Amerykański producent uznanych i goszczących w wielu riderach technicznych mikrofonów instrumentalnych i wokalowych postanowił rozszerzyć swoją ofertę o urządzenia z przeciwległej strony toru audio. Wraz z tą decyzją na rynek trafiły swego czasu słuchawki studyjne wyposażone w przetworniki 40 oraz 50 mm. Jednak Audix to producent, którego wyroby kojarzone są głównie z pracy scenicznej. Naturalnym więc rozwojem firmy jest decyzja o wdrożeniu do produkcji słuchawek dousznych do zastosowań typowo koncertowych. Modele A10 oraz A10X niniejszym zadebiutowały na rynku.

Przegląd wartych uwagi propozycji w tej kategorii, biorąc pod uwagę konkurencyjne produkty, nie jest wcale tak obszerny. Audix musi więc udowodnić, że jego najnowszy system nie tylko oferuje najwyższą jakość toru audio, ale spełnia szereg bardzo restrykcyjnych parametrów, które w przypadku pracy pod presją stresu, emocji i ruchu, bywają czasem niemal ważniejsze niż jakość. Mowa oczywiście o ergonomii, wygodzie użytkowania i bezawaryjnej pracy.

Ciekawostką jest fakt, że mimo produkcji obu propozycji w ramach tej samej serii, wersja A10 ma membranę wykonaną ze stopu tytanu, a wersja A10X ze stopu berylu.

Parametry
Producent postanowił wprowadzić na rynek dwa modele, z których ten oznaczony sufiksem X ma rozszerzony zakres przetwarzania najniższych częstotliwości. Zarówno A10, jak i A10X, pozwalają na doświadczenie górnej granicy pasma słyszalnego nawet do 19 KHz. Producent, niestety, nie deklaruje tolerancji pomiaru. Dolną granicą przetwarzania częstotliwości jest w przypadku „mniej basowego” modelu – 18 Hz, natomiast wersja X schodzi do 10 Hz. Tylko odsłuch osobisty jest w stanie odpowiedzieć na ewentualne pytania o potrzebę dodatkowego wzmocnienia basu, więc zachęcam tym samym do testów obu modeli, aby dokonać właściwego wyboru pod swoje preferencje. Czułość przetworników to odpowiednio 105 i 107dB/mW. Ciekawostką jest fakt, że mimo produkcji obu propozycji w ramach tej samej serii, wersja A10 ma membranę wykonaną ze stopu tytanu, a wersja A10X ze stopu berylu. Niecodzienne rozwiązanie, które mimo wykorzystania innych materiałów, pozwala osiągnąć na tyle spójne efekty brzmieniowe, aby zawrzeć wynikowe w tym samym „zbiorze”. Magnesy obu modeli są neodymowe, a średnica przetwornika to 10 mm. Impedancja zestawów słuchawkowych to 35 omów, co bezpośrednio przekłada się na bezproblemową współpracę z najpopularniejszymi odbiornikami systemów dousznych.

W ramach zestawu dostępne są trzy wielkości silikonowych nakładek, aby bezproblemowo dopasować zakupiony zestaw do budowy małżowiny usznej.

Funkcjonalność
Suche fakty należy jednak potwierdzić empirycznym doświadczeniem. W przypadku obu konstrukcji Audix stanął na wysokości zadania, oferując wygodne, dobrze trzymające się w uchu produkty kończące tor monitoringu osobistego. W ramach zestawu dostępne są trzy wielkości silikonowych nakładek, aby bezproblemowo dopasować zakupiony zestaw do budowy małżowiny usznej. Pozłacany konektor, poprzez który montowany jest kabel doprowadzający sygnał z odbiornika do słuchawek, pozwala na swobodną rotację złącz względem siebie, bez obaw o utratę połączenia i zanik sygnału. W przypadku mechanicznego uszkodzenia kabla można w łatwy sposób wymienić go na zapasowy, bez potrzeby przelutowywania całego zestawu słuchawkowego.

Istotną kwestią w przypadku słuchawek dousznych jest tłumienie dźwięków z zewnątrz. Zarówno A10, jak i A10X, bardzo dobrze wywiązują się z tego zadania, które niewątpliwie ułatwia pracę i znacząco zwiększa komfort odsłuchu na scenie.

Istotną kwestią w przypadku słuchawek dousznych jest tłumienie dźwięków z zewnątrz. Zarówno A10, jak i A10X, bardzo dobrze wywiązują się z tego zadania, które niewątpliwie ułatwia pracę i znacząco zwiększa komfort odsłuchu na scenie. Słuchawki pozwalają obniżyć poziom dźwięku o częstotliwości do 250 Hz o 10 dB, ale już powyżej 1 kHz trzeba liczyć się z tłumieniem sygnałów dobiegających sprzed muzyka na poziomie ponad 20 dB, a z boków nawet ponad 30 dB. Im wyższa częstotliwość dźwięków tła, tym lepszego tłumienia doświadczymy dzięki słuchawkom. Gwarantuje to zwiększenie precyzji odsłuchu własnego miksu, bez narażenia słuchu na uraz, nawet przy dość głośnym otoczeniu podczas koncertu.

Pozłacany konektor, poprzez który montowany jest kabel doprowadzający sygnał z odbiornika do słuchawek, pozwala na swobodną rotację złącz względem siebie, bez obaw o utratę połączenia i zanik sygnału. W przypadku mechanicznego uszkodzenia kabla można w łatwy sposób wymienić go na zapasowy, bez potrzeby przelutowywania całego zestawu słuchawkowego.

Podsumowanie
Rynek systemów dousznych rozwija się. Monitorowcy i muzycy coraz bardziej zdają sobie sprawę z przewagi zalet nad wadami tego typu rozwiązań. Zyskuje na tym również miks frontowy. Wraz ze świadomością i rozwojem rozwiązań monitoringu personalnego, zwiększa się również świadomość muzyków odnośnie pracy i cech mających wpływ na wybór konkretnych produktów pod własne potrzeby. Audix, wprowadzając nową serię, w ramach której oferuje modele A10 i A10X, ma za zadanie dostarczyć nie tylko najwyższej jakości wrażenia dźwiękowe, ale również wygodę pracy i długowieczność konstrukcji.

Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia