JBL Professional Day – pod tym jednoznacznym tytułem 4 marca w Klubie wytwórnia w Łodzi odbyło się spotkanie zorganizowane przez firmę ESS Audio. Specjalni goście, najnowsze rozwiązania z katalogu Harman Professional, spora dawka praktycznej wiedzy i znakomita organizacja, już teraz pozwalają mówić o tej imprezie jako jednym z najważniejszych krajowych wydarzeń branżowych tego roku.

Jadąc na prezentację do Łodzi, spodziewałem się sporej frekwencji, ale mówiąc szczerze, nie aż takiej. Kolejki do wejścia, tłumy w szatni – atmosfera dosłownie jak przed koncertem. To pokazuje jak dużą renomą i popularnością wciąż cieszą się produkty JBL Professional w naszym kraju. Imprezę otworzył wiceprezes zarządu ESS Audio Witold Karałow, który po przywitaniu i krótkiej przemowie przedstawił gości specjalnych wydarzenia. Do Łodzi na JBL Professional Day przyjechali: Ben Todd (senior application engineer – Harman), Levi Vegh (applications engineer – Harman) oraz Mark Bailey – Director of Audio (EMEA) w Harman International.

Od lewej: Levi Vegh, Ben Todd, Mark Bailey, Witold Karałow

Pierwszym punktem programu było najnowsze oprogramowanie JBL Venue Synthesis. Swoją wiedzą na jego temat podzielił się Ben Todd, który szczegółowo przedstawił funkcje i możliwości aplikacji. Zaprezentowany na początku tego roku Venue Synthesis zastępuje używany dotychczas Line Array Calculator. Co istotne, oprogramowanie zastało zaprojektowane od podstaw, jest darmowe, umożliwia szybkie i bezproblemowe tworzenie modeli obiektów w 3D oraz projektowanie kompletnych systemów nagłośnieniowych JBL Professional dla dowolnych środowisk. Venue Synthesis wprowadza możliwość tworzenia trójwymiarowych predykcji, symulacji pokrycia dźwięku dla kompletnych systemów i ich weryfikacji pod kątem prawidłowego i bezpiecznego podwieszania. Użytkownicy mogą tworzyć lub importować trójwymiarowe modele obiektów, korzystać z realistycznych modeli głośników i dostępnych akcesoriów oraz przewidywać pokrycie na dowolnej płaszczyźnie dla całego ekosystemu JBL Professional.

Uczestnicy wydarzenia mieli okazję posłuchać systemów SRX 900 w konfiguracji: SRX906LA 2 x 10 szt., SRX910LA 2 x 8 szt. wraz z basami SRX928S 6 szt. i SRX918S 4 szt. w ustawieniu endfire dwurzędowe.

Po tej sporej dawce wiedzy przyszedł czas na prezentację i odsłuchy jednego z najnowszych rozwiązań w ofercie JBL Professional, czyli opisywanego wielokrotnie na łamach „Muzyki i Technologii” systemu SRX 900 (SRX906LA 2 x 10 szt., SRX910LA 2 x 8 szt. wraz z basami SRX928S 6 szt. i SRX918S 4 szt. w konfiguracji endfire dwurzędowe). Tę część poprowadzili Leszek Lichota i Mateusz Nawrocki z ESS Audio. Co prawda, nie jest to flagowy system JBL Professional, ale sądząc po zainteresowaniu przybyłych gości, był jednym z ważniejszych punktów wydarzenia. Nic dziwnego, bo SRX 900 oferuje bardzo korzystną relację ceny do jakości i oferowanych możliwości. Jest niezwykle przyjazny w użytkowaniu i wygodny w transporcie. Jako system aktywny nie wymaga dodatkowych procesorów czy wzmacniaczy. Jest funkcjonalny, estetyczny i lekki (jeden moduł SRX906 waży niespełna 17 kg), dzięki czemu nie wymaga zawansowanych konstrukcji do jego powieszenia. Dostępne są liczne akcesoria pozwalające na zróżnicowane opcje konfiguracji np. stakowanie czy instalację na statywie.

Systemy JBL Professional SRX906LA i SRX910LA

Warto dodać, że od momentu wprowadzenia SRX900 do sprzedaży na jego zakup zdecydowały się liczne polskie firmy rentalowe i centra kultury, co tylko potwierdza atrakcyjność i jakość tego systemu. Jak przyznał w rozmowie Witold Karałow, wiceprezes zarządu ESS Audio: „Niesamowita popularność JBL SRX900 to zasługa doskonałej jakości i funkcjonalności tej liniówki przy bardzo atrakcyjnych warunkach finansowych. To m.in. atuty, których poszukują w obecnym czasie firmy zajmujące się obsługą techniczną koncertów i rentalem”.

Jednym z punktów spotkania były przenośnie zestawy PA marki JBL. Tę niezwykle ważną gałąź produktów omówił i przedstawił na dźwiękowych przykładach Levi Vegh z pomocą Michała Dybusa z ESS Audio. Zaprezentowano całą gamę najnowszych urządzeń z serii IRX, PRX oraz EON.

Kolejnym punktem spotkania były przenośnie zestawy PA marki JBL. Tę niezwykle ważną gałąź produktów omówił i przedstawił na dźwiękowych przykładach Levi Vegh z pomocą Michała Dybusa z ESS Audio. Zaprezentowano całą gamę najnowszych urządzeń z serii IRX, PRX oraz EON. Po tej części przyszedł czas na prezentacje partnerów: rozwiązania sieciowe NETGEAR (Przemysław Narewski) oraz systemy interkomowe Riedel Communications – te ostatnie przedstawił Marcin Jakowczyk.

Marcin Jakowczyk – Riedel Communications

O tym, jak ważna jest sprawna i niezakłócona komunikacja w trakcie spektakli teatralnych, koncertów lub innych różnego rodzaju wydarzeń, nie trzeba nikogo przekonywać. Rozwiązania Riedel Communications cechuje bardzo wysoki poziom doceniony przez wielu najlepszych specjalistów z branży i nie tylko. Każdy kto oglądał serial „Drive to Survive” doskonale o tym wie. Podczas prezentacji swoją opinią na temat urządzeń Riedel Communications podzielił się także Wojciech Maniewski z firmy Stageman. Opinia fachowca wraz z uwagami na temat praktycznego zastosowania dla wielu słuchaczy była z pewnością bardzo cennym doświadczeniem.

Wykład dotyczący konstrukcji i niuansów technicznych systemów VTX przeprowadził Ben Todd w towarzystwie Macieja Barańskiego.

Po tej części przyszedł czas na flagowe rozwiązania JBL Professional, czyli systemy wyrównane liniowo z serii VTX. Podobnie jak w przypadku innych tematów, było sporo teorii i wyczekiwane przez wszystkich odsłuchy. Wykład dotyczący konstrukcji i niuansów technicznych systemów VTX przeprowadził Ben Todd w towarzystwie Macieja Barańskiego. Goście mieli okazję zapoznać się z możliwościami systemów VTX A6, VTX A8, VTX A12 oraz VTX F35/95 (VTX A6 2 x 10 szt. z 7 subami B15 w konfiguracji arc, VTX A8 2 x 8szt. i A12 2 x 8szt. z subami 6 szt. G28 w konfiguracji arc oraz VTX F35/95 2 x 1szt. podparte subami B18 2 x 3szt.)

Prezentacja systemów z serii VTX objęła takie modele jak VTX A6, VTX A8, VTX A12 oraz VTX F35/95 (VTX A6 2 x 10 szt. z 7 subami B15 w konfiguracji arc, VTX A8 2 x 8szt. i A12 2 x 8szt. z subami 6 szt. G28 w konfiguracji arc oraz VTX F35/95 2 x 1szt. podparte subami B18 2 x 3szt.)

Na zakończenie tego intensywnego dnia pojawił się nośny w ostatnim czasie temat dźwięku immersyjnego z wykorzystaniem dobrze znanego naszym czytelnikom systemu TiMax. Podczas prezentacji przeprowadzonej przez Macieja Barańskiego posłużono się przykładem instalacji ESS Audio wykonanej w Teatrze Polskim w Szczecinie. Gościem specjalnym podczas tego panelu był realizator dźwięku w TPS – Jakub Szymański. Więcej na temat tej imponującej realizacji możecie przeczytać w naszym magazynie.

W programie pojawił się także temat dźwięku immersyjnego z wykorzystaniem dobrze znanego naszym czytelnikom systemu TiMax firmy Soundhub.

Podsumowując, chciałbym pogratulować organizatorom wspaniałej imprezy. Sadząc po frekwencji, branża po pandemii ma się bardzo dobrze, a rynek przeżywa rozkwit. O krótki komentarz na temat JBL Professional Day poprosiłem wiceprezesa zarządu ESS Audio Witolda Karałowa: „Frekwencja rzeczywiście była bardzo wysoka. Dziękuję jeszcze raz wszystkim za przybycie, entuzjazm i świetną atmosferę. Branża rozkwitła szybko po pandemii, a to znakomite wieści dla nas wszystkich i dowód na to, że rynek pro audio składa się z doskonale przygotowanych profesjonalistów i jednocześnie pasjonatów, którzy doskonale wiedzą, czego potrzebują. Jestem przekonany, że tym jak wyglądały szkolenia, prezentacje i estetyka tego dnia w łódzkiej Wytwórni wyznaczyliśmy nowy standard tego typu eventów”.

Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia