Prawie dwadzieścia zaplanowanych miast, cała masa riderowego sprzętu i rekordowa frekwencja. Nie, to nie jest opis trasy koncertowej znanego zespołu, to cykl bezpłatnych warsztatów oświetleniowych zorganizowanych przez warszawską firmę LTT w największych miastach w Polsce.
Dokładnie 15 stycznia specjaliści z firmy LTT wyruszyli w trasę po Polsce, aby pokazać najnowsze rozwiązania ze swojego bogatego katalogu dystrybucyjnego. W trakcie wielu spotkań został zaprezentowany sprzęt takich marek jak MA Lighting, Chauvet Professional, High End Systems, Robert Juliat i AV Stumpfl.
Nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć w warsztatach, które odbyły się 29 stycznia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Podobnie jak w innych miastach spotkanie zostało podzielone na trzy części, w których poruszono następujące zagadnienia:
• Najnowsze riderowe ruchome głowy firm Chauvet Professional oraz High End Systems
• Serwer wideo i system PIXERA firmy AV Stumpfl
• Premiera oprogramowania grandMA3 oraz sterownika grandMA3 onPC command wing firmy MA Lighting
Maverick MK3 Profile to jedna z najnowszych propozycji Chauvet Professional oferująca 23 000 lumenów na wyjściu oraz zaawansowany systemem ramek z czterema nożami profilowymi, mającymi możliwość pełnego odcięcia i rotacji 120°.
Warsztaty w imieniu organizatora otworzył dobrze znany naszym czytelnikom Paweł Jarząbek. Zgodnie z planem na pierwszy ogień poszły rozwiązania Chauvet Professional i High End Systems, które omówił kolejny specjalista w zakresie oświetlenia: Jan Jarząbek. Spośród zaprezentowanych rozwiązań z pewnością warto wymienić Chauvet Maverick MK2 Profile, wszechstronną głowicę, która sprawdzi się podczas koncertów, a także w telewizji i teatrze. Wyposażona jest, między innymi, w noże profilujące i białe źródło LED 440 W o wysokim CRI. Maverick MK3 Profile to z kolei jedna z najnowszych propozycji Chauvet Professional oferująca 23 000 lumenów na wyjściu oraz zaawansowany systemem ramek z czterema nożami profilowymi, mającymi możliwość pełnego odcięcia i rotacji 120°. Urządzenie oferuje ponadto precyzyjną optykę i mieszanie kolorów CMY + CTO. Maverick MK3 Profile ma również możliwość zmiany z CRI 73 na CRI 91 zdalnie sterowanym filtrem, niezależnym od innych efektów, a dzięki dwóm tarczom gobo gwarantuje imponujące statyczne, obrotowe i animowane efekty. Nie mniej interesująco przedstawia się testowana na naszych łamach seria Ovation, obejmująca naświetlacze LED w stylu reflektorów Fresnel. Podczas warsztatów można było obejrzeć między innymi takie modele jak P-56VW, F-915VW i E-930 VW. Oparte na źródle LED oprawy oferują zmotoryzowany zoom, efekty dynamiczne i bardzo cichą pracę. Modele wchodzące w skład tej serii pracują w wielu instytucjach kulturalnych w naszym kraju, między innymi w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.
High End Systems TurboRay oferuje między innymi mieszanie barw RGBW, z liniową korekcją CTO punktu bieli w zakresie 2800 K – 8000 K oraz możliwość kreowania wielu oryginalnych efektów.
W przypadku High End Systems w pierwszej kolejności należy wspomnieć o głowicy, obok której nie da się przejść obojętnie, czyli modelu TurboRay. Uwagę przykuwa jej wygląd, dzięki wyposażeniu w charakterystyczne łopatki w stylu retro. Za sprawą szerokiego zakresu regulacji zoom to wszechstronne urządzenie może pracować zarówno jako beam, jak i wash. TurboRay oferuje ponadto mieszanie barw RGBW, z liniową korekcją CTO punktu bieli w zakresie 2800 K – 8000 K oraz możliwość kreowania wielu oryginalnych efektów. Kolejną ciekawą oprawą HES jest nowy wash SolaPix 19 wyposażony, jak nazwa wskazuje, w 19 modułów LED z system mieszania kolorów RGBW. Kolejne zalety urządzenia to między innymi szybki ruch pan/tilt, szeroki zakres zoom od 4,5° – 60°, możliwość mapowania poszczególnych pikseli czy sterowanie z poziomu media serwera.
Sporym zainteresowaniem cieszył się także pokazany na warsztatach imponujący followspot Robert Juliat Oz 1169. Wyposażony w źródło LED 600 W siłą świecenia odpowiada modelom z lampą wyładowczą o mocy 1200 W. Zastosowana optyka umożliwia ostrą projekcję w całym zakresie zoom 7° – 14,5°. Ponadto urządzenie wyposażono między innymi w ciche wentylatory, wyjmowany irys zamykający się do pełnego odcięcia i zmieniacz kolorów na sześć ramek typu bumerang.
Model compact XT to pełne możliwości systemu grandMA3 w mniejszej i lżejszej formie.
Kolejny punkt programu stanowiły rozwiązania austriackiej marki AV Stumpf, które przedstawił i szczegółowo omówił Mariusz Głodnicki. Sztandarowym produktem austriackiej marki są media serwery nowej generacji o nazwie PIXERA. Urządzenia obsługują różne typy i formaty materiałów wideo, w tym niekompresowane materiały wideo do 8K w 60fps z dynamiką HDR o głębokości 12-bit, z odtwarzaniem na wyjściach do 4K60.
System PIXERA dodatkowo wyróżnia łatwy w obsłudze i przyjazny dla użytkownika interfejs. To aspekt, na który inżynierowie z AV Stumpfl położyli duży nacisk. Interfejs podzielony jest na trzy etapy pracy, z wizualizacją 3D scenerii/instalacji i wyposażony w zaawansowane efekty (również integracja z Notch, a wkrótce również obsługa silników gier Unreal oraz Unity), opcjonalne licencje VIOSO oraz narzędzia mapowania pikseli z myślą o procesorach ekranów LED. Oprogramowanie PIXERA dostępne jest samodzielne, natomiast serwery dostępne są w wersji „mini”, rackowej „one” i „two” oraz jako platforma RAW Server. Jak mogliśmy się dowiedzieć na spotkaniu wkrótce pojawi się również model „two RT”.
Robert Juliat Oz 1169. Wyposażony w źródło LED 600 W siłą świecenia odpowiada modelom z lampą wyładowczą o mocy 1200 W.
AV Stumpfl słynie także ze znakomitych ekranów projekcyjnych do zastosowań mobilnych oraz instalacyjnych. W ofercie znajduje się szeroka gama ekranów w różnych formatach i wariantach wielkościowych. Użyte do ich budowy wysokiej klasy certyfikowane materiały zapewniają doskonałą jakość wyświetlanego obrazu i gwarantują wysoką wytrzymałość mechaniczną. Dzięki precyzyjnemu wykonaniu ekrany AV Stumpfl potrafią pracować wiele lat np. w warunkach rentalowych. Ponadto doskonale sprawdzą się w salach konferencyjnych, pomieszczeniach kinowych, teatrach, muzeach, a także kinach mobilnych na koncertach, prezentacjach i innych wydarzeniach. Ostatnim punktem warsztatów były konsolety oświetleniowe MA Lighting grandMA3, zaprezentowane po raz pierwszy w 2018 roku podczas targów Prolight+Sound we Frankfurcie. Początkowo jedynie jako hardware z możliwością pracy w trybie grandMA2. Nie przeszkodziło to jednak w entuzjastycznym przyjęciu tego modelu przez branżę. grandMA3 bardzo szybko zagościła na największych imprezach, w wielu instytucjach kulturalnych i magazynach firm rentalowych. Na oficjalnie oprogramowanie w wersji 1.0 przyszło użytkownikom jednak trochę poczekać, bo aż do grudnia 2019 roku. Flagowa konsoleta MA Lighting, choć bazuje na dorobku poprzednich systemów, prezentuje całkowicie odmienną koncepcję sterowania oświetleniem i oferuje szereg nowych możliwości. Prace nad nową serią grandMA3 przebiegały kompleksowo i były bardzo gruntowne. W ich trakcie uwzględniono uwagi dotychczasowych użytkowników oraz wykorzystano sugestie najlepszych specjalistów w branży, co zaowocowało niezwykle dopracowaną konstrukcją. Z tego samego względu prace nad systemem nieco przeciągnęły się w czasie, aby zaoferować klientom maksymalnie dopracowane i funkcjonalne oprogramowanie sterujące.
Organizatorzy przywieźli na prezentację naprawdę sporą liczbę urządzeń, które każdy uczestnik spotkania mógł obejrzeć, dotknąć i osobiście przetestować.
Konsoleta jest oferowana w kilku wariantach: full-size i light, compact XT, compact oraz replay unit w wersji rack. Dostępna jest także wersja CRV (Control Room Version), pozbawiona dużych ekranów dotykowych w wariantach full-size i light, wing grandMA3 extension oraz grandMA3 onPC command wing, a w przygotowaniu grandMA3 onPC command wing XT, który będzie miał zintegrowany komputer PC. Ponadto dostępne jest samodzielne oprogramowanie grandMA3 i cały szereg akcesoriów.
PIXERA – media serwer nowej generacji.
Jeżeli chodzi o najważniejsze cechy fizyczne konsolet, to w pierwszej kolejności należy wymienić duże, wielodotykowe ekrany robocze umożliwiające dostosowanie ich w całości do potrzeb użytkowników. Dodatkowo podłużne ekrany kontekstowe przeznaczone do komunikatów oraz opcji dla towarzyszących im enkoderów i playbacków. Ponadto do dyspozycji są nowe, opatentowane przez MA Lighting podwójne enkodery gwarantujące operatorom intuicyjne sterowanie dodatkowymi funkcjami. Konsolety wyposażono również w trwałe, podświetlane, zmotoryzowane potencjometry oraz nowe ciche przyciski o zwężającej się ku górze konstrukcji. Warto wspomnieć także o samej obudowie, która gwarantuje wygodę obsługi, niską masę i dużą trwałość. W modelach full size i light zastosowano system podwójnych zawiasów nośnych, które dają dobrą widoczność podczas pracy i umożliwiają szybkie składanie. Dodatkowo w modelach grandMA3 full-size i light zastosowano zaawansowaną konstrukcję chłodzenia, przekazującą ciepło do tunelu chłodzącego, który izoluje ważne podzespoły od kurzu oraz minimalizuje hałas wentylatorów.
System operacyjny grandMA3 ma zupełnie nową architekturę, której istotą są nowe typy urządzeń, funkcji oraz obsługi efektów. System można rozbudować do obsługi aż 250 000 parametrów sterujących. Umożliwia to nowy protokół sieciowy MA-Net3 wraz z nowymi trzema typami procesorów obliczeniowych. Nowością jest przełomowy standard bibliotek GDTF, który zapewnia szczegółowy i rozbudowany opis funkcjonalności sterowanego urządzenia. Szereg usprawnień obejmuje również zintegrowany wizualizer 3D, efekty dynamiczne, funkcję media serwera oraz obsługę sieci rozszerzonych WAN (Wide Area Network). Sprawność działania oraz wysoką prędkość przetwarzania danych gwarantuje zaawansowana jednostka obliczeniowa oparta na technologii firmy Intel.
To oczywiście tylko wybrane cechy nowych urządzeń MA Lighting. Po szczegóły odsyłamy na portal producenta lub dystrybutora. Szereg informacji można znaleźć również na naszej stronie. Podsumowując naszą relację należy podkreślić znakomite przygotowanie trasy. Liczba miast i zaplanowanych terminów wyraźnie przełożyła się na wysoką frekwencję, a wszyscy zainteresowani mieli (lub dopiero będą mieli, ponieważ trasa potrwa do końca marca) okazję wziąć udział w spotkaniach w dogodnym czasie i jak najbliżej miejsca swojego zamieszkania.
Organizatorzy przywieźli na prezentację naprawdę sporą liczbę urządzeń, które każdy uczestnik spotkania mógł obejrzeć, dotknąć i osobiście przetestować. Specjaliści firmy LTT odpowiadali na wszelkie nurtujące pytania i chętnie prezentowali praktyczne zastosowanie urządzeń. Dla miłośników oświetlenia, właścicieli firm rentalowych i osób odpowiedzialnych za zakupy sprzętu w różnych instytucjach jest to wydarzenie obowiązkowe. Najnowsze terminy warsztatów są dostępne na naszej stronie. Gorąco zachęcamy do udziału!
Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Magazyn Muzyka i Technologia przybliża kulisy najciekawszych wydarzeń muzycznych, skupiając się na ich stronie technicznej. Na łamach przezentowane są wywiady z realizatorami i najważniejszymi postaciami rynku rentalowego oraz porady wiodących ekspertów branży.