Wraz z rozwojem technologii zmieniają się przestrzenie obiektów kulturalnych. Dotyczy to zarówno tych, które przechodzą gruntowne remonty, jak i nowo powstałych, budowanych w zupełnie innym duchu niż te przed laty. W przypadku muzeów nie są to już tylko przestrzenie ze statycznymi wystawami cennych i unikatowych eksponatów. Dziś to prawdziwe centra kulturalne łączące wiele obszarów działalności wyposażone w najnowsze rozwiązania z zakresu techniki audiowizualnej. Otwarta jesienią ubiegłego roku nowa siedziba Muzeum Historii Polski w Warszawie jest doskonałym przykładem takiej instytucji.

Muzeum Historii Polski robi imponujące wrażenie zarówno swoją zewnętrzną formą jak i przestrzeniami znajdującym się wewnątrz. Sześciopoziomowy kompleks został zaprojektowany przez warszawką pracownię WXCA, zaś generalnym wykonawcą była firma Budimex. Na elewacji budynku prezentowana jest tysiącletnia historia naszego kraju. Reliefy umieszczone na każdej z czterech zewnętrznych ścian odwołują się do wybranych symboli polskiej architektury. Widoczne są tam Drzwi Gnieźnieńskie, ornamenty z romańsko-gotyckiego kościoła w Sandomierzu, zamek na Wawelu, dzieła charakterystyczne dla stylu zakopiańskiego i dwudziestowiecznego modernizmu. Wewnątrz Muzeum Historii Polski znalazły się w nim m.in.: wciąż tworzona wystawa stała, audytorium z blisko 580 miejscami, sala kinowo-teatralna z widownią liczącą 135 miejsc, sale projekcyjne, edukacyjne i warsztatowe, biblioteka, sklep muzealny, pracownie konserwatorskie, magazyny oraz punkty gastronomiczne. Całość ma imponującą powierzchnię ponad 44 tysięcy metrów Kwadratowych, co sprawia, że MHP jest największym obiektem tego typu w Polsce, a także jednym z największych w Europie. Niemal wszystkie przestrzenie zostały wyposażone w najnowocześniejsze technologie sceniczne oraz systemy AV, dostarczone przez ESS Audio, we współpracy z partnerami takimi jak: Stage Source (oświetlenie), Mikor (mechanika sceniczna), Awaco (kinotechnika) oraz ISAV i Perfect Displays. Z racji złożoności całej realizacji postanowiliśmy podzielić nasz artykuł na dwie części. W pierwszej skupimy się na audytorium i mniejszych salach: projekcyjnych, edukacyjnych i warsztatowych. Warto podkreślić, że Muzeum Historii Polski to jedyny w kraju obiekt, w którym są aż dwa systemy immersyjne i dwa systemy aktywnej akustyki zainstalowane pod jednym dachem!

Sala audytoryjna to przestrzeń, w której organizowane są koncerty (głównie akustyczne), widowiska, różnego rodzaju spotkania i konferencje. Wyróżnikiem tego miejsca jest wielofunkcyjność, której podporządkowano całe wyposażenie.

Audytorium
Sala audytoryjna to przestrzeń, w której organizowane są koncerty (głównie akustyczne), widowiska, różnego rodzaju spotkania i konferencje. Wyróżnikiem tego miejsca jest wielofunkcyjność, której podporządkowano całe wyposażenie. System nagłośnieniowy bazuje na rozwiązaniach JBL Professional i daje pełną dowolność konfiguracji w zależności od organizowanych wydarzeń. Może on pracować zarówno w układzie LR, LCR, jak i w trybie immersyjnym. Nagłośnienie sali składa się z  trzydziestu dwóch modułów VTX A8 podwieszonych w czterech gronach. W zakresie najniższych częstotliwości są one wspomagane przez subwoofery JBL VTX B18. Frontfill został skonfigurowanym w oparciu o moduły VTX A6. Boczne kanały surround realizowane są w oparciu o kolumny JBL CBT70J-1, tylne kanały efektowe obsługują modele SCS8, natomiast pod sufitem zainstalowano głośniki Sonance PS-C83RT. Wszystkie te elementy zasilane są  wzmacniaczami Crown I-Tech 4x 3500HD oraz  DCi 8|600DA i DCi 4|600N odpowiedzialnymi za system aktywnej akustyki. Jeżeli już jesteśmy przy akustyce należy wspomnieć, że cały projekt w tym zakresie wykonała Pracownia Akustyczna Kozłowski z Wrocławia.

System nagłośnieniowy bazuje na rozwiązaniach JBL Professional i daje pełną dowolność konfiguracji w zależności od organizowanych wydarzeń.

W sali audytoryjnej pracują trzy konsolety marki DiGiCo Dwie konsolety Quantum 338 i jedna Quantum 225. Z założenia konsolety nie mają na stałe przypisanych funkcji jednak przeważnie na stanowisku FOH pracuje konsoleta Quantum 338, na której odbywają się główne realizacje a model Quantum 225 wykorzystywany jest do realizacji monitorów. Cała sieć dystrybucji i transmisji sygnałów audio bazuje na protokole Dante, a do konwersji sygnałów wykorzystywane są procesory BSS Audio Soundweb. Te same procesory odpowiadają również za matrycowanie sygnałów do zestawów głośnikowych, z uwagi na to że głośniki sufitowe i efektowe są wykorzystywane zarówno przez systemy immersyjny i kinowy, a także system aktywnej akustyki. Ten ostatni wykorzystuje dodatkowo procesor pogłosowy Lexicon PCM96 Surround oraz mikrofony DPA. Co istotne, system aktywnej akustyki może być także sterowany z poziomu zainstalowanych w sali paneli dotykowych AMX, a użytkownik ma możliwość wybrania jednego z  z czterech ustawień dotyczących  modelowania przestrzeni akustycznej. Jest to autorski system firmy ESS, który doskonale reguluje czas pogłosu w obu salach.

Boczne kanały surround realizowane są w oparciu o kolumny JBL CBT70J-1.

Wspomniany wcześniej system immersyjny pracujący w audytorium to doskonale znany naszym czytelnikom TiMax marki OutBoard, o którym wspominaliśmy chociażby przy okazji opisu realizacji w Teatrze Polskim w Szczecinie (MiT 04/24). W Muzeum Historii Polski systemem TiMax można zarządzać bezpośrednio z poziomu konsolety poprzez sieć Dante. Konfiguracji systemu dokonuje się natomiast bezpośrednio w procesorze TiMax SoundHub (w MHP pracują dwa takie procesory).

Audytorium zostało wyposażone w kinowe zestawy głośnikowe JBL Cinema ScreenArray 5732 oraz subwoofery JBL 5628. Na potrzeby projekcji zestawy te opuszczane są na specjalnie przygotowanych sztankietach.

Audytorium to nie tylko miejsce przeznaczone do organizacji spotkań, koncertów czy rozbudowanych widowisk. Mogą się tam również odbywać projekcje filmowe. W tym celu sala została wyposażona w kinowe zestawy głośnikowe JBL Cinema ScreenArray 5732 oraz subwoofery JBL 5628. Na potrzeby projekcji zestawy te opuszczane są na specjalnie przygotowanych sztankietach. Uzupełnienie całego wyposażenia sali audytoryjnej stanowią monitory sceniczne VTX M20 (16 sztuk) oraz cyfrowe systemy mikrofonów bezprzerwowych Shure ULX-D zarządzane przy pomocy aplikacji Shure Wireless Workbench.

Amplifikatornia z szafami rack wypełnionymi wzmacniaczami Crown I-Tech 4x 3500HD, DCi 8|600DA i DCi 4|600N.

Sale projekcyjne, warsztatowe i edukacyjne
Jak wspomniano we wstępie, Muzeum Historii Polski dysponuje wieloma mniejszymi salami pozwalającymi na prowadzenie różnego rodzaju aktywności. Zaliczają się do nich sale projekcyjne, warsztatowe i edukacyjne. Wszystkie wyposażone w nowoczesny sprzęt umożliwiający realizację wydarzeń nie tylko w komfortowych warunkach, ale także na wysokim poziomie technicznym. Nagłośnienie tych sal w dużej mierze bazuje na podobnych rozwiązaniach.

Duża sala projekcyjna została wyposażona w sześć zestawów głośnikowych JBL CBT100LA-1 (ulokowanych przy ekranach) oraz szesnaście wiszących głośników sufitowych Sonance PS-P83T.

Duża sala projekcyjna została wyposażona w sześć zestawów głośnikowych JBL CBT100LA-1 (ulokowanych przy ekranach) oraz szesnastu wiszących głośników sufitowych Sonance PS-P83T. Głośniki te zasilają wzmacniacze Crown CDi 4|1200, CDi 2|1200 oraz LEA Professional 168D. Warto dodać, że te ostatnie należą do serii wzmacniaczy wykorzystujących funkcjonalność Chmury, umożliwiającą konfigurację systemu, sterowanie i monitorowanie pracy urządzeń w czasie rzeczywistym z dowolnego urządzenia i dowolnego miejsca. Podobna konfiguracja nagłośnienia dotyczy małej sali projekcyjnej. W niej także znalazły się zestawy głośnikowe JBL CBT100LA-1 oraz głośniki sufitowe Sonance PS-P83T zasilane wzmacniaczami Crown CDi 4|1200 i CDi 2|1200 oraz wzmacniaczami LEA Professional 168D i LEA 164D. Za nagłośnienie sal warsztatowych i edukacyjnych odpowiadają głośniki Sonance PS-C83RT (zainstalowane w suficie) napędzanie wzmacniaczami LEA Professional 354D.

W małej sali projekcyjnej także znalazły się zestawy głośnikowe JBL CBT100LA-1 oraz głośniki sufitowe Sonance PS-P83T zasilane wzmacniaczami Crown CDi 4|1200 i CDi 2|1200 oraz wzmacniaczami LEA Professional 168D i LEA 164D.

Nieco inaczej wygląda konfiguracja nagłośnienia dużej sali warsztatowej i sali reprezentacyjnej. W obu, podobnie jak w salach projekcyjnych, zastosowano wiszące głośniki Sonance PS-P83T, które są zasilane wzmacniaczami LEA Professional 168D i LEA Professional 164D. We wszystkich wspomnianych salach do dyspozycji są cyfrowe systemy mikrofonów bezprzerwowych Shure ULX-D, a także system dyskusyjny i system tłumaczeń symultanicznych. Ważnym elementem systemu są procesory BSS Audio Soundweb BLU-100 odpowiedzialne za zarządzanie i processing sygnałów audio. Całość jest spięta cyfrową siecią Dante.

Zarządzanie całym systemem AV ułatwiają panele AMX.

Podsumowanie
Muzeum Historii Polski wykracza poza ramy zwykłego muzeum. To prawdziwe centrum kulturalne, w którym może być organizowanych wiele różnego rodzaju wydarzeń. Dostarczone rozwiązania z zakresu nagłośnienia i szeroko pojętej techniki scenicznej umożliwiają realizację wydarzeń na najwyższym światowym poziomie. Ponadto zapewniają elastyczność zastosowań i swobodę konfiguracji. Wszystkie elementy są połączone tworząc jeden zintegrowany organizm pozwalający na łatwe zarządzanie i dostosowanie do danego scenariusza. W kolejnym numerze naszego magazynu opiszemy pozostałe pomieszczenia Muzeum Historii Polski, między innymi nowo oddane studio nagrań czy bogato wyposażoną salę kinowo-teatralną. Wszystkich zainteresowanych tym tematem zapraszamy do lektury czerwcowego wydania „Muzyki i Technologii”.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: ESS Audio

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl