Szerokopasmowe szkolenie technik nagłośnieniowych w Trójmieście

W dniach 3–4 marca w Cieplewie koło Gdańska odbyło się szkolenie dla realizatorów dźwięku przeprowadzone przez firmę ZiKE Labs. Współorganizatorami szkolenia był Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Cieplewie oraz firma Offstage. Podczas tych dwóch dni uczestnicy otrzymali porządną dawkę wiedzy, zarówno teoretycznej, jak i praktycznej, z zakresu realizacji dźwięku.   Szkolenie rozpoczęło się od przybliżenia uczestnikom informacji dotyczących podstaw teoretycznych – jest to wszak wiedza niezbędna w pracy realizatora dźwięku. Na początek prowadzący przekazali zebranym podstawy akustyki, akustyki wnętrz oraz elektroakustyki, aby w przystępny sposób wyjaśnić (bądź też przypomnieć) słuchaczom magię fizyki, z którą przychodzi im się mierzyć za każdym razem podczas koncertu. Kolejnym krokiem był wykład na temat podstaw techniki cyfrowej, która otacza nas z każdej strony i którą również warto dokładniej zrozumieć, oraz prezentacja dotycząca psychoakustyki. Podstawą pracy z dźwiękiem jest również zrozumienie zasady działania mikrofonów oraz konsolet mikserskich, jednych z podstawowych elementów toru audio, dlatego też nie mogło obejść się bez obszernych prezentacji traktujących o tych zagadnieniach. Po uporządkowaniu podstawowej wiedzy można już było przejść do tematów realizacyjnych. Pierwszy dzień zakończył, pełen przydatnych i praktycznych wskazówek, wykład dotyczący realizacji monitorów. Drugi dzień rozpoczął się od wykładu na temat systemów liniowych. Został on wzbogacony o praktyczną prezentację wpływu ustawienia zestawów głośnikowych na dźwięk. Na fizycznym przykładzie systemu liniowego można było posłuchać i osobiście przekonać się o tym, jak ważne jest na przykład odpowiednie ustawienie kątów w systemie typu line array oraz co dzieje się z dźwiękiem w różnych miejscach w przypadku różnorakich ustawień. Wykład pokazał uczestnikom, iż programy dedykowane do symulacji zachowania systemów liniowych są bardzo przydatne, a systemów takich nie należy wieszać „na oko”. Na szkoleniu nie mogło zabraknąć tematu dotyczącego świadomego używania jednego z głównych narzędzi pracy technika scenicznego i realizatora – kręgosłupa. Dźwiganie skrzyń transportowych, zestawów głośnikowych oraz niezliczone godziny spędzone za konsoletą czy też w busie podczas tras koncertowych sprawiają, że nasz kręgosłup zaczyna się po pewnym czasie buntować. Są jednak sposoby na to, aby służył nam on nieco dłużej – o owych sposobach oraz tym, jak działa nasz kręgosłup, mogliśmy posłuchać podczas właśnie tego wykładu. Bardzo wyczerpująco przedstawiono też temat ustawiania subwooferów. Jest to, jak wiadomo, zagadnienie często sprawiające problemy – niskie częstotliwości są trudne w okiełznaniu, jednak i na nie są sposoby. Aby nie być gołosłownym, omawiane techniki ustawiania basów zaprezentowano na żywo. Uczestnicy mogli zobaczyć zarówno realizację takich ustawień krok po kroku, jak i posłuchać efektów. Ostatni wykład nosił nazwę „Tips & Tricks”. Był to zbiór skutecznych sposobów ułatwiania sobie pracy na scenie oraz za konsoletą. Jak widać, szkolenie obejmowało szeroki zakres zagadnień związanych z realizacją dźwięku – od teorii po praktykę. Były to dwa dni, w trakcie których udało się przekazać uczestnikom podstawowe i niezbędne do realizacji dźwięku informacje. Przede wszystkim były to wykłady konkretne, przekazujące wiedzę, a także neutralne i obiektywne – wolne od promocji jakichkolwiek produktów. Głównym celem było, jak już wspomniano, przekazanie wiedzy – bo to wiedza, a nie sprzęt, jest podstawą pracy na scenie. Subwoofery odpowiednio ustawione zagrają kierunkowo – bez względu na ich markę. Podstawą pracy na scenie jest świadomość tego, co się robi, z czym się pracuje oraz z jakimi zjawiskami fizycznymi ma się do czynienia. Poziom tej świadomości u techników scenicznych oraz realizatorów dźwięku jest, niestety, często pułapką pętli samouwielbienia – i to bez sprzężenia zwrotnego. Dlatego też takie szkolenia są bardzo potrzebne i godne polecenia każdemu człowiekowi sceny, bez względu na poziom zaawansowania. Można podczas nich zdobyć mnóstwo nowej wiedzy, uporządkować tę już posiadaną, a także upewnić się, że nasze działania sceniczne są zgodne ze sztuką.    www.zikelabs.plwww.offstage.pl