Firma Mipro została założona w 1995 roku, zatem za dwa lata będzie obchodzić 30-lecie swojej działalności. Ma więc naprawdę duże doświadczenie w branży, co zresztą widać (i przede wszystkim słychać) po ich produktach. Wyspecjalizowała się w systemach bezprzewodowych o bardzo szerokim zastosowaniu i adresowanych do różnych segmentów rynku. Użytkownicy docenili te systemy za ich jakość, niezawodność i wiele innowacyjnych rozwiązań – a uznanie specjalistów sprawiło, że stały się chętnie wybieranymi na całym świecie, także u nas. Polskim dystrybutorem jest firma Audio Plus z Łomianek i w poniższym tekście przyjrzymy się nieco bliżej urządzeniom z serii ACT 800, ACT 700, ACT 500 oraz ACT 5800.

Jedną z największych zalet systemów Mipro jest kompatybilność nadajników ręcznych z kapsułami wielu innych producentów. Na zdjęciu widzimy kapsułę dynamiczną MU-59A.

Systemy bezprzewodowe są dziś powszechnie obowiązującym standardem, wykorzystuje się je dosłownie wszędzie – na koncertach, spektaklach teatralnych, rożnych wydarzeniach kulturalnych, naukowych, edukacyjnych, biznesowych itp. Wszędzie tam oczekuje się wysokiej jakości dźwięku, zrozumiałej i czystej transmisji głosu, wolnej od jakichkolwiek problemów, jak interferencje radiowe, sprzężenia itp. Firma Mipro konsekwentnie wprowadza różne innowacje, dzięki którym – co podkreśla się z dumą – mikrofony bezprzewodowe osiągnęły taką jakość dźwięku, że niemal dorównały najlepszym przewodowym. I choć dźwięk jest oczywiście najważniejszy, to nie sposób pominąć wielu innych innowacji technicznych, które sprawiają, że systemy są łatwe w obsłudze, przyjazne w użytkowaniu, niezawodne i odporne na zakłócenia. Możemy tu wymienić np. układy True Diversity, technologie DigitnamicPlus, Pilot Tone & Noise Lock, czy różne bardzo przydatne funkcje, które znacznie skracają czas wdrażania systemu na miejscu. Kwestią zasługującą na szczególne podkreślenie jest wymienność kapsuł mikrofonowych w nadajnikach ręcznych i kompatybilność z modelami innych producentów, w tym także tych najbardziej znanych i popularnych, które można spotkać dosłownie wszędzie. Ważną cechą w przypadku firm nagłośnieniowych czy obiektów prowadzących działalność kulturalną, edukacyjną, biznesową, gdy na przykład w riderze pojawią się konkretne modele kapsuł, to wkręca się je w nadajniki Mipro i tym samym dostarcza końcowemu użytkownikowi to, czego sobie zażyczył.

Wiele polskich firm chętnie wykorzystuje systemy Mipro, w tym na przykład Offstage, założona i kierowana przez Przemysława Waszkiewicza.

Systemy Mipro są od lat używane także przez polskie firmy i na pewno ciekawe są ich własne doświadczenia związane z ich stosowaniem. Zwróciliśmy się zatem do Przemysława Waszkiewicza (z którym niedawno przeprowadziliśmy zresztą dość obszerny wywiad), właściciela firmy Offstage, która od dawna wykorzystuje w swoich realizacjach omawiane systemy. Pierwsze pytanie wydawało się zresztą dość oczywiste, dlaczego właśnie ta marka i jej rozwiązania bezprzewodowe. Odpowiedź także była dość prosta: „Rozwiązania Mipro zostały wybrane ze względu na dobre działanie systemu radiowego oraz wygodę wynikającą z umieszczenia czterech odbiorników w jednym urządzeniu rackowym. Taki poczwórny odbiornik wymaga do działania w trybie diversity tylko dwóch anten i podaje na nie zasilanie, dzięki czemu stosowanie tzw. płetw nie wymaga dodatkowego osprzętu”. Nasz rozmówca rozwinął swoją myśl, wyliczając szczegółowo czym obecnie dysponuje: „W tej chwili mamy ponad 40 kanałów Mipro, są to głównie czterokanałowe odbiorniki analogowej serii ACT-7, posiadające pełne obsadzenie bodypackami oraz kilkunastoma nadajnikami do ręki. Całość uzupełnia 8 kanałów cyfrowej serii ACT-8, wraz z bodypackami, trzy splittery i dwie pary anten kierunkowych. Równie ważne są też mikrofony nagłowne współpracujące z bodypackami. W zależności od potrzeb używamy świetnie brzmiących kardioidalnych MU53, jak również bardziej dyskretnych dookólnych MU55 i miniaturowych MU13”. Przemysław Waszkiewicz docenia wiele zalet systemów tego producenta, w szczególności zaś podkreślając te, które są ważne z jego punktu widzenia: „O dobrym radiu już wcześniej wspomniałem, jak również o wygodzie użytkowania. Producent od wielu lat stosuje ten sam system gniazd w bodypackach, dzięki czemu każdy mikrofon Mipro mogę podłączyć do każdego posiadanego systemu, niezależnie od tego, czy kupiłem go dopiero co czy 10 lat temu. Oprócz mikrofonów do bodypacków można podłączać instrumenty oraz sygnały liniowe – schemat lutowania mini-XLR znajduje się na stronie producenta. Dodam jeszcze, że systemy Mipro nie są wybredne na baterie czy akumulatorki, pozwalając je wykorzystać bardzo efektywnie. Z kolei cyfrowa seria ACT8 ma na tyle przezroczyste dźwiękowo radio, że jest chętnie stosowana do systemów pomiarowych”.
Do naszego rozmówcy jeszcze na moment wrócimy w podsumowaniu, a teraz skupię się na czterech seriach, o których wspomniałem we wstępie.

Wymiana kapsuły na inną jest bardzo prosta i wykonuje się ją szybko, co bardzo ułatwia pracę na scenie.

MIPRO ACT-800
Zaczniemy od topowej serii, która wykorzystuje szerokopasmową cyfrową transmisję w paśmie UHF oraz technologię DigitnamicPlus, eliminującą zakłócenia dźwięku. W jej skład wchodzą trzy odbiorniki True Diversity: jednokanałowy ACT-818, dwukanałowy ACT-828 oraz czterokanałowy ACT-848 (który w ubiegłym roku zdobył Novum Design Award). Wszystkie można zamontować w standardowej ramie rack, przy czym pierwszy ma rozmiar połowy szerokości, zaś pozostałe dwa są już pełnowymiarowe (oczywiście o wysokości 1U). Umieszczono je w solidnych, metalowych obudowach i wyposażono w kolorowe ekrany VFD (ich liczba odpowiada liczbie kanałów), które gwarantują doskonałą czytelność w każdych warunkach. Posiadają także Mipro ACT-BUS do zdalnej kontroli większej liczby odbiorników i kanałów (do 64). Dostępne jest także opcjonalne oprogramowanie sterujące, do zarządzania całym systemem. Konwersja sygnału audio odbywa się z rozdzielczością 24-bitową, przy częstotliwości próbkowania 44,1 kHz. Kodowanie audio jest 256-bitowe. Urządzenia zawierają w sobie wysokiej jakości konwerter A/D, który oferuje zakres dynamiki systemu (wg danych producenta) wynoszący ponad 120 dBA, zaś jego pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 20 Hz do 20 kHz. Latencja jest minimalna (praktycznie pomijalna), zaledwie 2,9 ms. Częstotliwości UHF wynoszą od 480 MHz do 760 MHz, w praktyce zaś dostępne są w czterech zakresach o szerokości pasma 64 MHz, czyli 5E: 480-544 MHz, 5F: 540-604 MHz, 6E: 636-700 MHz oraz 6F: 696-760 MHz. Omawiane odbiorniki mają złącze cyfrowe AES/EBU, USB, a także analogowe wyjście symetryczne, z możliwością przełączenia poziomu na jedną z trzech pozycji: +16 dB/0 dB/-6 dB. Modele ACT-828 i ACT-848 mogą być wyposażone w opcjonalny interfejs Dante albo AVB, mają także gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności. Wszystkie trzy odbiorniki mają pokładowy DSP, odpowiedzialny za dostarczenie jak najlepszego dźwięku – oferuje korekcję, filtr antysprzężeniowy, w tym także 10 presetów dostosowanych do różnych kapsuł (oczywiście można je samemu edytować). Z tyłu obudowy znajdziemy standardowe złącza antenowe typu TNC (50 Ω), warto także wspomnieć, że w wymagających tego sytuacjach możliwe jest podłączenie aktywnego wzmacniacza antenowego.

Czterokanałowy odbiornik bezprzewodowy z interfejsem Dante ACT-848

Do wspomnianych odbiorników firma poleca sparowane z nimi nadajniki – przy czym ACT-800H to model ręczny z wymiennymi kapsułami (i oczywiście kompatybilny także z pochodzącymi od innych producentów), zaś ACT-800T to klasyczny bodypack, z zaczepem do mocowania przy pasku. Jak przed chwilą wspomnieliśmy, ACT-800H jest cyfrowym nadajnikiem ręcznym, czyli typowym korpusem mikrofonowym, do którego możemy zamontować jedną z dwóch firmowych kapsuł – pojemnościową MU-90A oraz dynamiczna MU-59A, a także wiele innych modeli innych marek. To zresztą wielka zaleta tego typu systemu bezprzewodowego, że nie jesteśmy skazani na wąską gamę kapsuł, ale możemy ich nabyć więcej i po prostu wymieniać w zależności od potrzeb. Omawiany nadajnik został zaprojektowany tak, by był bardzo wygodny do trzymania w dłoni, dobrze wyważony, a przy tym estetyczny. Dostępny jest w dwóch kolorach, złota (zgodnie z opisem producenta w odcieniu szampana) oraz bardziej tradycyjnym czarnym. Wbrew pozorom zresztą wygląd mikrofonu nie jest zupełnie bez znaczenia – czy to wokalistka/wokalista czy osoba przemawiająca do publiczności, zawsze będą w centrum uwagi, a jeśli wydarzeniu towarzyszyć będą kamery, to tym bardziej istotne jest, by jego uczestnicy dysponowali sprzętem, który nie tylko jest w pełni profesjonalny, ale także stosownie do tego się prezentuje. Obie firmowe kapsuły wyposażono w specjalny grill, który można rozkręcić i na przykład wyczyścić (a jeśli nadajnik jest, kolokwialnie mówiąc, przechodni, to zbiera się na nim naprawdę sporo i warto od czasu do czasu zadbać o czystość). Grill zawiera już w sobie podstawowy filtr pop. Nadajnik wyposażono w niewielki ekran LCD, przyciski do obsługi, wyciszenia, wyłączenia itd. Do zasilania wykorzystamy jeden akumulator typu 18500 Li-ion, i w takiej sytuacji możemy go ładować w specjalnej stacji MP-800 (lub poprzez USB-C, gniazdo znajduje się w osłonie anteny), albo też po prostu dwie standardowe baterie AA. ACT-800T to z kolei cyfrowy nadajnik typu bodypack, umieszczony w bardzo lekkiej i niewielkiej obudowie, co sprawia, że jest on bardzo wygodny do noszenia (waży niespełna 100 g). Wyposażony jest w podświetlany ekran LCD, przyciski do obsługi oraz podglądu stanu urządzenia, antenę i złącze mini XLR, pozwalające na użycie wtyczki z blokadą śrubową, ale także typu TA4F (quick-lock). Synchronizacja z odbiornikiem jest niezwykle prosta i bardzo szybka. Z systemem kompatybilne są także inne nadajniki, jak: ACT-80T, ACT-80TC, ACT-80H oraz ACT-80HC. Producent przewidział dla serii ACT-800 szereg akcesoriów, jak wspominana już ładowarka, specjalne anteny, uszy rackowe, kable antenowe, czy wreszcie uniwersalne oprogramowanie zarządzające (ACT-707SD).

Typowy dla systemów Mipro nadajnik ręczny, zasilany bateriami

MIPRO ACT-5800
Drugi z omawianych systemów wykorzystujących cyfrową transmisję pracuje w zakresie 5,8 GHz, co pozwala na uniknięcie problemów z potencjalnymi zakłóceniami pasma 2,4 GHz, sieci komórkowych, Bluetooth, czy UHF. Dzięki temu ACT-5800 sprawdzi się w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach i przy dużym nasyceniu innymi nadajnikami w bezpośredniej okolicy. W skład serii wchodzą cztery odbiorniki: jednokanałowy ACT-5801, dwukanałowe ACT-5802 oraz ACT-5812A, a także czterokanałowy ACT-5814A. Dwa pierwsze mieszczą się w obudowach o rozmiarze połowy racka, dwa kolejne są już pełnowymiarowe – oczywiście wszystkie o wysokości 1U. Wyposażono je w wyświetlacze OLED, przy czym trzy pierwsze modele mają po jednym, zaś ostatni (czterokanałowy) ma ich dwa. System pracuje z rozdzielczością 24-bitową, przy częstotliwości próbkowania 48 kHz, co pozwala na uzyskanie znakomitego przenoszenia, zawierającego się w paśmie od 18 Hz do 23 kHz. Zakres dynamiki jest większy niż 120 dBA. Warto też docenić minimalną i pomijalną w praktyce latencję, która wynosi mniej niż 1,5 ms. Odbiorniki oferują dwie grupy presetów, w pierwszej (A) mamy 12 wolnych od interferencji kanałów, zaś w drugiej 24 (a konkretnie w B1 i B2). Urządzenia posiadają gniazda wyjściowe XLR (symetryczne i niesymetryczne) z możliwością regulacji zakresu od -10 dB do +20 dB. Tradycyjnie dla systemów bezprzewodowych Mipro seria zawiera także dwa rodzaje nadajników, do ręki i body pack. W pierwszej grupie znajdziemy ACT-580H oraz ACT-58H, w drugiej zaś ACT-580T i ACT-58T. Charakteryzują się cechami znanymi z innych modeli tego producenta, zatem w przypadku ręcznych także wymiennością kapsuł (również pochodzących od innych producentów). Pary nadajników różnią się między sobą sposobem zasilania/ładowania. Modele 58 zasilane są akumulatorkami albo bateriami AA, natomiast modele z nowszej serii 580 można również ładować poprzez łącze USB-C, względnie w ładowarce.

Nadajniki charakteryzują się nie tylko bardzo dobrymi parametrami dźwięku, ale także długą pracą na bateriach.

MIPRO ACT-700
W tym wypadku mamy do czynienia z systemem oferującym szerokopasmową transmisję analogową UHF (przy czym pasma mają szerokość 72 MHz). Seria obejmuje dwa modele odbiorników True Diversity – dwukanałowy ACT-727 oraz czterokanałowy ACT-747, oba z możliwością instalacji interfejsu Dante. Każdy umieszczono w standardowej obudowie typu rack (1 U), posiada dwie anteny, gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności oraz nowego typu kolorowe wyświetlacze VFD – oczywiście ich liczba odpowiada liczbie kanałów, co pozwala na indywidualną i jednoczesną kontrolę każdego z nich. Analogowe, symetryczne wyjście audio oferuje przełączalne poziomy: +16 dB, 0 dB, albo -6 dB. System charakteryzuje się pasmem przenoszenia w zakresie od 50 Hz do 18 kHz, co w przypadku większości zastosowań (z mikrofonami) jest zupełnie wystarczające. Odbiorniki wyposażono w USB oraz Mipro ACT-BUS do zdalnego sterowania. Złącze antenowe TNC (50 Ω) jest typowe i pozwala na zastosowanie różnych akcesoriów tego producenta. Urządzenia wyposażono w szereg bardzo przydatnych i unikalnych funkcji, jak Squelch (z technologią Pilot Tone & Noise Lock) czy Auto Scan oraz ACT (do precyzyjnej synchronizacji nadajnika z odbiornikiem). W tej serii do wyboru mamy nadajniki ACT-700H (ręczny) oraz ACT-700T (typu body pack), ponadto odbiorniki są kompatybilne z ich starszymi wersjami: ACT-70H, ACT-70HC, ACT-70T i ACT-70TC.

MIPRO ACT-500
Ta seria, będąca systemem wykorzystującym wąskopasmową transmisję analogową (szerokość pasma w tym wypadku to 24 MHz), w pewnym stopniu wykorzystuje rozwiązania zastosowane w opisanej powyżej ACT-700, jak układy True Diversity, Pilot Tone & Noise Lock, czy też funkcje Auto Scan oraz ACT. W jej skład wchodzą trzy modele odbiorników, różniących się liczbą kanałów – jednym dysponuje ACT-515, dwoma ACT-525, zaś czterema ACT-545. Dwa ostatnie mogą być opcjonalnie wyposażone w interfejs Dante. Najmniejszy z nich ma rozmiar połowy racka, pozostałe dwa są pełnowymiarowymi modułami (1U). Wyposażono je w wyświetlacze LCD, które są podświetlane dwoma kolorami. Jak można się domyślić, ich liczba odpowiada liczbie kanałów danego modelu. Odbiorniki oferują po 7 grup presetów, co daje 80 wstępnie ustawionych częstotliwości transmisji /odbioru. Użytkownik może także skorzystać z opcjonalnego oprogramowania Mipro RCS2.Net, by zdalnie sterować poprzez sieć większą liczbą kanałów (do 64). System oferuje pasmo przenoszenia w zakresie od 50 Hz do 18 kHz, z dynamiką powyżej 111 dBA. W ramach tej serii do wyboru mamy nadajniki ACT-500H (do ręki) oraz ACT-500T (do paska, typu body pack). Gdy mowa o nadajnikach ręcznych, po raz kolejny warto podkreślić, że choć firma oferuje swoje własne (zresztą bardzo dobre kapsuły), możemy również zastosować wymiennie modele innych producentów.

Do nadajników jest eleganckie i dobrze chroniące je etui.

Podsumowanie
Jak widać, Mipro oferuje bardzo szeroką gamę systemów bezprzewodowych, które zaspokoją oczekiwania każdego odbiorcy. Są to zarówno modele wykorzystujące transmisję analogową, jak i cyfrową, a w każdym z nich możemy dobrać potrzebną nam liczbę i rodzaj nadajników, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Mamy także do dyspozycji różne odbiorniki, od jednokanałowych, po czterokanałowe – co ułatwia budowę systemów angażujących większą liczbę wykonawców (czyli mikrofonów). Jeśli dodać do tego wysoką jakoś, niezawodność, dostępność części zamiennych, czy stosowane od lat te same standardy, co gwarantuje zamienność sprzętu, a także kompatybilność z kapsułami mikrofonowymi wielu producentów, to nietrudno zrozumieć popularność systemów Mipro. Zapytaliśmy zresztą Przemysława Waszkiewicza o wydarzenia, które obsłużył posiadanymi przez siebie systemami, i okazało się, że są tak często używane, że właściwie trudno dziś wymienić jedno konkretne: „Trudno mi mówić o konkretnej imprezie, gdyż posiadane przez Offstage systemy Mipro od kilkunastu lat obsługują całkiem niemałe musicale i przedstawienia teatralne, a to już chyba samo za siebie o czymś świadczy. Poza tym są dość często rentalowane w różnych konfiguracjach. Tak intensywna eksploatacja wiąże się niestety ze zużywaniem się poszczególnych komponentów, jak np. wyrabiające się uchwyty nagłowne, czy też uszkodzeniami mechanicznymi – urwanie kabelka podczas przepinki, zalanie mikrofonu, czy też zabrudzenie makijażem. Straty te należy oczywiście regularnie uzupełniać, by zachować gotowość systemu do pracy. Są to jednak sprawy dość przewidywalne, a dostępność części zamiennych i utrzymywanie przez producenta tych samych standardów połączeń jest dla właściciela systemu dużym ułatwieniem”.

Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Audio Plus