Na naszych łamach od lat piszemy o sprzęcie francuskiej firmy L-Acoustics, a także coraz liczniejszych w naszym kraju obiektach, których systemy nagłośnienia oparto na jej produktach. Tym razem spojrzymy na instytucję, która od lat z powodzeniem używała produktów L-Acoustics, a przy okazji rozbudowy odświeżyła system, nie pozbywając się starych urządzeń. Wykorzystano cechę, która jest doceniana przez użytkowników: wsteczną kompatybilność sprzętu francuskiej firmy. Dzięki temu sala widowiskowa zyskała nowe nagłośnienie, podczas gdy stare urządzenia, w pełni sprawne, nadal są używane w formie mobilnej. Jak się sprawdza taka koncepcja i jak przebiegła sama rozbudowa?

Grono systemu L-Acoustics A10
Śledząc artykuły publikowane w naszym miesięczniku nietrudno zauważyć rosnącą popularność systemów nagłośnienia opartych na urządzeniach L-Acoustics. Wyposażają się w nie firmy rentalowe, świadczące usługi w dziedzinie nagłaśniania wydarzeń, a także coraz liczniejsze obiekty kulturalne, jak sale koncertowe, filharmonie, teatry, czy nawet mniejsze ośrodki kultury. Klienci doceniają jakość, mając świadomość, że w przypadku wielu koncertów, czy spektakli jest to sprzęt wymieniany z nazwy w riderze i oczekiwany zarówno przez wykonawców, jak i realizatorów. Placówki, które najwcześniej zdecydowały się na wyposażenie swoich sal w zestawy L-Acoustics, dziś odkrywają, że ewentualna rozbudowa nie wiąże się z rezygnacją ze starszych urządzeń, bowiem można je z powodzeniem włączyć do zmodernizowanej instalacji. Pełna kompatybilność, także wstecz, wynika z filozofii francuskiej firmy i jest bardzo doceniania przez klientów.

Widok widowni ze sceny, nad którą podwieszono główne grona systemu nagłośnieniowego.
Wśród instytucji kulturalnych, które już kiedyś nabyły zestawy L-Acoustics, a obecnie zdecydowały na rozbudowę jest Teatr Mały w Tychach – którego historia liczy sobie równe 60 lat, bowiem zaczynał w 1965 roku jako zakładowy dom kultury przy Kopalni Węgla Kamiennego „Ziemowit”, później zaś stając się obiektem Fabryki Samochodów Małolitrażowych. Po zmianach ustrojowych, w 1991 roku, obiekt przeszedł na własność miasta, by 3 lata później, po remoncie, wznowić działalność jako Miejski Ośrodek Kultury. W nowe tysiąclecie wkroczył już jako instytucja samorządowa, zaspokajająca różnorodne potrzeby mieszkańców. Teatr działa na zasadach impresaryjnych, nie ma zatem stałego zespołu aktorskiego, ale dzięki temu jest też bardzo elastyczny – pozwalając na prowadzenie wielu aktywności. W jego ramach funkcjonują także Pasaż Kultury ANDROMEDA oraz Miejska Galeria Sztuki OBOK. W budynku działa także Pokój Edukacji Twórczej, przeznaczony do działań z zakresu edukacji kulturalnej oraz animacji społecznej.

Każde z dwóch gron składa się z trzech modułów A10 Focus i jednego A10 Wide.
Sala teatralna, obecnie licząca 426 miejsc, była już wcześniej wyposażana w nagłośnienie zbudowane w oparciu o zestawy L-Acoustics, dobrze znane ARCS oraz subwoofery SB18. System miał jednak charakter stojący, nie był podwieszany, co wiązało się z pewnymi ograniczeniami. W 2024 roku Teatr Mały otrzymał dofinansowanie w konkursie grantowym Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Infrastruktura Kultury”, które przeznaczono na rozbudowę nagłośnienia i oświetlenia oraz instalację nowych urządzeń na sali widowiskowej. Dostawą sprzętu nagłośnieniowego zajęła się oczywiście wymieniona już na wstępie firma Audio Plus, od początku było bowiem oczywiste, że rozbudowa zostanie zrealizowana w oparciu o produkty L-Acoustics.

Jako zestawy frontfill wykorzystano modele L-Acoustics 5XT.
Jak powiedział nam Tomasz Cichocki, realizator dźwięku w Teatrze Małym: “Założenie było takie, żeby system w końcu był podwieszony i w pełni pokrywał całą widownię. Jako że Teatr Mały w Tychach jest teatrem impresaryjnym, system musiał być dostosowany do różnego typu wydarzeń, począwszy od spektakli, a kończąc na koncertach.. Jeśli chodzi o dobór sprzętu, nad całością czuwał Audio Plus”. Z ramienia firmy nad realizacją czuwali Robert Kukiełka, nadzorujący prace instalacyjne, Łukasz Kaźmierczak, sprawujący nadzór merytoryczny oraz Jakub Kowalik, który był odpowiedzialny za instalację od strony projektowej i handlowej. I właśnie ostatni z wymienionych w paru zdaniach opisał podstawowe założenia rozbudowy istniejącego nagłośnienia: “Założeniem rozbudowy było odświeżenie systemu i uzyskanie jak najlepszego efektu dla całej widowni. Zamawiający przeprowadzał remont sali i przy tej okazji postanowił rozbudować system oraz zmienić sposób jego montażu. Dotychczasowy system był postawiony na krawędziach sceny po lewej i prawej stronie. W celu poprawienia jakości pokrycia dźwiękiem dla całej widowni, postanowiono zastosować system zawieszony w formie gron oraz rozbudować frontfill. Naturalnym wyborem był zakup zestawów serii A10, która jest spadkobiercą systemu ARCS WiFo. Firma L-Acoustics stale wprowadza nowe presety głośnikowe również dla nieprodukowanych już serii, dzięki czemu nawet starsze serie zestawów głośnikowych zyskują nowe życie, a nowe urządzenia z powodzeniem można łączyć w jeden system ze starszymi. Sama rozbudowa nie wymagała również zakupu wszystkich nowych wzmacniaczy, po zaktualizowaniu oprogramowania wzmacniaczy można było je wykorzystać także do zasilenia nowych głośników.”

L-Acoustics 5XT
Zatem ogólna koncepcja była taka, by posiadane dotychczas źródła liniowe średniego zasięgu ARCS zastąpić nowymi, przeznaczając je do zastosowań mobilnych, w związku z czym trafiły do skrzyń transportowych. Ich miejsce zajęły źródła A10, które tym razem już podwieszono – na sali znalazło się 6 sztuk wariantu Focus oraz 2 sztuki wersji Wide– pojedyncze grono składa się zatem z trzech A10 Focus i jednego A10 Wide(wykorzystano tu dwie ramy montażowe A10-Bump). Jako zestawy frontfill wykorzystano L-Acoustics 5XT. Wszystko jest teraz napędzane za pomocą wzmacniaczy z DSP, oczywiście L-Acoustics LA-4X. Audio Plus zawsze, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta, wykonuje rozwiązania customowe, dedykowane konkretnym lokalizacjom – nie inaczej było w tym wypadku. Dla Teatru Małego w Tychach wykonano między innymi skrzynie transportowe, zarówno dla samych głośników, jak i w wersji rack (na inny sprzęt), dostarczając także statywy głośnikowe. W ramach dostawy firma wykonała także szereg przyłączy naściennych. Połączenie z wcześniej posiadanymi źródłami szerokopasmowymi oraz subwooferami stworzyło spójny i w pełni kompatybilny system nagłośnienia. Jego dopełnieniem są aktywne monitory sceniczne, także dostarczone przez Audio Plus. Teatr już wcześniej posiadał konsoletę Yamaha CL3, do której dokupiono nowe stage racki, a także zdecydowano się na kolejną konsoletę cyfrową tej marki, tym razem DM3 (wyposażoną w Dante).

Subwoofery L-Acoustics SB18
Jakub Kowalik dodał także, że w ramach tej realizacji Teatr Mały wzbogacił się także o inne urządzenia: “Zamówienie obejmowało również dostawę stage racków do posiadanej konsolety Yamaha, systemów bezprzewodowych mikrofonów oraz IEM, instalację okablowania oraz przyłączy scenicznych według potrzeb określonych przez Zamawiającego. I zostało to zrealizowane na przełomie sierpnia i września 2024 roku.” Nowy system mikrofonów bezprzewodowych oparto na modelach Shure, w tym czterokanałowym odbiorniku Shure ULXD4Q (a konkretnie dwóch sztukach) i ośmiu nadajnikach bodypack ULXD1, ośmiu do ręki (z kapsułą Beta 58) ULXD2/B58, a także ośmiu mikrofonach nagłownych – tym razem Mipro MU13d. Z kolei system osobistego odsłuchu bezprzewodowego opiera się na modelach marki Sennheiser. Teatr wyposażono także w mikrofony przewodowe, takich marek, jak Audio Technica, czy Rode.

W ramach dostawy firma wykonała także szereg przyłączy naściennych.
Podsumowanie
Teatr Mały w Tychach po rozbudowie zyskał nowoczesny system nagłośnienia, oferujący dźwięk wysokiej jakości – co zasługuje na szczególną wzmiankę, wykorzystujący w pełni już wcześniej posiadane urządzenia L-Acoustics, czyli ARCS i SB18. Nabycie sprawdzonych i wysoko ocenianych źródeł liniowych A10 pozwala na realizację najbardziej wymagających sprzętowo wydarzeń, co podkreśla Tomasz Cichocki: “Aktualny system spełnia nasze oczekiwania i działa bardzo dobrze. Wiele odwiedzających nas zespołów, a co za tym idzie również realizatorów, chwali zainstalowany system”. Co prawda obecnie, jak wspomniał nasz rozmówca, Teatr nie ma planów na dalszą rozbudowę, ale trzeba pamiętać, że sprzęt marki L-Acoustics otwiera przed użytkownikami takie możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, by dodawać kolejne źródła liniowe, wzmacniacze, a nawet pójść w kierunku nagłośnienia immersyjnego, czyli technologii L-ISA. To jedna z wielu korzyści inwestowania w sprzęt francuskiej marki, oferujący – o czym już była mowa – wsteczną kompatybilność i wiele opcji dalszego rozwoju.

Teatr Mały w Tychach
Jakub Kowalik także dobrze wspomina tę rozbudowę: “Realizacja dostawy przebiegła bez większych problemów, może poza problemami ze starą instalacją elektryczną Teatru Małego, która sprawiła kilka niespodzianek. Rezultat można śmiało ocenić jako nadanie nowej jakości wydarzeniom odbywającym się w Teatrze. Ekipa techniczna planuje przy tym wykorzystywać stare zestawy ARCS WiFo jako jako sidefille lub inne dogłośnienie sceny. System w zasadzie był strojony dwukrotnie. Tomek Schnitzer przyjechał robić poprawki po zdjęciu foliowych zabezpieczeń foteli, które musiały pozostać ponieważ trwały jeszcze prace remontowe. To też pokazuje, że jako firma bardzo dbamy o jakość finalnego efektu.” To pokazuje, że mając oparcie w polskim dystrybutorze, czyli Audio Plus, można zamawiać rozwiązania nietypowe, projektowane indywidualnie na potrzeby konkretnego klienta – obejmujące customowe skrzynie transportowe, rack i wiele innych akcesoriów. Teatr Mały w Tychach już przekonał się, podobnie jak wiele innych placówek, że L-Acoustics to naprawdę dobra inwestycja.
Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Jacek Martini-Kielan