Nie da się ukryć, że za sprawą optymalizacji produkcji sprzętu audio oraz dzięki wyraźnemu wpływowi współczesnych wykonawców, których nagradzane i doceniane również za produkcję piosenki powstają w domowym zaciszu, coraz mniej mówi się o potrzebie nagrywania albumów w dużych studiach nagraniowych. Oczywiście nadal wyspecjalizowane przestrzenie mają swoje miejsce w łańcuchu logistycznym tworzenia przebojów, szczególnie bogatych w brzmienia orkiestrowe lub kładących nacisk na charakterystyczne, „żywe” brzmienie perkusji, jednak praca nad wokalami i pojedynczymi ścieżkami instrumentów, siłą rzeczy, przenosi się do pomieszczeń o mniejszej kubaturze. Dla wokalisty i instrumentalistów dokonywanie nagrań w miejscu, które znają, to jak gra na własnym boisku, czyli zapewnienie sobie najbardziej sprzyjających warunków zewnętrznych. Producenci sprzętu, aby nie skazać się na marginalizację, muszą iść tym tropem i za względnie niewielki wkład inwestycyjny proponować najlepsze rozwiązania.

Mikrofon dobrej jakości stanowi fundament pracy studyjnej. Aston Microphones to angielska marka produkująca możliwie najlepszej jakości przetworniki, oferowane klientom za przystępną cenę. Model Spirit tego producenta wygrzewa już swoje miejsce na rynku od 5 lat, czego zwieńczeniem jest wprowadzona właśnie specjalna, limitowana edycja mikrofonu.

Nieregularna, metalowa siatka filtrująca podmuchy stanowi bardzo duże wsparcie w dziedzinie pracy z ludzkim głosem.

Wygląd
Początek testu, a już należy postawić wykrzyknik. Przedmiotem niniejszej recenzji jest wersja zawierająca specjalną grafikę, ale ponieważ łączna ilość wyprodukowanych egzemplarzy tego typu wynosi jedynie 2000 sztuk, jest bardzo możliwe, że opis wyglądu szybko się zdezaktualizuje ze względu na wyprzedanie całego limitowanego nakładu. Powiem o nim więc jedynie tyle, że względem standardowej edycji zawiera nałożoną grafikę o motywie rozwijającym „industrialny” charakter. Kwestią indywidualną jest stwierdzenie, czy ta grafika to zmiana na plus, czy nie, ale nie można jej odmówić wyjątkowości. Powłoka graficzna stanowi tylko dodatek do całości, której główną cechą jest zastosowanie metalu, z którego wykonana jest cała część właściwa produktu. Nie ma wątpliwości, że mikrofon wydaje się być pancernym narzędziem pracy, którym można w razie braku narzędziówki wbić gwóźdź w ścianę celem zawieszenia obrazu producenta-idola. Na samej obudowie znajdują się trzy przełączniki, za pomocą których można dostosować mikrofon do potrzeb nagrywanego/nagłaśnianego źródła. PAD pozwala zastosować tłumienie 10 lub 20 dB w przypadku omikrofonowania sygnału o szczególnie wysokim poziomie głośności. Maksymalny sygnał SPL, jaki może znieść kapsuła, bez obaw o jej uszkodzenie i przesterowanie, to 138 dB, co jest bardzo dobrym wynikiem, otwierającym możliwości w zakresie nagrywania głośnych pieców gitarowych, basowych, lub instrumentów zestawu perkusyjnego. Przełącznikiem aktywującym filtr dolnozaporowy można ograniczyć ilość najniższych częstotliwości. Punktem początku tłumienia jest w tym wypadku 80 Hz. Ustawienie to idealnie odfiltruje najniższe pasmo, nie pozbawiając jednak sygnałów gitar lub wokali niskich częstotliwości definiujących brzmienie. Trzecim, niezwykle ważnym przełącznikiem użytkownik może wybrać charakterystykę kierunkową mikrofonu. Do wyboru producent oddał trzy możliwe nastawy, doskonale wypełniające różnorodne zapotrzebowanie mikrofonu studyjnego. Otóż, poza charakterystyką kardioidalną można, dzięki zastosowaniu podwójnej pozłacanej kapsuły, wybrać charakterystykę ósemkową oraz dookólną. Każda z nich ma swoje plusy, minusy i każda z dostępnych możliwości z powodzeniem znajdzie swe zastosowanie w technice studyjnej, w zależności od zbieranego źródła oraz warunków akustycznych pomieszczenia.

Dzięki zastosowaniu podwójnej pozłacanej kapsuły poza kardioidalną można wybrać charakterystykę ósemkową oraz dookólną.

Od spodu mikrofon wyposażono w odlew zawierający gniazdo gwintu oraz gniazdo XLR. Brak uchwytu dołączonego do zestawu oznacza, że bez dodatkowych inwestycji najlepiej jest umieścić mikrofon pionowo, grillem do góry lub w dół, aby zapewnić najsensowniejszą pozycję względem ust wokalisty. Jeśli chodzi o możliwości uplasowania przetwornika np. przy instrumencie perkusyjnym lub przy piecu gitarowym, najpewniej trzeba będzie wyposażyć swój egzemplarz w dodatkowy kosz lub uchwyt z przegubem, montowany na statywie, aby odpowiednio ukierunkować cały zestaw względem źródła. Tym, co na pierwszy rzut oka decyduje o wrażeniu po otwarciu pudełka z Astonem Spirit, jest bez wątpienia charakterystyczna osłona kapsuły, przypominająca nieco grill chłodnicy samochodu. Konstrukcja okazuje się być dość giętka, co ma, według zapewnień producenta, chronić mikrofon przed wstrząsami i upadkami. Jeśli ktoś planuje więc pracę w trudnych warunkach, może to być dodatkowy walor, przemawiający za solidnością konstrukcji. Pod osłoną znajduje się równie ciekawe rozwiązanie w postaci osłonki przeciwpodmuchowej o nieregularnej, metalowej strukturze. Twórcy tego rozwiązania mieli na celu ograniczenie potrzeby stosowania pop filtrów oraz gąbek tłumiących głoski wybuchowe. Efekt wizualny jest bardzo ciekawy i niezwykle charakterystyczny, co z psychologicznego punktu widzenia może okazać się dużym plusem dla wokalistów, którzy będą mieli okazję korzystać z tego mikrofonu. Cała osłona przykręcona jest od góry za pomocą dwóch śrub. Całość konstrukcji waży 625 gramów, przy wymiarach zewnętrznych 175 mm długości oraz 54 mm średnicy.

Dolna część mikrofonu to odlew zawierający miejsce na gniazdo statywu oraz wtyk XLR.

Parametry
Aston Spirit jest przetwornikiem pojemnościowym, wymagającym zasilania Phantom. Jego wszechstronność opisuje już sam fakt możliwości wyboru jednej z trzech wspomnianych charakterystyk. Jak można się spodziewać, znając zasady fizyki, kardioidalna charakterystyka naraża/pozwala (w zależności od upragnionego celu) na uwzględnienie efektu zbliżeniowego w stopniu większym, niż w przypadku dwóch pozostałych nastaw. Pasmo przenoszenia, jak można się spodziewać po mikrofonie wysokiej klasy, to, przy zachowaniu widełek +/- 3dB, od 20 Hz do 20 KHz. Wynik ten jest również ukłonem w stronę uniwersalnej natury przetwornika, pozwalając z powodzeniem nagrać np. jasno brzmiące overheady, jak i kontrabas, bez słyszalnych zakolorowań. Stosunek sygnału do szumu to 80 dB, co jest wynikiem wystarczającym, aby bez większych problemów miksować wiele sygnałów nagranych niniejszym mikrofonem. Na tym etapie należy zaznaczyć, że wersja limitowana nie różni się niczym od wersji sprzed 5 lat w dziedzinie parametrów.

Aston Spirit ma pancerną konstrukcję, gotową znieść wiele godzin pracy w trudnych warunkach.

W praktyce
Aston Spirit zajął swoje miejsce na rynku studiów nagrań i miejsc projektowych w roku 2017. Od tego czasu zyskał szerokie grono użytkowników, a swój znak wodny umieścił na wielu wydanych już płytach poza i w granicach naszego kraju. Jednak dlaczego tak się stało? Na początek należy skupić się na przetwarzaniu głosu, ponieważ najpewniej statystycznie ten typ sygnału stanowić będzie większość zadań Spirita. Mikrofon świetnie nadaje się do tego zadania. W zależności od wybranej charakterystyki, należy się liczyć z wpływem efektu zbliżeniowego, jednak może się on okazać sprzymierzeńcem w tym względzie, powodując delikatne podbicie lub tłumienie częstotliwości z dolnych zakresów. Z pewnością parę chwil poświęconych na testy i eksperyment z odległością pomogą w późniejszym doborze odpowiedniej liczby centymetrów ust od kapsuły. Producent zastosował siatkę tłumiącą podmuch wynikający np. ze zgłosek wybuchowych. W praktyce spełnia on swoją rolę do pewnego momentu, związanego m.in. ze wspomnianą odległością wykonawcy od mikrofonu. Warto zaznaczyć, że ten rodzaj filtracji w większości studyjnych przypadków trzeba będzie mimo wszystko uzupełnić zewnętrznym, osobnym rozwiązaniem, aby skutecznie wyeliminować szkodliwy wpływ liter „B” „D” i „P” na komfort odsłuchu. Faktem jest również delikatne podbicie, które oferuje mikrofon w zakresie najwyższych częstotliwości. Nagrywając wokal w języku polskim, należy zwrócić uwagę na ten zakres, aby oszczędzić sobie problemów z nadmiernym wpływem sybilantów.

Przełącznik charakterystyki

To, co może być problemem w przypadku nagrywania wokalu, staje się dużym atutem przy rejestracji śladów instrumentalnych. To delikatne podbicie górnego zakresu pozwala ze szczegółami uchwycić m.in. sygnał gitary akustycznej lub instrumentów dętych. Są to instrumenty, którym taka odpowiedź częstotliwościowa służy, a w późniejszym etapie można już na etapie miksu do smaku poddać ślady dodatkowemu processingowi. Również instrumenty grające nisko, takie jak kontrabas, świetnie sprawdzają się w tandemie z Astonem Spirit. Dynamika sygnału, równomierne przetwarzanie całego pasma i jego niewielka koloryzacja, związana z konstrukcją mikrofonu, to bardzo ważne cechy niniejszego mikrofonu, które pozwolą na rejestrację wielu różnych sygnałów, których efekt końcowy zależeć będzie w największym stopniu od umiejętności muzyka, brzmienia jego instrumentu oraz umiejętności realizatora, a nie od sprzętu, którym dokonano nagrań, a nie muszę wspominać, że w większości wypadków jest to wymarzona sytuacja dla producenta utworu.

Grafika stworzona na potrzeby limitowanej edycji stanowi świetne rozwinięcie industrialnego konceptu producenta. Łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy z takim wzorem wynosi jedynie 2000.

Nie samą muzyką żyje branża audio. Mikrofon Aston Spirit, podobnie jak pozostałe produkty tego angielskiego producenta, świetnie sprawdza się również w przypadku nagrywania podcastów i streamów internetowych. W tym wypadku może okazać się, że wystarczającą obroną przed zgłoskami wybuchowymi jest zastosowana siatka, ponieważ poziom głosu osób mówiących jest niższy niż osób śpiewających. Użytkownik może dzięki temu w pełni wykorzystać wizualny potencjał tego angielskiego produktu. Psychologia w dźwięku pełni niezwykle istotną rolę. Jeśli podbiciem bardzo dobrych parametrów audio i walorów przetwarzania dźwięku jest interesujący wygląd produktu, który również spełnia pewne role praktyczne, to tylko oznacza prostszą drogę do uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. Już w wersji pierwotnej Aston Spirit oferował ciekawe rozwiązanie wzornicze. Obecnie, przynajmniej przez pewien okres, można zaopatrzyć swoje studio w wyjątkowej urody produkt, który z powodzeniem spełni wszystkie stawiane przed nim zadanie w stopniu bardzo dobrym! Uniwersalność brzmieniowa, związana z możliwością zmian charakterystyki, przy zachowaniu bardzo przystępnej ceny to podstawa tej niezwykłej konstrukcji.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia