Któż z nas nie chciałby miksować swoich nagrań na 32-kanałowej konsolecie SSL z serii G lub E? Brak pół miliona dolarów nie jest już przeszkodą! Już od dziś może to zrobić każdy kto posiada program HOST (Pro Tools, Logic, Cubase/Nuendo, Sonar, Samplitude/Sequoia i inne wspierające format VST/AU/RTAS).
Któż z nas nie chciałby miksować swoich nagrań na 32-kanałowej konsolecie SSL z serii G lub E? Brak pół miliona dolarów nie jest już przeszkodą! Już od dziś może to zrobić każdy kto posiada program HOST (Pro Tools, Logic, Cubase/Nuendo, Sonar, Samplitude/Sequoia i inne wspierające format VST/AU/RTAS).DUENDE jest potężną platformą DSP Firewire, wywodząca się z jednostek obliczeniowych najdroższych, cyfrowych stołów SSL serii C, wraz z algorytmami. Do tej pory jedynie osoby miksujące nagrania na stołach SSL mogły skorzystać z oferowanego przez nie potencjału brzmieniowego. Cena konsolety rzędu pół miliona dolarów praktycznie ograniczała dostęp do tej technologii jedynie do grona wysokobudżetowych studiów nagrań. DUENDE zmienia tą sutuację. Platforma DSP posiada moc wystarczającą do uruchomienia na 32 śladach kompletnych torów z cyfrowych konsolet SSL z serii C, oraz słynnego Bus Compresora finalizującego na szynie MIX. W odróżnieniu od innych systemów DSP, Duende nie jest urządzeniem modelującym brzmienia SSL – jest ich dokładną kopią, podobnie jak sam procesor DSP odpowiedzialny za obsługę systemu.Duende oferuje kompletną integrację z najpopularniejszymi stacjami roboczymi (DAW) za pomocą jednego prostego połączenia firewire. Bloki dynamiczne pojawiają się w obrębie DAW jako pluginy VST/AU (wsparcie RTAS poprzez program RTAS wrapper). Pluginy te kreują autentyczny channel strip SSL z filtrami, procesorami dynamicznymi i equalizacją z serii E i G, jak również legendarny stereofoniczny kompresor z szyny głównej konsolet SSL. Equalizer i blok Dynamiki tworzą wspólnie tzw. Channel Strip, który pochodzi bezpośrednio z konsolety SSL C200. Zawiera on oddzielne filtry dolno i górnoprzepustowy, czteropasmowy parametryczny equalizer, niezależne bloki kompresora/limitera i bramki szumów/ekspandera, oraz pokrętło regulacji poziomu sygnału na wyjściu bloku. Sekcja filtrów każdego bloku Channel Strip zawiera filtr dolnoprzepustowy o nachyleniu 12dB/oktawę oraz filtr górnoprzepustowy 18 dB/oktawę. Blok filtrów może być umieszczony przed, za equalizerem lub w obwodzie sidechain procesora dynamiki.Sekcja Equalizera jest klasycznym, bardzo uniwersalnym czteropasmowym korektorem o dwóch różnych charakterach (brzmieniach). Jedno z nich bazuje na equalizerze z konsolet serii G, natomiast drugie na najnowszej wersji legendarnego equalizera z konsolet SSL serii E. Plugin zawiera półkową korekcję wysokich i niskich częstotliwości (z możliwością przełączania na charakterystykę wierzchołkową), oraz dwa częściowo pokrywające się parametryczne pasma środkowe z regulacją dobroci. Podobnie jak sekcja filtrów, equalizer może być włączany w obwód sidechain procesora dynamiki. W takim przypadku sekcja filtrów poprzedza w łańcuchu sygnałów equalizer.Equalizer i sekcja kompresora/limitera kanału posiadają wiele możliwości, włączając w to stopień kompresji zmienny w zakresie od 1:1 do nieskończoności, zmienny próg Threshold (w zakresie -30 do +10dB), automatyczną regulację czasu ataku (lub do wyboru atak=1 ms) oraz czas uwolnienia (Release) zmienny w zakresie od 0.1 do 4 sekund. Kompresor/Limiter może reagować zarówno na poziom szczytowy (peak), jak i wartość średnią sygnału (RMS). Daje to dwa zupełnie odmienne tryby kompresji i limitingu, przy czym tryb szczytowy daje znacznie bardziej drastyczną charakterystykę kompresji.Sekcja Ekspander/Gate Udostępnia kontrolę zakresu tłumienia, od 0 do 40 dB, regulację progu zadziałania, od -30 do +10dB, automatyczny dobór czasu ataku (przełączalny na wartość stałą 150 us), zmienny czas podtrzymania (hold) od 0 do 4s i czas opadania (Release) od 0.1 do 4s. Buss Compressor z systemu Duende jest repliką kompresora zastosowanego na sumie w konsolecie SSL 4000 G – odnoszącej największe sukcesy konsolecie studyjnej. Parametry dokładnie odpowiadają urządzeniu sprzętowemu: do dyspozycji mamy czasy ataku w zakresie 0,1 ms – 30 ms, czas uwolnienia w zakresie 0,1 s do 1,2 s wraz z trybem AUTO, trzy głębokości kompresji: 2:1, 4:1 i 20:1, oraz regulację progu zadziałania w zakresie od +20 do -20dB i kompensację poziomu głośności MakeupGain. Umiejętne zastosowanie Bus Copresora na całym nagraniu umożliwia bardzo dobre sklejenie miksu.DUENDE dostępne jest aktualnie w wersji na MAC OSX, po wakacjach również pojawi się wersja dla Windows XP. Pluginy pracują w formatach VST, AU, i RTAS, przy częstotliwościach próbkowania 44,1 – 96 kHz. Do uruchomienia systemu wystarczy komputer Mac G4 933 Mhz, 512 MB RAM oraz 60 MB wolnej przestrzeni dyskowej. Cena całego systemu wynosi 850 GBP netto (ok. 5170 PLN netto).www.audiotechpro.pl