Firmy Audio-Technica przedstawiać nie trzeba, jej historia zaczęła w 1962 roku, gdy Hideo Matsushita wraz z trzema współpracownikami, pracował po 20 godzin na dobę, w niewielkim, wynajmowanym pokoju, w jednej z dzielnic Tokio. Efektem tych prac była pierwsza, stereofoniczna wkładka gramofonowa Audio-Technica AT-1, która wyznaczyła standardy wierności w odtwarzaniu dźwięku z płyt analogowych na lata. Model ten stworzył podwaliny firmy i zapoczątkował podbój świata audio. Urządzenia japońskiego producenta są uznane, popularne i wykorzystywane na całym świecie przez melomanów, artystów, profesjonalistów. 
Oferta firmy jest bardzo duża, mikrofony, słuchawki czy bezprzewodowe systemy monitoringu dousznego Audio-Technica cieszą się popularnością, znajdują zastosowania w radiu, telewizji, studiach nagraniowych, na koncertach, w obiektach rządowych, publicznych, religijnych, przy realizacji transmisji różnych wydarzeń sportowych i igrzysk olimpijskich. O rozwiązaniach bezprzewodowych tej marki pisaliśmy na naszych łamach już wielokrotnie, pora zatem na kolejną nowość – System 20 PRO, któremu przyjrzymy się bliżej w tym artykule.

Widok płyty czołowej i tylnej 4-kanałowego odbiornika ATW-R1440. Z przodu widoczny wysuwany moduł antenowy.

Jest to system cyfrowy, który sam producent określa jako samodzielnie zarządzający się i oferujący funkcjonalność plug and play. Pozwala na skalowanie do 20 kanałów (w trybie HD, standardowo zalecana liczba to 10), oferuje typową dla tej marki, znakomitą jakość dźwięku. Całość zaprojektowano tak, by obsługa i instalacja była bardzo łatwa (system wykonuje za użytkownika większość zadań związanych z optymalizacją pracy). Sercem Systemu 20 PRO jest 4-kanałowy odbiornik ATW-R1440 wyposażony w 4 anteny, mający postać modułu o szerokości połowy racka. Ponadto w skład systemu wchodzą następujące nadajniki: ATW-T1401, typu bodypack (10 mW), który pozwala na wykorzystanie wielu typów mikrofonów – nagłownych, czy krawatowych, ATW-T1402 – do ręki (10 mW), ATW-T1406 – mikrofon powierzchniowy, wyposażony w akumulator litowo-jonowy 3,7 V, ładowany przez USB czy wreszcie ATW-T1407, przewidziany na biurko, także z takim samym akumulatorem. Nie brak oczywiście niezbędnych akcesoriów, jak stacja ładowania ATW-CHG3a/CHG3Na, pozwalająca na jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń (nadajników do ręki lub bodypack), sieciowy zasilacz czy płytka montująca, która pozwala na połączenie dwóch stacji ze sobą. System 20 PRO pracuje z częstotliwością próbkowania 48 kHz (24 bity), wykorzystując metodę szyfrowania AES128. Pasmo przenoszenia pokrywa zakres od 20 Hz do 20 kHz, z zakresem dynamiki wynoszącym 120 dB. Wszystkie parametry audio są bardzo dobre, w tym także poziom THD, mniejszy niż 0,05%. Latencja systemu wynosi 2,8 ms w normalnym trybie pracy (10 kanałów) oraz 6,7 ms w trybie High Density (HD).

Moduł antenowy z czterema antenami można wysunąć z obudowy i umieścić w odległości do 100 metrów od odbiornika, łącząc go za pomocą kabli Ethernet.

Centralnym elementem systemu jest – jak już wspomnieliśmy – odbiornik  ATW-R1440, mający postać modułu rackowego (o wadze zaledwie 740 g), a ściślej mówiąc – jego połowy, co oznacza, że obok siebie można umieścić dwa takie urządzenia. I od razu dodajmy, że system pozwala na połączenie kablem RJ12 do 5 odbiorników i stworzenie tym samym bardzo stabilnego, wielokanałowego środowiska bezprzewodowego do wymagających zastosowań. Urządzenie jest, co w przypadku marki Audio-Technica nie stanowi zaskoczenia, bardzo solidnie i estetycznie wykonane. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wyjęcia modułu antenowego, znajdującego się z przodu, w specjalnym slocie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, łączymy go kablem Ethernetowym i umieszczamy w odległości do 100 metrów od samego nadajnika. Takie rozwiązanie daje dużą elastyczność – sam odbiornik może się znajdować w reżyserce, szafce ze sprzętem, ale moduł z antenami na scenie, by bezproblemowo zbierać sygnały z nadajników. Dodajmy, że skuteczny zasięg transmisji bez przeszkód w postaci elementów konstrukcyjnych, dekoracji itp., a także bez sygnałów zakłócających, wynosi do 60 metrów. Z tyłu odbudowy ATW-R1440 znajdują się gniazda sieciowe, także te do podłączenia modułu antenowego, jak i łącza linkujące, pozwalające na stworzenie łańcucha do maksymalnie 5 takich odbiorników. Mamy tu oczywiście 4 wyjścia audio, w postaci gniazd XLR czy też gniazdo na zewnętrzny zasilacz.

Moduł antenowy zamocowany do ściany.

Na panelu przednim znajduje się czytelny wyświetlacz OLED, który pokazuje wiele istotnych z punktu widzenia działania systemu informacji, jak siłę sygnału każdego z czterech nadajników, poziom naładowania baterii itp. Mamy pokrętło z przyciskiem, dwa przyciski BACK i CH MENU oraz włącznik sieciowy. Lewą część panelu zajmuje slot na moduł antenowy – by go wyciągnąć należy po prostu całość lekko nacisnąć po środku i sam się wysunie. Można obsługiwać system z poziomu panelu i korzystając z wyświetlacza, ale konfigurację i zarządzanie najwygodniej będzie realizować w oprogramowaniu Audio-Technica Wireless Manager, które umożliwia zarządzanie wieloma systemami bezprzewodowymi UHF, 2,4 GHz i DECT. Bezpieczeństwo transmisji gwarantuje szyfrowanie AES128. Warto także wiedzieć, że nabywca systemu otrzymuje od razu sparowane nadajniki, zatem tak naprawdę całość jest od razu gotowa do pracy. Z punktu widzenia wielu osób jest to duża zaleta, eliminująca konieczność konfiguracji – nie trzeba być ekspertem w dziedzinie systemów bezprzewodowych, by w pełni korzystać ze wszystkich możliwości omawianego modelu. Dodajmy, że każdy kanał może być sparowany z czterema nadajnikami, co daje możliwość szybkiego i łatwego przełączania między nimi i aktywowania różnych konfiguracji. Odbiornik może pracować w temperaturze od 0ºC do +40ºC. Pobór mocy jest stosunkowo niewielki, bowiem wynosi 3,7 W. Maksymalne poziomy wyjściowe wynoszą – dla sygnału liniowego +22 dBu (+20 dBV), dla mikrofonowego -12 dBu (-10 dBV).

Nadajniki body-pack są kompatybilne z szeroką gamą mikrofonów Audio-Technica i posiadają wodoodporne złącza cW-style.

Nadajnik bodypack ATW-T1401 waży zaledwie 80 g i jest bardzo niewielki, przede wszystkim zaś płaski, co sprawia, że nie będzie widoczny pod garderobą. Ma wbudowane anteny, a także własny wyświetlacz OLED, przełącznik wyciszania, a jego złącza są odporne na wodę i pot (to złącza 4-pinowe, kompatybilne z całą linią mikrofonów marki Audio-Technica). Nadajnik jest zasilany bateriami AA (można wykorzystać różne typy, co wpływa na efektywny czas pracy). W przypadku baterii alkalicznych czas pracy wynosi około 15 godzin, przy niklowo-wodorowych nieco mniej, a używając litowych – aż 29 godzin. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że faktyczny czas pracy uzależniony jest od warunków użytkowania i otoczenia. Nadajnik może pracować w temperaturach od 5ºC do +40ºC.

Płaski i wygodny bodypack, łatwy do ukrycia pod ubraniem.

Nadajnik do ręki  ATW-T1402 standardowo wyposażony jest w kapsułę dynamiczną o charakterystyce hiperkardioidalnej. Całość waży 300 g (bez baterii) i może być zasilana w taki sam sposób jak bodypack, choć w tym wypadku czasy pracy minimalnie się różnią – baterie alkaliczne AA pozwalają na ok. 18 godzin, niklowo-wodorowe AA na ok. 16,5 godziny, zaś litowe AA na ok. 35 godzin. Nadajnik jest dobrze wyważony, wygodnie się go trzyma, a w zestawie znajduje się także uchwyt mikrofonu oraz adapter na różne średnice gwintu.

Nadajnik do ręki  ATW-T1402 standardowo wyposażony jest w kapsułę dynamiczną o charakterystyce hiperkardioidalnej.

ATW-T1406 to mikrofon powierzchniowy, szczególnie nadający się do zastosowań konferencyjnych – ma charakterystykę kardioidalną i jest wyposażony we własny akumulator litowo-jonowy, który można ładować przez USB – co więcej, mikrofon możemy oczywiście używać także podczas ładowania. Ładowarka, wraz z kablem USB-C, znajduje się w zestawie. Czas ładowania od zera do pełnego akumulatora wynosi 3 godziny i 10 minut, zaś efektywny czas pracy to około 12 godzin. Mikrofon jest pojemnościowy, o charakterystyce kardioidalnej. Do zastosowań konferencyjnych przewidziano także nadajnik powierzchniowy ATW-T1407, wykonany w formie podstawki z gniazdem XLR, pozwalającym na podłączenie mikrofonu na gęsiej szyi. Jest opcja włączenia zasilania Phantom (DC 24V). Nadajnik posiada taki sam akumulator, w zestawie jest ładowarka i kabel, czas ładowania jest taki sam, jak w przypadku ATW-T1406, zaś efektywny czas pracy to około 12 godzin (w przypadku użycia diod LED spada do 8 godzin). Oba nadajniki konferencyjne oferują możliwość wyboru trybu wyciszania (dotykamy, by mówić albo wyciszyć), są wyposażone w diody LED o zmiennym trybie.

Mikrofon powierzchniowy, idealny do zastosowań konferencyjnych.

Dwustanowiskowe stacje mogą ładować akumulatory NiMH, zawsze gdy są umieszczone w body-packu lub nadajniku ręcznym, które wstawia się do odpowiedniego slotu. Diody LED wskazują aktualny stan ładowania. Można połączyć ze sobą 5 takich stacji i zasilać jednym zasilaczem. Producent przewidział także zestaw AT8687, składający się z płytki i przewodu, pozwalających na stałe połączenie dwóch stacji ładowania.

Uniwersalna ładowarka umożliwiająca ładowanie nadajników bodypack i ręcznych.

Podsumowanie
Nowoczesne systemy bezprzewodowe, służące do transmisji i odbioru sygnałów z mikrofonów są bardzo cennym narzędziem, które ułatwia pracę w wielu sytuacjach – zwłaszcza zaś tam, gdzie warunki lokalne nie pozwalają na poprowadzenie kabli (lub takie rozwiązanie byłoby po prostu bardzo niewygodne). Audio-Technica System 20 PRO oferuje bardzo wysoką jakość dźwięku i zarazem prostotę obsługi, sprawiającą, że dosłownie każdy, choćby ogólnie obeznany z mikrofonami, jest w stanie sobie poradzić. System można zastosować zarówno na scenie, w przypadku występów muzycznych czy teatralnych, jak podczas prezentacji, wykładu, konferencji itp. W skład całości wchodzą zatem nie tylko nadajniki typu bodypack czy nadajniki do ręki, ale także powierzchniowe, dedykowane zastosowaniom konferencyjnym. I o ile realizatorzy wydarzeń scenicznych z reguły dobrze znają sprzęt i technologię, to podczas wydarzeń korporacyjnych czy konferencji, obsługą z reguły zajmują się osoby, które nie są zawodowcami w branży pro-audio. Dlatego warto docenić samodzielność Systemu 20 PRO, gotowość do pracy sparowanych ze sobą komponentów, a także możliwość zarządzania wszystkim za pomocą dedykowanego oprogramowania. Czasy pracy nadajników są bardzo długie, co gwarantuje spokój podczas przygotowań i samego wydarzenia. Jakość dźwięku – jak przystało na produkt marki Audio-Technica – jest znakomita. Świetnym pomysłem jest także odłączany moduł antenowy, który można oddalić od odbiornika nawet na 100 metrów, łącząc go kablem sieciowym. Słowem – japoński producent wprowadził na rynek system, który jest bardzo ciekawą propozycją dla szerokiego grona odbiorców.

Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia