Dobre narzędzia wcale nie muszą być drogie. Z drugiej strony, niska cena nie musi oznaczać, że dany sprzęt pochodzi wprost z chińskiej fabryki. Doskonałym przykładem takiego produktu jest mikrofon Audio-Technica AT875R, który brzmi jakby był co najmniej dwa razy droższy, zaskakuje swoją wszechstronnością, a przy tym jest wyprodukowany w kraju kwitnącej wiśni.

AT875R to najmniejszy mikrofon typu shotgun w ofercie firmy Audio-Technica. Podejrzewam, że jest także jednym z najmniejszych dostępnych mikrofonów tego typu na rynku. Rozmiarowo bliżej mu do małomembranowego „paluszka” niż klasycznego shotguna. Korpus mikrofonu mierzy zaledwie 175 mm, a jego średnica wynosi 21 mm. Niewielkie rozmiary skutkują relatywnie niską masą wynoszącą niespełna 80 gramów. To niewątpliwa zaleta tego modelu, którą odczujemy po zamontowaniu na tyczce, na kamerze lub aparacie cyfrowym. Podczas testów stawiałem go również na filigranowym statywie i nie miałem żadnych problemów ze stabilnością. Dzięki temu mikrofon można umieścić naprawdę blisko w ujęciach cichych źródeł dźwięku. Cięższe mikrofony wymagają większych statywów, a przez to nie zawsze da się je odpowiednio ustawić, np. w plenerze czy podczas nagrań w ciasnych lub nietypowych pomieszczeniach. Należy również podkreślić, że AT875R jest wykonany bardzo starannie i z użyciem wysokiej jakości materiałów. W sumie to nic nadzwyczajnego, bo Audio-Technica zdążyła już przyzwyczaić nas do wysokiej jakości swoich produktów. Obudowa sprawia wrażenie wytrzymałej, gniazdo XLR jest zamocowane pewnie, jest solidny grill i budzące zaufanie boczne osłony z drobnej metalowej siateczki. Tu naprawdę nie ma się co zepsuć.

AT875R jest lekki i dyskretny, znakomicie sprawdza się w różnego typu produkcjach plenerowych. (fot. M. Ziniak)

Kilka słów na temat parametrów
AT875R jest mikrofonem pojemnościowym, a zatem do działania wymaga zasilania phantom. Dobra wiadomość jest jednak taka, że operuje w zakresie od 11 do 52V, co znacząco zwiększa jego elastyczność. Serce mikrofonu stanowi pojemnościowa kapsuła o kierunkowej charakterystyce liniowej i gradientowej. Pasmo przenoszenia mikrofonu zawiera się w przedziale od 90 Hz do 20 000 Hz, czyli mniej więcej tak, jakbyśmy mieli na stałe załączony filtr dolnozaporowy. Czułość mikrofonu plasuje się na poziomie -30 dB (31,6 mV). Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego jaki może przyjąć to 127 dB SPL. Zakres dynamiki wynosi 107 dB, 1 kHz przy maksymalnym SPL, natomiast stosunek sygnału do szumu w przypadku testowanego mikrofonu to 74 dB.

Mikrofon jest wykonany bardzo starannie i z użyciem wysokiej jakości materiałów. (fot. M. Ziniak)

W praktyce
Tyle suchych danych. W praktyce parametry mikrofonu przekładają się na bardzo dobre brzmienie. Jest to cecha podkreślana przez wielu użytkowników i recenzentów. Szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę relację: jakość – cena. Mikrofon testowałem w różnych środowiskach. W studio i w plenerze. Były to nagrania lektorskie, wywiady, wideo wywiady, efekty dźwiękowe, natura, a nawet instrumenty – perkusjonalia i gitara akustyczna. Zarówno głośne, jak i ciche źródła dźwięku w różnych ujęciach. Dla zachowania maksymalnej różnorodności w trakcie testów korzystałem na przemian z interfejsów RME, UA, przedwzmacniaczy WA12-500 oraz rejestratora Zoom H4n Pro. AT875R w zasadzie od pierwszych dźwięków zauroczył mnie swoim brzmieniem. To jeden z tych mikrofonów, który po prostu chcesz mieć w swojej kolekcji. Oferuje wysoką czułość, jest bardzo cichy i nie generuje żadnych niepożądanych szumów. W tej cenie to naprawdę znakomity sprzęt do nagrywania cichych źródeł dźwięku. Oczywiście nie tylko, bo równie dobrze radzi sobie w głośnym otoczeniu. AT875R oferuje bardzo dobry zakres dynamiki. Jego dźwięk jest klarowny i szczegółowy. Pasmo przenoszenia zrównoważone, z lekkim uwypukleniem w okolicach 5 kHz wnoszącym nieco prezencji i ciepła. Zarówno głos męski, jak i żeński nagrany przy pomocy tego mikrofonu brzmią naturalnie i bez zniekształceń. Dotyczy to zarówno nagrań studyjnych, jak i produkcji wideo czy szybkich wywiadów. Chyba nie muszę dodawać, że z uwagi na wąską charakterystykę kierunkową mikrofon bardzo ładnie i skutecznie zbiera dźwięk z dużych odległości. Zapewnia przy tym bardzo dobre tłumienie dźwięków dochodzących z boków i z tyłu mikrofonu. AT875R to także doskonały mikrofon do domowego studia czy nagrywania podcastów gwarantujący bogaty, pełen prezencji i profesjonalny dźwięk.

AT875R to także doskonały mikrofon do domowego studia, nagrywania vlogów, podcastów itp., gwarantujący bogaty, pełen prezencji i profesjonalny dźwięk. (fot. M. Ziniak)

Podsumowując
Mikrofon Audio-Technica AT875R został zaprojektowany z myślą o produkcji wideo i transmisji (ENG/EFP). W trakcie testów okazało się jednak, że jest bardziej uniwersalnym narzędziem i z powodzeniem sprawdza się także w innych zastosowaniach. Do jego najmocniejszych stron należy zaliczyć bardzo dobre brzmienie, ale także kompaktową, a przy tym solidną, konstrukcję. Lekki i dyskretny, znakomicie sprawdza się w różnego typu produkcjach plenerowych. Swoje mocne strony pokazuje także podczas nagrań w pomieszczeniach oraz w warunkach studyjnych. Jak pisałem wcześniej, swoim brzmieniem może konkurować z droższymi mikrofonami i pomimo, że jest to sprzęt budżetowy, powinni się nim zainteresować nie tylko początkujący amatorzy nagrywania, ale także bardziej świadomi użytkownicy. Nie jest w stanie zastąpić drogich mikrofonów, których na co dzień używa się na profesjonalnych planach dźwiękowych, ale z powodzeniem może stanowić wartościowy „backup”, który pozytywnie zaskoczy jakością niejednego zawodowca. Mniej wymagający użytkownicy zyskają z kolei narzędzie, które swoją funkcjonalnością pokryje większość typowych dla tego rodzaju mikrofonów zastosowań, gwarantując przy tym wysoką jakość dźwięku. Żeby nie być gołosłownym – zachęcam do posłuchania całej masy próbek dźwiękowych, które bez problemu można znaleźć w Internecie.

Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia