Technologia sceniczna rozwija się w takim tempie, że często chcąc dogonić aktualne trendy, już jesteśmy w tyle. Jedynie patrząc daleko w przód, mamy szansę wybrać rozwiązania, które w najbliższym czasie będą aktualne. Jest to szczególnie ważne w dziedzinie instalacji, gdzie od projektu do realizacji nierzadko mija tyle czasu, że technologia potrafi się zestarzeć. Tym bardziej niezwykłą przyjemność sprawiło mi zapoznanie się z efektem działań za które odpowiedzialna była firma Konsbud Audio. Poza systemem elektroakustycznym 3D, konsoletami, mikrofonami i czego tylko dusza zapragnie, Teatr Baj zyskał specjalne systemy wspomagania dla osób z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Nowoczesna instalacja ponad podziałami to rzecz naprawdę godna podziwu, za co należy się wielkie uznanie dla Teatru Baj oraz Konsbud Audio.
Teatr Baj jest najstarszym teatrem lalek dla dzieci w Polsce. Powstał w 1928 r. w Warszawie, na Żoliborzu. Z jego inspiracji powstało wiele polskich teatrów lalek, m.in. w Opolu, Olsztynie, Toruniu, Bielsku-Białej, Wrocławiu, Białymstoku, Łodzi. Na początku lat 90. Baj jako jeden z pierwszych teatrów stworzył kompleksowy program edukacji o teatrze. Jako pierwszy teatr lalek dla dzieci w Polsce został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Na wniosek dzieci Międzynarodowa Kapituła przyznała Ewie Piotrowskiej, dyrektorowi Teatru Baj, Order Uśmiechu. Teatr ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień. Swoje spektakle pokazywał na wielu festiwalach, przeglądach i występach gościnnych. W ostatnich latach stał się jednym z najwięcej podróżujących po świecie polskich teatrów lalek (prezentował swoje spektakle m.in. w Argentynie, Chinach, Rosji, Iranie, Niemczech, Serbii, Czechach, we Włoszech i na Węgrzech). Niezmiennie podstawową działalnością Teatru Baj jest tworzenie i prezentacja spektakli teatralnych na jak najwyższym poziomie artystycznym. Dodatkowo jako instytucja Baj kładzie duży nacisk na działania służące wspieraniu, rozwijaniu, promowaniu i upowszechnianiu twórczości teatralnej oraz znajdowaniu nowych dróg rozwoju. Oprócz tworzenia spektakli Baj realizuje różnorodne przedsięwzięcia teatralne i edukacyjne. Od 2009 r. prowadzi program edukacyjny „Teatr wiem co to” dla szkół i przedszkoli. W 2010 r. zrealizował wspólnie z norweskimi partnerami teatralno-edukacyjny projekt „Dziecko – teatr – świat. Ponad barierami”. W 2012 r. zainaugurował nurt repertuarowy pod nazwą „Bajowe Najnaje”, w ramach którego tworzone są spektakle dla najmłodszych dzieci – od 0 do 3 lat. W tym samym roku rozpoczęła się realizacja wyjątkowego, w dalszym ciągu rozwijanego projektu „Baj bez barier” umożliwiającego odbiór kultury przez osoby z niepełnosprawnościami. W 2014 r. realizował, wspólnie z meksykańskim partnerem, projekt „Dzieci z Santa Rosa”, w ramach którego odbyła się premiera przedstawienia „Jeśli nie powiesz, kto będzie wiedział?”. Przygotowywał warsztaty dla nauczycieli i animatorów kultury. Od 2016 roku realizuje projekty kulturalno-społeczne na warszawskiej Pradze.
Tak poważna instytucja w pełni zasługuje na rozwiązania technologiczne z najwyższej półki. Główna sala widowiskowa jest w stanie pomieścić 180 widzów. System nagłośnienia 3D został oparty głównie o kolumny głośnikowe d&b audiotechnik z serii xS i xA. Sercem systemu jest procesor 3D Astro Spatial Audio Sara, którego konstrukcja opiera się na systemie Linux, zapewniając ogromne korzyści w zakresie mocy, skalowalności i możliwości aktualizacji. Silnik renderujący SARA zajmuje zaledwie 3U standardowej szafy, oferując do 128 konfigurowalnych ścieżek sieciowych MADI lub 128 Dante przy rozdzielczości 48 kHz/24 bity. Wszystkie ścieżki można przypisać do co najmniej 32 kanałów wejściowych audio, które można renderować do 128 niezależnie przetwarzanych wyjść źródłowych dźwięku. Nawet przy pełnym przetwarzaniu procesora można zagwarantować opóźnienie poniżej 5 ms. Sterowanie nie może być prostsze dzięki dostępowi za pośrednictwem przeglądarki do intuicyjnego GUI i jednoczesnemu sterowaniu z wielu urządzeń, od konsol mikserskich i DAW po tablety i telefony z systemem Android lub iOS. Ponadto przedni panel każdego SARA ma 2,8-calowy kolorowy ekran dotykowy TFT LCD z wieloma różnymi opcjami sterowania. Aby zapewnić niezawodność, silnik SARA gotowy do montażu w szafach obsługuje kilka wbudowanych opcji rozszerzeń, podczas gdy systemy można łączyć w razie potrzeby, tworząc ogromne, wciągające efekty w rozległych przestrzeniach. Użycie protokołu Open Sound Control (OSC) zapewnia współdziałanie z systemami innych firm.
Za efektowe nagłośnienie 3D widowni odpowiadają kolumny głośnikowe d&b audiotechnik 4S, 5S, 8S. Modele te łączy konstrukcja współosiowa, która zapewnia symetryczny wzorzec dyspersji w płaszczyźnie poziomej i pionowej, podczas gdy obudowa może być zamontowana w dowolnej pozycji. 4S to lekki 2-drożny głośnik pasywny z neodymowym przetwornikiem LF i współosiowo zamontowanym głośnikiem wysokotonowym o szerokiej dyspersji. Wykorzystuje 4-calowy przetwornik w bardzo kompaktowej obudowie. 5S to lekki 2-drożny głośnik pasywny wykorzystujący ferrytowy przetwornik LF i współosiowo zamontowany głośnik wysokotonowy z kopułką o szerokiej dyspersji. Wykorzystuje 5-calowy przetwornik w kompaktowej obudowie typu bass-reflex. 8S to pełnopasmowy, 2-drożny głośnik w obudowie bass-reflex, wykorzystujący współosiowy przetwornik 8″/1″ z pasywną zwrotnicą. Dzięki pasmu przenoszenia od 70 Hz do 20 kHz, 8S może pracować w charakterze systemu pełnopasmowego.
Jako główny system PA w konfiguracji LCR pracują dwuosiowe d&b 10A, wysokowydajne 2-drożne kolumny głośnikowe z pojedynczym 10-calowym przetwornikiem w obudowie typu bass-reflex z różnymi sekcjami HF. Są to lekkie konstrukcje pasywne wykorzystujące przetworniki neodymowe i duże tuby do dokładnej kontroli propagacji, z obrotową charakterystyką dyspersji odpowiednio 75° x 50° i 110° x 55°. Oba głośniki są wyposażone w przetwornik kompresyjny o średnicy 1,4”. Z ich pasmem przenoszenia od 60 Hz do 18 kHz, obie wersje mogą być używane jako systemy pełnopasmowe. Za przetwarzanie niskich częstotliwości odpowiadają modele 27A-SUB. To kompaktowy, wysokowydajny subwoofer kardioidalny zasilany pojedynczym kanałem wzmacniacza przeznaczony do użytku z głośnikami z serii xS i xA. W obudowie znajdują się dwa przetworniki neodymowe o dużym wychyleniu w zintegrowanej konfiguracji kardioidalnej: 15-calowy przetwornik typu bass-reflex skierowany do przodu i 12-calowy przetwornik o dwukomorowej konstrukcji pasmowo-przepustowej promieniujący do tyłu.
Do zasilenia zestawów głośnikowych użyto dedykowanych wzmacniaczy d&b audiotechnik 10D i 30D. Są to czterokanałowe wzmacniacze o wysokości 2 RU zaprojektowane z myślą o instalacjach. Zawierają rozszerzone funkcje zarządzania wejściami z oddzielną kontrolą wzmocnienia wejściowego dla każdego kanału wejściowego, wejścia/wyjścia ogólnego przeznaczenia (GPIO) i złącze General Fault. Ulepszone funkcje monitorowania stanu systemu, takie jak monitorowanie wejścia i obciążenia, zapewniają przydatność w sytuacjach awaryjnych. Wykorzystują tę samą platformę cyfrowego przetwarzania sygnału, co najnowsza generacja czterokanałowych wzmacniaczy d&b. Wbudowany procesor DSP obejmuje kompleksowe zarządzanie głośnikami, przełączane funkcje filtrowania, a także definiowane przez użytkownika możliwości korekcji i opóźnienia. Obejmuje to dwa 16-pasmowe korektory, zapewniające opcjonalne filtrowanie parametryczne, asymetryczne, półkowe lub notch i do 10 s opóźnienia sygnału, z których wszystkie można zastosować niezależnie do każdego kanału. Wzmacniacze są dostępne za pośrednictwem sieci d&b Remote, przez Ethernet przy użyciu protokołu Open Control Architecture (OCA) albo przez magistralę CAN-Bus przy użyciu złączy RJ45. Sterowane są za pomocą zintegrowanego interfejsu internetowego, który umożliwia dostęp przez przeglądarkę lub za pomocą oprogramowania do zdalnego sterowania d&b R1. Funkcja LoadMatch zintegrowana ze wzmacniaczem kompensuje elektrycznie właściwości użytego kabla głośnikowego. Wzmacniacze klasy D wykorzystują zasilacz z aktywną korekcją współczynnika mocy (PFC) i utrzymują stabilną moc wyjściową podczas użytkowania ze słabymi lub niestabilnymi sieciami zasilającymi. Wszystkie złącza wejściowe i wyjściowe to gniazda Euroblock.
Konsbud Audio dostarczył i zainstalował system cyfrowej konsolety fonicznej firmy Allen & Heath. W reżyserni został zainstalowany sterownik konsolety dLive C3500. Urządzenie to oprócz sterowania całym systemem zapewnia możliwość podłączenia dostarczonych odtwarzaczy CD i mikrofonów bezprzewodowych. Port Dante, w który wyposażona jest konsoleta foniczna, służy do komunikacji cyfrowej z urządzeniami zlokalizowanymi w amplifikatorni, mikrofonami bezprzewodowymi i zintegrowanym systemem nagłośnienia widowni i dźwięku 3D. Dodatkowo, aby rozszerzyć możliwości funkcjonalne systemu, wykonano połączenia kablowe sieci Ethernet pomiędzy reżysernią oraz wybranymi pomieszczeniami teatru, m.in. sceną kameralną, foyer, Galerią Lalek, salą edukacyjną.
Teatr od 2012 roku realizuje Program „Baj bez Barier”. W tym celu zainstalowano specjalne systemy wspomagania dla osób z dysfunkcjami wzroku lub słuchu. Dla osób niedosłyszących – system współpracujący z aparatami słuchowymi, dla osób niewidzących i niedowidzących – nadajnik i odbiorniki do audiodeskrypcji, zestaw słuchawkowy dla lektora. Dzięki temu również osoby z niepełnosprawnościami mogą czuć się w teatrze swobodnie. Sala kameralna została wyposażona w system nagłośnienia widowni, który tworzą głośniki szerokopasmowe i niskotonowe, system transmisji sygnałów wraz z konsoletą foniczną Allen & Heath Qu-16 oraz odtwarzacz materiałów fonicznych i efektów dźwiękowych. Ponadto w teatrze zainstalowano systemy komunikacji interkomowej i rozgłoszeniowej, które zapewniają komunikację pomiędzy poszczególnymi stanowiskami obsługi, nadawanie komunikatów do garderób i innych pomieszczeń technicznych, nadawanie zleceń na scenę sali teatralnej, a także systemy nasłuchu i podglądu akcji scenicznej i nagłośnienia foyer.
Jestem przekonany, że dostarczony i zainstalowany przez firmę Konsbud Audio najwyższej jakości sprzęt w połączeniu z repertuarem teatru na doskonałym poziomie artystycznym zapewnią widzom niezapomniane wrażenia.
Tekst: Filip Wojtowicz, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Magda Czarnecka