W dniach 18–21 sierpnia odbyła się 57. edycja Sopot Festival, jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce, dziś funkcjonującego pod nazwą Top of the Top Sopot Festival. Przez cztery wieczory Opera Leśna gościła artystów różnych pokoleń i reprezentantów wielu gatunków, a każdy koncert tworzył odrębną, muzyczną opowieść. Publiczność mogła przeżyć chwile nostalgii, usłyszeć premierowe wykonania oraz śledzić zmagania o Bursztynowego Słowika. Festiwal to także najwyższej klasy technologia, bez której wydarzenia tej rangi nie mogłyby się odbyć. W tym roku fundamentem oprawy dźwiękowej był system nagłośnieniowy d&b audiotechnik, konsolety cyfrowe DiGiCo oraz systemy bezprzewodowe marki Shure.

Sopocki festiwal, dziś znany jako Top of the Top Sopot Festival, ma za sobą ponad sześć dekad historii. Jego narodziny sięgają 1961 roku, kiedy to z inicjatywy Władysława Szpilmana zorganizowano pierwszą edycję wydarzenia. Początkowo koncerty odbywały się w hali Stoczni Gdańskiej, lecz już w 1963 roku scena Opery Leśnej stała się stałym domem festiwalu i jego najbardziej rozpoznawalnym symbolem. Największy rozkwit impreza przeżywała pod koniec lat 70., kiedy w ramach Interwizji stała się międzynarodową odpowiedzią na popularną Eurowizję, a nagroda Bursztynowego Słowika na trwałe zapisała się w historii polskiej estrady. Przez lata festiwal zmieniał formułę, nazwę i organizatorów, lecz niezmiennie pozostawał ważnym wydarzeniem muzycznym o ogromnym znaczeniu kulturowym. Obecnie współorganizują go Festival Group, Bałtycka Agencja Artystyczna BART, Miasto Sopot oraz TVN Warner Bros., dbając zarówno o tradycję, jak i o nowoczesne oblicze imprezy.

Za nagłośnienie sopockiego amfiteatru podczas Top of the Top Sopot Festival 2025 odpowiadała doświadczona ekipa GMB Pro Sound.

Tegoroczny program, podobnie jak w poprzednich latach, został podzielony na cztery dni, z których każdy miał odmienny charakter i dramaturgię. Pierwszy wieczór – „Gorączka Sopockiej Nocy” – upłynął pod znakiem występów legend estrady i gwiazd kilku pokoleń, od Katriny (ex Katrina & The Waves) i Heleny Vondráčkovej po Natalię Nykiel, T.Love czy Varius Manx. Drugi dzień, „Otwarta Scena & Bursztynowy Słowik”, przyniósł emocje konkursowe, w których zwyciężyła Carla Fernandes, zdobywając jedną z najbardziej pożądanych statuetek polskiej sceny muzycznej. Trzeciego dnia, pod hasłem „Słowa mają moc” – na scenie pojawili się m.in. Ralph Kaminski, LemON, Enej i Natalia Szroeder. Finał miał wyjątkowo podniosły i zarazem dramatyczny charakter. Koncert „Orkiestra Mistrzom & RapOrkiestra vol. 2” rozpoczął się symfonicznym hołdem dla wybitnych artystów polskiej muzyki, jednak jego przebieg naznaczyła tragiczna wiadomość o śmierci Stanisława Soyki. Artysta uczestniczył jeszcze w próbach, podczas których zaśpiewał swój utwór „Cud niepamięci” wraz z Natalią Grosiak, jednak na wieczornym koncercie już się nie pojawił. Informacja o śmierci artysty spowodowała natychmiastowe przerwanie transmisji telewizyjnej, a Stanisława Sojkę uczczono wspólnym wykonaniem utworu „Tolerancja”.

Na froncie, po obu stronach sceny, powieszono po 12 modułów d&b audiotechnik KSL8 oraz po 10 elementów systemu V, pełniących rolę outfilla.

System nagłośnieniowy
Za nagłośnienie sopockiego amfiteatru podczas Top of the Top Sopot Festival 2025 odpowiadała doświadczona ekipa GMB Pro Sound, która jest związana z tym wydarzeniem od kilkunastu lat. Tak jak w poprzednich edycjach, do nagłośnienia wykorzystano rozwiązania marki d&b audiotechnik. Głównym inżynierem systemu był Marcin Garbacz, który podczas festiwalowych prób w Operze Leśnej opowiedział nam ze szczegółami o tegorocznej konfiguracji całego systemu nagłośnienia. Na froncie, po obu stronach sceny, powieszono po 12 modułów KSL8 oraz po 10 elementów systemu V, pełniących rolę outfilla. Co istotne, w tym roku już na etapie przygotowań udało się dojść do porozumienia z produkcją, dzięki czemu główne grona systemu nagłośnieniowego zostały zawieszone znacznie węziej – w odległości około 20 metrów. Różnica w brzmieniu była wyczuwalna niemal w każdym miejscu, do którego docierał dźwięk. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku odległość pomiędzy gronami wynosiła około 37 metrów i konieczne było zastosowanie wysoko zawieszonego centerfilla.

Nowością w tegorocznej konfiguracji było zastosowanie elementów systemu d&b CCL w roli frontfilli.

Pasmo niskich częstotliwości wspierały subwoofery SL-SUB – po sześć na stronę. Nowością tegorocznej konfiguracji była obecność najnowszego systemu d&b CCL, wykorzystanego w roli frontfilla. Zastosowano 4 × CCL12, 4 × CCL8 oraz 4 × Y7P – dwa umieszczone centralnie na scenie i dwa na statywach po jej bokach. Całość dopełniało 13 zestawów głośnikowych pełniących rolę delayów pod balkonami, które znakomicie spełniały swoje zadanie. System był napędzany wzmacniaczami d&b D80 (25 sztuk) oraz d&b D40 (2 sztuki, dedykowane nagłośnieniu pod balkonami). Aby zapewnić równomierne brzmienie w całej przestrzeni widowni, zastosowano technologię d&b audiotechnik ArrayProcessing – zarówno dla frontu, jak i outfilla.

Na stanowisku FOH pracowały trzy konsolety DiGiCo – dwie Quantum 338 oraz jedna SD12.

Konsolety i dystrybucja sygnałów
Na stanowisku FOH pracowały trzy konsolety DiGiCo – dwie Quantum 338 oraz jedna SD12. Dodatkowo zastosowano pięć SD-Racków, dzięki czemu każdy mikser miał dostęp do puli 280 kanałów. Całość została spięta w cyfrową pętlę Optocore. Sygnały ze wszystkich konsolet wyprowadzono zarówno drogą analogową, jak i cyfrową do procesorów DirectOut Prodigy.MP. Następnie sygnały analogowe i cyfrowe były równolegle miksowane w procesorze Lake. Dzięki temu w przypadku jakiejkolwiek awarii czy nieprzewidzianej sytuacji można było natychmiast przełączyć się na sygnał analogowy i kontynuować pracę bez zauważalnej różnicy.
Na stanowisku monitorowym pracowały trzy powierzchnie sterujące Allen & Heath dLive – dwie S7000 oraz jedna C3500, współpracujące z trzema MixRackami DM64 i ekspanderem DX32.

DiGiCo SD12

Systemy bezprzewodowe
W trakcie festiwalu, kolejny rok z rzędu, prym wiodły systemy bezprzewodowe marki Shure. Axient Digital oraz system odsłuchowy PSM1000 to sprawdzone rozwiązania, które gwarantują niezawodność i doskonałą jakość dźwięku, niezależnie od warunków scenicznych. Jako ciekawostkę warto dodać, że ekipa telewizji TVN korzystała z najnowszych cyfrowych systemów monitorowania dousznego Shure Axient Digital PSM. Jest to o tyle interesujące, że w tym roku system pokrywał bardzo duży obszar – od bramy wjazdowej, poprzez amfiteatr, garderoby i scenę, aż po część gastronomiczną oraz hotelową. Rozwiązanie sprawdziło się doskonale, zapewniając niezakłóconą transmisję, stabilne zasięgi i krystalicznie czysty, cyfrowy dźwięk.

Sygnały z konsolet trafiały drogą analogową oraz cyfrową do procesorów DirectOut Prodigy.MP.

Podsumowanie
Opera Leśna to bez wątpienia jeden z najpiękniej położonych obiektów koncertowych w Polsce. Jednocześnie uchodzi za miejsce wymagające pod względem nagłośnienia. Jak pokazała tegoroczna edycja Top of the Top Sopot Festival, nad jej akustyką można jednak należycie zapanować. Dzięki kompromisowi pozwalającemu na węższe powieszenie gron, przemyślanemu projektowi i znakomicie przygotowanemu systemowi udało się uzyskać bardzo dobre brzmienie. Produkcje telewizyjne rządzą się swoimi prawami, jednak publiczność zgromadzona w Operze Leśnej absolutnie nie miała powodów do narzekań i mogła bawić się jak na prawdziwym koncercie. Wyrazy uznania należą się inżynierowi systemu Marcinowi Garbaczowi oraz całej ekipie GMB Pro Sound.

Inżynier systemu – Marcin Garbacz z firmy GMB Pro Sound.

Podsumowując, warto podkreślić wysoki poziom pozostałych elementów realizacji, takich jak doskonale przygotowane oświetlenie czy spektakularna scenografia. Za projekt i realizację oświetlenia odpowiadał Jacek Chojczak z Green Beam Design, a sprzęt oświetleniowy dostarczyła firma DJAK Technika Estradowa. Projekt scenografii i multimediów przygotował Michał Białousz (Scenografia.tv), natomiast multimedia dostarczyła firma Wizja Multimedia. Za grafikę odpowiadał Piotr Szabliński (Razorlight Studio). Konstrukcje przygotowała firma Quattro, a efekty specjalne – VIVA-SYSTEM. Backline podczas całego festiwalu zapewniła z kolei niezawodna ekipa Woody’s Backline.

Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia