SRX900 to jedno z najnowszych rozwiązań, które pojawiły się w ostatnim czasie w ofercie legendarnej marki JBL. System jest skierowany do użytkowników z mniejszym budżetem, przy zachowaniu kluczowych cech wyższych serii jak np. jakość brzmienia czy trwałość komponentów. To idealny system zarówno dla firm rentalowych, jak i do instalacji stałych w obiektach kulturalnych. Pierwszą placówką w Polsce, która zdecydowała się na jego zakup, jest Miejskie Centrum Kultury im. Mariana Szafrańskiego w Aleksandrowie Kujawskim.

Pod koniec ubiegłego roku opublikowaliśmy relację z oficjalnej polskiej premiery systemu nagłośnieniowego SRX900, zorganizowanej przez firmę ESS Audio w przestrzeni Sceny Relax w Warszawie. Zastanawialiśmy się, jak długo przyjdzie nam czekać na pierwszego klienta. Okazało się, że stosunkowo niedługo, bo zaledwie kilka miesięcy po wspomnianej prezentacji w Miejskim Centrum Kultury im. Mariana Szafrańskiego w Aleksandrowie Kujawskim zagościł imponujący zestaw urządzeń grupy Harman Professional, a wśród nich wspomniany system. Całość stanowi wyposażenie sali kinowo-widowiskowej MCK, uroczyście otwartej po gruntownym remoncie na początku marca.

System nagłośnieniowy składa się z dwóch gron SRX906LA (po 9 elementów na stronę), plus osiem subwooferów SRX918S.

To niewątpliwie historyczne wydarzenie dla mieszkańców Aleksandrowa Kujawskiego i całego powiatu, ponieważ obiekt odzyskał dawną świetność i wznowił swoją działalność po kilkunastu latach przerwy. Jest to miejsce, w którym mogą się odbywać nie tylko projekcje filmowe, ale również koncerty, spektakle, spotkania i inne imprezy kulturalne. Z uwagi na powyższe od systemu oczekiwano uniwersalności, odpowiedniego zapasu mocy i prostoty obsługi. Wszystkie te kryteria spełniał najnowszy system JBL SRX. Ostatecznie w MCK powieszono dwa grona składające się z aktywnych modułów szerokopasmowych SRX906LA (po 9 elementów na stronę). To model wyposażony w dwa przetworniki o średnicy 6,5 cala, wykonane w technologii Differential Drive, czyli z podwójną cewką. Za najniższe częstotliwości odpowiada osiem subwooferów SRX918S (model z pojedynczym przetwornikiem 18”) ustawionych w układzie kardioidalnym. System gwarantuje wysoki zapas mocy i równomierne pokrycie całej powierzchni sali, łącznie z jej najbardziej odległymi miejscami. Gra na tyle skutecznie, że nie potrzebne były żadne dodatkowe elementy dogłaśniające jak np. front-fille. Warto podkreślić, że całość została skonfigurowana i zestrojona przy pomocy pokładowego DSP. Wszystkie modele linii SRX mają wbudowany procesor z algorytmami od dbx i BSS, udostępniający niezbędne narzędzia do optymalizacji pracy jak np.: filtry, 24-pasmowy korektor parametryczny i linia opóźniająca do 2000 ms.

Sala kinowo – widowiskowa Miejskiego Centrum Kultury im. Mariana Szafrańskiego w Aleksandrowie Kujawskim z rozwiązaniami grupy Harman Professional.

Opatentowany przez JBL filtr ASC (Array Size Compensation) koryguje różne rozmiary gron, natomiast filtr TDC (Throw Distance Compensation) oparty na technologii FIR, kompensuje straty dźwięku spowodowane przez powietrze, zapewniając bardziej równomierną dystrybucję dźwięku. Dostęp do najważniejszych funkcji sterowania ułatwia umieszczony na tylnym panelu wyświetlacz LCD. Dodatkowo obsługę ułatwia oprogramowanie LAC-3 do predykcji parametrów akustycznych oraz aplikacja Array Link iOS/Android do przesyłania informacji o podwieszaniu i mechanice z LAC-3 do urządzeń mobilnych. Dla serii SRX900 dostępne jest także oprogramowanie do zarządzania systemem, JBL Performance z obsługą Wi-Fi, które łączy funkcje konfiguracyjne i kontrolne w jednej aplikacji.

System gwarantuje wysoki zapas mocy i równomierne pokrycie całej powierzchni sali.

Z punktu widzenia takich instytucji jak MCK w Aleksandrowie Kujawskim, ale także z perspektywy firm nagłośnieniowych i rentalowych, nowy system SRX jest niezwykle przyjazny w użytkowaniu i, co istotne, pozwala na spore oszczędności. Nie wymaga dodatkowych procesorów i wzmacniaczy. Jest funkcjonalny, estetyczny i lekki (jeden moduł SRX906 waży niespełna 17 kg), dzięki temu jest wygodny w transporcie i nie wymaga zawansowanych konstrukcji do jego powieszenia. Dostępnych jest cała masa akcesoriów pozwalających na zróżnicowane opcje konfiguracji np. do stakowania czy instalacji na statywie. System bezproblemowo gra na przestrzeni 50-60 metrów i to dźwiękiem, który miło zaskoczył już niejednego starego wyjadacza.

Po remoncie do MCK powróciło również kino oparte o najnowocześniejsze systemy i rozwiązania oferujące m.in. odtwarzanie dźwięku w systemie Dolby 7.1.

System kinowy
Po remoncie do MCK powróciło również kino oparte o najnowocześniejsze systemy i rozwiązania oferujące m.in. odtwarzanie dźwięku w systemie Dolby 7.1. Profesjonalny system kinowy w zakresie nagłośnienia  bazuje na rozwiązaniach JBL Professional. Za ekranem projekcyjnym pracują trzy trójdrożne zestawy głośnikowe JBL 4732. Głośniki te oferują zaawansowane technologie JBL, gwarantujące znakomite pokrycie, moc i wysoką skuteczność przy skrajnie niskich zniekształceniach. Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiadają dwa potężne subwoofery JBL 4281F, o mocy 1600 W zdolne wygenerować szczytowy SPL na poziomie 139 dB. Za system surround odpowiada 10 kolumn JBL9310. To dwudrożna konstrukcja o eleganckim wzornictwie wykorzystująca 10” woofer i 1” driver, oferująca precyzyjne pokrycie dźwiękiem nagłaśnianej przestrzeni. Do zasilania zestawu kinowego użyto dedykowanych wzmacniaczy JBL z serii DSI. Cały system zapewnia wysokiej klasy brzmienie w systemie Dolby 7.1 i gwarantuje widzom niezapomniane wrażenia słuchowe.

Za ekranem projekcyjnym pracują trzy trójdrożne zestawy głośnikowe JBL 4732 oraz dwa potężne subwoofery 4281F.

System bezprzewodowy i pozostałe elementy wyposażenia
Wśród pozostałych urządzeń dostarczonych przez firmę ESS do MCK w Aleksandrowie Kujawskim znalazł się cyfrowy system bezprzewodowy marki AKG złożony z dwóch odbiorników DSR800, czterech nadajników doręcznych DHT800 wyposażonych w pojemnościowe kapsuły C5-WL1, dwóch bodypacków DPT800 i czterech mikrofonów nagłownych C111. Dla stabilności działania oraz w celu zniwelowania chwilowych zaników sygnału spowodowanych m.in. zakłóceniami z innych urządzeń bezprzewodowych, jak choćby telefony komórkowe, system został uzupełniony o spliter antenowy APS4 oraz aktywne dookólne anteny odbiorcze RA4000 B/ EW.

Cyfrowy system bezprzewodowy oparto na niezawodnych rozwiązaniach marki AKG.

Zestaw urządzeń z logo AKG uzupełniają cztery dynamiczne mikrofony wokalne D5, dwa pojemnościowe mikrofony instrumentalne C519M oraz profesjonalny zestaw mikrofonów perkusyjnych AKG Drumset Concert (1 x D112, 4 x D40, 2 x C430,1 x H440). Jeżeli realizacja będzie tego wymagać technicy mają także do dyspozycji zestaw wysokiej klasy mikrofonów pojemnościowych Austrian Audio OC818 Dual Set Plus, zestaw małomembranowych mikrofonów pojemnościowych Austrian Audio CC8 Stereo Set oraz cztery mikrofony dynamiczne OD505 tego samego producenta. Uzupełnieniem tego imponującego zestawu urządzeń z oferty ESS Audio jest osiem szerokopasmowych kolumn aktywnych JBL PRX812, które mogą pełnić rolę monitorów scenicznych lub nagłośnienia frontowego.

Technicy z MCK mają do dyspozycji zestaw wysokiej klasy mikrofonów pojemnościowych Austrian Audio OC818 Dual Set Plus, zestaw małomembranowych mikrofonów pojemnościowych Austrian Audio CC8 Stereo Set oraz cztery mikrofony dynamiczne OD505 tego samego producenta.

Oświetlenie
Za projekt, instalację, konfigurację i uruchomienie systemu oświetlenia technologicznego odpowiadała firma Stage Source. W jego skład wchodzą wysokiej klasy oprawy Martin Profesional. Oświetlenie frontowe stanowią głównie reflektory profilowe ELP-WW z optyką o dwóch zakresach typu zoom 15-30 i 25-50. Ponadto w MCK zainstalowano oprawy typu fresnel z wysoki współczynnikiem CRI, listwy efektowe oraz ruchome głowice typu spot i wash. System sterowania został zintegrowany z oświetleniem ogólnym, dzięki czemu można kontrolować całość oświetleniem z poziomu konsolety Chamsys MQ50, jak i z paneli Visual Productions B-Station2 umieszczonych na widowni i przy scenie. Ponadto rozdzielnia oświetlenia technologicznego została wyposażona w sterownik zabezpieczeń, który umożliwia zdalne włączanie i wyłączenie zasilania we wszystkich urządzeniach scenicznych.

Głównym elementem oświetlenia frontowego są reflektory profilowe Martin Professional ELP-WW.

Dostarczony sprzęt z pewnością wpłynie na wysoką jakość realizowanych wydarzeń i pomoże uatrakcyjnić ofertę placówki. Są to rozwiązania cechujące się zarówno wysokimi parametrami pracy oraz niezawodnością. Cieszy nas to, że na mapie Polski pojawił się kolejny nowoczesny obiekt z tak profesjonalnym wyposażeniem. Gratulujemy i życzymy wielu sukcesów.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Piotr Bakal

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl