Dość wnikliwie przyglądamy się w redakcji „bazie wiedzy”, czyli cyklowi wideo poradników tworzonych przez firmę LTT. Jako kolegium osób, które również czynnie, zawodowo wspiera szeregi branży, postanowiliśmy podzielić się naszymi obserwacjami z czytelnikami. Dlatego też miałem już przyjemność opisać na łamach MiT i odnieść się do części z tych materiałów, poświęconych sterownikowi grandMA3. Warto podkreślić, iż filmy te są jednym z najchętniej oglądanych przez szeroko pojętą branżę cykli edukacyjnych. Jednak baza wiedzy LTT nie ogranicza się li tylko do sterowników oświetlenia. Drugą, dość pokaźną grupę, stanowią poradniki dotyczące obsługi media serwera. Pixera, bo o nim mowa, stworzona przez AV Stumpfl, jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisk do prostej i zaawansowanej pracy wokół zadań, jakie dziś stawiamy przed media serwerami. Dzięki zmianie podejścia w tworzeniu interfejsu użytkownika (mówię tu o bardzo czytelnej i intuicyjnej szacie graficznej), Pixera doczekał się już wielu nagród i wyróżnień.
Czym jest media serwer Pixera? Jest to 64-bitowa platforma służąca zarówno do przetwarzania i tworzenia kompozycji, jak i do zarządzania mediami w czasie rzeczywistym. Ta definicja właściwie dość dosadnie może utwierdzić użytkownika w przekonaniu, że wybór produktu AV Stumpfl jest po prostu dobrym posunięciem. Tym bardziej, że można pracować z tym środowiskiem na różnych poziomach „wtajemniczenia”, a użytkownicy mogą stopniowo odkrywać opcje i funkcje oraz płynnie przechodzić od etapu początkującego do zaawansowanego. Tak właśnie elastycznie został skonstruowany interfejs użytkownika. Pixera jest dostępny w różnych odsłonach. W wersji softwarowej oraz hardwarowej. Zalety tej pierwszej już właściwie opisałem. Natomiast jeśli chodzi o urządzenia, to będziemy mieli tu do czynienia z produktem stworzonym do pracy w rygorze 24/7, gdzie przetwarzanie odbywa się bez zbędnej kompresji, a wszelkie dostosowania obrazu do zaistniałych potrzeb uzyskuje się bez zbędnych problemów, dzięki narzędziom skalującym. Przyjrzę się pokrótce, czego można dowiedzieć się na temat Pixera z „bazy wiedzy” firmy LTT.
Krok po kroku
Dotychczas powstało 14 odcinków, a osobą, która skrzętnie objaśnia tajniki konfiguracji oprogramowania oraz kreowania własnych pomysłów, jest Norbert Pajek. Pierwsza sekcja zawiera 10 filmów. Dowiemy się z nich absolutnych podstaw. Porady będą dotyczyły np. tego, w jaki sposób interfejs został zorganizowany, gdzie zostały umiejscowione poszczególne sekcje oraz do czego służą. Norbert krok po kroku wyjaśnia, jak korzystać z bibliotek przy doborze urządzeń projekcyjnych i innych odbiorników, a także objaśnia sposób na umiejscowienie urządzeń w przestrzeni 3D. Z dalszych odcinków dowiemy się też, jak za pomocą funkcji Edit Mesh można kreować geometrię obrazu oraz w jaki sposób importuje się własne obiekty 3D. Po kilku częściach poziom wiedzy pozwoli każdemu uważnemu słuchaczowi na zmierzenie się z zagadnieniami dotyczącymi mappingu, kreowanego właśnie z pomocą Pixera. I właściwie temu zagadnieniu poświęcono najwięcej uwagi w filmach umieszczonych w pierwszej części. Znajdują się tu porady dotyczące korzystania z funkcji Keystone i Warping oraz zawarto wyjaśnienia, jak radzić sobie z wszelkimi zniekształceniami trapezowymi.
Kolejne filmy zawierają informacje na temat używania tzw. maski i konfiguracji projektorów do wyświetlania wspólnego contentu. Norbert omawia również sposoby na definiowanie wyjść oraz pracę ze ścianami LED-owymi. Cały cykl pierwszej części kończą omówienia na temat importowania plików oraz używania tzw. timeline’u. Gotowi na część drugą? Przed nami kolejne cztery odcinki, choć docelowo ma ich powstać 10. W momencie publikacji artykułu pozostałe filmy były jeszcze w przygotowaniu. I tu muszę przyznać, że wciągnąłem się w to sprytnie zaprojektowane środowisko przez AV Stumpfl na tyle mocno, iż mógłbym zestawić oglądanie kolejnych porcji wiedzy z rozrywką oferowaną na platformach VOD, zawierającą ulubione seriale. Tyle przemyśleń na półmetku. Co dalej? Sekcje dotyczące pracy z timeline’m zdecydowanie przypominają rozwiązania stosowane w oprogramowaniu przeznaczonym do montażu materiałów AV. Stąd też odcinki z drugiej serii odnoszą się do narzędzi z sekcji COMPOSITING – głównie odpowiadającej za zawiadywanie timeline’m. Prócz skalowania contentu, każdy użytkownik ma szansę dowiedzieć się, w jaki sposób można skorzystać z parametrów dotyczących pozycji, rotacji oraz rozmiaru, a także jak te zmiany zapisywać za pomocą keyframe. Odcinki drugiej serii zawierają również kompleksową wiedzę na temat zapisywania i edycji CUE. Ostatni z dotychczas opublikowanych odcinków został poświęcony zagadnieniom audio.
Nauka, a praktyka
W poprzednim artykule dotyczącym bazy wiedzy poświęconej grandMA3, wspomniałem o kunszcie realizacyjnym tychże poradników, a także o sposobie ich prowadzenia. No cóż. Każdy z nas ma inny zasób wiedzy i zdobytych doświadczeń. Każdy potencjalny użytkownik w różnym tempie przyswaja wiedzę, ale może to zależeć również od zdolności percepcyjnych w danym dniu. W takim kontekście niezwykle ważna jest świadomość, jak powinna wyglądać taka „baza wiedzy”. Tempo przekazywanych informacji, sposób montażu treści wizualnych, no i sam komentarz muszą być przygotowane tak, aby odbiorca był w stanie skorzystać z oferowanych treści przynajmniej w 90 procentach. Póki co, według mojej oceny, firma LTT, biorąc pod uwagę ogół opublikowanych materiałów, zdaje egzamin na piątkę z plusem. Zatem czekam z niecierpliwością na kolejne odcinki drugiego sezonu mojego ulubionego „serialu”.
Wideo przewodniki dostępne są na stronie internetowej firmy LTT w zakładce „baza wiedzy” – www.ltt.com.pl/baza-wiedzy i na kanale YouTube – www.youtube.com/user/videoLTT
Tekst: Paweł Murlik, Muzyka i Technologia