Testowany mikrofon jest niezwykle uniwersalnym narzędziem pozwalającym spełniać bardzo różne zadania w pracy na estradzie i w studiu. Sprawdzi się w rękach profesjonalistów, lecz szczególnie polecam go małym studiom domowym jako podstawowy mikrofon wielozadaniowy.

Wśród ogromnej liczby mikrofonów dynamicznych oferowanych jako mikrofony uniwersalne Heil PR35 jest niewątpliwie pierwszym od bardzo wielu lat modelem, który ma szansę skutecznie zastąpić legendarnego Shure SM58.  Mikrofon Heil PR35 jest obecnie flagowym produktem znakomitej amerykańskiej firmy Heil Sound Ltd, założonej przez wybitnego konstruktora Boba Heila. Wszystkie mikrofony wyprodukowane przez Heil Sound Ltd są montowane i testowane pod względem jakości w siedzibie firmy w Stanach Zjednoczonych w Fairview Heights w stanie Illinois. Cechuje je bardzo staranne wykonanie i najwyższa jakość materiałów. W mojej ponadczterdziestopięcioletniej praktyce studyjnej i nagłośnieniowej nie znalazłem drugiego mikrofonu tak elastycznego w zastosowaniu do różnych ujęć, od solowego wokalu zaczynając, a na stopie kończąc. Zapraszam do lektury testu, aby poznać jego możliwości nieco bliżej. Pierwszy kontaktEstetyczne kartonowe pudełko zawiera eleganckie i praktyczne skórzane etui, w którym schowany jest mikrofon z akcesoriami. W komplecie otrzymujemy uchwyt mikrofonowy, nasadkę anty pop i zestaw wymiennych kolorowych pierścieni, pozwalających szybko zidentyfikować dany mikrofon w sytuacji, kiedy używamy kilku takich samych jednocześnie.Pierwszy kontakt z mikrofonem jest zaskakująco przyjemny, ponieważ powierzchnia korpusu mikrofonu pokryta jest miękkim w dotyku, gumopodobnym materiałem. Producent twierdzi, że pomimo wyczuwalnej miękkości materiał jest bardzo trwały i przez wiele lat zachowa swoje właściwości oraz świetny wygląd. Odkręcana główka osłaniająca kapsułę z przetwornikiem wykonana jest z profilowanej stalowej, pięknie oksydowanej matowo siatki w kolorze czarnym. Elastycznie zawieszona w gumowym koszu kapsuła zawiera przetwornik dynamiczny wyposażony w melarową membranę o średnicy 1,5”. Segment, w którym osadzona jest kapsuła, ma trzy otwory wentylacyjne, przesłonięte drobno tkaną siatką. Otwory służą korekcji (kompensacji) ciśnienia akustycznego, co pozwala uzyskać charakterystykę nerkową mikrofonu o bardzo skutecznej redukcji pola akustycznego 180° w stosunku do pola pracy mikrofonu. W praktyce skutkuje to zmniejszeniem podatności na sprzężenia i bardzo skuteczną redukcją podbarwień sygnału audio dochodzących z tyłu mikrofonu. Rozwiązanie to uzupełniono o filtr górnoprzepustowy typu roll-off, co pozwala redukować pasmo za pomocą małego przełącznika w dolnej części uchwytu z 40 Hz (off) do 80 Hz. To rozwiązanie rzadko spotykane w mikrofonach estradowych, które znacznie podnosi walory i uniwersalność zastosowań.Reasumując, już po wstępnym zapoznaniu się z mikrofonem Heil PR 35 można stwierdzić, że mamy do czynienia z produktem najwyższej klasy. SpecyfikacjaNa podstawie danych technicznych podawanych przez producenta można stwierdzić, iż mikrofon charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami. Charakterystyka w zakresie od 50 Hz do 1 kHz jest niemal płaska, z niewielkimi podbiciem w okolicach od 60 do 120 Hz Powyżej od 1,5 kHz do 5,5 kHz charakterystyka zmienia się, wzrastając o około 7 dB, po czym łagodnie opada do 14 kHz, osiągając poziom wyjściowy, i dalej łagodnie opada do 18 kHz. Pozostałe parametry podane przez producenta pokrywają się z wynikami rzeczywistych testów. Wszystkie te cechy czynią z PR35 znakomity uniwersalny mikrofon do zastosowań estradowych, studyjnych i radiowych. Heil PR35 w praktyceTesty mikrofonu zostały przeprowadzone w warunkach koncertowych oraz studyjnych, między innymi na estradzie tegorocznego festiwalu w Opolu. W warunkach koncertowych mikrofon był testowany przez doświadczonych artystów: Krystynę Prońko, Mieczysława Sześniaka oraz Tobiasza Staniszewskiego. Jako mikrofony referencyjne posłużyły sprawdzone modele Shure SM57 oraz Shure Beta 58. Jako toru wzmacniającego do prób użyliśmy przedwzmacniacza o konstrukcji dyskretnej Focusrite ISA110 Limited Edition, do toru mikrofonowego – stołu Midas Venice oraz najwyższej klasy referencyjnego przedwzmacniacza lampowego firmy Chris Sound Research MPV1 o bezkompromisowej konstrukcji.Testowany mikrofon w tak znakomitym towarzystwie wypadł po prostu fantastycznie. W obu przypadkach głosy żeński i męski brzmiały bardzo naturalnie, ciepło, miękko i nie wymagały żadnej korekcji. Biorąc pod uwagę, że mikrofon był porównywany do klasyków SM57 i Beta 58, należy podkreślić, że różnica w pracy i odbiorze na korzyść Heil PR35 jest ogromna. Przy pierwszych próbach odsłuchowych można odnieść wrażenie, że obcujemy z wysokiej klasy mikrofonem pojemnościowym a nie zwykłym dynamikiem. Szczególnie w przypadku głosów męskich Tobiasza Staniszewskiego i Mieczysława Szczęśniaka, które cechuje niskie zabarwienie przy niewielkiej odległości, od siatki mikrofon przekazywał w sposób naturalny ciepło męskiego barytonu. Najkorzystniej wypadł w połączeniu z referencyjnym przedwzmacniaczem MPV1, który obnaża różnicę jakości brzmienia pomiędzy mikrofonem testowanym a referencyjnymi. W oczywisty sposób wynika ona również z faktu, iż wyżej wymienione mikrofony pochodzą z różnych przedziałów cenowych. Szczególnie zauważalna różnica dotyczy tak zwanej tłustości i ciepła w brzmieniu. W połączeniu z preampem lampowym dźwięk, jaki oferuje Heil PR35 jest znacznie bardziej naturalny i pozbawiony nosowego podbarwienia występującego w mikrofonach referencyjnych. Góra brzmi jasno i naturalnie.Testy studyjne zostały wykonane w Studio Sound Mission. Tor rejestracji składał się z przedwzmacniacza lampowego WSW i toru liniowego stołu mikserskiego Siemens/Neve WSW C4. Zapisu dokonano na magnetofonie analogowym Telefunken M15 0,25”. W rejestracji ścieżek wokalnych wzięli udział Krystyna Prońko i Tobiasz Staniszewski. Zestaw mikrofonów testowych pozostał ten sam. Porównanie ścieżek referencyjnych z testowanym mikrofonem PR35 wypadło jeszcze lepiej niż w testach estradowych. Podczas nagrań instrumentów (to jest gitary akustycznej, fletu, saksofonu, werbla i stopy) testowany mikrofon sprawdził się bardzo dobrze i dowiódł, że może spełniać wiele funkcji. W studiu domowym może z powodzeniem pełnić rolę głównego i uniwersalnego mikrofonu do rejestracji rożnych źródeł dźwięku. Podczas nagrań gitary elektrycznej z wykorzystaniem wzmacniacza Fender Bandmaster Heil PR35 najlepiej sprawdził się jako mikrofon bliskiego pola, co dobitnie potwierdza szeroką paletę zastosowań w pracy studyjnej. PodsumowanieTestowany mikrofon jest niezwykle uniwersalnym narzędziem pozwalającym spełniać bardzo różne zadania w pracy na estradzie i w studiu. Sprawdzi się w rękach profesjonalistów, lecz szczególnie polecam go małym studiom domowym jako podstawowy mikrofon wielozadaniowy. Za pomocą jednego mikrofonu możliwe jest zarejestrowanie z wysoką jakością praktycznie wszystkich ścieżek – zarówno wokalnych, jak i instrumentalnych. Heil PR35 to mój faworyt. tekstPiotr Prońko