„We Will Rock You” to brytyjski musical oparty na piosenkach zespołu Queen. Jego premiera miała miejsce w 2002 roku na londyńskim West Endzie, gdzie był grany nieprzerwanie przez 12 lat. Libretto autorstwa Bena Eltona opowiada o zglobalizowanym świecie przyszłości, w którym wszystkimi aspektami życia rządzi jedna korporacja i gdzie zakazane jest posiadanie instrumentów muzycznych. Na szczęście znajduje się grupa buntowników, która podejmuje walkę o wolność, miłość i muzykę rockową. Musical wystawiano w wielu krajach na całym świecie. Po latach dotarł w końcu do Polski, a konkretnie na deski warszawskiego Teatru Muzycznego Roma.

W celu zapewniania widzom najwyższej jakości dźwięku do nagłośnienia musicalu użyto światowej klasy systemu nagłośnieniowego typu line array Meyer Sound LINA, w konfiguracji LCR. (fot. P. Daszkiewicz)

Polska prapremiera musicalu w autorskiej inscenizacji non-replica reżyserowanej przez Wojciecha Kępczyńskiego miała miejsce 15 kwietnia 2023 roku. Twórcą polskiego przekładu libretta oraz tekstów piosenek jest Michał Wojnarowski, natomiast kierownictwo muzyczne spektaklu sprawuje Jakub Lubowicz. Wysoki poziom widowiska zgodnie podkreślają widzowie i krytycy. To prawdziwa uczta muzyczna, za którą stoją wybitni aktorzy i najlepsi specjaliści. Wśród nich realizatorzy i reżyserzy dźwięku – Paweł Kacprzycki i Jan Kluszewski. Uzupełnieniem ich znakomitego kunsztu jest najwyższej klasy sprzęt elektroakustyczny firm Meyer Sound, Shure i DiGiCo.

Każde z trzech gron systemu głównego składa się z trzynastu aktywnych elementów LINA. (fot. P. Daszkiewicz)

Warszawski Teatr Muzyczny Roma słynie z najwyższej jakości produkcji, ale także z bezkompromisowego podejścia w kwestii wyboru rozwiązań scenotechnicznych. W celu zapewniania widzom najwyższej jakości dźwięku do nagłośnienia musicalu użyto światowej klasy systemu nagłośnieniowego typu line array Meyer Sound LINA, w konfiguracji LCR. Każde z trzech gron systemu głównego, zawieszonych po bokach oraz nad oknem scenicznym, składa się z trzynastu aktywnych elementów LINA. W zakresie najniższych częstotliwości wspierają je cztery zestawy sub-niskotonowe Meyer Sound 1100-LFC oraz  odpowiedzialne za przetwarzanie infradźwięków dwa zestawy VLFC, tego samego producenta. Za nagłośnienie pierwszych rzędów widowni odpowiadają dwa aktywne zestawy głośnikowe Meyer Sound UPA-2P pracujące w roli infilla oraz osiem zestawów głośnikowych Meyer Sound UPM-1P, które zostały skonfigurowane jako frontfill. Odsłuch na scenie zapewniają cztery zestawy głośnikowe Meyer Sound UP-4XP zainstalowane na proscenium oraz cztery zestawy UPA-2P pracujące jako monitor sidefill. Te ostatnie otrzymały niedawno wsparcie w postaci kolumn Meyer Sound ULTRA-X42. Cały system uzupełniają cztery miniaturowe głośniki Meyer Sound MM-4XPD oraz osiem MM-4XP, odpowiedzialne za dogłośnienie miejsc objętych cieniem akustycznym, wynikającym z uwarunkowań architektonicznych obiektu.

W teatrze zainstalowany jest także system nagłośnienia efektowego/surround składający z imponującej liczby zestawów głośnikowych marki Meyer Sound i urządzeń sterujących systemu Meyer Sound D-Mitri. (fot. P. Daszkiewicz)

Za zarządzanie systemem odpowiadają cztery zintegrowane ze sobą procesory Meyer Sound GALAXY 816. W teatrze zainstalowany jest także system nagłośnienia efektowego/surround. Jego sterowanie realizowane jest przy pomocy zaawansowanej platformy Meyer Sound D-Mitri – pozwalającej na wyzwalanie i automatyzację efektów, dystrybucję sygnału oraz optymalizację. Sam system efektowy/surround składa się z imponującej liczby zestawów głośnikowych marki Meyer Sound i urządzeń sterujących systemu Meyer Sound D-Mitri, który pozwala realizatorom dźwięku na swobodne kreowanie dźwięku przestrzennego w obrębie widowni Dużej Sceny.

Warszawski Teatr Muzyczny Roma słynie z najwyższej jakości produkcji, ale także z bezkompromisowego podejścia w kwestii wyboru rozwiązań scenotechnicznych. (fot. P. Daszkiewicz)

Sercem systemu miksowania są cyfrowe konsolety Quantum 7 (MON) i SD 7 (FOH) marki DiGiCo. Są one wyposażone w dedykowane tym modelom konsolet specjalne oprogramowanie teatralne wspomagające i ułatwiające pracę realizatora dźwięku w realizacjach opartych na pracy ze scenariuszem (w tym miejscu odsyłamy do kwietniowego wydania „Muzyki i Technologii” lub na nasz portal internetowy, gdzie można zaleźć obszerny artykuł poświęcony konsoletom DiGiCo w zastosowaniach teatralnych). W celu zwiększenia komfortu pracy model SD 7 pracujący na stanowisku FOH wyposażono w moduł DiGiCo Fader Expansion Unit, rozszerzający powierzchnię roboczą o kolejne 24 zmotoryzowane suwaki, dwa ekrany dotykowe, zestaw cyfrowych enkoderów oraz wyświetlacze poziomu sygnału dla każdego z kanałów. Dystrybucja sygnałów realizowana jest cyfrowo za pośrednictwem światłowodowego protokołu transmisji Optocore oraz urządzeń takich jak: 4 x DiGiCo SD-Rack, 1 x DiGiCo OrangeBox (konwerter Optocore/DANTE), 1 x automatyczny router światłowodowy Optocore AutoRoute66, 4 x Optocore X6R-FX I/O, 1 x Optocore DD4-MR-FX. Warto nadmienić, że konsolety zostały zintegrowane z systemem Waves SoundGrid, umożliwiającym wykorzystanie pluginów dobrze znanych z zastosowań studyjnych w trakcie realizacji dźwięku na żywo.

Polska prapremiera musicalu w autorskiej inscenizacji non-replica reżyserowanej przez Wojciecha Kępczyńskiego miała miejsce 15 kwietnia 2023 roku. (fot. Krzysztof Bieliński)

Teatr Roma może się również poszczycić wysokiej klasy bezprzewodowym systemem cyfrowej transmisji sygnałów audio Shure ULX-D (w sumie 42 kanały). W skład systemu wchodzi ponadto skaner RF i procesor zarządzający Shure AXT600 RF oraz specjalne oprogramowanie do zarządzania i monitorowania systemami bezprzewodowymi – WaveTool Platinium. Wysoka jakość i stabilność transmisji bezprzewodowej to szczególnie istotny aspekt z uwagi na sąsiadujące z teatrem obiekty (jak choćby PKiN), wyposażone w mocne nadajniki telewizyjne i radiowe. Zastosowany system mikrofonów bezprzewodowych marki Shure jest całkowicie odporny na tego typu zakłócenia, a ponadto efektywnie wykorzystuje dostępne pasmo radiowe.

Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Krzysztof Bieliński, Paweł Daszkiewicz