
„Albo ładnie, albo dobrze – proszę wybierać.” Ile razy na usta cisnęło się to zdanie, gdy na evencie, spotkaniu czy konferencji proszono nas, jako ludzi odpowiedzialnych za system nagłośnieniowy, aby pochować głośniki, bo nie licują wyglądem z misternie przygotowaną scenografią. Z drugiej strony, ile to razy sami marzyliśmy o zaoszczędzeniu przestrzeni scenicznej na koncercie klubowym, gdy musieliśmy zmieścić zespół na małej powierzchni, a system, złożony z subbasów, frontów i frontfilli, niestety tylko w taki, a nie inny sposób mógł zapewnić równomierne pokrycie dźwiękiem obszaru widowni? Z pomocą przychodziły rozwiązania bardziej kompaktowe, jednak ich jakość pozostawiała wiele do życzenia. Francuska firma L-Acoustics wsłuchała się w głosy proszące o system oferujący bezkompromisową jakość, przy zachowaniu formy pasującej do wymagań „transparentności”.
Opisywana seria produktów ma za zadanie wypełnić rynek systemów nie tylko skutecznych, ale spełniających wygórowane, estetyczne normy. Zestaw składa się z konstrukcji SYVA, opartej o sześć głośników 5-calowych, trzy głośniki 1,75 cala oraz zestawu LOW, zawierającego dwa 12-calowe głośniki, który odpowiada nie tylko za wsparcie zestawu w niższych rejestrach, ale też za odpowiednie i bezpiecznie usytuowanie na podłożu. Zamiennie lub jako uzupełnienie zarówno w kwestii mocy, jak i jeszcze lepszego zagospodarowania niskiego pasma, w ofercie obecna jest konstrukcja SYVA SUB. Pozwala ona rozszerzyć pasmo przenoszenia zestawu w dół aż do 27 Hz, pomimo zastosowania tylko jednego przetwornika 12-calowego. Za wysterowanie odpowiada wzmacniacz L-Acoustics z odpowiednimi presetami, dzięki któremu dopasowanie czasowe, częstotliwościowe i mocowe głośników jest spójne i dokładnie takie, jakie zaprojektował producent.
Nowy produkt L-Acoustics skierowany jest przede wszystkim do użytkowników ceniących sobie estetykę i najwyższą jakość dźwięku.
Wygląd i parametry
Wymiary słupka pełnopasmowego, ogrywającego pasmo w zakresie 87 Hz-20 KHz, to jedynie 209 mm x 144 mm, o wysokości 1304 mm. Kolorem, do którego ten renomowany producent przyzwyczaił już użytkowników, jest nadal ciemny brąz, ale dodatkowo na życzenie, podczas dokonywania zakupu, można wybrać dowolny kolor powłoki z palety RAL, aby zachować koherencję wizualną z przestrzenią, w której system będzie pracował, na przykład w wypadku instalacyjnego zastosowania. Górny zestaw waży 21 kg. L-Acoustics przyzwyczajał użytkowników, że dobre głośniki muszą dużo ważyć, jednak ostatnie lata udowodniły, że inżynierowie firmy starają się mocno ten parametr dostosować do wymagań związanych np. z transportem. Jak się okazuje, jest to możliwe bez uszczerbku na jakości dźwięku. Front konstrukcji zaprojektowano tak, aby zapewnić najbardziej optymalne ułożenie przetworników względem założeń produkcyjnych, czyli możliwości pokrycia dźwiękiem przestrzeni o określonych wymiarach.
Zestaw składa się z konstrukcji SYVA, opartej o sześć głośników 5-calowych, trzy głośniki 1,75 cala oraz zestawu LOW, zawierającego dwa 12-calowe głośniki, który odpowiada nie tylko za wsparcie zestawu w niższych rejestrach, ale też za odpowiednie i bezpiecznie usytuowanie na podłożu.
Ułożenie głośników sprawia, że SYVA pełnopasmowym dźwiękiem „gra” w pionie od -21 stopni do +5 stopni względem podłoża. Natomiast falowody pozwalają na uzyskanie imponujących 140 stopni propagacji w poziomie, co bezpośrednio przekłada się na świetne pokrycie szerokich przestrzeni lub miejsc, w których potencjalny użytkownik będzie zmuszony szeroko rozstawić zestaw, aby zachować estetyczny wygląd podczas produkcji. Zestawy niskotonowe LOW zawierają w sobie dwa przetworniki o średnicy 12 cali, które rozszerzają w dół efektywny zakres przetwarzanych przez cały system częstotliwości do 40 Hz. Świetnym rozwiązaniem, patrząc z praktycznego punktu widzenia, jest umieszczenie gniazd i złącz na górze niskotonowego zestawu oraz od spodu pełnopasmowej SYVA, w taki sposób, że po nałożeniu słupka na subwoofer nie ma potrzeby podłączania dodatkowych przewodów speakon do wyższej konstrukcji.
SYVA SUB pozwala rozszerzyć pasmo przenoszenia zestawu w dół aż do 27 Hz.
Otrzymuje ona zasilanie poprzez wbudowane złącza, co przekłada się na zachowanie estetyki. Dodatkowym, dostępnym w ofercie produktem, jest wspomniany nieco wcześniej SYVA SUB, który pełni rolę głośnika do zadań specjalnych, zapewniając przetwarzanie częstotliwości już od 27 Hz. Wraz z zestawem pełnopasmowym SYVA i SYVA LOW, służyć może jako zestaw infra, rozszerzając efektywnie pasmo, ale również zwiększając stosunek ilości mocy pasma niskiego względem wyższego. Tego typu rozwiązania są pożądane szczególnie w przypadku nagłaśniania większych sal i dynamicznych koncertów. L-Acoustics w ofercie ma szereg komponentów ułatwiających/umożliwiających montaż w szczególnych przypadkach. W ofercie znajdują się między innymi podstawy SYVA BASE, które dodatkowo obniżają środek ciężkości zestawu, stabilizując go na podłożu. Możliwy jest również montaż na ścianie za pomocą uchwytu SYVA WALL, na statywie (SYVA POLE) oraz na zawiesiach, hakach i pod sufitem za pomocą SYVA BAR. Zakres uchwytów jest więc imponujący i pozwala na dowolne zastosowanie produktu L-Acoustics, aby dopasować się do pomieszczenia i warunków pracy. Napędem i sercem systemu jest wzmacniacz. Francuski producent przyzwyczaił już swoich klientów do tego, że należy cały system kupować w pakiecie, tzn. poza głośnikami pasywnymi, należy wyposażyć swój park sprzętowy w końcówki mocy z procesorem DSP tego producenta. W tym przypadku presety stworzono dla wzmacniaczy nowej generacji – LA4X/LA12X, oraz starszej generacji LA8. Warto odnotować, że tylko jeden wzmacniacz wystarczy, aby w pełni napędzić i wydobyć z zestawu wszystkie walory brzmieniowe.
Dzięki szerokiej propagacji dźwięku w poziomie oraz ograniczonej w kierunku góry, SYVA zapewnia wyjątkowo precyzyjne pokrycie widowni.
Test praktyczny
O tym, że L-Acoustics SYVA stworzony został na potrzeby eventów i wydarzeń ukierunkowanych na wysoką kulturę pod względem strony wizualnej, nie trzeba nikogo przekonywać. Gołym okiem widać dbałość o estetykę i rozwiązania, które dodatkowo ją wzmacniają (wspomniany system montażu do subwoofera; gabaryty). Jednak kluczowym pytaniem jest, jak zestaw niewielkich przetworników sprawdza się w kwestii zapewnienia wysokiej jakości sygnału audio. Przede wszystkim, szeroka propagacja dźwięku w poziomie oraz ograniczona w kierunku góry zapewnia wyjątkowo precyzyjne pokrycie widowni. Zapewnia nie tylko bardzo dobre wrażenia stereofoniczne dla ludzi, którzy nie koniecznie znajdują się dokładnie w identycznej odległości od lewej i prawej strony systemu. Pozwala na swobodną pracę za pomocą panoramowania sygnałów w miksach, która odczuwalna będzie również dla ludzi, którzy znajdują się znacznie bliżej jednej ze stron. Jest to niewątpliwy plus konstrukcji. Jego, być może problematyczną, pochodną jest „granie” w stronę ścian po bokach widowni. W tym wypadku należy dokładnie zaznajomić się z warunkami pomieszczenia, dobrać odpowiednie rozwiązanie lub, jeśli to możliwe, za pomocą opcjonalnych uchwytów dopasować sposób montażu do potrzeb wydarzenia i ograniczeń pomieszczenia. Jednak pod względem stereofonii i możliwości pokrycia dźwiękiem widowni o szerokim ustawieniu, SYVA nie ma sobie równych.
Jako wzmacniacz obsługujący cały zestaw SYVA + LOW służyć może jeden wzmacniacz LA4X, którego preset gwarantuje znakomite brzmienie i pozwala na łatwe zarządzanie systemem.
W wielu przypadkach eliminuje potrzebę użycia zestawów frontfill oraz outfill. Pionowa propagacja jest również dużą zaletą produktu. Bardzo wiele sal boryka się z problemem bardzo „nieakustycznych” sufitów. Takich, które są płaskimi powierzchniami, wytworzonymi z materiałów chętnie odbijających wszystkie możliwe częstotliwości słyszalnego przez ludzkie ucho pasma. Stanowi to problem czasem nie do przeskoczenia, a użycie zestawów głośnikowych, grających zbyt mocno w górę, pogarsza dodatkowo czytelność dźwięku, szczególnie w dalszych rejonach widowni. Pięć stopni w przypadku SYVA to wartość idealnie skalibrowana, aby uniknąć problemów sufitowych. Samo brzmienie zestawu zostało skalibrowane i zaklęte w presecie DPS w taki sposób, aby natychmiast po włączeniu systemu, pokazać pełnię swojej wysokiej klasy. Dźwięk w tandemie z SYVA LOW jest spójny i nie wykazuje tendencji do uwypuklania żadnych częstotliwości. „Wizualnie” gra ciemniej, niż można by było się spodziewać po zestawie zawierającym 5-calowe głośniki średniotonowe. Z powodzeniem poddaje się każdej korekcji dokonywanej zarówno na kanałach miksowanych na poszczególnych kanałach konsolety, jak i na sumie systemu, gdy zachodzi potrzeba dostrojenia go do warunków akustycznych sali. Wysoka jakość audio utrzymuje się od niskich poziomów głośności, na których często utrzymywane są spotkania korporacyjne, eventy i małe wydarzenia, aż po wysokie SPL, które osiąga się w przypadku koncertów. Nawet podczas maksymalnego wysterowania końcówki mocy, system nie staje się krzykliwy, zachowuje swoją równomierną naturę i pozwala operować komfortowo realizatorowi dźwięku. Subwoofery LOW bardzo dobrze sprawdzają się w sytuacjach, które wymagają równomiernego podbicia głośników średnio-/wysokotonowych.
Wysoka jakość audio utrzymuje się od niskich poziomów głośności, na których często utrzymywane są spotkania korporacyjne, eventy i małe wydarzenia, aż po wysokie SPL, które osiąga się w przypadku koncertów.
Moc, punktowość i ilość decybeli, jaką można z nich uzyskać, może okazać się wystarczająca nawet do zagrania średniej wielkości wydarzenia z dynamiczną muzyką na żywo. W przypadku dużych koncertów (około 500-700 osób wewnątrz pomieszczenia), warto zastanowić się nad podbiciem niskiego pasma innymi konstrukcjami z oferty L-Acosutics np. SYVA SUB, który jest konstrukcją spójną wizualnie z niniejszym zestawem. Można wziąć pod uwagę również KS21, aby osiągnąć odpowiednią proporcję mocy góra/dół, z dodatkowym zapasem. Podczas testów, samo ustawienie nagłośnienia w kolejnych miejscach przebiegało szybko i bez zbędnej straty czasu. Jest oczywiste, jakie parametry należy za każdym razem wziąć pod uwagę (kubatura pomieszczenia, propagacja pozioma i pionowa głośników), aby podejmować szybkie decyzje i ustawiać system w najbardziej dogodnych miejscach. Jednocześnie wyjątkowo podczas testów nie padło sakramentalne pytanie organizatora „czy te głośniki muszą akurat TU stać?”. Nie zasłaniając ekranów, prelegentów, wykonawców, bardzo dobrze wywiązywały się ze swojej roli na polach transparentności designu i jakości dźwięku.
Świetnym rozwiązaniem, patrząc z praktycznego punktu widzenia, jest umieszczenie gniazd i złącz na górze niskotonowego zestawu oraz od spodu pełnopasmowej SYVA, w taki sposób, że po nałożeniu słupka na subwoofer nie ma potrzeby podłączania dodatkowych przewodów speakon do wyższej konstrukcji.
Podsumowanie
L-Acoustics nie spoczywa na laurach. Producent znany do tej pory z serii systemów służących do obsługi wielkoformatowych koncertów oraz zestawów koaksjalnych, skupił się na dostarczeniu produktu ułatwiającego pracę na rynku eventowym, z wszystkimi jego wizualno-estetycznymi wymogami. Produkty te są tak transparentne, że biorąc pod uwagę generowaną energię akustyczną, odbiorca szuka wzrokiem dodatkowych elementów systemu, nie wierząc, że tak niewielkie gabarytowo i subtelnie wyglądające głośniki potrafią tak precyzyjnie przetwarzać sygnał audio.
Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Krzysztof Skłodowski