.
Szczegóły dotyczące mechaniki scenicznej i niezwykle rozbudowanego systemu oświetlenia przedstawimy w osobnym artykule:
System oświetlenia w Cavatina Hall – Rozmowa z Tomaszem Zaborowskim, Pawłem Ziomeckim i Dominikiem Drobiszem z P.S. Teatr
Kinotechnika
Wraz z partnerem Awaco, firma Audio Plus dostarczyła niebagatelny system kinowy. W jego skład wchodzą: najwyższej jakości projektor 4K o jasności 35 tysięcy lumenów wraz z optyką i serwer kinowy – wszystko firmy Barco – a do tego procesor dźwięku kinowego Dolby oraz zwijany ekran o powierzchni 102 metrów kwadratowych, firmy Gerriets. Jego ruchem steruje dedykowane rozwiązanie Gerriets i warto dodać, że spuszczanie ekranu odbywa się bezgłośnie i szybko. Dodatkowo Cavatina Hall dysponuje również odtwarzaczem Blu-ray 4K i procesorem wizyjnym ze skalerem. Możliwości sali w zakresie kinotechniki, jak i każdego innego rodzaju technologii scenicznych, są zatem imponujące. Ale nie wolno zapominać, że Cavatina Hall to więcej niż sala koncertowa.
Studio nagrań i sala kameralna
Uruchomione wcześniej, równolegle z przestrzeniami biurowymi holdingu, studio nagrań zostało doskonale wyposażone. Dysponuje najwyższej klasy instrumentami, jak i mikrofonami oraz sprzętem nagrywającym i odsłuchowym. Do studia przylega sala kameralna, w której można wykorzystać subtelny i efektywny mobilny system nagłośnieniowy dostarczony przez Audio Plus, oparty na rozwiązaniu L-Acoustics Syva, konsolecie Yamaha i mikrofonach Mipro. Studio i sala kameralna są prawdziwym oczkiem w głowie pani prezes Katarzyny Pytlarczyk. – Cavatina Hall to cały kompleks. Sala kameralna i studio nagrań są cennym uzupełnieniem sali koncertowej – mówi prezes Pytlarczyk. Oczywiście zadbano o to, by przestrzenie koncertowe i studyjne nie funkcjonowały osobno, lecz były koherentnym środowiskiem kulturalnym. Ma to odzwierciedlenie także w technologii. Studio jest połączone z salą koncertową tak, by móc przechwycić wszystkie sygnały pochodzące ze sceny zarówno na cele streamingu, jak i rejestracji. – Sesje nagraniowe mogą się odbywać nie tylko w obrębie naszego studia nagrań, ale także na głównej sali koncertowej, z której sygnały zbiegają się tutaj w reżyserce – mówi Piotr Wilmanowicz, realizator dźwięku ze studia, dysponujący również certyfikatem realizatora koncertowego L-ISA. Takie poprowadzenie sygnałów jest unikatowym rozwiązaniem i sprawia, że możliwości Cavatina Hall są ogromne nie tylko pod względem artystycznym, ale i biznesowym.
System informacji audiowizualnej
Ciekawym rozwiązaniem technologicznym Cavatina Hall jest system informacji wizualnej dla gości. W holu na każdym piętrze umieszczone są monitory wysokiej rozdzielczości, które pracują w centralnie zarządzanej sieci digital signage. Składa się ona z 10 ekranów marki Sony, umieszczonych w wielu miejscach foyer, oraz 10 odtwarzaczy treści informacyjnych firmy BrightSign. Pozwala to managerom sali koncertowej nie tylko na wyświetlanie treści informacyjnych dla słuchaczy koncertu, zanim wejdą oni na salę koncertową, ale także na sprzedawanie powierzchni reklamowej.
Podsumowanie
Dostarczenie tak wielu różnych urządzeń i integracja ich w jeden działający ekosystem wymagało uczestniczenia w powstawaniu obiektu Cavatina Hall na każdym etapie. Do tego celu oddelegowany został specjalny zespół, koordynowany przez inżyniera Tomasza Ibroma. Wsparcie prac montażowych na wszystkich etapach instalacji zapewniła firma ZiKE Labs.W Cavatina Hall zastosowano najlepsze możliwe rozwiązania dostępne na rynku, natomiast usługi ze strony Audio Plus obejmowały również szkolenie osób pracujących na dostarczonych systemach oraz stałe wsparcie techniczne na telefon. Dlatego dziś przedstawiciele Cavatina Hall mówią o dużym zaufaniu do Audio Plus. – Ich profesjonalizm to coś, co rzuca się w oczy – ocenia Katarzyna Pytlarczyk. – To firma, która wie, co robi. Willi Klein z L-Acoustics dodaje: – Instalacja jest przejrzysta i schludna. Chłopaki osiągnęli tu naprawdę wiele i mogą być z siebie dumni. Wynik jest świetny.
Warto też wspomnieć o wyjątkowo krótkim czasie budowy i instalacji: od postawienia pierwszej kreski w projekcie minęły trzy lata, a obiekt już stoi i z powodzeniem działa, przynosząc dochód i realizując cele promocji kultury. – Jestem dumny, że mamy w Polsce salę koncertową, która korzysta z systemu dźwięku immersyjnego L-Acoustics L-ISA – podsumowuje Sylwester Wojcieszek, projektant technologii estradowej w Cavatina Hall.
Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Jacek Martini-Kielan, Krzysztof Skłodowski (Audio Plus)
Cavatina Hall w liczbach
- 141 urządzeń głośnikowych od L-Acoustics
- 108 kW mocy od L-Acoustics
- 42 zestawy głośnikowe KIVA II od L-Acoustics
- 36 zestawów X8 od L-Acoustics
- 25 wzmacniaczy mocy od L-Acoustics
- 17 zestawów miniaturowych 5XT od L-Acoustics
- 7 zestawów basowych SM15m od L-Acoustics
- 4 subbasy KS28 od L-Acoustics
- 2 procesory L-ISA od L-Acoustics
- 35000 lumenów projektora
- 9000 mkw powierzchni biurowo-usługowej
- 1120 sygnałów cyfrowych od Auvitran
- 989 miejsc w sali koncertowej
- 613 mkw powierzchni tarasów
- 224 miejsca parkingowe
- 110 lamp efektowych
- 107 głośników 100V od Bosch i Electro-Voice
- 102 mkw ekranu projekcyjnego
- 96 mikrofonowych kanałów wejściowych od Optocore
- 96 kanałów analogowego splittera audio od Klotz
- 60 reflektorów PAR
- 43 przyłącza sygnałowe na scenie
- 40 km przewodów
- 28 kanałów efektowych
- 24 pulpity interkomowe od RTS
- 24 kanały mikrofonów bezprzewodowych od Wisycom
- 23 kanały monitorowe
- 18 wciągarek łańcuchowych
- 16 obiektów śledzonych przez system trackingu
- 12 ruchomych sztankietów
- 12 kamer podglądu akcji scenicznej
- 10 monitorów Digital Signage
- 8 stref rozgłoszeniowych
- 7 gron głośnikowych
- 6 szaf teletechnicznych
- 6 kondygnacji naziemnych
- 4 stanowiska FOH
- 1 integrator – Audio Plus