Mieszące się w Warszawie Muzeum Historii Polski to nowoczesny obiekt, który imponuje zarówno swoją architekturą, jak i rozwiązaniami zaimplementowanymi w środku. Jest doskonałym przykładem instytucji na miarę XXI wieku, łączącej wiele obszarów działalności wychodzących poza ramy tradycyjnego muzeum. Kompleks został zaprojektowany przez warszawskie biuro WXCA, zaś jego realizacją zajęła się firma Budimex. Większość przestrzeni jest wyposażona w najnowocześniejsze technologie sceniczne i systemy AV, dostarczone przez ESS Audio we współpracy z partnerami takimi jak Stage Source (oświetlenie), Mikor (mechanika sceniczna), Awaco (kinotechnika), ISAV i Perfect Displays.
Całkowita powierzchnia Muzeum Historii Polski wynosi ponad 44 tysiące metrów kwadratowych, co czyni go największym tego typu obiektem w Polsce i jednym z największych w Europie. Wewnątrz kompleksu znajdziemy m.in. wciąż rozwijaną wystawę stałą, audytorium na około 580 miejsc, salę kinowo-teatralną na 135 miejsc, różnorodne sale projekcyjne, edukacyjne i warsztatowe, bibliotekę, sklep muzealny, pracownie konserwatorskie, magazyny oraz strefy gastronomiczne. Z uwagi na złożoność całego projektu, artykuł poświęcony Muzeum Historii Polski podzieliliśmy na dwie części. W części pierwszej, opublikowanej w majowym wydaniu naszego magazynu, opisaliśmy ze szczegółami system nagłośnieniowy zainstalowany w audytorium, a także w salach projekcyjnych, warsztatowych i edukacyjnych. W bieżącym numerze skupiamy się na sali kinowo-teatralnej, studiu nagrań oraz znajdującym się na otwartym powietrzu amfiteatrze.
Sala kinowo-teatralna
Sala kinowo-teatralna to przestrzeń o sporej uniwersalności. Poza możliwością realizacji spektakli teatralnych czy projekcji kinowych w opisywanej sali bez problemu można zorganizować np. koncert rockowy. Umożliwia to wszechstronny system nagłośnieniowy oparty na urządzeniach JBL Professional. System główny tworzą szerokopasmowe zestawy AM7212/95 wpierane w dolnym paśmie przez subwoofery VTX F18S. Front-fill zrealizowano w oparciu o moduły JBL Professional VTX A6. Na potrzeby projekcji filmowych zainstalowano kinowe zestawy głośnikowe JBL Cinema ScreenArray 5732 oraz subwoofery JBL 5628. Jako nagłośnienie surround pracują zestawy głośnikowe CBT70J-1, a na suficie głośniki Sonance PS-P83T. System zasilany jest przez dedykowane wzmacniacze Crown I-Tech 4x3500HD i DCi 8|600DA, natomiast system kinowy przez wzmacniacze Crown DCi 4|1250N, DCi 8|600N i DCi 4|600N. W amplifikatorni znajdziemy ponadto flagowe procesory Dolby CP950, które obsługują zarówno wielokanałowe systemy Dolby Surround 5.1 i 7.1, jak i format Dolby Atmos.
Jak pisaliśmy w pierwszej części naszego artykułu Muzeum Historii Polski to jedyny obiekt w kraju, w którym pracują dwa systemy immersyjne i dwa systemy aktywnej akustyki. Jeden z nich pracuje w sali audytoryjnej zaś drugi właśnie w sali kinowo-teatralnej. Użytkownik ma możliwość wyboru trybu pracy pomiędzy wspomnianym systemem immersyjnym a konfiguracją LR czy LCR. Wyboru dokonuje się z poziomu procesora Outboard TiMax. Podobnie jak w audytorium, również tutaj głośniki sourround i sufitowe, są wykorzystywane przez system kinowy i system aktywnej akustyki, która w tej przestrzeni pełni ważną rolę z uwagi na krótki czas pogłosu wynikający z wytłumieniem pomieszczenia. Jeżeli chodzi o cyfrowe systemy mikrofonów bezprzewodowych to podobnie jak w innych salach jest to system Shure ULX-D zarządzany przy pomocy aplikacji Wireless Workbench. W przypadku konsolet realizatorzy mająco dyspozycji modele CL5 i CL1 marki Yamaha lub konsolety DiGiCo Quantum 338 i Quantum 225, które można przenieść z audytorium.
Studio
W przypadku studia znajdującego się w Muzeum Historii Polski możemy mówić o prawdziwym kompleksie przeznaczonym do realizacji dźwiękowych oraz produkcji video. Znajduje się w nim reżyserka, pomieszczenie do nagrań dźwiękowych (głównie podcastów, wywiadów czy małych składów muzycznych), pomieszczenie do rejestracji wideo oraz montażownia. Jak już wspominaliśmy, cała sieć dystrybucji i transmisji sygnałów audio w Muzeum Historii Polski bazuje na protokole Dante. Nie inaczej jest w przypadku studia nagrań, w którym bezproblemowo można rejestrować np. koncerty odbywające się w audytorium lub sali kinowo-teatralnej. W tym celu studio zostało wyposażone w dwa flagowe interfejsy audio Apogee Symphony I/O Mk II. Są to najwyższej klasy urządzenia przeznaczone do wielokanałowej rejestracji dźwięku, oferujące znakomite przetworniki AD/DA, modularne wejścia/wyjścia (do 32 wejść i wyjść), intuicyjny wyświetlacz dotykowy oraz opcjonalnie przedwzmacniacze mikrofonowe słynące ze swojej transparentności. Co ważne Interfejsy Symphony I/O Mk II zapewniają współpracę z Dolby Atmos i można je łatwo dostosować do dowolnego ekosystemu dzięki możliwości wyboru jednego z trzech modułów połączeniowych: Thunderbolt (Mac), Pro Tools HD (Mac/PC), Dante + Pro Tools HD (Mac/PC) lub Waves SoundGrid (Mac/PC).
Ponadto na potrzeby studia dostarczono pracującą w sieci Dante konsoletę cyfrową Solid State Logic System T w wersji z 32 faderami oraz światowej klasy urządzenia peryferyjne takie jak channel strip API, i Universal Audio 6176 oraz masteringowy korektor analogowy Bettermaker. System odsłuchowy w konfiguracji 5.1 oparto na monitorach referencyjnych JBL Professional 705P w połączeniu z aktywnym subwooferem JBL LSR 310S. Do dyspozycji realizatora są także otwarte słuchawki studyjne Austrian Audio HiX65. Na potrzeby nagrań dostarczono ponadto nagłowne słuchawki AKG K271 MKII (12 szt.), miksery odsłuchu personalnego A&H ME-1 (6 szt.) oraz imponujący zestaw mikrofonów. Składają się na niego głównie modele marki Austrian Audio: 4 x OC818 Dual Set Plus, 8 x OC18 Studio, 8 x CC8 i 2 x OD5. Ponadto do dyspozycji są mikrofony AKG, DPA i Sennheiser, które można wykorzystać również na potrzeby produkcji filmowych.
Pomimo tego, że nasz artykuł skupia się wyłącznie na aspektach dotyczących dźwięku warto wspomnieć także o sprzęcie wizyjnym. Sercem systemu do szeroko pojętej realizacji wideo jest niezwykle zaawansowana platforma NewTek TriCaster 2 Elite umożliwiająca miksowanie sygnałów, rejestrację, tworzenie wirtualnej scenografii, grafik, efektów specjalnych, publikację treści w mediach społecznościowych i streaming online. Możliwości twórcze tego urządzenia są praktycznie nieograniczone. Wygodne sterowanie oraz kontrolę nad całym systemem oraz poszczególnymi urządzeniami zapewnia wszechstronny panel kontrolny Newtek 2-Stripe. Ponadto w studio znalazły się kamery NewTek PTZ 4K, monitory podglądowe Samsung (55”) oraz NEC (32”), a także konwertery oraz urządzenia sieciowe marki AMX.
Amfiteatr
Na tyłach budynku Muzeum Historii Polski, w sąsiedztwie Parku Edukacyjnego znajduje się Amfiteatr. Organizowane są w nim różnego rodzaju wydarzenia na świeżym powietrzu skierowane głównie do najmłodszych gości muzeum. W przeważającej mierze są to przedstawienia dla dzieci, spotkania, koncerty i festyny rodzinne. Na potrzeby tych wydarzeń firma ESS Audio dostarczyła sprzęt nagłośnieniowy, który można w łatwy, szybki i elastyczny sposób skonfigurować pod konkretną imprezę. Podstawowym elementem systemu są przenośne zestawy szerokopasmowe JBL Professional PRX915 (6 sztuk). To aktywne konstrukcje wyposażone w 15” calowy przetwornik oferujący spory zapas mocy, wbudowany mikser, wydajny DSP i Bluetooth. Podobnie jak wszystkie urządzenia serii PRX900 oferują łatwą bezprzewodową kontrolę nad EQ, limiterami czy automatyczną eliminacją sprzężenia zwrotnego przy pomocy aplikacji JBL Pro Connect App dla iOS lub Android. W komplecie z zestawami szerokopasmowymi dostarczono dedykowane subwoofery JBL Professional PRX915XLF (4 sztuki), które przy swoich kompaktowych rozmiarach oferują przetwarzanie już od 36 Hz i maksymalny SPL 131dB. Zestaw uzupełniają dwa przenośne głośniki JBL Professional EON712. To również urządzenia aktywne wyposażone w wydajny DSP z wieloma przydatnymi algorytmami efektowymi oraz Bluetooth, w celu sterowania głośnikiem za pomocą aplikacji, jak i bezprzewodowego strumieniowania muzyki. W zależności od wydarzenia mogą stanowić samodzielne nagłośnienie lub pełnić rolę scenicznych monitorów odsłuchowych jako element większego systemu. Firma ESS Audio dostarczyła także cyfrowe systemy mikrofonów bezprzewodowych Shure ULXD, wysokiej klasy mikrofony nagłowne AKG EC82 MD oraz cyfrową konsoletę Yamaha TF w obudowie rack. Całość dopełniają niezbędne akcesoria jak kable, statywy i skrzynie transportowe.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że zaplecze sprzętowe Muzeum Historii Polski prezentuje się naprawdę imponująco. Niemal każde jego pomieszczenie zostało wyposażone w nowoczesne urządzenia pozwalające na realizację dowolnego wydarzenia na najwyższym poziomie technicznym. Zarówno dźwięk, jak i multimedia tworzą jeden spójny ekosystem umożliwiający komfortowe zarządzenie oraz elastyczność zastosowań. Z pewnością należy docenić też trud wszystkich osób zaangażowanych w tę niezwykle skomplikowaną i czasochłonną realizację. Na zakończenie nie pozostaje nam nic innego, jak tylko gorąco zachęcić Was do odwiedzenia tej wyjątkowej instytucji, która znajduje się na liście najpiękniejszych muzeów świata.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: ESS Audio