Ostatniego dnia lipca w Dolinie Trzech Stawów w Katowicach odbyła się prezentacja systemów nagłośnieniowych marki Alcons Audio. Impreza została zorganizowana przez wyłącznego dystrybutora rozwiązań holenderskiego producenta na terenie naszego kraju, firmę Aplauz Audio. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia po raz pierwszy w Polsce zaprezentowany został flagowy system wielkoformatowy Alcons LR28, który specjalnie na tę okazję przyjechał prosto z Holandii. Ponadto goście mieli okazję zapoznać się z możliwościami średniej wielkości systemu LR18.

Termin prezentacji nie był przypadkowy, ponieważ zaplanowano ją na dwa dni przez rozpoczęciem czternastej edycji OFF Festival. Podczas tegorocznej edycji nagłośnienie Alcons Audio po raz pierwszy gościło na głównej scenie. Do nagłośnienia sceny „Perlage”, na której zagrały między innymi tak uznane składy jak Suede, Stereolab czy Dezerter, użyto największego dostępnego systemu liniowego Alcons Audio LR28. Za dostarczenie, konfigurację i obsługę systemu LR28 odpowiadała firma Prosound, obecna na OFF Festivalu od samego początku, we współpracy z dystrybutorem marki Alcons Audio w Polsce – firmą Aplauz. Za dostarczenie systemu LR18 na prezentację i Scenę Trójki odpowiedzialna była z kolei po raz trzeci firma Audiofriq we współpracy z agencją Union.

Tom Back – założyciel Alcons Audio.

Na potrzeby prezentacji przygotowano system, który składał się z  dziesięciu modułów LR28/80 i  dwóch LR28/110 podwieszonych w  roli downfilli. Alcons LR28 jest systemem zbudowanym w  oparciu o  trójdrożne moduły wyposażone w  dwa potężne 14-calowe przetworniki LF, cztery 6,5-calowe przetworniki MF oraz największy 14-calowy przetwornik wykonany w  rewolucyjnej technologii Pro-Ribbon, która stanowi jedną z najistotniejszych cech wyróżniających konstrukcje holenderskiego producenta na tle innych firm. Technologia Pro-Ribbon jest autorską koncepcją firmy Alcons polegającą na zastosowaniu wysokotonowego przetwornika wstęgowego. Rozwiązanie to skutkuje idealnie cylindryczną falą oraz jej płaską charakterystyką kierunkową. Brzmienie jest naturalne, wysoce szczegółowe i precyzyjne. Wiele osób zapewne zgodzi się ze mną, że przypomina brzmienie znane z monitorów odsłuchowych. Tu mała ciekawostka i zarazem kolejna zaleta przetworników Pro Ribbon: stosunek RMS do mocy szczytowej w  przypadku przetworników wstęgowych zastosowanych w  prezentowanych systemach wynosi aż 1:15!

Cały system był zasilany przez wzmacniacze Alcons Sentinel10.

Przetwornik wstęgowy ma możliwość przyjęcia maksymalnej mocy 3 kW (przy 200 ms), co zdecydowanie przeczy powszechnym opiniom o ich delikatności.
Dla porównania możliwości systemów w warunkach plenerowych, systemowi głównemu podczas prezentacji towarzyszyły dwa grona modu-łów Alcons LR18, po dwanaście na stronę. Moduły LR18 zbudowane są w oparciu o dwa 8-calowe przetworniki LF z nadmiarowymi, mierzącymi 3 cale cewkami, 6,5-calowy przetwornik MF i współosiowe 7-calowe źródło wstęgowe wykonane w opisywanej powyżej technologii Pro-Rib-bon.
W trakcie samego festiwalu na Scenie Trójki gronom LR18 towarzyszyły największe, 21-calowe zestawy subniskotonowe BQ211. Podczas prezentacji w zakresie najniższych częstotliwości cały system wspierało zaś osiemnaście potężnych, kardioidalnych zestawów BC543, z trzema osiemnastocalowymi głośnikami każdy. Trzeba przyznać, że ustawione pod sceną robiły naprawdę piorunujące wrażenie.

Grzegorz Fotek – prezes i dyrektor zarządzający firmy Aplauz.

Obszar blisko sceny został dogłośniony przez kolumny typu point-source RR12, po dwie na stronę. Całość była zasilana przez wzmacniacze Sentinel10, kontrolowane za pomocą procesora Lake LM44 i oprogramowania Lake Controller.
Warte podkreślenia jest to, że wzmacniacze Sentinel nie są dostarczane przez zewnętrznego producenta. Jest to konstrukcja oparta o autorski układ DSP marki Alcons Audio, a sam producent określa je mianem procesorów wzmacniających. Czterokanałowy, pracujący w klasie D Sentinel10 oferuje modularną konstrukcję i redundantne zasilanie, co w przypadku nagłej usterki pozwoli zagrać sztukę do końca. Końcówki są zoptymalizowane pod kątem pracy z systemami Alcons, oferują gotowe presety i zaawansowane przetwarzanie.

Przetwornik Pro-Ribbon.

Wszystko to składa się na w pełni przewidywalne, wyjątkowo naturalne i niezwykle selektywne brzmienie, nawet przy wysokim poziomie SPL, czym mieli okazję przekonać się zgromadzeni na prezentacji goście. Podczas odsłuchów w Katowicach dało się usłyszeć znakomite przetwarzanie instrumentów, przejrzystość mowy i ogromny zapas headroomu. Nawet na dużej odległości nie brakowało wysokich tonów oraz zachowany był balans tonalny. Podsumowując, mamy nadzieję, że systemy Alcons Audio będą częściej pojawiać się na dużych imprezach w naszym kraju i coraz więcej osób będzie miało możliwość przekonać się o ich znakomitych właściwościach brzmieniowych.

Tekst: Marcin Ziniak Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Łukasz Kornafel Muzyka i Technologia