W urządzeniach akustycznych przesyłamy sygnały o różnym poziomie mocy, dlatego też stosujemy kilka rodzajów połączeń. Jeżeli weźmiemy pod uwagę moc sygnału, najsłabszymi sygnałami, z jakimi spotkamy się w praktyce, są sygnały pochodzące z mikrofonów oraz z instrumentów, takich jak gitara elektryczna, elektroakustyczna czy basowa. Sygnały takie wymagają odpowiedniego wzmocnienia – a takie uzyskamy podłączając je pod odpowiednie wejścia miksera.Sygnały z mikrofonów przesyła się obecnie kablem symetrycznym (ang. balanced) w celu minimalizacji podatności sygnału na zakłócenia. Kabel taki posiada 2 żyły w ekranie i jest zakończony z obu stron 3-pinowymi wtyczkami XLR, zwanymi również kanonami. Podobnych kabli używa się do przesyłania sygnałów o poziomie liniowym (wytwarzanych przez instrumenty, odtwarzacze) na duże odległości. Sygnały liniowe symetryczne można też przesyłać kablem zakończonym wtyczkami jack stereo (TRS). Mimo iż wtyczka jest powszechnie określana jako stereofoniczna, sygnał jest w dalszym ciągu monofoniczny. Ponieważ sygnał linowy ma większą moc niż sygnał mikrofonowy (a więc jest mniej podatny na zakłócenia), na krótkie odległości możemy przesyłać go kablami niesymetrycznymi, zakończonymi wtyczkami jack mono (TS) bądź chinch (RCA).Dlaczego aż dwie żyły w ekranie są potrzebne do przesłania monofonicznego sygnału?Należy sobie zdać sprawę, że mikrofon nie ma własnego zasilania, więc generuje bardzo słaby sygnał. Sygnał taki, przesyłany na duże odległości, jest bardzo podatny na wszelkie zakłócenia, które nakładają się na niego tym mocniej, im dłuższy jest nasz kabel. Dlatego jedną żyłą przesyła się nasz sygnał, a drugą ten sam sygnał, ale z odwróconą polaryzacją. To tak jakby nadać dwóm liczbom przeciwne znaki, np. 5 i -5. Ponieważ obie żyły umieszczon  są w tym samym ekranie, w bardzo bliskiej odległości względem siebie, zakłócenia, które na nie się nałożą, są bardzo podobne. Gdy już sygnał wejdzie na symetryczne wejście urządzenia na drugim końcu kabla, polaryzacja sygnału w drugiej żyle zostanie jeszcze raz odwrócona.Dzięki temu oba sygnały będą miały te same „znaki” (tak jak liczby 5 i 5), a zakłócenia które nałożyły się na nasz sygnał będą miały „znaki” przeciwne (-1 oraz 1). Po tym zabiegu oba sygnały są do siebie dodawane. W ten sposób przesyłany sygnał użyteczny wzmocni się (5+5=10), a zakłócenia się zniwelują (-1+1=0).Jeżeli nasze mikrofony wymagają zasilania napięciem Phantom, należy pamiętać, że napięcie to można podawać tylko i wyłącznie poprzez  kable symetryczne. Należy tego bezwzględnie przestrzegać, inaczej grozi nam uszkodzenie nmikrofonu bądź kanału miksera.Sygnały z instrumentów takich jak gitara czy bas przesyłane są kablem niesymetrycznym (jedna żyła w ekranie), zakończonym po obu stronach wtyczkami jack mono (TS). Jeśli mamy taką możliwość, powinniśmy tego typu instrumenty podłączać do wysokoimpedancyjnych wejść instrumentalnych, często oznaczanych jako HI-Z.Na wyjściu wzmacniaczy mamy do czynienia z sygnałami o dużej mocy, więc potrzebujemy do nich solidnych kabli oraz pewnych, niezawodnych połączeń. Na współczesnej estradzie do łączenia zestawów głośnikowych używa się wtyczek i gniazd Speakon, które zapewniają dobry kontakt i dużą powierzchnię styku. Sposób łączenia jest niezwykle wygodny i nie wymaga użycia siły. Aby włączyć wtyczkę Speakon, należy włożyć ją do gniazda, a następnie lekko przekręcić w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) aż zaskoczy zatrzask. Przy rozłączaniu nie należy wtyczki wyciągać na siłę – najpierw trzeba chwycić za zatrzask, cofnąć go lekko do tyłu, przekręcić wtyczkę w lewo i dopiero wtedy ją wyciągnąć. Przez nieumiejętne używanie Speakonów często dochodzi do szybkiego zużywania się wtyczek i gniazd.Opracowanie:Redakcja MiTMateriał pochodzi z magazynu Muzyka i Technologia – Styczeń 2006Szukasz firm produkujących kable estradowe?Wejdź do działu Polecamy Firmy!