Cavatina Hall, otwarta na początku roku w Bielsku-Białej, jest pierwszą salą koncertową w Polsce, która została zbudowana i jest zarządzana w całości ze środków prywatnych. Ten unikatowy wielofunkcyjny budynek, łączący przestrzenie biurowe i kulturalne, ma ponad 9 tys. metrów kwadratowych na sześciu kondygnacjach i obejmuje świetnie wyposażone studio nagrań oraz najwyższej klasy salę koncertową na 1000 miejsc.
Infrastruktura audio-video w Cavatina Hall jest spleciona w wyrafinowaną sieć cyfrowo-analogową, zaprojektowaną wokół urządzeń Optocore. Sieć doprowadza liczne sygnały do immersyjnego systemu nagłośnieniowego L-Acoustics L-ISA Immersive Hyperreal Sound poprzez dwie konsolety DiGiCo Quantum 338, które mogą pracować z czterech różnych lokalizacji. System ten został zaprojektowany i dostarczony przez firmę Audio Plus, wraz z najnowszymi rozwiązaniami z zakresu mechaniki sceny i technologii audiowizualnych, w tym systemem śledzenia dźwięku i światła, zmienną akustyką i systemami informacji wizualnej. Audio Plus od samego początku była mocno zaangażowana w projekt, aby pomóc w stworzeniu jednego z najlepszych tego typu obiektów na świecie. Jedną z kluczowych funkcji była skuteczna dystrybucja sygnałów pomiędzy lokalizacjami FOH na scenę, do studia nagrań czy wozów transmisyjnych. Do tego celu wykorzystano zintegrowane, wysokowydajne cyfrowe urządzenia sieciowe Optocore oraz konwertery AuviTran, które mogą obsługiwać do 1856 sygnałów cyfrowych. Podczas gdy sygnały analogowe dostarczane do konsolet przechodzą przez 96-kanałowy splitter analogowy marki Klotz, zastosowanie urządzeń Optocore umożliwia przetwarzanie kolejnych 96 sygnałów analogowych za pośrednictwem ponad 40 przyłączy zlokalizowanych w różnych miejscach wokół sceny. Zapewnia to maksymalną wszechstronność, umożliwiając przesyłanie ogromnej liczby różnych sygnałów do dowolnego miejsca przeznaczenia, a także ich dowolną konwersję.
Tomasz Ibrom, kierownik kontraktu i inżynier Audio Plus, wyjaśnił, że wybór Optocore był oczywisty. „Nigdy nie doświadczyliśmy żadnych problemów z urządzeniami Optocore” – powiedział. – „Robią dokładnie to, do czego zostały zaprojektowane, a tego właśnie oczekujemy od urządzeń stosowanych w pro audio. Również wsparcie techniczne i handlowe, jakie otrzymujemy, jest zawsze na najwyższym poziomie. To był naturalny wybór, zwłaszcza po wyborze konsolet DiGiCo.” Podkreślił oczywiste zalety rozwiązania światłowodowego, takie jak zachowanie integralności sygnału przy dużych odległościach, bezpieczeństwo redundancji, małe opóźnienia i przepustowość kanałów. „Ponadto – kontynuuje Tomasz Ibrom – światłowód jest wolny od zakłóceń elektromagnetycznych i umożliwia przesyłanie wszystkich rodzajów danych.”
Jego projekt opiera się na switchach MADI Optocore M8-OPT i M12-OPT – pierwszy z nich konwertuje sygnały w sieci Optocore na MADI, a drugi jest używany jako samodzielna matryca MADI w amplifikatorni na piątym piętrze. Ponadto sześć urządzeń X6R-FX-16MI i jeden X6R-FX-16LO pobierają sygnał z konsolet, dzięki czemu konsoleta może obsłużyć 96 wejść mikrofonowych. Inżynier Audio Plus wyjaśnia: „Ponieważ kluczem do projektu była elastyczność, wszystkie połączenia cyfrowe i analogowe są zakończone na krosownicach w amplifikatorni… optyczne, koncentryczne, CAT6 i analogowe”. Przyłącza sygnałowe znajdują się nie tylko na scenie, ale także w kabinach, na widowni, na mostach, we foyer, na patio, w studiu nagrań, za kulisami i w garażu dla wozów transmisyjnych.
„Sygnały można łączyć na wiele różnych sposobów” – dodaje. „Oczywiście nie wszystkie możliwe kanały są wykorzystywane w tym samym czasie, ale za pomocą systemu możemy na przykład przydzielić sygnały analogowe do broacastu lub studia nagrań i podłączyć dowolny dostępny na rynku mikser cyfrowy, wykorzystując Dante, AES50, MADI, Optocore, AVB itp. Możemy też zrobić szereg innych rzeczy: nagrywać koncerty za pomocą sygnałów analogowych lub cyfrowych, po konwersji analogowo-cyfrowej, realizowanej przez Optocore; umieścić muzyka w Piano Room, czyli sali kameralnej, i przesyłać sygnał do sali koncertowej. Wreszcie, możemy przesyłać dźwięk i obraz z sali koncertowej na zewnętrzne patio”.
Przez cały proces instalacji i podczas koncertów platforma Optocore pozostała solidna jak skała. „Po wyjęciu z pudełka urządzenia po prostu działają” – mówi Tomasz Ibrom. „Jeśli rozumiesz filozofię Optocore, możesz zawsze w 100 procentach ufać tym urządzeniom. Są stabilne, łatwe do skonfigurowania i doskonale współpracują z DiGiCo”.
„W ciągu sześciu miesięcy intensywnej eksploatacji obiektu, w którym co tydzień odbywa się od jednego do trzech koncertów” – mówi z dumą – „Audio Plus ani razu nie był wzywany, aby wykonać serwis”.