System złożony z modułów QR Alconsa w wielu przypadkach może stanowić alternatywę dla klasycznych systemów liniowych, będąc przy tym mniej kłopotliwy w transporcie i ustawianiu. Doskonale sprawdzi się przy nagłaśnianiu przedstawień teatralnych, również musicalowych.

Po tym, jak firma L-Acoustics opatentowała falowód transformujący źródło punktowe, jakim jest driver do źródła fali cylindrycznej, rozpoczął się boom na systemy liniowe. Inni producenci, chcąc wpasować się w koniunkturę, zmuszeni byli poszukać równoległych rozwiązań, pozwalających uzyskać podobny rezultat. Powstało w ten sposób wiele ciekawych i przy tym dość skomplikowanych w budowie falowodów, jak choćby Hydra firmy Electro-Voice czy Dendritic Horn firmy Turbosound. Niewiele firm potrafiło jednak z powodzeniem wykorzystać fakt istnienia głośnika, który jest w stanie sam z siebie wygenerować falę cylindryczną, bez konieczności stosowania wyrafinowanych układów akustycznych. Mowa oczywiście o głośniku wstęgowym (ang. ribbon), który od kilkunastu lat jest z powodzeniem wykorzystywany w aparaturze estradowej przez holenderską firmę Alcons Audio. Firma powstała w 2002 roku, jej siedziba mieści się w miejscowości Zwaag, położonej 25 km na północ od Amsterdamu. W kwestii przetworników wstęgowych firma Alcons Audio bazuje na autorskich rozwiązaniach, zaś główną osobą odpowiedzialną za doskonalenie tej technologii w firmie jest Philip de Haan – człowiek, który od ponad dwudziestu lat buduje własne „wstęgi”. Wedle zapewnień firmy, w odróżnieniu od większości produktów konkurencji, tylko głośniki wstęgowe Alconsa są w stanie zapewnić jednolitą dyspersję w całym zakresie przetwarzanych częstotliwości, a także poziom SPL porównywalny z driverami ciśnieniowymi. Na potwierdzenie powyższego warto zaznaczyć, że ekipa Alconsa nieustannie przygląda się wszystkim dostępnym obecnie na rynku głośnikom wstęgowym (dużym i średniego rozmiaru), aby określić, w jakim punkcie rozwoju technologii się aktualnie znajduje. tekstPrzemysław WaszkiewiczMuzyka i Technologia