W dniu trzydziestej czwartej rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych miało miejsce uroczyste otwarcie nowej siedziby Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. 

W dniu trzydziestej czwartej rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych miało miejsce uroczyste otwarcie nowej siedziby Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku. Realizacja tej wielomilionowej inwestycji trwała od 2011 roku, a nowe muzeum ma być miejscem upamiętniającym działalność Solidarności, funkcjonowanie antykomunistycznej opozycji w Polsce, a także opisem polskiej drogi ku wolności.  Charakterystyczna architektura budynku nawiązuje kształtem i stalową elewacją do elementów kadłubów stoczniowych. Również umiejscowienie ECS jest nieprzypadkowe – powstało w sąsiedztwie Pomnika Poległych Stoczniowców i Bramy nr 2 Stoczni Gdańskiej, gdzie miały miejsce wydarzenia kluczowe dla historii Polski i Europy Środkowo- Wschodniej. Obiekt o powierzchni około 1 ha ma pięć pięter oraz podziemny parking z dwustoma osiemdziesięcioma sześcioma miejscami postojowymi. W środku znajdują się m.in. wystawa stała dedykowana historii Solidarności, sala audytoryjna, biblioteka, czytelnia, archiwum, ośrodek badawczo- naukowy, ośrodek edukacyjno-szkoleniowy oraz pracownie warsztatów twórczych dla młodzieży. Swoje siedziby będą miały tutaj liczne organizacje pozarządowe. Europejskie Centrum Solidarności prowadzić będzie działalność edukacyjną, naukową, wydawniczą oraz wystawienniczą.  Europejskie Centrum Solidarności poza bogactwem informacji historycznych i kulturalnych jest także miejscem niezwykle zaawansowanym technologicznie. Jest to najnowocześniejsza wystawa multimedialna w kraju, a nawet jedna z najnowocześniejszych w Europie.  Realizacja nagłośnienia stałej ekspozycji Za realizację nagłośnienia stałej ekspozycji odpowiedzialne są firmy Qumak Sekom oraz Konsbud Audio. W skład stałej wystawy multimedialnej wchodzi siedem sal. Na pierwszym piętrze znajdują się cztery z nich („Narodziny Solidarności”, „Siła bezsilnych”, „Solidarność i nadzieja” oraz „Sala im. Jana Pawła II”). Na drugim piętrze natomiast znajdują się sale: „Wojna ze społeczeństwem”, „Droga do demokracji”oraz „Triumf wolności”. W pomieszczeniach wystawowych znajduje się wiele oryginalnych eksponatów pochodzących z epoki komunizmu, np. ważąca ponad pół tony suwnica, na której pracowała Anna Walentynowicz.   W instalacji wykorzystano zestawy głośnikowe marki d&b audiotechnik oraz Genelec. Zostały one dyskretnie wkomponowane w wystawę, gdyż jednym z podstawowych wymogów dotyczących systemu nagłośnienia było to, aby wpisywał się w scenerię wystawy i swoim nowoczesnym wyglądem nie zakłócał wykreowanego obrazu przeszłości. Modele d&b audiotechnik 8S i 4S znajdują się m.in. w sali „Solidarność i nadzieja”, gdzie zostały wykorzystane do stworzenia dosyć głośnego tła muzycznego, gdyż tego typu zestawy świetnie zdają egzamin w przypadku, kiedy należy pokryć dźwiękiem większą przestrzeń. Obszerne pomieszczenia sal wystawowych charakteryzują się niekonwencjonalnymi walorami estetycznymi oraz dużą dawką informacji, które należało przedstawić w odpowiedniej formie. Każda sala jest wyposażona w kilka lub kilkanaście stanowisk dla zwiedzających, na których informacje są przekazywane w formie multimedialnej. Wymaga to kierunkowych źródeł dźwięku, tak aby odtwarzane w obrębie jednej sali nagrania nie kolidowały ze sobą. W takich sytuacjach najlepiej sprawdziły się kierunkowe zestawy głośnikowe marki Genelec. W instalacji zastosowano kilka modeli urządzeń wspomnianego producenta. Są to zestawy Genelec 6010BPM, 6010BWM, 4030BMM, 4030BWM, 4020BMM, 5040BPM, 8040BPM oraz AIC25 i AIW25 (typowo instalacyjne modele montowane w ścianach i na sufitach).  W większości miejsc zestawy są tak zamaskowane, że ich obecności nie można dostrzec gołym okiem. Dzięki temu wystawa jest jeszcze ciekawsza dla zwiedzających, bowiem wielu źródeł dźwięku słuchacz nie jest w stanie wizualnie zidentyfikować, a o to przecież chodzi, żeby nie skupiać się na technice i patrzących na nas elementach nagłośnienia, tylko na samym przekazie. Część sprzętu ukryto w różnego rodzaju zabudowach, np. w obudowach telewizorów, kabinie suwnicy czy też milicyjnego samochodu, w którym zamontowano aż cztery zestawy głośnikowe – dwa modele Genelec AIC25 w naczepie samochodu, gdzie wyświetlano film z manifestacji, oraz dwa modele 6010A w kabinie, z których słychać było rozmowy milicyjne. W niektórych miejscach elementy nagłośnienia są ukryte ponad sufitem bądź za ścianami wykonanymi ze specjalnego tworzywa przepuszczającego dźwięk. Znacząca część materiałów dźwiękowych jest odtwarzana przy pomocy słuchawek, które idealnie wkomponowały się wizualnie w klimat wystawy. Na licznych stanowiskach multimedialnych zamontowano ponad sto sztuk słuchawek niemieckiej marki M.O.L.I.T.O.R. USO. Surowy design współgrający z dobrą jakością dźwięku idealnie uzupełnia koncepcję. Wzmacniacze oraz procesory sygnałowe wchodzące w skład systemu znajdują się w czterech szafach technicznych, które zostały rozmieszczone w czterech pomieszczeniach. Znajdują się w nich m.in. procesory sygnałowe Tesira oraz końcówki mocy d&b audiotechnik D6. Bardzo ciekawa pod względem zastosowanych rozwiązań audiowizualnych jest sala poświęcona Janowi Pawłowi II, gdzie zastosowano przestrzenny system dźwiękowy. Zwiedzający, wchodząc do pomieszczenia, widzą dwie ściany, na których znajdują się dwa rzędy połączonych ze sobą monitorów wyglądających jak jeden długi ekran. W ścianach nad monitorami zostały umieszczone zestawy głośnikowe Genelec 6010A. Chociaż niewidoczne gołym okiem, są jednak odpowiednio słyszalne. Dźwięki współgrają z wyświetlanymi na monitorach materiałami, a z okien widać Pomnik Poległych Stoczniowców. Dzięki temu jest to idealne miejsce na chwilę refleksji nad ideą Solidarności. Do stworzenia systemu efektów przestrzennych w tej sali wykorzystano procesor SoundHub marki TiMax. Za muzykę tła odpowiedzialne są zestawy Genelec AIC25 zamontowane na suficie. Instalacja dźwiękowa opiera się na systemie Tesira firmy Biamp Systems, który wyróżnia się przede wszystkim elastycznością w kwestii sterowania dźwiękiem. Urządzenia w systemie komunikują się, korzystając z protokołu AVB. Ponadto, system zapewnia najpotrzebniejsze opcje przetwarzania sygnałów na każdym torze audio, a platformaTesira jest niezwykle elastyczna i pozwala na rozbudowanie systemu bądź też na całkowitą zmianę konfiguracji.   Firma Konsbud Audio, poza nagłośnieniem, zajęła się również obróbką archiwalnych materiałów dźwiękowych wykorzystanych na tej wystawie (ich oryginalny zapis był analogowy). Do realizacji tego zadania wykorzystano system Avid Pro Tools 11 HDX.  Koszt realizacji ekspozycji stałej wyniósł 38000000 złotych. Stworzenie tak nowoczesnej i zaawansowanej technologicznie wystawy było nie lada wyzwaniem pod względem projektu, realizacji i integracji pracujących tam systemów. Najlepszym dowodem na osiągnięcie dobrego efektu jest wzruszenie widoczne na twarzach osób zwiedzających, w których wykreowany tam obraz przeszłości wywołał prawdziwe emocje.  Sala audytoryjna Uroczyste otwarcie odbyło się w głównym pomieszczeniu Centrum w sali audytoryjnej, która jest jednocześnie sercem całego obiektu. W uroczystości brało udział wielu znamienitych gości, w tym prezydenci RP, były i obecny – Lech Wałęsa i Bronisław Komorowski. Jej konstrukcja, wyposażenie i kubatura umożliwiają organizację najrozmaitszych wydarzeń – widowisk, konferencji, a nawet pokazów filmowych. O przygotowanie sali do tej uniwersalnej roli zadbało konsorcjum firm RGBS oraz AWACO, natomiast sprzęt nagłośnieniowy, w tym system nagłośnienia kinowego, dostarczyła firma ESS Audio. Ta sama firma jest dostawcą systemu informacji Digital Signage, o którym kilka słów powiemy nieco dalej, w całości opartego na platformie IDX, czyli – podobnie jak pozostałe systemy dźwiękowe – produktach firm tworzących koncern Harman.   Nagłośnienie FOH sali audytoryjnej skonfigurowano jako dwa grona po osiem modułów JBL VerTec VT4886, w towarzystwie sześć subwooferów VT4883, które podwieszone są wraz z modułami szerokopasmowymi po trzy na stronę, na wspólnych ramach JBL VT4886-SF. Rolę frontfillu powierzono kolejnym dwóm modułom JBL VerTec VT4886, na dedykowanych do tego uchwytach VT4886-UB. Napęd systemu FOH stanowią cztery wzmacniacze Crown IT4x3500HD, a piąty – IT5000HD – zasila głośniki frontfillu. Wzmacniacze Crown IT-HD wyposażone są w zaawansowane procesory DSP z przygotowanymi przez inżynierów JBL presetami do systemu VerTec subocompact. Z kolei odsłuch sceniczny tworzy sześć monitorów STX812M, zasilanych przez trzy wzmacniacze Crown XTi6002. Stanowisko realizatora FOH wyposażone zostało w konsoletę riderową Soundcraft Vi6 96 Optical.   Ponieważ, jak wspomniano wcześniej, sala audytoryjna pozwala na organizację m.in. pokazów filmowych, to oczywistym jest, iż musiała otrzymać stosowne ku temu wyposażenie, nie tylko wizyjne, ale i dźwiękowe. To drugie dostarczyła, podobnie jak system nagłośnienia sceny, firma ESS Audio. System nagłośnienia kinowego tworzą więc trzy zaekranowe zestawy JBL 3732, w towarzystwie dwóch subwooferów JBL 4642A – wszystkie posadowione zostały na specjalnych wózkach, dzięki którym po zakończeniu projekcji i zwinięciu ekranu można je bardzo łatwo i szybko uprzątnąć. Aby umożliwić odtwarzanie dźwięku dookolnego, na ścianach wokół widowni zawieszono dziewiętnaście głośników surroundowych JBL 8340A. Cała ta bateria głośnikowa napędzana jest wzmacniaczami Crown DSI2000.  Hol i sale wystaw czasowych ECS zaprojektowano w taki sposób, by także hol mógł być wykorzystany do organizacji rozmaitych eventów. Dlatego zainstalowano tu rozkładaną scenę, wyposażoną we własny system nagłośnieniowy, podobnie jak ten w sali audytoryjnej skonfigurowany z użyciem sprzętu JBL – sześciu zestawów VRX 932LAP i tyleż samo subwooferów VRX 918SP. Dostarczono także odsłuch sceniczny w postaci czterech monitorów JBL PRX 612M, cztery stojaki głośnikowe JBL SS4-BKi dwie ramy instalacyjne VRX-AF. Miksowanie sygnałów należy do konsolety Soundcraft Si Expression 1. Na co dzień hol nagłaśniany jest przy użyciu rozproszonego systemu głośnikowego, który obejmuje też sale wystaw czasowych oraz antresolę. Składa się on z trzydziestu sufitowych zestawów głośnikowych JBL Control 24CT Micro Plus- Black i czterech sztuk JBL Control 25T (literka „T” w nazwach informuje, iż są to zestawy przystosowane do pracy w trybie wysokoimpedancyjnym). Do napędzenia głośników służą trzy wzmacniacze Crown 2000CDi. Sercem i mózgiem tego systemu są dwa procesory BSS Audio BLU-100, współpracujące z trzema sterownikami ściennymi BLU-3. Systemem objęty jest ponadto mikser Soundcraft EPM 6.    System Digital Signage W ECS zainstalowany został automatyczny system informacji Digital Signage pozwalający dostosować przekaz prezentowanych treści w zależności od sytuacji. Jego warstwę audio tworzą elementy systemu Harman IDX: czternaście kolumn głośnikowych JBL CBT50LA – po dwie przy każdym ekranie LCD NEC, cztery wzmacniacze Crown CT4150 i awaryjny przełącznik tychże, Crown CT16S. System Digital Signage w ECS pracuje pod kontrolą czterech procesorów BSS Audio BLU-800, wyposażonych w karty I/O z funkcją AEC. Poziom sygnału wyjściowego audio regulowany jest automatycznie w zależności od hałasu w bezpośrednim otoczeniu danego ekranu, w oparciu o odczyty z mikrofonów pomiarowych AKG PZM10.   Mikrofony i reszta… Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku otrzymało pokaźny zestaw mikrofonów przewodowych i systemów bezprzewodowych. Aby jednak nie rozwodzić się niepotrzebnie nad tym, co i gdzie, ograniczmy się do wykazu dostarczonych urządzeń. Sposób i miejsce ich wykorzystania zależą wszak od potrzeb chwili.   • odbiornik mikrofonu bezprzewodowego AKG DSR700 – 6 szt. • nadajnik mikrofonu bezprzewodowego AKG DHT-700/D5 – 12 szt. • nadajnik mikrofonu bezprzewodowego AKG DPT 700 + HC577L – 6 szt. • dystrybutor antenowy AKG PS 4000/W – 2 szt. • zasilacz dystrybutora AKG PSU 4000 – 2 szt. • anteny SRA2B/W – 2 szt. • wzmacniacz antenowy AKG AB4000 – 2 szt. • mikrofony przewodowe AKG D7 LTD – 6 szt. • mikrofony przewodowe AKG C5 – 6 szt. • Sennheiser E904 – 3 szt. • mikrofon instrumentalny przewodowy Shure SM57 – 2 szt. • mikrofon instrumentalny przewodowy Shure Beta 98D/S – 3 szt. • mikrofon instrumentalny przewodowy pojemnościowy Shure SM81 – 4 szt.   Wyliczankę sprzętu dostarczonego przez ESS Audio można by ciągnąć o wiele dalej – ot, choćby monitory odsłuchowe JBL LSR4328P w reżyserce sali audytoryjnej, rejestratory i odtwarzacze Tascama, DIboksy… Krótko mówiąc, wyposażenie kompleksowe i wysokiej jakości, a do tego profesjonalnie zainstalowane i uruchomione.  Oświetlenie sceniczne sali audytoryjnej W tworzeniu tego niecodziennego miejsca miało swój udział także PS Teatr, które odpowiedzialne było za dostawę i montaż oświetlenia scenicznego, a także system mechaniki scenicznej w wielofunkcyjnej, multimedialnej sali audytoryjnej. Wyposażenie obejmowało instalację pięciu głowic Max włoskiej firmy DTS. Premiera tych urządzeń miała miejsce w 2013 roku na targach we Frankfurcie. Modele Max szybko zyskały uznanie na całym świecie jako innowacyjne głowy, łączące w sobie cechy washy (10°–60°), beamów (1,5°–2°), spotów (2°–37°). Dodatkowy tryb teatralny (4°–40°) poszerza funkcjonalność tych urządzeń. Efekty wizualne w ECS uzyskano dzięki zdalnie regulowanemu zoomowi pracującemu w czterech trybach. Głowice Max wyposażone w żarówkę wyładowczą uzyskują jasność minimalną 16 000 lumenów. Wartym uwagi jest fakt, że Europejskie Centrum Solidarności jest pierwszą polską instytucją mogącą pochwalić się tymi innowacyjnymi urządzeniami.   W ECS znalazły się także reflektory Spotlight z soczewką PC: dwadzieścia sztuk Vario 12 z optyką 4°–63°, szesnaście Vario 25 z optyką 4°–66°, a także reflektory profilowe tego samego producenta: osiemnaście modeli Combi Zoom 12 z regulowaną optyką w zakresie 13°–35° oraz dwa prowadzące Vedette 14°–25° w kompaktowej obudowie nieprzekraczającej 0,75 m długości z układem szybkiego zapłonu żarówki typu hot restrike. W zestawie profili znajdziemy dobrze znane oświetlenie ETC z serii Source Four, zbudowane z odlewów aluminiowych o bardzo dobrych właściwościach odprowadzania ciepła: dwie sztuki Source Four z optyką 36°, sześć sztuk o kącie świecenia 26° oraz czterysztuki o kącie 19°. Wyposażenie technologiczne sceny uzupełniają naświetlacze LED RGB DTS: pięć Delta 8 R oraz cztery ruchome głowy Sola Wash 19 High End Systems. W celu uzupełnienia możliwości projektowych salę wyposażono w dwa stroboskopy Eurolite Superstrobe 2700 DMX oraz dwie wytwornice dymu Antari X310.   Sterowanie oświetleniem jest możliwe za pomocą pulpitu nastawczo-sterowniczego Palette VL 1000 Strand Lighting, obsługującego do tysiąca kanałów DMX z dwoma dodatkowymi monitorami siedemnastocalowymi. Od Strand Lighting dostarczono też trzy cyfrowe bloki rozdzielczo-sterownicze Wall Rack. Sygnał DMX wzmacniany jest za pomocą montowanych w racku wzmacniaczy CH6 DTS. Do sterowania obwodów nieregulowanych oraz roboczych w sali konferencyjnej Europejskiego Centrum Solidarności zastosowany został system HDL BUS Pro. Wykorzystano do tego panel HDL z siedmiocalowym ekranem dotykowym zamontowany w kabinie operatora oświetlenia oraz moduły stycznikowe w tyrystorowni.   W zakresie mechaniki scenicznej PS Teatr wyposażyło Europejskie Centrum Solidarności w podesty estradowe, ruchome i stałe sztankiety oświetleniowe, podnośniki i wieże oświetleniowe, a także napędy urządzeń mechanicznych: pulpit sterowniczy oraz rozdzielnicę zasilającą wraz z instalacją.  Podsumowanie Europejskie Centrum Solidarności to pierwsza tego typu multimedialna wystawa w Polsce. Jest to muzeum, które imponuje swoim rozmachem, a także obszernymi zasobami informacji – tak ważnymi dla Polski i Europy. Sam budynek wygląda imponująco, a instalacja wodna, będąca poniekąd jego częścią, oraz zimowy ogród jeszcze bardziej wyróżniają ten obiekt na tle innych. Jest to miejsce, które warto odwiedzić zarówno ze względów historycznych, jak i dźwiękowowizualnych.   Tekst i zdjęcia   ESS Audio www.essaudio.pl   Konsbud Audio www.konsbud-audio.pl   PS Teatr www.teatr.com.pl

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl