We wrześniu bieżącego roku w Regionalnym Centrum Kultury w Pile odbyła się konferencja prasowa z okazji odbioru nowego systemu nagłośnienia Electro-Voice zainstalowanego w głównej sali widowiskowej ośrodka.

We wrześniu bieżącego roku w Regionalnym Centrum Kultury w Pile odbyła się konferencja prasowa z okazji odbioru nowego systemu nagłośnienia Electro-Voice zainstalowanego w głównej sali widowiskowej ośrodka. Generalnym wykonawcą projektu w RCK była Agencja Artystyczna VIVO z Piły, która jest partnerem handlowym firmy Audio Plus – bezpośredniego dystrybutora Electro-Voice na terenie Polski Ze względu na konstrukcję obiektu oraz jego estetykę zapewnienie odpowiedniej jakości dźwięku nie było łatwym zadaniem. Udało się to zrealizować za pomocą głośników z serii EV-Innovation. Według założeń projektowych system nagłośnienia sali powinien być przystosowany do realizacji koncertów, spektakli muzycznych i teatralnych, konferencji, recitali i podobnych wydarzeń ze względu na wielofunkcyjność pomieszczenia. Więcej o projekcie wymiany systemu nagłośnienia w rozmowie z dyrektorem Regionalnego Centrum Kultury w Pile, panem Stanisławem Dąbkiem: Karolina Mizgier, MiT: Czy jest to pierwsza tego typu instalacja w pilskim Regionalnym Centrum Kultury? Stanisław Dąbek, dyrektor RCK w Pile: Tak, jest to tego typu pierwsza instalacja. Pracuję tutaj od dwudziestu dziewięciu lat (wcześniej w Pilskim Domu Kultury jako instruktor do spraw imprez, później jako kierownik, obecnie jako dyrektor) i nie pamiętam, żeby miała miejsce tak poważna inwestycja, która wiązałaby się z poprawą i estetyki dźwięku oraz słuchalności. Jestem z tego powodu niezwykle zadowolony. Mam świadomość, że to jeszcze nie wszystko, i mam nadzieję, że przy życzliwości oraz pomocy władz uda nam się dokończyć to, co jest niezbędne. Na szczęście to, co jest istotą, czyli front, jest już zrobione. Wcześniej zawsze był z tym problem. Dźwięk nie docierał we właściwy sposób na balkon, natomiast pod balkonem był on przekłamany i nieodpowiedni. Problem występował również z lożami. Teraz są one doposażone. Chcielibyśmy, żeby całą publiczność miała równy komfort słuchania. Poprzednie zestawy głośnikowe miały swoje lata, postęp technologiczny jest tak wielki, że należało to zmienić. Cieszę się, że tak się stało. Co prawda, były pewne kłopoty z instalacją nagłośnienia, wątpliwości, czy konstrukcja udźwignie grona, które teraz tam wiszą. Ale jest nieźle. Zatem są plany rozbudowy systemu? Plany i nadzieje, duże nadzieje. Być może przy przychylności władz uda się je zrealizować. Jakiego typu wydarzenia przeważnie odbywają się w obiekcie? Jest to dosyć specyficzna instytucja. Odbywają się tutaj spektakle teatralne, bardzo interesujące i na bardzo dobrym poziomie, jednak nie jesteśmy tylko teatrem. Odbywają się tutaj również koncerty muzyki klasycznej i rozrywkowej. Koncerty rockowe także miały tu miejsce. Kiedyś była to jedyna sala, w której tego typu imprezy mogły zostać zrealizowane. Pierwszy koncert, który organizowałem, był koncertem zespołu Daab, występował tutaj także zespół Kat. Teraz ze względu na charakter sali unikamy takich widowisk i skłaniamy się w kierunku muzyki, która łączy słuchaczy muzyki poetyckiej i rozrywkowej. Jak wyglądało pozyskanie środków finansowych? Środki otrzymaliśmy w planie budżetowym miasta na inwestycje. Jakie są pańskie odczucie odnośnie nowego systemu nagłośnienia? Przede wszystkim – brzmi bardzo dobrze. Były kłopoty z podwieszeniem gron wynikające z konstrukcji obiektu i obaw, czy będzie on w stanie je udźwignąć; pewnie powinno to wyglądać inaczej, czyli grona powinny wisieć w całości. Jednak obecne rozwiązanie, w którym zrezygnowaliśmy z podwieszenia subbasów, również się sprawdza. Po dokonaniu odbioru odczuwam dużą satysfakcję z realizacji projektu. Zobaczymy, jak to się sprawdzi w praktyce, przed nami pierwszy koncert – występ Czesława Mozila, do którego sala musi zostać doposażona. Potrzebujemy innej konsoli, odsłuchów oraz całego systemu monitorowego, ale dostarczenie tego sprzętu przez firmę zewnętrzną nie jest już problemem Najważniejszą sprawą dla publiczności jest komfort słuchania w pierwszym rzędzie, trzecim, tym ostatnim, jak i balkonowym – nowy system to zapewnia. Zmienia jakość odbioru oraz korzystania z naszych propozycji. Ludzie będą mieli świadomość, że koncerty odbywające się tutaj, są „należycie podane”. Jak wygląda kwestia omikrofonowania? Ten zakup jest jeszcze przed nami. To wyzwanie, które stoi przed większością takich teatrów, domów kultury. Nie zmienia to faktu, że realizacja tej instalacji jest już i tak dużym sukcesem. Tak, jest to stała instalacja dedykowana obiektowi. Poprzednia instalacja była wielofunkcyjna. Kiedy trzeba było ją przewieźć do parku na jakiś koncert, była pakowana i transportowana, a takie przenoszenie nie służy dobrze leciwemu już sprzętowi. Przed nami jeszcze szereg innych rzeczy, ale jest to już spory krok. Muszę powiedzieć z wielką satysfakcją, że jeżeli chodzi o ten region, jest to duża sprawa. Opis systemu Generalnym wykonawcą projektu w Regionalnym Centrum Kultury była Agencja Artystyczna VIVO z Piły. Firma pana Arkadiusza Jakobsche, funkcjonująca z powodzeniem na rynku nagłośnieniowym już od piętnastu lat, została wybrana, w wyniku publicznego przetargu do dostawy oraz montażu systemu zaprojektowanego przez biuro Sound Design, gdzie głównym projektantem jest inż. Sylwester Wojcieszek. Wymagania projektowe systemu zakładały wartość poziomu ciśnienia akustycznego urządzeń głośnikowych wynoszącą 105 dB w pełnym paśmie dla krzywej ważenia A i dla 95% powierzchni widowni, przy zasilaniu głośników sygnałem o widmie szumu różowego mocą nie większą niż ich moc znamionowa. Ponadto nierównomierności rozkładu poziomu dźwięku z korekcją częstotliwościową A w nagłaśnianym obszarze nie powinny przekraczać – 3/+3 dB w pełnym paśmie. Projekt także zakładał wymaganą zrozumiałość przekazów słownych o wartości STI nie mniejszej niż 0,55 dla 95% powierzchni widowni oraz przy zasilaniu urządzeń głośnikowych mocą nie większą od mocy znamionowej. Wszystkie założenia zostały spełnione i za sprawą urządzeń znanej oraz cenionej marki Electro-Voice zrealizowano największy jak dotąd w Regionalnym Centrum Kultury w Pile projekt systemu nagłośnieniowego. Frontowa instalacja składa się z szerokopasmowych zestawów zawieszonych na specjalnie zaprojektowanych konstrukcjach wsporczych umieszczonych po bokach sceny w postaci dwóch gron. Składają się one z pasywnych kolumn EV z serii EVF 1152D wyposażonych w   przetwornik niskotonowy 15” i wysokotonowy 3”. Każde grono tworzą trzy szerokopasmowe segmenty o paśmie przenoszenia 40 Hz – 21 kHz (dla –10 dB), mocy ciągłej 600 W, impedancji 8 Ohm, skuteczności 100 dB (1 W/1 m) oraz maksymalnym poziomie ciśnienia akustycznego SPL 134 dB. Dla odpowiedniego nagłośnienia balkonu użyto głośników Electro-Voice EVF 1152D/34 o kącie propagacji 40° × 30°, za rozkład dźwięku w górnej części widowni odpowiadają zestawy głośnikowe Electro-Voice EVF 1152D/64 o kącie propagacji 60° × 40°, zaś dla dolnej części głośniki Electro-Voice EVF 1152D/94 o kącie propagacji 90° × 40°. Ponadto po każdej stronie zostały zainstalowane dwie kolumny niskotonowe Electro-Voice EVF 2151D przenoszące pasmo już od  30 Hz (dla –10 dB), mocy ciągłej 1000 W, impedancji 4 Ω, skuteczności 101 dB (1 W/1 m) i SPL równym 137 dB, które wyposażone są w dwa przetworniki 15”. Frontfill tworzą cztery niskoprofilowe kolumny głośnikowe małej mocy EVU 1062/95. Składają się one z przetwornika niskotonowego 6,5” i przetwornika wysokotonowego 1,3”, charakteryzują się małymi wymiarami (210 × 370 × 210 mm), kątem promieniowania 90° w poziomie i 50° w pionie, pasmem przenoszenia 65 Hz – 20 kHz (dla –10 dB), mocą ciągłą 160 W, impedancją 8 Ω oraz skutecznością 92 dB (1 W/1 m). W zależności od realizowanego wydarzenia mogą być one doraźnie ustawiane na krawędzi sceny. Cztery takie same kolumny (EV EVU1062/95) zostały zainstalowane w części sali znajdującej się pod balkonem w celu jej dogłośnienia oraz po jednej w każdej loży. Wzmacniacze mocy Electro-Voice serii CPS, którymi zasilane są zestawy głośnikowe zostały wyposażone w moduł zdalnej kontroli Electro-Voice RCM 810, dzięki czemu możliwe jest zdalne sterowanie oraz zarządzanie systemem za pomocą cyfrowej matrycy audio. Komunikacja między matrycą sygnałową a wzmacniaczami odbywa się za pośrednictwem protokołu CANBus. Do zasilania szerokopasmowych zestawów głośnikowych oraz zestawów niskotonowych użyto dwukanałowych wzmacniaczy mocy  Electro-Voice CPS2.12 (2 × 1200 W dla 4 Ω / 2 × 750 W dla 8 Ω) pracujących w klasie H. Każda kolumna zasilana jest z niezależnego kanału wzmacniacza. Zasilanie frontfilli, dogłośnienia pod balkonem oraz nagłośnienia lóż odbywa się za pomocą ośmiokanałowego wzmacniacza mocy CPS8.5 (8 × 500 W dla 8 Ω). Głośniki frontfillowe i dogłośnienia pod balkonem są zasilane po dwa z jednego kanału wzmacniacza, natomiast zestawy głośnikowe w lożach z niezależnych kanałów wzmacniacza. W systemie zastosowano matrycę sygnałową Electro-Voice N8000 z procesorem DSP umożliwiającą kontrolę parametrów pracy wzmacniaczy mocy, obróbkę sygnałów wejściowych i wyjściowych oraz zdalne sterowanie i zarządzanie systemem głośnikowym za pośrednictwem środowiska IRIS-net. Aby zapobiec przeciążeniu sieci, system zapewnia zdalne i sekwencyjne załączanie się wzmacniaczy. Końcówki mocy oraz matryca sygnałowa zamontowane są w szafie technicznej oraz zasilane z panelu dystrybucji napięć AC 232 firmy Electro-Voice. Jeżeli chodzi o instalację kablową, to jest ona stworzona na bazie najwyższej jakości, specjalistycznego przewodu w powłoce bezhalogenowej FRNC firmy Klotz, przeznaczonego do instalacji w obiektach publicznych. Biorąc pod uwagę walory estetyczne sali widowiskowej Regionalnego Centrum Kultury, zainstalowane kolumny z wyjątkiem frontfilli są koloru białego, dzięki czemu idealnie komponują się z leciwą i jednocześnie piękną salą teatralną. Projekt zrealizowany w Pilskim Centrum Kultury jest już czwartym systemem marki Electro-Voice, który za sprawą Agencji Artystycznej VIVO oraz przy wsparciu inżynierów z Audio Plus został zrealizowany w tym mieście. „Piła Electro-Voice’em stoi!” – jak mawia pan Arkadiusz Jakobsche, z czym – biorąc pod uwagę obecny stan rzeczy oraz prognozy na przyszłość – śmiało można się zgodzić. tekst i zdjęcia: Karolina Mizgier Muzyka i Technologia

NAGŁOŚNIENIE I OŚWIETLENIE DLA DOMÓW KULTURY

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@muzykaitechnologia.pl mail +48 500 053 208