Wydany w kwietniu trzeci album studyjny polskiej piosenkarki sanah to obecnie jedna z najlepiej sprzedających się płyt w Polsce. Nic więc dziwnego, że podobnym zainteresowaniem cieszyła się zakończona na początku czerwca, promująca album, trasa koncertowa  „Uczta Tour’22”. W jej ramach odbyło się dwanaście koncertów w wypełnionych po brzegi halach widowiskowych największych miast Polski. Artystce na scenie towarzyszył znakomity zespół, orkiestra smyczkowa Polish Soloists oraz jej muzyczni idole: Vito Bambino, Kwiat Jabłoni, Igor Herbut, Dawid Podsiadło, Artur Rojek, Grzegorz Turnau, Ania Dąbrowska, Miętha, Natalia Grosiak, Lidia Stępkowska i Daria Zawiałow. Na scenie padał deszcz i śnieg, były lasery, sprzęt z najwyższej półki, a także wiele innych interesujących rzeczy zarówno pod względem artystycznym, jak i technicznym.

 

Trasa koncertowa „Uczta Tour’22” została zainaugurowana 30 kwietnia w gdańsko-sopockiej Ergo Arenie. To właśnie tam miałem przyjemność spotkać się z realizatorem dźwięku sanah – Piotrem Puchalskim z firmy Acoustic Soul oraz resztą ekipy, aby porozmawiać o kulisach realizacji technicznej całego wydarzenia. Firma Piotra była odpowiedzialna za kompleksową obsługę techniczną „Uczta Tour’22”.

Cała trasa została nagłośniona zestawami K1 oraz K2 marki L-Acoustics.

System nagłośnieniowy
Przechodząc do szczegółów, zacznijmy od systemu nagłośnieniowego. Cała trasa została nagłośniona zestawami K1 oraz K2 marki L-Acoustics. Inżynierem systemu był Jerzy Kubiak, który zadbał o jego wzorcowe przygotowanie na każdym z koncertów. Konfiguracja zastosowana w Ergo Arenie obejmowała 28 modułów K1 i 36 modułów K2. Front-fill stanowiły doskonale sprawdzające się w tej roli moduły Kara w liczbie 8 sztuk, a za niskie częstotliwości odpowiadały suby KS28 w liczbie 16 sztuk. Projekt nagłośnienia zakładał również dodatkowy out-fill złożony z dwóch podwieszonych gron po 6 modułów Kara. Ich zadaniem było dogłośnienie najwyżej położonych miejsc z tylu hali. W pozostałych miastach konfiguracja przeważnie była podobna. Modyfikowano ją tylko w wypadkach, gdy warunki techniczne lub fizyczne na to nie pozwalały lub też nie wymagały takiego zestawu. W najmniejszych halach decydowano się na stawianie „ground suportu” i tam zazwyczaj wieszano wyłącznie system K2 oraz Kara (front-fill, out-fill i ewentualne delaye).

Jako front-fill i out-fill zastosowano moduły Kara.

Systemy bezprzewodowe i omikrofonowanie
W przypadku mikrofonowych systemów bezprzewodowych zdecydowano się na użycie niezawodnych zestawów Shure Axient Digital: 2 x ADX2FD (sanah) zabezpieczone przez system Showlink, ponadto 5 x AD2 i 7 x AD1. Całość zarządzana z poziomu Shure Wireless Workbench oraz WSM. Monitoring został oparty na systemach IEM. Wykorzystano 14 systemów Sennheiser G3 i G4, a do tego 24 bodypacki dla wokalistów, zespołu, orkiestry, obsługi technicznej i kierownika sceny. Nad bezpieczeństwem transmisji czuwał Damian Królikowski, natomiast za miks monitorowy odpowiadał Marcin Godek, który pracował na konsolecie Allen & Heath dLive 3500. Omikrofonowanie na scenie powierzono rozwiązaniom marki DPA. Zestaw obejmował 21 mikrofonów, z czego w przeważającej większości wykorzystano model 4099, który został użyty do nagłośnienia instrumentów smyczkowych, dętych, gitary akustycznej i mandoliny. Perkusja została omikrofonowana przy pomocy modeli 4011 i 2011.

Systemy bezprzewodowe Shure Axient Digital oraz IEM Sennheiser G4 i G3.

FOH
Na stanowisku FOH pracowała konsoleta Avid S6L-24C – najnowszy nabytek Piotra Puchalskiego i jego firmy Acoustic Soul. Jak sam mówi, to była miłość od pierwszego wejrzenia, ponieważ konsoleta oferuje dużą swobodę działania, komfort i bezpieczeństwo. „Miks przygotowany wcześniej w studiu brzmi na koncercie bardzo dobrze i praktycznie nie wymaga żadnych poprawek. Deska oferuje znakomite preampy i wysokiej klasy emulacje procesorów. Chciałem również, żeby nic mnie nie ograniczało w pracy, a umówmy się, ten stół potrafi znacznie więcej niż to, z czego korzystam w chwili obecnej.” – dodaje realizator sanah. Na „Uczta Tour’22” Piotr przygotował 55 piosenek, wykorzystując ogromny potencjał konsolety (snapshoty, timecody, markery, fady ect). Dodatkowo Avid został rozbudowany o rack pluginów, które doskonale sprawdzają się podczas pracy na żywo. Przesył sygnałów odbywał się z wykorzystaniem splittera MADI w stageracku, następnie całość trafiała do interfejsu Focusrite RedNet, skąd za pośrednictwem Dante sygnał trafiał, między innymi, do konsolety monitorowej.

Piotr Puchalski i jego konsoleta Avid S6L-24C

Podsumowanie
Podsumowując, należą się duże brawa dla organizatorów. Trasa „Uczta Tour’22” okazała się sukcesem i z pewnością na długo zostanie w pamięci fanów artystki. Oczywiście wielka w tym zasługa ogromnego sztabu ludzi. Wydarzenie zostało zorganizowane przez DM Agency i Magic Records. Rolę kierownika sceny na trasie pełnił doskonale znany w branży Przemek „dred” Pietrzak ze Źle i Tanio. Technika sceniczna Acoustic Soul – Dominik Kawka, Jakub Glinka, Krzysiek Kasprzol i Damian Królikowski, reżyser światła – Tomasz Sierotko. Dodatkowo spory wkład w całe przedsięwzięcie miały firmy KTN Production, Shadok Audio – Visual, 120 dB, Re-Blat i Soldier TV. To była rozbudowana, ciekawa i wymagająca produkcja z dużą liczbą koncertów granych dzień po dniu w różnych miastach w Polsce. W tym miejscu należą się ukłony dla całej ekipy, która bezproblemowo podołała tak wymagającemu zadaniu.

Dzięki zaangażowaniu ogromnego sztabu ludzi trasa odniosła duży sukces.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia / Dominik Fulczyk