Po 16 latach funkcjonowania Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku doczekał się własnej siedziby. To historyczny i ważny moment, nie tylko dla samego teatru, ale również miasta i całego regionu. W murach nowoczesnego budynku, powstałego w miejscu starej wozowni, nie mogło zabraknąć wysokiej klasy rozwiązań z zakresu technologii teatralnej, za których dostarczenie i zainstalowanie odpowiedzialne były firmy ESS Audio i Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Teatr. Niestety, z powodu pandemii widzowie nie mogli jeszcze gościć w nowej siedzibie, ale namiastkę klimatu mogli poczuć podczas wystawionej online premiery „Szewców” Witkacego w reżyserii Pawła Świątka.

Oddany do użytku w październiku 2020 roku nowoczesny obiekt to powód do dumy dla miasta. Dla Nowego Teatru to ponadto rozwiązanie wieloletniego problemu współdzielenia jednego budynku z Filharmonią Sinfonia Baltica. Instytucji o całkowicie odmiennej specyfice działania i potrzebach. Nowa siedziba mieści scenę z widownią na 248 miejsc, foyer z kawiarnią, pomieszczenia techniczne i biurowe, sale prób oraz pokoje aktorskie z tarasami na dachu. Takie zaplecze pozwala na komfortowe prowadzenie działalności, a mieszkańcom gwarantuje regularny dostęp do oferty kulturalnej na wysokim poziomie. Jego gwarancją jest nie tylko kunszt artystyczny, ale również park technologiczny, na który składają się wysokiej klasy rozwiązania najlepszych światowych marek. Odpowiedzialność za ich dostarczenie i instalację spoczęła na barkach firmy ESS Audio, która w ramach przeprowadzonego przetargu została wyłoniona jako generalny wykonawca tego zadania. Przeprowadzona wspólnie z firmą PS Teatr realizacja objęła takie elementy jak system elektroakustyczny, system oświetlenia technologicznego wraz z mechaniką sceniczną i pełnym okotarowaniem sceny, system multimedialny i system inspicjenta.

Rolę systemu frontowego pełnią dwudrożne pasywne kolumny głośnikowe JBL z serii AM wsparte przez dwa zestawy niskotonowe JBL serii ASB, podwieszone centralnie nad sceną.

Oświetlenie technologiczne i mechanika sceny
Projekt technologii sceny uwzględniał przekazane przez inwestora informacje dotyczące działalności teatru. Jego opracowaniem zajął się Robert Szlasa, który równocześnie nadzorował przebieg prac z ramienia PS Teatr. System oświetlenia w Nowym Teatrze składa się z nowoczesnych i oszczędnych urządzeń wykonanych w technologii LED jak choćby ruchome głowice PHILIPS SHOWLINE SL LEDSPOT 300 oraz DTS NICK 1401. Ponadto w zestawie znajdują się reflektory profilowe ETC Source Four Zoom i naświetlacze SPOTLIGHT CYC 300W RGBW, a dla dopełnienia efektów świetlnych dostarczono wytwornicę mgły Hazebase Hazer Pro. Sterowanie całym systemem odbywa się z poziomu konsolety Chamsys MQ 500.

Konsoleta oświetleniowa Chamsys MQ 500

Uzupełnieniem instalacji oświetleniowej jest dedykowany do obsługi obiektów kultury, autorski, inteligentny system sterowania oświetleniem roboczym sceny oraz pomocniczym technologicznym, o nazwie Spectra. W jego skład wchodzi między innymi panel z ekranem dotykowym na stanowisku operatora oświetlenia oraz dodatkowe panele umiejscowione przy drzwiach wejściowych sali teatralnej, umożliwiające sterowanie obwodami roboczymi sceny, stycznikami głównych regulatorów napięcia, obwodami technologicznymi nieregulowanymi oraz załączanie zaprogramowanych scen oświetlenia technologicznego.

Reflektory profilowe ETC Source Four Zoom.

W teatrze zainstalowano nowoczesne, cyfrowe regulatory napięcia ETC ColorSource ThruPower. Komplet składa się z 96 przełączalnych obwodów regulowanych/nieregulowanych będących źródłem zasilania tradycyjnych reflektorów halogenowych oraz wszelkiego rodzaju urządzeń inteligentnych, reflektorów wyładowczych i LED-owych. Rozwiązanie to umożliwiana zamontowanie i uruchomienie dowolnego typu aparatu oświetleniowego w obrębie widowni i sceny. Jak podkreśla Robert Szlasa: – Cała instalacja oświetlenia technologicznego została zrealizowana zgodnie z projektem przy zastosowaniu najnowszych technologii dostępnych na rynku. Okablowanie wykonano przewodami bezhalogenowymi, które znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. W ramach prowadzonych prac w zakresie mechaniki sceny w Nowym Teatrze zainstalowano most oświetleniowy widowni z napędem elektrycznym, dwa mosty oświetleniowe sceny z napędem elektrycznym, dwie stałe wieże oświetleniowe widowni, sześć sztankietów sceny z napędem elektrycznym, reling oświetleniowy stały widowni, horyzont rozsuwany z napędem ręcznym, kurtynę rozsuwaną z napędem elektrycznym i cztery wyciągarki łańcuchowe (punktowe) przeznaczone dla głośników.

Cyfrowe regulatory napięcia ETC ColorSource ThruPower

Nagłośnienie
Projektując system nagłośnieniowy, specjaliści z firmy ESS Audio położyli szczególny nacisk na równomierne pokrycie całej widowni oraz zapewnienie optymalnej jakości reprodukowanego dźwięku. Dla opisywanej placówki ważne również było, aby system był funkcjonalny, a przy tym łatwy w obsłudze. Z uwagi na powyższe, w nowych wnętrzach teatru zagościły niezawodne produkty marki HARMAN Professional, które sprawdzą się zarówno do nagłaśniania spektakli, jak i koncertów, recitali i innych wydarzeń kulturalnych.

Z uwagi na brak podwyższonej sceny, a co za tym idzie niemożność instalacji front filli na jej krawędzi, jako dogłośnienie pierwszych rzędów zastosowano kolumny JBL serii AC.

Rolę systemu frontowego pełnią dwudrożne pasywne kolumny głośnikowe JBL z serii AM pracujące w trybie bi-amp. Zasilane przez wzmacniacze Crown I-Tech 5000HD z dedykowanymi presetami i filtrami FIR, co w połączeniu z możliwościami kolumn, jak choćby obracana tuba drivera, pozwalają na uzyskanie dużej skuteczności i perfekcyjne dostosowanie propagacji wysokich częstotliwości do nagłaśnianej przestrzeni. Uzupełnieniem systemu frontowego w obszarze najniższego pasma są wyposażone w 18” przetworniki dwa zestawy niskotonowe JBL serii ASB, podwieszone centralnie nad sceną i zasilane końcówkami Crown XTi 6002.

Na stanowisku realizatora dźwięku pracują konsolety cyfrowe Soundcraft Vi 2000 oraz Vi 1000.

Z uwagi na brak podwyższonej sceny, a co za tym idzie niemożność instalacji front filli na jej krawędzi, jako dogłośnienie pierwszych rzędów zastosowano kolumny JBL serii AC. Odsłuch na scenie zapewniają aktywne konstrukcje JBL z serii PRX. Na stanowisku realizatora dźwięku pracują dwie konsolety cyfrowe marki Soundcraft, modele Vi 2000 oraz Vi 1000. Oba z wbudowanymi kartami Dante i MADI na pokładzie, a Vi 2000 wyposażony w dodatkową kartę rozszerzeń MADI Cat 5. Całość uzupełniają mikrofony AKG C111LP i C547BL oraz zestaw mikrofonów perkusyjnych AKG Drumset Concert 1.

Wśród dostarczonych urządzeń znalazły się również innymi kompaktowe i oszczędne oprawy PHILIPS SHOWLINE SL LEDSPOT 300.

W oczekiwaniu na widza
Prace prowadzone w ramach realizacji mechaniki sceny w Nowym Teatrze w Słupsku trwały w okresie pandemii, co oczywiście nie pozostawało bez znaczenia dla ich przebiegu. Pomimo pojawiających się trudności, jak choćby ryzyko zachorowania pracowników czy problemy z dostawami, wszystko udało się zrealizować z sukcesem. Obecnie Nowemu Teatrowi do pełni szczęścia brakuje już tylko widzów i możliwości normalnego funkcjonowania. Oby nastąpiło to jak najszybciej.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Piotr Bakal, Piotr Piekut

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl