
Wybór idealnego zestawu nagłośnieniowego w dobie dzisiejszego gigantycznego rynku pro audio jest niesamowicie trudny. Jednakże niektóre cechy sprzętu, takie jak wysoka wytrzymałość, jakość przetwarzania i nowoczesne rozwiązania, ułatwiają decyzję zakupową. Wiedzą o tym również specjaliści z HK Audio, którzy kolejny raz stworzyli linię aktywnych systemów nagłośnieniowych, które mogą sprostać nawet bardzo wysokim wymaganiom.
Niemiecka marka HK Audio produkuje wysokiej klasy systemy nagłośnieniowe nieprzerwanie od 1979 roku i zbudowała bardzo bogate portfolio oraz zdobyła spore doświadczenie. Zaprezentowana światu niedawno linia Linear 7, której premiera odbiła się sporym echem w branży pro audio, dostępna jest już na polskim rynku i dzięki uprzejmości dystrybutora, firmy Amtec, mogłem przetestować system 2+1, składający się z dwóch modeli L7 112FA oraz jednego subwoofera L7 118 Sub A.
L7 112 FA.
Pierwsze wrażenie i budowa
Bardzo często, na przeków wyszukanym i zaawansowanym zabiegom marketingowym, pozytywne wrażenie po pierwszym kontakcie ze sprzętem szybko ginie. Z zestawem Linear 7 było dokładnie odwrotnie – pierwsze chwile po odpakowaniu od razu utwierdzają użytkownika w przeświadczeniu, że ma do czynienia ze sprzętem profesjonalnym i stworzonym dla wymagających. Tyczy się to zarówno samej obudowy subwoofera i satelit, jak i złączy czy panelu użytkownika. Nawet takie szczegóły jak gniazda na sztyce i statyw czy boczne uchwyty noszą znamiona przemyślanego i dobrze wykonanego projektu. Kończąc już jednak ten ciąg pochwał (oczywiście zasłużonych), przejdę do budowy opisywanych przedstawicieli linii Linear 7. Front całej serii (nie licząc subwoofera) jest bardzo charakterystyczny, gdyż ma kratę z dużym oczkiem, przez którą przebija gruba gąbka, a całość opatrzona jest logiem HK, subtelną „siódemką” oraz rozpoznawalnym wgłębieniem przez całą długość kolumny. Będąc przy obudowie, warto jest przytoczyć pewien fakt, który nie dla każdego może być oczywisty. W tym miejscu warto wyjaśnić, że w przypadku serii Linear 7 istnieją dwa różne przyrostki w nazwie – XA oraz FA, odnoszące się do rodzaju zastosowań. Modele XA mają odpowiednią konstrukcję (oraz dedykowane presety DSP), aby z powodzeniem wykorzystywać je również jako monitory typu wedge, zaś modele z FA w nazwie przeznaczone są do nagłośnienia frontowego lub strefowego. Dodatkowo, aby poszerzyć możliwości podwieszania kolumn, wyposażono je gniazda montażowe M8 (dla przykładu model 112 FA dysponuje trzema takimi gniazdami). Na koniec warto wspomnieć jeszcze o podwójnym gnieździe na statyw/sztycę „Duo Tilt”. Dwa niezależnie gniazda na statyw pozwalają użytkownikowi na umieszczenie kolumny pod kątem 3 lub 7 stopni, zależnie od sytuacji. Całość została wykończona bardzo estetycznie i z dbałością o detale dzięki czemu prezentuje się nowocześnie i profesjonalnie.
Na tylnym panelu są nie tylko tradycyjne złącza analogowe, ale też złącza Ethernetowe.
Parametry i możliwości
Jak już wcześniej wspomniałem, testowany zestaw z linii Linear 7 składał się z dwóch modeli L7 112 oraz z jednego subwoofera L7 118 Sub A. Wszystkie trzy urządzenia są modelami aktywnymi, mającymi wbudowany wzmacniacz „Pascal” klasy D o mocy 2000 W, który daje duże możliwości i spory headroom. Dokładniejszy opis zacznę od dwudrożnych satelit, które – jak łatwo się domyślić po nazwie – oparte są o 12” woofer z cewką 2,5”, a dodatkowo wyposażone są w przetwornik wysokotonowy o średnicy 1”, z cewką 1,75”. Jednakże większość z nas najbardziej zainteresowana jest panelem użytkownika, wbudowanym mikserem oraz pokładowym DSP. Urządzenie wyposażono w gniazdo wejściowe typu combo, wyjście thru dla czystego sygnału oraz nie do końca oczywiste dla każdego wyjście DSP Out, które opiszę później. Subwoofer L7 118 Sub A ma dokładnie ten sam układ złącz, co kolumna, z tą różnicą, że ma dwa kanały, by zwiększyć jego możliwości połączeniowe. Pokładowy DSP wszystkich połączonych w sieć systemów z linii Linear 7 może być centralnie sterowany z poziomu aplikacji (technologia sieciowa Theo DSP), a wspomniane przed chwilą wyjście DSP Out pozwala na wysłanie sygnału już z nałożonymi ustawieniami DSP do innych urządzeń, takich jak aktywne subwoofery. Ta możliwość pozwala na wykorzystanie potencjału rozbudowanego DSP najnowszej linii HK Audio w modelach wcześniejszych lub nawet w urządzeniach innych marek. Wspomniane pokładowe DSP a w pełni zintegrowany parametryczny 10-pasmowy korektor, delay oraz limiter, a to wszystko zaopatrzone w wygodne presety, dla ułatwienia obsługi. Oczywiście subwoofer oferuje inne presety niż kolumny, gdyż został on tak zaprojektowany, by można było go używać w konfiguracji kardioidalnej 1:1 (dwa subwoofery) oraz 2:1 (trzy subwoofery). Każde z tych ustawień otrzymało osobny, dedykowany preset DSP, który można wybrać ręcznie na panelu urządzenia lub z poziomu aplikacji. Aby móc spiąć urządzenia opisywanej serii w sieć, każde z nich ma wbudowane gniazda Ethernetowe. Dla tych, dla których znaczenie ma przetwarzanie dźwięku w najwyższej jakości, urządzenia wyposażono w przetworniki AD/DA o wysokiej rozdzielczości 96 kHz, niską latencję oraz filtry FIR. Firma HK Audio poszła jeszcze o krok dalej i wyposażyła swoje najnowsze dzieła w możliwości nowoczesnego streamingu audio, dla którego przygotowywany jest certyfikat MILAN.
Wszystkie modele LINEAR 7 FA i XA są kompatybilne z ramami montażowymi HK Audio serii TB.
System Linear 7 w akcji
Już na początku artykułu wspominałem, że pierwsze wrażenie, jakie wywarł na mnie system Linear 7 tuż po odpakowaniu, było bardzo pozytywne. Mimo, że początkowo nie byłem przygotowany na tak duży ciężar (24 kg kolumna 12”), to od razu „wybaczyłem” ten fakt projektantom, którzy zastosowali wzmacnianą i odporną na zarysowania obudowę o grubości 15 mm wykonaną z hybrydy płyty MDF i multiplex, która co prawda trochę waży, ale czyni kolumnę niemal niezniszczalną. Oczywiście to samo tyczy się subwoofera, który chociaż duży i ciężki, to jest dobrze wywarzony i przystosowany do wygodnego transportu. Idąc dalej tropem pierwszych wrażeń, często mając do czynienia z nowymi systemami nagłośnieniowymi, w pierwszej kolejności, bez podawania sygnału, ustawiam gain kolumny na bardzo wysoki lub maksymalny poziom i sprawdzam, jaki ma ona poziom szumu własnego. Ku mojemu pozytywnemu zaskoczeniu, system L7 112 FA nie wydaje ich wcale.
Subwoofer LINEAR 7 oferuje presety oraz konstrukcję pozwalające na dostosowanie go do ustawienia kardioidalnego w systemie 1:1 lub 2:1.
Oczywiście dla kogoś, kto całe życie pracuje na wysokiej jakości sprzęcie, jest to normalne, jednak dla użytkowników przesiadających się na Linear 7 ze sprzętu budżetowego, będzie to ogromny przeskok. Jeśli chodzi o wykorzystanie systemu w akcji, miał on okazję pracować na bardzo prestiżowej imprezie, na której odbywała się konferencja prasowa i szereg przemówień znamienitych gości. System przetwarzał zatem głównie słowo mówione, a w przerwie także wystąpienie duetu składającego się z pianina cyfrowego i skrzypiec. Jako, że sala była dość duża, ustawiono na niej również strefy z aktywnych urządzeń innej firmy, do których wysłany został sygnał z gniazda DSP Out systemu Linear 7.
Dzięki rozbudowaniu systemu o możliwość spięcia w sieć, użytkownik może kontrolować parametry każdego elementu zestawu z jednego miejsca, za pomocą komputera PC lub Mac.
W ten sposób ustawiony na kolumnach Linear 7 preset Low Cut zaaplikowany był również na pozostałych kolumnach, co przyspieszyło znacząco pracę. Zainstalowana moc zarówno w 112 FA i 118 Sub A (2000 W) jest wartością uczciwą, bo pomimo grania dosyć głośno i tak miałem dość spory headroom. System przetwarzał dźwięk w niesamowicie przyjemny sposób, a w połączeniu z wysokiej klasy mikrofonami wymagał jedynie kosmetycznej korekcji barwy. Scena, na której zainstalowane były kolumny 112 FA, była stosunkowo wysoka, więc przemyślane, pochylone drugie gniazdo na sztyce okazało się dosyć pomocne. Niskie pasmo w trakcie późniejszego koncertu było nasycone, pełne, a do tego całkiem dynamiczne, więc również w kwestii subwoofera projektanci z HK Audio spisali się na medal. Test praktyczny zaliczam do bardzo udanych i jeśli musiałbym szukać i wymienić jakieś wady, na które się natknąłem przy pracy z Linear 7, to może jedynie wspomniana już waga systemu, jednak jest to minus, który nijak ma się do wyśmienitych osiągów systemu i jakości przetwarzania dźwięku.
Dwa niezależnie gniazda na statyw pozwalają użytkownikowi na umieszczenie kolumny pod kątem 3 lub 7 stopni, zależnie od sytuacji.
Podsumowanie
Po wnikliwych testach mogę napisać z czystym sumieniem, że seria Linear 7 w swojej klasie cenowej jest jedną z najciekawszych propozycji i zdecydowanie aspiruje do pozycji lidera. Jest to zestaw niesamowicie wydajny i wytrzymały, stworzony do wieloletniej pracy, a wyposażenie go w dodatkowe, nowoczesne rozwiązania, takie jak: rozbudowane DSP, filtry FIR, złącza Ethernet, możliwość pracy w sieci, dedykowane wyjścia DSP Out i wiele innych, tylko podnosi jego wartość i przydatność na długie lata. Całość dopełnia dumny napis „Made in Germany”, potwierdzający dbałość producenta o najwyższą jakość wykonania.
Tekst: Jarosław Bociański Muzyka i Technologia