Firma Mipro działa na rynku już ponad 25 lat i wyspecjalizowała się w systemach bezprzewodowych – zarówno odsłuchowych, jak i mikrofonowych – które zdobyły uznanie specjalistów, nie tylko dzięki jakości dźwięku, ale także licznym innowacjom. Jednym z kluczowych momentów w historii marki było wprowadzenie w 2001 roku technologii ACT (Automatic Channel Targeting), która bazuje na podczerwieni i pozwala na automatyczną synchronizację odbiornika z nadajnikiem, bez potrzeby czasochłonnej regulacji manualnej. Walory produktów sprawiają, że Mipro to doskonały wybór dla osób zawodowo pracujących z dźwiękiem – zresztą zakres zastosowań jest bardzo szeroki, o czym będzie jeszcze mowa.
O tym, jak ważna jest jakość odsłuchu na scenie chyba nie trzeba przekonywać nikogo, kto ma choćby minimalne doświadczenie w tej dziedzinie. To nie tylko kwestia komfortu pracy, ale także gwarancja tego, że muzyk zagra dobry koncert, pokazując pełnię swoich możliwości. Nic nie powinno rozpraszać uwagi wykonawcy, nie powinien mieć wątpliwości, czy dobrze go słychać, czy koledzy z zespołu właściwie grają swoje partie, czy nie gubi synchronizacji itd. Monitoring osobisty ma zresztą wiele zalet – każdy z muzyków może otrzymać swój własny, indywidualny miks słuchawkowy, uwypuklający te aspekty dźwięku, które są mu najbardziej potrzebne, a jednocześnie separujący go od elementów niepożądanych. Monitory odsłuchowe nie zawsze dają najlepsze efekty, zwłaszcza w przypadku bardziej złożonych realizacji czy też tam, gdzie muzyce towarzyszy ruch sceniczny. Tymczasem system osobisty sprawia, że wykonawcy cały czas doskonale się słyszą, bez względu na miejsce, w którym się znajdują. A ponieważ całość jest bezprzewodowa, nie odczuwa się żadnych niewygód związanych z jej użytkowaniem.
Na system MI-58 składają się następujące elementy: stacjonarny nadajnik MI-58T, stereofoniczny odbiornik bodypack MI-58R, słuchawki dokanałowe E8S oraz ładowarka MP-20. Uzyskano imponującą charakterystykę przenoszenia, od 20 Hz aż do 23 kHz, dzięki czemu Mipro dystansuje większość konkurentów. Zresztą jakość dźwięku to niewątpliwie kluczowa zaleta MI-58, bardzo dobry jest odstęp od szumu, zminimalizowano latencję. System może być wyposażony w interfejs Dante (dostępny w wersji nadajnika MI-58TD), pozwalający na cyfrową transmisję dźwięku po kablu Ethernet, a zarazem integrację z dowolnymi urządzeniami wyposażonym w ten standard przesyłu danych, czy też zastosowanie różnych aplikacji do zaawansowanego sterowania dystrybucją dźwięku. Słowem, jest to produkt spełniający najwyższe wymagania, przy tym nowoczesny i bardzo uniwersalny. Zresztą sprawdzi się nie tylko w zastosowaniach muzycznych, na koncertach i podczas nagrań studyjnych (zwłaszcza większych składów), ale także podczas konferencji, spotkań biznesowych, czy też wszędzie tam, gdzie konieczne jest tłumaczenie tekstów na żywo. Można także pokusić się o wiele innych, kreatywnych zastosowań – jak choćby instalacje audio przeznaczone dla indywidualnych odbiorców i realizowane w miejscach, gdzie trudno byłoby wykorzystać głośniki. MI-58 może pełnić zarówno rolę systemu mobilnego, jak i stacjonarnego, nawet w największych salach.
MI-58T/MI-58TD
Nadajnik MI-58T mieści się w metalowej obudowie, której rozmiar odpowiada połowie szerokości standardu rack 19”. Można przykręcić pojedyncze urządzenie do ramy za pomocą opcjonalnych uszu FB-71 albo w parze z drugim za pomocą zestawu FB-72. Producent zaleca w takiej sytuacji użycie zewnętrznej anteny (opcjonalnej), którą można zamocować do ściany przy pomocy specjalnego uchwytu lub do typowego statywu mikrofonowego. Na panelu czołowym nadajnika znajduje się wyświetlacz OLED (pomimo niewielkich rozmiarów bardzo czytelny), włącznik sieciowy, przyciski do ustawiania poziomów obu kanałów stereo, przycisk automatycznej synchronizacji ACT, pokrętło do ustawiania parametrów, a także wyposażone w osobną regulację głośności zdublowane gniazdo słuchawkowe (jack 6,3 mm oraz 3,5 mm). Dwa gniazda to zresztą bardzo dobry pomysł, bowiem unikamy dzięki temu konieczności stosowania przejściówek. Warto również wspomnieć, że urządzenie wyposażono w funkcję kontroli poziomu wejściowego (SLC), która pozwoli na precyzyjne ustawienie wartości gwarantującej nie tylko najlepszy odstęp od szumu, ale także uniknięcie przesterowania w przypadku poziomów szczytowych.
Z tyłu obudowy znajdują się analogowe gniazda wejściowe typu combo (zatem akceptujące wtyczki jack 6,3 mm oraz XLR) oraz dwa wyjścia jack 6,3 mm funkcji loop (powtarzającej sygnał wejściowy), pozwalające na podłączenie kolejnego urządzenia w łańcuchu. Jeśli nadajnik wyposażony jest w interfejs Dante, także tutaj znajdziemy gniazdo do wpięcia kabla Ethernet. Z tyłu umieszczono też łącza do zdalnej kontroli (RJ-11 ACT-BUS) oraz gniazdo do wkręcenia anteny. I oczywiście wejście do podłączenia zewnętrznego zasilacza sieciowego. Nadajnik próbkuje dźwięk z częstotliwością 48 kHz (24 bity), zaś jego moc wyjściowa nie przekracza 25 mW. Dla każdego kanału można wybrać do 64 kodów ID, a także jeden specyficzny kod (Pairing Mode), który pozwala na transmisję pozbawioną zakłóceń ze strony innych urządzeń działających na tym samym obszarze. MI-58T ponadto oferuje presety kanałów, które podzielono na grupy A, B1 i B2 – w każdej z nich jest ich po 12. To bardzo ułatwia szybkie ustawienie i rozpoczęcie pracy z systemem. Na szczęście obsługa jest stosunkowo prosta, co docenią nawet użytkownicy dopiero rozpoczynający przygodę z tego typu systemami. Bardzo łatwa jest także synchronizacja odbiornika z nadajnikiem za pomocą ACT – wystarczy wcisnąć przycisk i zbliżyć oba elementy na odległość nie większą niż 30 cm, kierując okienkami funkcji ku sobie. Dodatkowo nadajnik wyposażono w specjalny tryb (Engineer), pozwalający na załadowanie ustawień innych odbiorników MI-58R. Wspomnijmy jeszcze, że większą liczbę MI-58T można połączyć w sieć za pomocą urządzenia MES-100. Takie złożone systemy, wbudowane w ramę rack 19” i korzystające z mocniejszych, zewnętrznych anten, mogą stanowić stałe wyposażenie sal koncertowych, konferencyjnych – gwarantując doskonały i wolny od zakłóceń dźwięk.
MI-58R
Odbiornik typu bodypack, MI-58R, jest obecnie najmniejszym i najlżejszym tego typu urządzeniem na rynku, co jest jego ogromną zaletą – dzięki temu nie sprawia żadnych problemów osobie, która nosi go podczas koncertu, konferencji czy też innego wydarzenia. Można go umieścić w kieszeni, przypiąć do paska, ubrania itd. Obudowę wykonano z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym. Zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym ICR18500, zaś ładowanie odbywa się za pomocą dedykowanej ładowarki. Podstawowy model MP-20 pozwala na ładowanie dwóch akumulatorów jednocześnie. Jako ciekawostkę dodajmy, że jest też inny, MP-8, w postaci kostki, do której wkłada się cały odbiornik. Dzięki umiarkowanemu, jak na tego typu urządzenie, poborowi prądu bez problemu na jednym ładowaniu uda się przeprowadzić próby i zrealizować cały koncert czy też wielogodzinną konferencję. MI-58R oferuje trzy tryby: stereo, mono oraz mixed, a ponadto możliwość korekcji barwy, co pozwala na ustawienie dźwięku zgodne z preferencjami konkretnego użytkownika (np. muzyka, wokalisty itp.). Dostępne jest także ustawienie balansu między lewym i prawym kanałem. Sam sygnał ma moc 100 mW (16 omów), zaś separacja kanałów jest większa niż 105 dB. Z kolei niewielki, ale czytelny wyświetlacz prezentuje najistotniejsze dane, jak poziom sygnału, balans kanałów, poziom baterii, moc sygnału nadajnika itd. Gniazdo jack 3,5 mm pozwala na podłączenie słuchawek o impedancji 16 omów. Zalecane są modele oferowane przez producenta, standardowe lub profesjonalne słuchawki douszne (z funkcją ograniczania szumów zewnętrznych).
E8S
Słuchawki dokanałowe E8S – tu warto zresztą wspomnieć, że to jest całkowicie nowy, istotnie ulepszony model – skonstruowano w taki sposób, by były bardzo wygodne, nie powodowały dyskomfortu nawet w przypadku długiego użytkowania (co jest naprawdę bardzo istotne) i dało się je dopasować do konkretnej osoby. W tym celu zresztą w komplecie znajdują się 3 zestawy wymiennych wkładek dousznych z silikonu – każdy innej wielkości. Wygoda noszenia to jedno, z drugiej zaś strony właściwe dopasowanie rozmiaru gwarantuje odpowiednią izolację od dźwięków otoczenia – w omawianym przypadku udało się uzyskać wartości przekraczające 26 dB, co jest doskonałym wynikiem. Oczywiście w szczególnych sytuacjach, jak choćby koncert, pełna izolacja nie jest po prostu możliwa, ale parametry omawianych słuchawek powinny zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Najważniejsze są oczywiście walory brzmieniowe, a także pod tym względem udało się uzyskać bardzo dobre, w pełnym zakresie zresztą. Dzięki temu słuchawki E8S są doskonałym dopełnieniem całego systemu, odpowiadającym jakością pozostałym elementom.
Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia