Systemu nagłośnienia dla wyjątkowo wymagających akustycznie obiektów tegorocznych: hali lodowiska i toru bobslejowego.

Brytyjski producent nagłośnienia – firma Funktion One we współpracy z rosyjskim dystrybutorem Edelweiss Audio, podjęli się opracowania i zainstalowania systemu nagłośnienia dla wyjątkowo wymagających akustycznie obiektów tegorocznych Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Soczi: hali lodowiska i toru bobslejowego. Zainstalowano w nich łącznie 55 bezkompromisowych konstrukcji MST Horn wraz z wieloma mniejszymi głośnikami realizującymi dogłośnienia. Oba systemy są zaprojektowane jako kompletne systemy muzyczne rozszerzając swoje pierwotne zadanie – bycia wysokiej jakości i zrozumiałości systemem rozgłoszeniowym. W nagłośnieniu toru bobslejowego zdecydowano się na unikalne rozwiązanie – aby zapewnić pełnopasmowe pokrycie całego obiektu, Tony Andrews (główny projektant i współzałożyciel Funktion One) zaproponował stworzenie specjalnie w tym celu wielkiego subwoofera, który miał objąć swoim zasięgiem zbocze góry, na której znajduje się dwukilometowy tor zjazdowy. O dziwo pomysł ten zyskał akceptację. W ciągu sześciu tygodni w siedzibie Funktion One pod Londynem opracowano odpowiednią konstrukcję (dwa głośniki F221 jako źródło sygnału osadzone w składanej i przystosowanej do zmontowania na miejscu tubie).   W Soczi Funktion One z pomocą lokalnej ekipy zainstalowała konstrukcję na dwunastometrowej wieży-platformie. Sam Mega Bass Horn ma wymiary ok. 4,5 na 3 metry u wylotu tuby, trzy metry głębokości. Ponad nim zainstalowane są jeszcze cztery MST Horny (jak widać na zdjęciu), a dziesięć kolejnych takich konstrukcji zainstalowano w trzech innych lokalizacjach na terenie obiektu. Dodatkowo wyrównane pokrycie dźwiękiem na terenie całego toru zapewniają kolejne 163 sztuki małych F55, czternaście całkiem poważnych konstrukcji AX-88 oraz kolejnych osiemnaście sztuk AX-8, uzupełnionych sześcioma basami F118. Dwunastotysięczna hala widowiskowa Bolshoy Ice Dome z kolei wyposażona została w szesnaście podwieszoych zestawów 2x MST Horn + F221 i dodatkowe cztery konstrukcje po dwa MST Horny w rogach sali, a wszystko to uzupełniono 44 sztukami instalacyjnych Res2SH na koronie i w sekcji VIP. Ta unikana instalacja została nagrodzona w kategorii Permanent Installation Project of the Year w plebiscycie Pro Sound Awards. Kilkadziesiąt MST Hornów, Mega Bass Horn (prawdopodobnie największy dostępny komercyjnie głośnik basowy) uzupełnionych wieloma mniejszymi głośnikami daje efekt godny podziwu ze względu na wygląd, ale przede wszystkim jakość dźwięku. “Dążymy do doskonałości i najlepszej możliwej jakości dźwięku – nawet jeśli wymaga to budowy tuby basowej wielkości domu!” mówi o instalacji Tony Andrews. Po sukcesie MST hornów, między innymi w Soczi, Funktion One zapowiada wprowadzenie drugiej odmiany tego głośnika: do dotychczasowo dostępnego modelu o kierunkowości dwudziestu stopni dodany został model grający “szeroko” na czterdzieści stopni. Tony Andrews o MST Horn: Osiągnięcie dobrej zrozumiałości mowy zawsze było głównym celem każdego systemu PA. Ma to szczególne znaczenie na stadionach, gdzie szczególną wagę przykłada się do ogłoszeń i komentarza. Ostatnio coraz częściej wymaga się od systemów dysponowania wystarczająco szerokim pasmem do pracy także, jako systemy rozrywkowe. Główną przeszkodą w osiągnięciu zrozumiałości mowy w wielkich przestrzeniach zarówno otwartych jak i zamkniętych są długie czasy pogłosu, które objawiają się destrukcyjnymi dla zrozumiałości mowy odbiciami od sufitu, czy ścian. To naturalne następstwo dyfrakcji częstotliwości, dla których długość fali jest większa niż wymiary gardzieli typowo używanych tub głośnikowych. Te typowe falowody są wystarczająco duże jedynie dla kontroli żeńskich głosów. Głębszy męski głos jak i niższe średnie częstotliwości muzyczne nie są kontrolowane i rozpraszają się we wszystkich kierunkach powodując narastanie poziomu odbić. Dla mocno pogłosowych przestrzeni dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiednio dużych falowodów dla całkowitej kontroli wszystkich wymaganych częstotliwości, łącznie z niskim środkiem, dając możliwość dokładnego adresowania dźwięku w wybrane obszary widowni. Dźwięk, który zwykle pobudza pole pogłosowe jest skupiony na publiczności, więc nie tylko zrozumiałość ulega poprawie, ale także możliwy do uzyskania poziom głośności. To z kolei zwykle wymaga wielkich tub o wysokiej wytrzymałości, które dadzą radę podołać takiemu zadaniu, ale są przez to zwykle są bardzo duże i niepraktycznie ciężkie. Funktion One badało i rozwijało struktury kompozytowe od przełomowego momentu instalacji w londyńskiej Millenium Dome. Osiągnęliśmy mieszankę struktur i materiałów, które łączą siłę, lekkość i odporność na warunki pogodowe z wyjątkowymi własnościami akustycznymi. Technologia kompozytowa otworzyła nam drzwi do produkcji wielkich falowodów i rozwinięcia idei technologii obciążenia napędu stożkowego, [umożliwiając budowę głośników] ważących w sumie ok. 60 kilogramów. Technologia ta oferuje niezrównaną jakość dźwięku i wysoką czułość z idealnie dostrojonej kombinacji napędu i tuby falowodu oraz kierunkowość jakiej można się spodziewać po niemal dwumetrowej tubie.