SRX900 to wciaż stosunkowo świeży system w ofercie marki JBL Professional. Zdążył jednak zdobyć zaufanie właścicieli firm nagłośnieniowych i realizatorów. Miniony sezon plenerowy potwierdził jego popularność – system był obecny na wielu koncertach i obsłużył liczne letnie wydarzenia. SRX900 to także idealne rozwiązanie dla instalacji, gwarantujące wysoką jakość, łatwą obsługę i szybki zwrot z inwestycji. Co czyni go tak popularnym? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w niniejszym artykule.
Nieco ponad dwa lata od swojej premiery można śmiało stwierdzić, że uzupełnienie oferty JBL Professional o kompaktowe systemy line array SRX900 było prawdziwym strzałem w dziesiątkę. System został idealnie skrojony pod kątem aktualnych potrzeb rynku. Także w kontekście rozruchu branży po przerwie spowodowanej pandemią. SRX900 został wyposażony przez producenta w rozwiązania oraz technologie znane z flagowych modeli. Zastosowano m.in. customowe przetworniki gwarantujące wysokiej klasy przetwarzanie dźwięku i wiodącą w tym segmencie wydajność. Ponadto, opatentowane falowody, które zapewniają precyzyjną kontrolę pokrycia i umożliwiają zastosowanie mniejszego rozmiaru obudowy. Seria SRX900 została wyposażona również w wydajny procesor DSP, który oferuje wszystkie niezbędne funkcje do optymalizacji i zestrojenia całego systemu. Użytkownicy mają do dyspozycji m.in. 24-pasmowy korektor parametryczny, opóźnienie do 2000 ms oraz precyzyjną kontrolę wzmocnienia. Ponadto takie udogodnienia jak filtr ASC (Array Size Compensation), który dostosowuje charakterystykę dźwięku do wielkości gron, czy bazujący na technologii FIR filtr TDC (Throw Distance Compensation), zapewniający równomierną propagację dźwięku. Całość dopełnia wyświetlacz LCD umieszczony na tylnym panelu, który umożliwia szybki dostęp do kluczowych ustawień.
Zarówno projektowanie, jak i zarządzanie systemem SRX900 upraszcza oprogramowanie wspierające. Program symulacyjny LAC-3 pozwala przewidywać parametry akustyczne, a aplikacja mobilna Array Link (na iOS i Androida) umożliwia przesyłanie danych dotyczących podwieszania i konfiguracji mechanicznej bezpośrednio z LAC-3 na urządzenia przenośne. Są też dedykowane aplikacje JBL Performance z obsługą Wi-Fi łączące funkcje konfiguracji i sterowania w jednym wygodnym narzędziu. Możliwości pracy są naprawdę bardzo szerokie. Z racji tego, że system jest aktywny nie wymaga dodatkowych procesorów czy wzmacniaczy, a przez to jest wygodny w codziennym użytkowaniu i w transporcie. Jego niska waga powoduje, że nie wymaga rozbudowanych konstrukcji do podwieszania. W ofercie dostępne są także liczne akcesoria pozwalające na różne opcje konfiguracji np. stackowanie czy też instalację na statywie. Co nie miej istotne SRX900 jest estetyczny wizualnie co w wielu realizacjach ma bardzo duże znaczenie. Od momentu pojawienia się systemu SRX900 na polskim rynku na jego zakup zdecydowały się liczne polskie firmy rentalowe i obiekty kultury. Oddajmy zatem głos użytkownikom, którzy opowiedzieli co zadecydowało o ich wyborze i jak oceniają pracę systemu.
Modus Sound był jedną z pierwszych firm, która włączyła ten system do swojej oferty. Profesjonalną obsługą imprez, koncertów i festiwali zajmuje się od 1996 roku. Jest także pierwszym w kraju i jednym z pierwszych na świecie użytkowników systemu VTX V20. Właśnie z myślą o uzupełnieniu tego systemu o zestawy niskotonowe zakupiła aktywne zestawy SRX928S. „Wybraliśmy SRX928S ponieważ mieliśmy możliwość przetestowania tych basów przed zakupem co było dla nas bardzo ważne. Stosunek ceny do jakości zasługuje na piątkę z plusem. Zagraliśmy wiele koncertów różnych gwiazd polskiej sceny muzycznej. Opinie realizatorów są dla nas najważniejsze, a ponieważ produkt zbiera same pochlebne opinie to zakup okazał się znakomitą inwestycją” – powiedział właściciel firmy Łukasz Kędzia.
Kolejnym użytkownikiem systemu SRX900 jest LATE, firma zajmująca się kompleksową obsługą wydarzeń scenicznych, biznesowych, rozrywkowych, a także naukowych. Podobnie jak Modus Sound kupiła go między innymi ze względu na kompatybilność z systemem VTX. „Pierwszym powodem zakupu było zapotrzebowanie na frontfille do naszego systemu VTX A8. Zdecydowaliśmy się na SRX906 LA. Moduły są aktywne, lekkie, małe i jednocześnie bardzo skuteczne. Kąt propagacji to 120 stopni – co wydaje mi się bardzo dobrym rozwiązaniem na FF. Akcesoria montażowe są kompatybilne z serią VTX serii A, co pozwala na szybki i prosty montaż. Drugim powodem było zapotrzebowanie na mały i lekki system liniowy, który jednocześnie będzie mógł działać z pozycji wiszącej, jak i stojącej na statywie. Innymi słowy wielofunkcyjne narzędzie, który pozwoli nam na realizację mniejszych wydarzeń, na bardzo wysokim poziomie, zbliżonym do VTX, ograniczając jednocześnie liczbę i wielkość ‘gratów’, które zabieramy na event” – uzasadnia swój zakup Paweł Dudziński. Właściciel firmy LATE wśród zalet systemu wymienia także jego kompaktowe rozmiary i niską masę – „W zestawie z aktywnymi, bardzo „silnymi” subbasami SRX918S to naprawdę solidny, dobrze brzmiący system. Jego mobilność i gabaryt do duża zaleta. W wielu miejscach, w których dotychczas było to niemożliwe – możemy sobie pozwolić na podwieszenie systemu – w przypadku eventów – to duży atrybut z punktu widzenia estetyki, jak i pokrycia audytorium dźwiękiem”. A jak sprawdza się w praktyce? „Na ten moment system sprawuje się świetnie. Od czasu, kiedy pojawił się w magazynie – jeździ pracować bardzo często i szczerze mówiąc, nadal nas zaskakuje – oczywiście pozytywnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej inwestycji. Z czystym sumieniem mogę polecić serię SRX900 wszystkim tym, którzy szukają mobilnego, wielofunkcyjnego systemu o bardzo małych gabarytach i wadze, który jednocześnie jest aktywny i łatwy w obsłudze, a jego skuteczność i brzmienie są na bardzo wysokim poziomie” – podsumowuje Paweł Dudziński.
System SRX900 znajdziemy także w ofercie łódzkiej firmy IP Sound, która od kilku lat działa na polskim rynku nagłośnieniowym, oferując kompleksowe rozwiązania dźwiękowe dla różnych wydarzeń – od kameralnych imprez, przez eventy korporacyjne, aż po koncerty plenerowe. Decyzja IP Sound o zakupie systemu SRX900 (8 sztuk SRX906) była dobrze przemyślana i wynikała z rzeczywistych potrzeb związanych z obsługiwanymi realizacjami. System JBL był testowany razem z konkurencyjnymi rozwiązaniami innych producentów i choć w tym gronie nie był najtańszy o zakupie zadecydowały takie czynniki jak: wypadkowa ceny, rozmiaru i skuteczności systemu, wsparcie techniczne i co istotne natychmiastowa dostępność. Podczas letniego sezonu nowy sprzęt sprawdził się znakomicie o czym mówi właściciel IP Sound Tomasz Miszczak – „Testowaliśmy nasz nowy system w ekstremalnie trudnych warunkach pogodowych – od upalnych 40 stopni, do pracy w deszczu przez kilkanaście godzin. System jest bardzo skuteczny i dobrze brzmiący jak na swoje niewielkie gabaryty”. Jak udało nam się dowiedzieć zakup modułów SRX906 to dopiero początek inwestycji. W najbliższej przyszłości IP Sound planuje rozbudowę systemu o kolejne elementy, aby jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów i potrzeby rynku.
Wzorcowy test system SRX900 przeszedł także w łódzkiej Fabryce Sztuki, gdzie w ramach wydarzenia LDZ Alternatywa 2024 wystąpił zespół Cool Kids of Death. Obiekt ten wyróżnia się wymagającym układem przestrzennym, przypominającym korytarz, dlatego system nagłośnienia został starannie zaprojektowany, aby dostosować się do jego specyficznych warunków akustycznych. Zastosowano 16 elementów SRX910LA, 1 sztukę SRX906LA jako front-fill oraz subwoofery: 5 x SRX928S i 2 x SRX918S. Pozytywnie na temat systemu wypowiedział się realizator dźwięku Cool Kids Of Death Mateusz Danek – „JBL SRX900 sprawdził się w tych warunkach bardzo dobrze. Dość duże grona i basy w 2 liniach cardio połączone w end-fired zagrały odpowiednio wąsko i daleko, jednocześnie zapewniając duże tłumienie w okolicy sceny. Podobała mi się tonalność systemu. Nie był “pokrojony”, ani ustawiony w “uśmiech DJa”. Brzmiał naturalnie i czysto oraz miałem masę zapasu głośności. System skonfigurował Mateusz Nawrocki i zrobił to znakomicie. Bardzo przydała nam się rozbudowana kontrola elementów nagłośnienia poprzez sieć. Miksowanie bardzo głośnego zespołu jakim jest Cool Kids Of Death jest wyzwaniem, ale w tych warunkach odbyło się to bezproblemowo”. Po udanych letnich koncertach Fabryka Sztuki zdecydowała się na zakup 6 modułów SRX906LA i 4 subwooferów SRX918.
SRX900 znajdziemy również w ofercie firmy Horus Technika Estradowa, w której od kilku lat z powodzeniem wykorzystywany jest także system JBL Professional VTX V20 wraz z basami VTX G28. W maju ubiegłego roku firma HORUS po raz kolejny zaufała marce JBL i zdecydowała się na zakup 16 modułów SRX906LA. Niedawno rodzina SRX900 w firmie HORUS powiększyła się o 8 zestawów niskotonowych SRX928S. „Zakup tego sprzętu był częścią naszych starań w dążeniu do zapewnienia klientowi najlepszej jakości dźwięku i łatwości obsługi przy średnich i mniejszych imprezach. Sprzęt JBL Professional SRX900 okazał się strzałem w dziesiątkę. Jakość dźwięku oraz wydajność tego systemu są pozytywnym zaskoczeniem dla naszej ekipy. Nasza firma jest bardziej gotowa niż kiedykolwiek, by dostarczać najwyższą jakość dźwięku podczas różnych wydarzeń estradowych” – komentują Panowie Andrzej i Łukasz Nojszewscy. „Wieloletnie doświadczenie w branży daje nam możliwość odpowiedzialnego podejścia do nowych przedsięwzięć. Sprzęt renomowanych marek pozwala być konkurencyjnym na rynku, spełniając wymogi zarówno polskich, jak i zagranicznych artystów”. System SRX900 z powodzeniem pracuje także w takich firmach jak Pulit Technika Estradowa (16 x SRX906LA + 8 x SRX918S), Rymon Sound (12 x SRX906LA) i wielu innych.
Instalacje
Jak już zostało wspomniane we wstępie opisywany system JBL Professional sprawdza się nie tylko w rentalu, ale również w instalacjach. Z uwagi na woje walory brzmieniowe, ale także trwałość komponentów oraz relatywnie niskie koszta zakupu i eksploatacji wydaje się doskonałym wyborem dla obiektów, gdzie liczy się każda złotówka. Pierwszą placówką, w której zagościł system SRX900 było Miejskie Centrum Kultury im. Mariana Szafrańskiego w Aleksandrowie Kujawskim. Firma ESS Audio dostarczyła tam system nagłośnieniowy złożony z szerokopasmowych zestawów SRX906LA (po 9 elementów na stronę), wspieranych w zakresie dolnego pasma przez osiem subwooferów SRX918S ustawionych w układzie kardioidalnym. Szczegóły całej realizacji znajdziecie na naszym portalu internetowym (TUTAJ) lub magazynie drukowanym (MiT 07/23).
Kolejnym przykładem instalacji systemu SRX900 jest Ośrodek Kultury im. Agnieszki Osieckiej w Niemodlinie, który po gruntownej modernizacji wszystkich elementów technologii sceny zyskał między innymi nowy system nagłośnieniowy. Jego trzon tworzą dwa grona złożone z 16 modułów SRX910LA (po 8 na stronę), uzupełnionych o 6 subwooferów SRX 918S (po 3 na stronę) ustawionych w konfiguracji kardioidalnej.
Obie wymienione placówki stanowią inspirujący wzór dla innych instytucji kulturalnych, pokazujący jak istotne jest inwestowanie w nowoczesne technologie. Poczynione inwestycje bez dwóch zdań znacząco wpłynęły na atrakcyjność tych ośrodków i zainteresowanie ich ofertą, której jednym z kluczowych elementów jest dźwięk. Są także doskonałym przykładem na wszechstronność zastosowań systemu JBL SRX900, którego popularność stale rośnie. Z dobrze poinformowanego źródła wiemy, że rodzina użytkowników systemu SRX900 już wkrótce się powiększy, o czym z pewnością będziemy informować na naszych łamach.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia