W poprzednich artykułach zajmowaliśmy się oświetleniem widowni, korytarzy, foyer. Innym, nie mniej ważnym elementem zaplecza jest oświetlenie technologiczne.

W poprzednich artykułach zajmowaliśmy się oświetleniem widowni, korytarzy, foyer. Innym, nie mniej ważnym elementem zaplecza jest oświetlenie technologiczne. Częstym problemem, z którym borykają się pracownicy obiektów widowiskowych, jest słaba widoczność w obszarach technicznych, co poza niskim komfortem pracy może powodować wypadki – zarówno ekipy technicznej, jak i samych aktorów. Z jednej strony, trudno wyobrazić sobie pracę w zupełnej ciemności, z drugiej – widoczna na scenie czy estradzie poświata, powstająca wskutek działania oświetlenia roboczego, jest niedopuszczalna. Rozwiązaniem mogą być proponowane przez brytyjską firmę GDS produkty z serii BluesSystem i MainsSystem.Wymieniona grupa produktów to robocze oświetlenie teatralne do montażu na galeriach, korytarzach technicznych, przyziemiach, rampach załadunkowych itp. Warto mieć na uwadze, że zdarzają się instalacje, gdzie BluesSystem jest wykorzystywany jako oświetlenie dekoracyjne.Mimo iż nazwa sugeruje kolor światła emitowanego jako niebieski, dostępne są także inne barwy: biały ciepły, biały zimny, czerwonym, zielony, pomarańczowy. BluesSystem ma możliwość ściemniania od 100 do 0% i zasilany jest niskonapięciowo (11–36 VDC). MainsSystem to wersja włącz–wyłącz, zasilana z tradycyjnej u nas sieci 230 VAC. Wszystkie oprawy mają diody o mocy 3 W.W obydwu wersjach występują źródła światła wielo- i jednokierunkowego. Pierwsze z nich – Dome, swoje zastosowanie znajdują w instalacjach przypodłogowych, np. w korytarzach, lobby itp. Światło jest emitowane dookólnie kopułki, która jest jednocześnie obudową i soczewką dla reflektora. Dostępne są wersje z kopułą nieprzeźroczystą i w wersji frost.Tam, gdzie trzeba zaświecić z dużej wysokości lub w konkretny punkt ze sporej odległości, np. w strefach rozładunku, na balkonach nad sceną, przy sznurowni lub jako oświetlenie dekoracyjne wybranego elementu, przeznaczone są oprawy typu beam. Umożliwiają one oświetlanie wymaganych powierzchni z pułapu między 3 a 15 m. Szeroka gama dostępnych kątów (2,5°, 5°, 10°, 20°, 50°) pozwala precyzyjnie dopasować oprawę do wymagań oświetlanej płaszczyzny.Do wszystkich rodzajów i konfiguracji opraw dostępne są kołnierze ograniczające rozsył na boki strumienia światła i ukierunkowujący go w pożądany sposób. Takie rozwiązanie w powiązaniu z niewielkim rozmiarem oprawy pozwala wyeliminować niechcianą poświatę na scenie lub w innym obszarze pracy.Wszystkie wersje urządzeń – BlueDome, BlueBeam, MainDome i MainBeam – mają ochronę IP67 i mogą pracować ponad dziesięć lat bez konieczności serwisowania. Ich montaż może odbywać się w puszkach natynkowych okrągłych 1″.BlueSystem, utworzony z wielu opraw, może zostać podzielony na regulowane niezależnie strefy robocze. Dodatkową interesującą cechą jest możliwość bateryjnego zasilania awaryjnego. Dostępne są zasilacze jednostrefowe (dziesięć opraw) oraz sześciostrefowe (sześćdziesiąt opraw). Możliwe systemy sterowania to potencjometrem lub analogowe 0–10 V lub DMX. Konstrukcja urządzeń BluesSystem umożliwia łączenie w bardzo rozbudowane konfiguracje, uwzględniające oświetlenie awaryjne, punkty załączone na stałe itd.Wielość dostępnych opcji wraz z dużą elastycznością BlueSystemu powoduje, że jest on przydatnym elementem w pracy obsługi technicznej tak teatrów, jak i sal widowiskowych czy klubów muzycznych.  Tekst i zdjęciaGrzegorz Sikorski

Tagi:

gds