DAS Audio to rodzinna firma, która działa w Hiszpanii już od 1971 roku. Specjalizuje się w wysokiej jakości sprzęcie nagłośnieniowym, w tym zarówno systemach liniowych, zestawach punktowych, PA, w swojej  ofercie posiada  także oprogramowanie sterujące i monitorujące.  W Polsce produkty tej marki znajdują się w dystrybucji firmy Konsbud Audio, a w tym artykule przyjrzymy się bliżej dwóm modelom zestawów liniowych: EVENT-26A oraz EVENT-28A. Poznamy nie tylko ich parametry i pewne szczególy konstrukcji, ale usłyszymy także opinie samych użytkowników, którzy podzielili się z nami swoimi doświadczeniami.

Seria EVENT składa się z czterech typów zestawów liniowych, obok wymienionych przed chwilą są to jeszcze EVENT-210A oraz EVENT-212A, czterech subwooferów: EVENT-115A, EVENT-118A, EVENT-218A i EVENT-121A, a ponadto monitora scenicznego EVENT-M210A. Jak zatem widać, obejmuje podstawowe komponenty systemu nagłośnienia, który można zbudować w oparciu o odpowiednio dobrane modele. Oba omawiane urządzenia są systemami dwudrożnymi, wyposażonymi w dwa przetworniki niskotonowe oraz pojedynczy wysokotonowy, który w obu wypadkach jest taki sam – kompresyjny M-60. Całość umieszczono w wytrzymałej, ale lekkiej obudowie polimerowej, co sprawia, że przy sporej mocy zestawy są relatywnie lekkie, bowiem pojedyncze moduły ważą odpowiednio 16,5 kg (EVENT-26A) i 20,5 kg (EVENT-28A). Trapezoidalna, czarna obudowa oferuje standardowe opcje podwieszania, charakteryzuje się klasycznym, a zarazem atrakcyjnym wzornictwem. Oczywiście systemy liniowe nie są konstruowane pod kątem urody, mają grać, a nie wyglądać, tym niemniej z punktu widzenia użytkownika ważne jest, by produkty, w które zainwestował, wyglądały profesjonalnie. DAS Audio jest gwarancją dobrego dźwięku, ale także trwałości, zatem posiadacz takich systemów nie musi się niczego obawiać. Czoło zestawu chroni solidny grill, na którym znajduje się takż plakietka z logo producenta, po bokach znajdują się otwory wentyacyjne, zaś z tyłu mamy panel ze wszystkimi przyłączami, a także niewielki, ale czytelny wyświetlacz i enkoder (będący jednocześnie przyciskiem). Dzięki interfejsowi DAScontrol™ można łatwo i szybko dokonać wyboru ustawień wstępnych, kierując się liczbą modułów w systemie.

Oba modele wyposażono w zaawansowany 24-bitowy DSP z filtrami FIR, limiterami oraz linią opóźniającą, a całość opatrzona jest gotowymi, wygodnymi presetami.

Na panelu tylnym znalazły się złącza wysokiej jakości, Neutrik XLR oraz powerCON. Koniecznie trzeba też wspomnieć o innowacyjnym systemie olinowania, czyli FSSTM (Fast Set Splay), opracowanym w celu umożliwienia wyboru kąta już podczas układania modułów na wózkach. Osprzęt wykonany jest ze stali nierdzewnej i pozwala na podwieszanie do 16 jednostek w krokach co 1º i w zakresie od 0º do 10º. Dyspersja pozioma w przypadku obu modeli wynosi 100º, podczas gdy pionowa zależna jest od rozstawu w gronie. Producent przewidział różne warianty montażu – od najbardziej oczywistego, czyli w podwieszonym gronie, poprzez postawienie na statywach do zestackowania na subwooferach. Lekka i wytrzymała konstrukcja sprawia, że systemy liniowe z serii EVENT doskonale sprawdzą się w wielu różnych przypadkach – zarówno w stałych instalacjach (w takich miejscach jak sale koncertowe, kluby, domy kultury itp.), jak i mobilnych, w przypadku firm rentalowych czy nagłośnieniowych, które obsługują różne imprezy – czy to w miejsach zamkniętych czy w otwartej przestrzeni. Pomyślano tu o wszystkim – łatwym transporcie (moduły posiadają wygodne uchwyty), szybkiej instalacji i konfiguracji. Z punktu widzenia użytkowników, ekip technicznych są to bardzo ważne cechy, bowiem wpływają na komfort pracy i istotnie skracają czas na przygotowanie – a jak wiadomo nie od dziś, w powiedzeniu “czas to pieniądz” kryje się wiele prawdy. Oba modele wyposażono oczywiście w zaawansowany, 24-bitowy procesor DSP, który oferuje takie funkcje, jak zwrotnica, korektor, opóźnienie i limiter. Dzięki zastosowaniu technologii filtrowania FIR, zestaw zapewnia stałą odpowiedź fazową, dzięki czemu otrzymujemy bardzo dobry, klarowny dźwięk.

 

Mniejszy z omawianych modeli, czyli EVENT-26A, to dwudrożny, aktywny system liniowy, który zaprojektowano z myślą o zapewnieniu wydajności, a także łatwości użytkowania. Konstrukcję wyposażono w dwa rozmieszczone symetrycznie przetworniki niskotonowe o średnicy 6,5 cala i wspomniany już wcześniej pojedynczy przetwornik kompresyjny M-60. Symetryczna konfiguracja w układzie litery „V” zapewnia stałe pokrycie poziome, które wynosi 100º (do 300 Hz). Przetwornik kompresyjny korzysta z zaawansowanej konstrukcji falowodu, zapewniającej pełną kontrolę nad dyspersją pionową, co daje możliwość precyzyjnego zgrania się między poszczególnymi modułami w gronie. Głośniki zasila dwukanałowy wzmacniacz klasy D, o mocy szczytowej 800 W i ciągłej wynoszącej 400 W. Maksymalny szczytowy poziom ciśnienia akustycznego, mierzony w odległości 1 metra, wynosi 131 dB. EVENT-26A charakteryzuje się pasmem przenoszenia pokrywającym zakres od 76 Hz do 19 kHz (-10 dB).

Trwałe obudowy, wykonane z polipropylenu, gwarantują nie tylko niezawodność, ale pozwalają na oszczędności masy całości, co w przypadku rozwiązań mobilnych i konieczności transportu jest cenną zaletą.

Drugi z modeli, EVENT-28A, ma to samo DNA, korzysta z innowacyjnych technologii DAS Audio. Jak już wspomniałem na początku, wyposażono go w taki samy wysokotonowy przetwornik kompresyjny, podczas gdy dwa  niskotonowe przetworniki neodymowe mają średnicę 8 cali. Ich symetryczna konfiguracja zapewnia stałe pokrycie poziome 100º (do 200 Hz). W tym wypadku pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 70 Hz do 20 kHz (-10 dB). Również wzmacniacz ma tutaj większą moc – w szczycie wynosi aż 1300 W (ciągła to 750 W), jest oczywiście dwukanałowy. Możemy także określić, jak owa moc rozkłada się na przetworniki – niskotonowe zasilane są z mocą ciągłą 500 W i szczytową 1000 W, podczas gdy dla wysokotonowego wartości te wynoszą odpowiednio 150 W i 300 W. Maksymalny szczytowy poziom ciśnienia akustycznego, mierzony w odległości 1 metra wynosi 133 dB.

W skład serii wchodzą cztery subwoofery: EVENT-115A, EVENT-118A, EVENT-218A i EVENT-121A

Opinie użytkowników
Producenci sprzętu nagłośnieniowego zwykle publikują wiele informacji na temat swoich produktów, danych technicznych, ale za szczególnie cenne należy uznać doświadczenia użytkowników, którzy już pracują z konkretnymi modelami, zatem wiedzą, czy spełniły one ich oczekiwania, sprawdziły się w docelowych zastosowaniach. Dlatego też postanowiliśmy zapytać parę osób z różnych firm z szeroko rozumianej branży nagłośnieniowej i eventowej – co sądzą o EVENT-26A i EVENT-28A. Jednym z rozmówców był Sławomir Płonka, prowadzący firmę Akustik Tech, mającą siedzibę w Piekarach Śląskich. Jak sam na wstępie zaznaczył: “Specjalizujemy się w pełnej obsłudze technicznej wydarzeń artystycznych, kulturalnych i rozrywkowych. Już od prawie dekady wspieramy organizatorów koncertów, festiwali, przedstawień, eventów firmowych oraz gal, zapewniając najwyższy standard nagłośnienia, oświetlenia i oprawy scenicznej”. Na pytanie co wpłynęło na decyzję o zakupie właśnie tego modelu odpowiedział: “Na wybór EVENT-28A złożyło się kilka kluczowych czynników. Model ten charakteryzuje się niezawodnością w warunkach scenicznych, szybkim montażem oraz dużą elastycznością konfiguracji, co jest dla nas niezwykle istotne przy realizacjach różnego typu wydarzeń. Nie można zapomnieć o znakomitym supporcie dystrybutora, ale także stosunek jakości do ceny był wyjątkowo korzystny w porównaniu z innymi urządzeniami dostępnymi na rynku. Na tę chwilę zakupiliśmy 18 modułów szerokopasmowych i 12 modułów niskotonowych. Przeważnie używamy ich na eventach firmowych i wszelkiego rodzaju galach, ale także koncertach plenerowych – na przykład dniach miast. System EVENT-28A jest bardzo przyjemny w montażu, zarówno stackowany, jak i podwieszany, istotna jest też szybka konfiguracja subbasów w cardioidę”. Nie mogło zabraknąć oczywiście kluczowego pytania o ocenę systemu: “Oceniam go bardzo dobrze – w porównaniu do dostępnych innych rozwiązań na rynku. Szybka konfiguracja, niska masa, bardzo dobre pokrycie nagłaśnianego terenu”.

EVENT 28A na jednej z realizacji firmy Akustik Tech. (fot. Akustik Tech)

Kolejnym rozmówcą był Marcin Kulik z firmy DB Rent, mającej siedzibę w Wieszowej. Na pytanie o genezę zakupu EVENT-26A odpowiedział w następujący sposób: “Głównie pracujemy przy dźwięku, ale dostarczamy też sceny i oświetlenie na różnego typu wydarzenia, jak konferencje koncerty, imprezy okolicznościowe itd. Pierwotnie miałem po 4 sztuki EVENT-26A na stronę i po dwa basy EVENT-115A, ale obecnie mam już 8 basów i po 6 zestawów EVENT-26A na stronę. A skąd się to wzięło? Zwróciłem się do Konsbud Audio, pojawiła się propozycja wypróbowania zestawu demo, abym sam mógł sprawdzić jak ten system gra. Mogłem go posłuchać, powiesić i wypróbować w boju, więc miałem wizję tego, jak to będzie wyglądało, więc nie był to przysłowiowy zakup kota w worku”.

Sławomir Płonka, prowadzący firmę Akustik Tech, ocenia system pozytywnie: „Szybka konfiguracja, niska masa, bardzo dobre pokrycie nagłaśnianego terenu”. (fot. Akustik Tech)

Kolejne pytanie dotyczyło wykorzystania nowego nabytku, w jakich warunkach najczęściej ma okazję pracować. Marcin Kulik odpowiedział  tak: “Przeważnie realizujemy wydarzenia plenerowe, gdzie wieszamy zestawy na ramach, a basy stoją sobie przed sceną. W 90% są to imprezy na mobilnej scenie, jakieś dożynki, dni miast, przeróżne imprezy firmowe. Plusem tego systemu jest to, że można go wykorzystywać na trzy różne sposoby: na stacku, na basach albo wiszące na ramie, są jeszcze takie specjalne tacki, które można wykorzystywać do montażu na statywach głośnikowych”. Skoro już padło zdanie o zaletach zestawów EVENT-26A, wypadło dopytać o ogólne wrażenia z ich użytkowania: “Moim zdaniem ten system to dobra opcja, bo przede wszystkim jest dość tani i bardzo dobrze brzmi, jest też spójny brzmieniowo. Można go wykorzystywać na różne sposoby, jako point source, jako frontfill i w różnych konfiguracjach, a w związku z tym, że nie zawsze można podwiesić system (niekiedy jest to bardzo utrudnione), mamy różne opcje – producent dał nam bardzo dużo możliwości pod tym względem.  Wbudowane DSP również jest bardzo pomocne. Na koncertach wielu  realizatorów nie było pewnych czego oczekiwać i byli pozytywnie zaskoczeni, że z tak małej paczki da się wykrzesać taki dźwięk”.

Dla wszystkich zainteresowanych systemem DAS Audio EVENT w siedzibie polskiego dystrybutora, firmy Konsbud Audio, przygotowano zestaw demonstracyjny, dostępny do odsłuchu i testów. (fot. M. Czarnecka)

Podsumowanie
DAS Audio EVENT-26A i EVENT-28A są bardzo ciekawą propozycją dla firm rentalowych, czy nagłośnieniowych. Wraz z innymi systemami z rodziny EVENT doskonale sprawdzą się podczas mniejszych i średniej wielkości imprez – zarówno we wnętrzu, jak i w plenerze. Mogą zresztą nie tylko stanowić system mobilny, ale być częścią stałej instalacji w mniejszych salach. A przy naprawdę kompaktowych rozmiarach i niewielkiej masie oferują spójny i bardzo mocny dźwięk, który przecież zawsze jest kluczowym elemenetm każdego wydarzenia.  I jak podkreślali nasi rozmówcy – zestawy mają szereg opcji montazowych, co oznacza, że w każdej sytuacji znajdzie się optymalne rozwiązanie – jeśli nie ma możliwości podwieszenia systemu w gronach, można go ustawić. Trwałe obudowy (wykonane z polipropylenu) gwarantują nie tylko niezawodność, ale pozwalają na oszczędność masy całości, co jest bardzo cenne w transporcie w przypadku rozwiązań mobilnych.

Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia