Radial. Pierwsze skojarzenie związane z tą marką to oczywiście wysokiej klasy pasywne i aktywne DI-boksy w charakterystycznych obudowach, cenione przez muzyków i realizatorów. Nie wszyscy jednak wiedzą, że firma ta nie poprzestaje tylko na produkcji symetryzatorów, lecz oferta produktów jest o wiele większa. Zerknę więc na półkę, na której znajdują się, między innymi, selektory i przełączniki audio wspomnianej marki.

Na scenie czy w stałej instalacji chodzi o to, by odpowiedni sygnał wejściowy trafił do odpowiedniego urządzenia. Można oczywiście do tego celu wykorzystać konsolety foniczne, lecz czasem przypomina to wystawianie przysłowiowej armaty na komara. Lepszym pomysłem wyboru urządzenia wykonującego to zadanie może być zdecydowanie się na zainstalowanie selektora albo przełącznika audio. Dzięki takim rozwiązaniom można w prosty sposób połączyć do systemu nagłośnieniowego wiele źródeł, z którego tylko jedno ma być aktywne w danym czasie. Takie sytuacje mogą mieć miejsce podczas korzystania z konsolety głównej, gdy obok niej cały czas w gotowości jest konsoleta rezerwowa. Równie dobrze zamiast konsolet mogą być to odtwarzacze zapewniające playback podczas widowiska. Przy awarii głównego urządzenia źródło rezerwowe od razu musi przejąć na barki ciężar zadania – bez czasu na przepinki czy zmiany konfiguracji. Radial stworzył serię przełączników specjalnie na takie wyzwania.

Radial Backtrack
Wygląda jak DI-box, ale to tylko pozory. Wykorzystanie backtracka jest zgoła inne. W przypadku występu zawierającego loopy lub inne wcześniej nagrane elementy, niezawodność ma kluczowe znaczenie. Niestety baterie smartfonów się rozładowują, a przy wykorzystaniu komputera zawsze jest obawa, że się zawiesi. Backtrack pozwala stworzyć system do zapewnienia natychmiastowego przełączenia na urządzenie zapasowe w razie problemów z głównym źródłem. Można to łatwo wykonać, naciskając przycisk na urządzeniu lub za pomocą zdalnego przełącznika nożnego JR-2. Ma dwa stereofoniczne wejścia zrealizowane na czterech symetrycznych złączach TRS i dwóch niesymetrycznych miniTRS. Sygnał wydostaje się z backtracka za pomocą wyjścia głównego na XLR-ach oraz monitorowego na TRS-ach. Do urządzenia podłącza się także bezpośrednio słuchawki, a wyjście to dodatkowo wyposażone jest w regulację poziomu. Warto wspomnieć, że główne wyjścia są izolowane, więc stosowanie jakichkolwiek separatorów nie jest wymagane.

Radial SW
Ta seria urządzeń w niczym już nie przypomina drobnego stereofonicznego przełącznika. Urządzenia SW są wykonane w obudowach montowanych do racków o szerokości 19 cali. Używa się ich wtedy, gdy jest potrzeba podłączenia dwóch konsolet miksujących do tego samego systemu nagłośnieniowego. Takie rozwiązania stosuje się na festiwalach, gdzie realizatorzy zespołów nie zawsze pracują na konsoletach tej samej marki. Podczas ogromnych wydarzeń, szczególnie produkowanych na potrzeby TV, wykonawcy zmieniają się na scenie tak szybko, że zespoły nie zdążyłyby się przepiąć. W takich wypadkach instrumenty są nagrywane, każdy na oddzielny ślad, a później odtwarzane podczas show. Wiadomym jest, że nic nie jest niezawodne i stosowanie dwóch serwerów do odtwarzania materiału wielośladowego staje się standardem. Podłącza się więc wyjścia obu serwerów do przełączników serii SW i dzięki temu zyskuje się pewność, że w razie awarii głównego odtwarzacza ślady na tych samych kanałach konsolety pojawią się z backupu.SW4 umożliwia podłączenie dwóch konsolet miksujących. Każdy z czterech kanałów ma wejścia XLR i wyjścia izolowane transformatorem, aby wyeliminować przydźwięk sieciowy i ewentualną pętle masy pomiędzy urządzeniami. Kanał 1 ma funkcję miksowania A + B, która sumuje oba wejścia razem – dzięki czemu chociażby mikrofon bezprzewodowy konferansjera podłączony pod to wejście jest zawsze aktywny, a przełączniki PFL i wyjścia słuchawkowe umożliwiają technikowi monitorowanie dowolnego kanału. Ponieważ poszczególne kanały można przełączać samodzielnie, SW4 może być również używany do przełączania wielu systemów bezprzewodowych, urządzeń odtwarzających lub innych źródeł audio w zależności od potrzeb.

Większy brat, SW8 został zaprojektowany przede wszystkim na koncerty na żywo i pokazy sceniczne, na których podkłady są wykorzystywane do aranżacji, wokalu i efektów dźwiękowych, ma osiem wyjść i dwukrotnie więcej wejść. Wykorzystuje on regulowaną bramkę do wykrywania awarii urządzenia i automatycznie przełącza się na zapas, aby zapewnić płynne działanie. SW8 będzie monitorować każdy ciągły sygnał audio, nawet SMPTE w głównym systemie odtwarzania, a jeśli spadnie sygnał, automatycznie przełączy się na wejście rezerwowe. Przełączanie można również wykonać ręcznie na panelu przednim lub za pomocą dedykowanego przełącznika nożnego. W przypadku większych systemów powyżej ośmiu kanałów można połączyć ze sobą wiele SW8.

Urządzenie Radial SW8 z dopiskiem USB oferuje jeszcze większe możliwości, ponieważ oprócz fizycznych sygnałów wprowadzanych na złącza XLR lub TRS, dostępny jest interfejs audio, dzięki któremu można wprowadzić sygnały do SW prosto z komputera po USB. To kompletne rozwiązanie do występów wykorzystujących systemy odtwarzania podkładów, łączące dwa wbudowane interfejsy USB o wysokiej wydajności z funkcją automatycznego przełączania, która wykrywa przerwy i błyskawicznie przełącza się na komputer zapasowy w jednej chwili. Podwójne wejścia USB z oddzielnymi konwerterami 24 bit/192 kHz pozwalają na połączenie dwóch komputerów w tandemie. Możliwa jest nawet synchronizacja start/stop za pośrednictwem MTC, zapewniająca bezbłędne przełączanie między urządzeniami do odtwarzania za pomocą jednego urządzenia.

Radial HotShot
Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy wykonawca podczas występu prosi przez mikrofon realizatora o korekcję monitora odsłuchowego. Jest to rozwiązanie średnio eleganckie, ale w ofercie marki Radial znalazło się urządzenie, które pomoże wyeliminować tego typu sytuacje. HotShot DM1, bo o nim mowa, jest prostym pasywnym przełącznikiem nożnym, zaprojektowanym w celu rozwiązania problemów komunikacyjnych na scenie dla artystów stosujących douszne systemy monitorowania, dzięki czemu artyści na scenie mogą szybko przekierować sygnał z systemu frontowego na słuchawki wykonawcy czy realizatora dźwięku. Korzystanie z DM1 jest bardzo łatwe, wystarczy podłączyć dowolny dynamiczny mikrofon do wejścia i główne wyjście XLR podłączyć do konsolety frontowej, a z drugiego wyjścia DM1, podać sygnał na konsoletę monitorową, słuchawki realizatora lub na wejście interkomu. Po naciśnięciu chwilowego przełącznika nożnego sygnał kierowany do wyjścia głównego zostaje wyciszony i przekierowany do systemu monitorowania. Pozwala to muzykowi dyskretnie rozmawiać z innymi członkami zespołu lub omawiać problem techniczny z realizatorem. Po zwolnieniu przełącznika nożnego system automatycznie powraca do normalnej pracy, umożliwiając kontynuację koncertu w normalny sposób.Seria HotShot to nie tylko DM1. Hotshot ABo ma wejście XLR i zapewnia możliwość przełączania sygnału między dwoma miejscami docelowymi za pomocą pasywnego przełącznika nożnego na scenie. To sprawia, że idealnie nadaje się do różnych zastosowań, w tym do sterowania dwoma kanałami na konsolecie w przypadku, gdy w torze audio są dodatkowe urządzenia efektowe. Dzięki temu z poziomu sceny wykonawca ma możliwość przełączania się pomiędzy sygnałem suchym i mokrym z procesora efektowego. W ABo wykorzystany jest zatrzaskowy przełącznik nożny, więc sygnał pozostanie na ostatnim wybranym wyjściu, dopóki ponownie wykonawca nie nadepcze na przełącznik. Z poziomu urządzenia można założyć tłumik 15 dB na każde z wejść niezależnie oraz rozewrzeć masę sygnałową w celu przerwania pętli masy i eliminacji przydźwięku sieciowego.Bardzo podobnie działa urządzenie HotShot ABi. To z kolei ułatwia wybór pomiędzy dwoma  wejściami na scenie, z jednym zatrzaskowym przełącznikiem nożnym do przełączania z jednego źródła na drugie. Dzięki temu wykonawca może przełączać się między dwoma mikrofonami dynamicznymi podczas występu, nie zajmując dwóch kanałów wejściowych w mikserze. Zatrzaskowy przełącznik nożny otwiera także drzwi do innych przydatnych zastosowań, w tym używania ABi jako wyciszenia do wyłączenia mikrofonu, wyboru między dwoma odbiornikami bezprzewodowymi lub przełączania między dwoma procesorami efektów.Dzięki szerokiej ofercie produktów marki Radial nie tylko można symetryzować sygnał za pomocą DI-boksów, lecz także sumować sygnały, przełączać je i wysyłać do odpowiednich odbiorników. Ważne jest, by urządzenia odpowiadające za te zadania nie wpływały negatywnie na brzmienie sygnału użytecznego oraz by nie wprowadzały dodatkowych słyszalnych szumów. Właśnie po to, by spełnić te wszystkie wymagania, powstały urządzenia peryferyjne marki Radial.

Tekst: Wojciech Szkodziński, Muzyka i Technologia