Koniec wakacji to symboliczne zakończenie letniego sezonu imprez plenerowych. Wnioskując z liczby festiwali, koncertów i całej masy innych imprez organizowanych pod przysłowiową chmurką, dla większości firm był to okres niezwykle pracowity, ale też udany. Letni sezon koncertowy to dla wielu firm prawdziwe wyzwanie, a także możliwość sprawdzenia w praktyce poczynionych inwestycji sprzętowych. Na scenach w całym kraju można było zauważyć wiele najnowszych rozwiązań, ale w dużej mierze wykorzystywano nieco starszy sprzęt, który z kolejnym rokiem potwierdza swoją niezawodność. Wśród całej masy urządzeń różnych producentów sporym uznaniem cieszą się rozwiązania JBL Professional, a konkretnie systemy VTX – obecne zarówno na największych, jak i mniejszych wydarzeniach.
Duża popularność systemów nagłośnieniowych JBL Professional w naszym kraju nie podlega dyskusji. Decyduje o niej kilka czynników takich jak innowacyjność, walory logistyczne, spójność danej serii, łatwość obsługi, brzmienie i rzecz jasna renoma samej marki. To po prostu pewna inwestycja, gwarantująca niezawodność i spokój jeżeli chodzi o wymagania riderowe artystów. Flagowa seria systemów VTX jest chętnie wybierana przez największe jak i dużo mniejsze firmy nagłośnieniowe oraz rentalowe. Tu każdy znajdzie coś dla siebie. Od wielkoformatowych rozwiązań jak systemy A12 czy V25 po przeznaczone na mniejsze wydarzenia A8 i A6. Co istotne, poszczególne modele zapewniają bezproblemową współpracę i skalowalność. O tym, że systemy JBL Professional to dobra lokata, a starsze konstrukcje wciąż są w stanie pracować z wysoką efektywnością na najbardziej prestiżowych imprezach może świadczyć obecność systemu VTX V25 na trasie Męskie Granie 2024, jednym z najważniejszych eventów muzycznych w letnim kalendarzu. Trudno w to uwierzyć, ale w tym roku odbyła się już 15. edycja tego wydarzenia. W ciągu tych lat wokół projektu powstała prawdziwa społeczność, składająca się z uczestników, artystów i osób zaangażowanych w jego organizację. Na Męskim Graniu wielu artystów, którzy obecnie cieszą się ogromną popularnością, stawiało swoje pierwsze kroki. Tam również zapoczątkowano modę na niecodzienne muzyczne eksperymenty i spotkania łączące zarówno różne gatunki, jak i pokolenia artystów. Tegoroczna edycja wystartowała 28 czerwca w Żywcu, a kolejnymi przystankami na trasie były Szczecin, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Kraków i Warszawa.
Wśród artystów, którzy wystąpili na dużej scenie znaleźli się m.in. Anita Lipnicka, Artur Rojek, Bartek Królik, Brodka, Daria Zawiałow, Daria ze Śląska, Dawid Tyszkowski, Igo, Jakub Józef Orliński & Aleksander Dębicz „#LetsBaRock”, Jan Emil Młynarski & Brass Federacja feat. Anna Rusowicz, Kacperczyk, Kaśka Sochacka, Kortez, Błażej Król x GOD (Gorzowska Orkiestra Dęta), Kwiat Jabłoni, L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra – muzyka do filmu „Chłopi”, Łona x Konieczny x Krupa, Matylda/Łukasiewicz, Mela Koteluk, Mery Spolsky, Miuosh x Zespół Śląsk „Pieśni Współczesne Epilog”, Mrozu, Nosowska, Nosowska/Król, Ørganek MTV Unplugged, CKOD: Męskie Granie Alternatywnie, PRO8L3M, Rubens, projekt Spacer po Warszawie – Robert Cichy & Goście: Ania Dąbrowska, Robert Gawliński, Natalia Nykiel, Baranovski, Kev Fox, Piotr Zioła, Karolina Czarnecka, Barbara Wrońska, Magda Dubrowska, Ugorna, a także Spięty, T. Love, Tomek Lipiński, Vito Bambino, Voo Voo i Leszek Możdżer, Wodecki/Pater, Zalewski i Zalia.
Organizatorzy przygotowali także dla na fanów niespodziankę z okazji 15. edycji w postaci występów Męskie Granie Orkiestry z poprzednich lat! W tym roku mieliśmy przyjemność gościć na przystanku w Krakowie, gdzie z bliska oglądaliśmy przygotowania do koncertu. Za nagłośnienie dużej sceny, tak jak w latach ubiegłych, odpowiadała doświadczona ekipa GMB Pro Sound, która wykorzystała do tego celu system JBL Professional VTX serii V. Grona główne zbudowano w oparciu o moduły VTX V25, po 15 elementów na stronę. Po bokach sceny znajdował się out-fill, z prawej strony złożony z 8 a z lewej z 3 zestawów VTX V25. W roli front-filla wykorzystano 4 zestawy tej samej serii. Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiadały 24 subbasy JBL VTX G28 ustawione przed sceną. Dogłośnienie dalszych sektorów gwarantowały delaye złożone z zestawów JBL Professional VerTec VT4889 (2 x po 5 elementów na stronę). Całość była zasilana dedykowanymi wzmacniaczami marki Crown. Podobną konfigurację można było spotkać na pozostałych koncertach. VTX V25 to sprawdzony system, który nadal cieszy się dużą popularnością, a jego riderowość jest niepodważalna. Prostota działania, łatwość instalacji i w końcu dobrze znane realizatorom brzmienie powodują, że z pewnością będziemy pisać o nim przez kolejne lata.
Jak wspomnieliśmy we wstępie, seria VTX to nie tylko rozwiązania przeznaczone na największe imprezy, ale także na te mniejsze, lokalne. Idealnym systemem, który sprawdzi się podczas tego typu wydarzeń jest VTX A8. To sprzęt dość uniwersalny, którym w razie potrzeby można nagłośnić także większe plenery. Idealny dla małych i średnich firm rentalowych oraz na potrzeby instalacji stałych. VTX A8 jest systemem najnowszej generacji, oferującym flagową technologię serii VTX w kompaktowej formie. Wyposażony w opatentowane przetworniki JBL oraz najnowszy falowód wysokotonowy, gwarantujące wysoką wydajność oraz równomierne pokrycie 110° w poziomie, oraz kierunkowość aż do 300 Hz. To wszystko zamknięte w niskoprofilowej obudowie. Nie mniej istotny jest fakt, że jest to sprzęt riderowy o sprawdzonej jakości, stanowiący znakomity punkt wyjścia do dalszej rozbudowy. Te czynniki głownie zaważyły o zakupie systemu VTX A8 przez Max Audio. Firmy działającej na terenie województwa mazowieckiego, której dewizą jest dostarczanie usług na wysokim poziomie. Jak sami mówią, każde wydarzenie niezależnie od rozmiaru jest realizowane z dbałością o szczegóły i zachowaniem odpowiednich standardów.
W sezonie letnim Max Audio realizuje wiele wydarzeń, od niewielkich pikników po większe koncerty z udziałem znanych gwiazd. W tym sezonie liczne wydarzenia realizowała już przy pomocy swojego nowego systemu A8. „JBL Professional to marka o solidnej wyrobionej pozycji na rynku. Lekka, kompaktowa budowa, niewielkie gabaryty, a co za tym idzie łatwiejsza mobilność. Przede wszystkim jest to system. na którym każdy realizator czy zespół bez wahania zagra, a dla nas JBL VTX A8 to doskonały wybór” – komentuje Kamil Kuczyński, właściciel firmy Max Audio.
Kolejnym użytkownikiem, który zaufał marce JBL Professional i systemom VTX, jest Rymon Sound. Firma ze Złotowa działa od 2000 roku i zapewnia kompleksowe usługi z zakresu techniki estradowej takie jak nagłośnienie, oświetlenie czy konstrukcje sceniczne. Działa na terenie całej Polski, a jej misją jest dostarczanie usług najwyżej jakości. W tym celu nieustannie się rozwija poprzez przemyślane inwestycje w nowoczesny sprzęt i ludzi, którzy wiedzą jak optymalnie go wykorzystać. Jeżeli chodzi o urządzenia JBL Professional, to w ofercie Rymon Sound znajdziemy 24 elementy systemu VTX A8, 24 subwoofery B18 i 8 monitorów scenicznych VTX M20. Ponadto firma ma system VTX V20 złożony z 31 modułów, 10 zestawów VTX G28 i 2 sztuki VTX F35/95. Przysłowiową wisienką na torcie jest mały, ale niezwykle skuteczny system SRX906LA, ale to już temat na osobny artykuł. Tegoroczny sezon plenerowy był niezwykle pracowity dla ekipy ze Złotowa.
Wśród zrealizowanych wydarzeń warto wymienić koncert Kasi Kowalskiej podczas Dni Krajenki, koncert Sylwii Grzeszczak w nowym Amfiteatrze w Czarnkowie czy warsztaty jazzowe Cho-Jazz, które przyciągnęło muzyków i entuzjastów gatunku z całego świata. Podczas tego dwudniowego wydarzenia na scenie amfiteatru miejskiego w Chodzieży odbył się koncert Laury Marti i Trio Nataliyi Lebedevy. Na scenie gościli również tak wybitni artyści, jak Krystyna Stańko, Dorota Miśkiewicz, Janusz Szrom, Hans-Peter Salentin, Maciej Kądziela oraz Paweł Dobrowolski. System frontowy w amfiteatrze składał się z 9 zestawów VTX A8 na stronę, plus 2 moduły VTX A8 jako frontfill oraz subbasy VTX G28 (po 1 na stronę). Ważnym elementem wydarzenia było oficjalne otwarcie Alei Gwiazd Jazzu na ulicy Strzeleckiej, gdzie odbył się wyjątkowy koncert Young Lions Jazz Orchestra, która specjalnie na tę okazję przyleciała z USA. W tym przypadku system frontowy składał się z modułów JBL Professional VTX F35/95 i 2 subbasów VTX G28 w ustawieniu lewo/prawo. Odsłuch dla artystów zapewniały monitory sceniczne JBL VTX M20. Dzięki wykorzystanemu sprzętowi i swojemu doświadczeniu Rymon Sound zapewnił artystom i publiczność doskonały dźwięk oddający wszystkie niuanse i emocje towarzyszące muzyce jazzowej, która przecież nie należy do najłatwiejszych jeżeli chodzi o realizację.
Pisząc o systemach JBL Professional nie sposób nie wymienić należącej do Łukasza Lisa firmy Master-Ton. To firma z długoletnim doświadczeniem w obsłudze technicznej imprez różnorodnej skali, posiadająca w ofercie szereg rozwiązań z logo JBL, między innymi flagowy system VTX A12, a także VTX V20, VTX A6 i VTX F35. Ten sezon był niezwykle pracowity dla ekipy Master-Ton, a sporym echem w branży odbił się realizowany przez nich festiwal Kazimiernikejszyn 2024, na którym wykorzystano imponujący potencjał firmy. „Jesteśmy dumni, że mogliśmy być kolejny raz częścią festiwalu Kazimiernikejszyn. Sprzęt JBL VTX A12 i nasze doświadczenie pozwoliły nam dostarczyć topowe rozwiązania technologiczne. Cieszymy się, że mogliśmy sprostać oczekiwaniom zarówno artystów, jak i uczestników festiwalu” – komentuje Łukasz Lis.
Na koniec warto wspomnieć o firmie Wsound ze Szczecina, która w ostatnim czasie dość często gości na naszych łamach. Firma Mariusza Węgiełka jest jednym z największych użytkowników urządzeń JBL Professional w naszym kraju. Wsound ma w ofercie systemy VTX w każdym rozmiarze: małym (VTX A6), średnim (VTX V20) oraz wielkoformatowym (VTX A12). W tym sezonie zrealizowała szereg ciekawych wydarzeń jak choćby szczecińskie juwenalia czy tegoroczną edycję festiwalu Rap Stacja. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do lektury sierpniowego oraz czerwcowego wydania naszego magazynu. Na zakończenie warto przytoczyć słowa Mariusza Węgiełka, że zakup JBL VTX A12 to była jedna z najlepszych decyzji w Wsound! W podobnym tonie wypowiadają się pozostali właściciel systemów VTX. Szybki zwrot inwestycji, brzmienie, niezawodność i względy logistyczne. Wydaje nam się, że nie potrzeba lepszej rekomendacji.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia / Paweł Hnatyk, PH-Studio / Wsound/ ESS Audio