Wydany w kwietniu trzeci album studyjny polskiej piosenkarki sanah to obecnie jedna z najlepiej sprzedających się płyt w Polsce. Nic więc dziwnego, że podobnym zainteresowaniem cieszyła się zakończona na początku czerwca, promująca album, trasa koncertowa „Uczta Tour’22”. W jej ramach odbyło się dwanaście koncertów w wypełnionych po brzegi halach widowiskowych największych miast Polski. Artystce na scenie towarzyszył znakomity zespół, orkiestra smyczkowa Polish Soloists oraz jej muzyczni idole: Vito Bambino, Kwiat Jabłoni, Igor Herbut, Dawid Podsiadło, Artur Rojek, Grzegorz Turnau, Ania Dąbrowska, Miętha, Natalia Grosiak, Lidia Stępkowska i Daria Zawiałow. Na scenie padał deszcz i śnieg, były lasery, sprzęt z najwyższej półki, a także wiele innych interesujących rzeczy zarówno pod względem artystycznym, jak i technicznym.
Trasa koncertowa „Uczta Tour’22” została zainaugurowana 30 kwietnia w gdańsko-sopockiej Ergo Arenie. To właśnie tam miałem przyjemność spotkać się z realizatorem dźwięku sanah – Piotrem Puchalskim z firmy Acoustic Soul oraz resztą ekipy, aby porozmawiać o kulisach realizacji technicznej całego wydarzenia. Firma Piotra była odpowiedzialna za kompleksową obsługę techniczną „Uczta Tour’22”.
System nagłośnieniowy
Przechodząc do szczegółów, zacznijmy od systemu nagłośnieniowego. Cała trasa została nagłośniona zestawami K1 oraz K2 marki L-Acoustics. Inżynierem systemu był Jerzy Kubiak, który zadbał o jego wzorcowe przygotowanie na każdym z koncertów. Konfiguracja zastosowana w Ergo Arenie obejmowała 28 modułów K1 i 36 modułów K2. Front-fill stanowiły doskonale sprawdzające się w tej roli moduły Kara w liczbie 8 sztuk, a za niskie częstotliwości odpowiadały suby KS28 w liczbie 16 sztuk. Projekt nagłośnienia zakładał również dodatkowy out-fill złożony z dwóch podwieszonych gron po 6 modułów Kara. Ich zadaniem było dogłośnienie najwyżej położonych miejsc z tylu hali. W pozostałych miastach konfiguracja przeważnie była podobna. Modyfikowano ją tylko w wypadkach, gdy warunki techniczne lub fizyczne na to nie pozwalały lub też nie wymagały takiego zestawu. W najmniejszych halach decydowano się na stawianie „ground suportu” i tam zazwyczaj wieszano wyłącznie system K2 oraz Kara (front-fill, out-fill i ewentualne delaye).
Systemy bezprzewodowe i omikrofonowanie
W przypadku mikrofonowych systemów bezprzewodowych zdecydowano się na użycie niezawodnych zestawów Shure Axient Digital: 2 x ADX2FD (sanah) zabezpieczone przez system Showlink, ponadto 5 x AD2 i 7 x AD1. Całość zarządzana z poziomu Shure Wireless Workbench oraz WSM. Monitoring został oparty na systemach IEM. Wykorzystano 14 systemów Sennheiser G3 i G4, a do tego 24 bodypacki dla wokalistów, zespołu, orkiestry, obsługi technicznej i kierownika sceny. Nad bezpieczeństwem transmisji czuwał Damian Królikowski, natomiast za miks monitorowy odpowiadał Marcin Godek, który pracował na konsolecie Allen & Heath dLive 3500. Omikrofonowanie na scenie powierzono rozwiązaniom marki DPA. Zestaw obejmował 21 mikrofonów, z czego w przeważającej większości wykorzystano model 4099, który został użyty do nagłośnienia instrumentów smyczkowych, dętych, gitary akustycznej i mandoliny. Perkusja została omikrofonowana przy pomocy modeli 4011 i 2011.
FOH
Na stanowisku FOH pracowała konsoleta Avid S6L-24C – najnowszy nabytek Piotra Puchalskiego i jego firmy Acoustic Soul. Jak sam mówi, to była miłość od pierwszego wejrzenia, ponieważ konsoleta oferuje dużą swobodę działania, komfort i bezpieczeństwo. „Miks przygotowany wcześniej w studiu brzmi na koncercie bardzo dobrze i praktycznie nie wymaga żadnych poprawek. Deska oferuje znakomite preampy i wysokiej klasy emulacje procesorów. Chciałem również, żeby nic mnie nie ograniczało w pracy, a umówmy się, ten stół potrafi znacznie więcej niż to, z czego korzystam w chwili obecnej.” – dodaje realizator sanah. Na „Uczta Tour’22” Piotr przygotował 55 piosenek, wykorzystując ogromny potencjał konsolety (snapshoty, timecody, markery, fady ect). Dodatkowo Avid został rozbudowany o rack pluginów, które doskonale sprawdzają się podczas pracy na żywo. Przesył sygnałów odbywał się z wykorzystaniem splittera MADI w stageracku, następnie całość trafiała do interfejsu Focusrite RedNet, skąd za pośrednictwem Dante sygnał trafiał, między innymi, do konsolety monitorowej.
Podsumowanie
Podsumowując, należą się duże brawa dla organizatorów. Trasa „Uczta Tour’22” okazała się sukcesem i z pewnością na długo zostanie w pamięci fanów artystki. Oczywiście wielka w tym zasługa ogromnego sztabu ludzi. Wydarzenie zostało zorganizowane przez DM Agency i Magic Records. Rolę kierownika sceny na trasie pełnił doskonale znany w branży Przemek „dred” Pietrzak ze Źle i Tanio. Technika sceniczna Acoustic Soul – Dominik Kawka, Jakub Glinka, Krzysiek Kasprzol i Damian Królikowski, reżyser światła – Tomasz Sierotko. Dodatkowo spory wkład w całe przedsięwzięcie miały firmy KTN Production, Shadok Audio – Visual, 120 dB, Re-Blat i Soldier TV. To była rozbudowana, ciekawa i wymagająca produkcja z dużą liczbą koncertów granych dzień po dniu w różnych miastach w Polsce. W tym miejscu należą się ukłony dla całej ekipy, która bezproblemowo podołała tak wymagającemu zadaniu.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia / Dominik Fulczyk