System pracuje już w Concept Music Art od pewnego czasu, w związku z czym postanowiliśmy się spotkać ze specjalistą ds. multimediów krakowskiego rentalowcy – Piotrem Górskim, który na co dzień pracuje z systemem, i porozmawiać o tym, jak FreeSpeak II sprawuje się na polu realizacyjnej walki.

Clear-Com FreeSpeak II w firmie Concept Music ArtZwykle cała uwaga realizatorów i ekipy technicznej skupia się na systemie nagłośnieniowym, konsolecie audio, konsolecie oświetleniowej, lampach czy mikrofonach. Jednak coraz częściej do tej listy, w szczególności w przypadku ekip zachodnich, dołącza system interkomowy.  Wielu realizatorów zaczyna wpisywać do przygotowywanych przez siebie riderów konkretne systemy łączności przewodowej bądź bezprzewodowej o bardzo szczegółowo określonych możliwościach. To przecież od jakości, a przede wszystkim stabilności komunikacji zależeć będzie, czy operator followspota otworzy w określonym momencie przysłonę, czy operator kamery pokaże właściwego gitarzystę bądź – w skrajnych przypadkach – czy na scenie w ogóle pojawi się właściwy artysta. Aby zapewnić ekipom optymalne rozwiązania, firmy specjalizujące się w rozwiązaniach do komunikacji prześcigają się w coraz nowszych i lepszych rozwiązaniach. Jednym z takich produktów jest nowy system FreeSpeak II marki Clear-Com. Pierwszy taki zestaw pojawił się na polskim rynku jeszcze w 2016 roku. Postanowiliśmy sprawdzić, jak założenia konstruktorów sprawdzają się w życiu codziennym ludzi sceny.FreeSpeak II jest systemem interkomowym pracującym w systemie cyfrowej łączności bezprzewodowej DECT, który umożliwia pracę w niewymagającym licencji paśmie 1,897–1,933 GHz. Obydwie stacje bazowe systemu mogą pracować w paśmie 2,4 GHz; w ofercie znajdziemy również beltpacki i anteny obsługujące te częstotliwości. Zastosowanie tych pasm w systemie jest szczególnie istotnym parametrem, jeżeli weźmiemy pod uwagę zmniejszającą się z roku na rok liczbę dostępnych zakresów częstotliwości oraz zagęszczenie w jeszcze dostępnych przedziałach. Jak zapewniają konstruktorzy produktu marki Clear-Com, FreeSpeak II jest rozwiązaniem przeznaczonym do największych i najbardziej rozbudowanych produkcji, gdzie wymagana jest nie tylko wysoka jakość transmisji, ale przede wszystkim niezawodność pod względem stabilności przekazu i daleki zasięg. Właśnie ze względu na te parametry system może pochwalić się doskonałymi referencjami. Był wielokrotnie wybierany przez największe światowe telewizje, w tym TV Skyline, gdzie pracował na planie niemieckiej edycji programu „The Taste”, przez węgierską stację TV2, a także był wykorzystany jako główny system interkomowy w trakcie superprodukcji opery „Tosca” zrealizowanej na Pustyni Judzkiej. Rozwiązanie marki Clear-Com trafiło także pod dach słynnego teatru na Broadwayu, gdzie szesnaście bezprzewodowych beltpacków pracowało przy szlagierowej produkcji „Król Lew”. Jednym z czynników przemawiających właśnie za tym systemem był jego zasięg, dzięki któremu członkowie pracującej przy spektaklu ekipy mogli swobodnie poruszać się po całym budynku teatru, nie tracąc w żadnym miejscu zasięgu i kontakt z pozostałymi osobami.W 2016 roku na polskim rynku rentalowym pojawił się pierwszy system FreeSpeak, zakupiony przez krakowską firmę Concept Music Art. Jest on wykorzystywany w niej przede wszystkim do komunikacji między operatorami kamer a realizatorem multimediów oraz wraz z dostępnym już wcześniej w firmie systemem przewodowym, również do komunikacji ze stanowiskami FOH i monitor. Sercem zakupionego przez krakowian systemu jest baza FreeSpeak II Base. Na tylnym panelu bazy znajdują się dwa złącza aktywnych anten, do których mogą być podłączone splittery antenowe, umożliwiające podłączenie do pięciu anten na złącze. W takiej konfiguracji, z podpiętymi dziesięcioma antenami, system pozwala komunikować się z beltpackami znajdującymi się w odległości nawet do 1 km. Co ważne – anteny odznaczają się IP65, dzięki czemu mogą znajdować się poza dachem sceny czy FOH. Do bazy mogą zostać podpięte również dwa kanały przewodowych systemów typu partyline innych producentów. Warunkiem jest tylko możliwość podpięcia za pomocą trzypinowego złącza XLR. Urządzenie ma także możliwość podłączenia zewnętrznych urządzeń czterokanałowych, matryc cyfrowych, a także zewnętrznych urządzeń w rodzaju telefonii internetowej VoIP. To jednak nie wszystkie możliwości, które daje baza systemu. W obrębie systemu można podać z odtwarzacza audio bądź z konsolety audio dodatkowy, zewnętrzny sygnał. Działa to także w drugą stronę – z bazy można podać sygnał na zewnątrz do systemu przywoławczego, systemu inspicjenta bądź do wzmacniacza i na przykład do głośników znajdujących się w kulisach czy garderobach.Wraz z bazą w ramach pierwszego zakupu firma Concept Music Art kupiła wraz z bazą zestaw czterech beltpacków. Są to urządzenia oznaczone symbolem FS II-BP19 i pracujące w paśmie DECT. Każdy z beltpacków jest wyposażony w cztery przyciski obsługujące kanały A, B, C, D. Między nimi znajduje się duży wyświetlacz informujący o tym, z którym kanałem prowadzona jest komunikacja (z możliwością opisania do dziesięciu znaków, a w przypadku bazy – do pięciu), jaka jest głośność wybranego kanału, jaka jest moc sygnału czy poziom naładowania baterii. Oprócz wyświetlania komunikatów, beltpack może nas informować o przychodzącym wywołaniu, niskim poziomie baterii czy braku zasięgu – wibracją oraz piszczeniem. Oczywiście jest tutaj także dioda sygnalizacyjna.Na bocznej ścianie beltpacka znajdziemy włącznik on/off, przycisk menu, dwa pokrętła regulacji głośności oraz wielofunkcyjny przycisk reply. Może być on skonfigurowany jako przycisk opcjonalnego, piątego kanału lub umożliwić szybką odpowiedź, bez konieczności patrzenia na beltpack do kanału, z którego prowadzona była transmisja lub do konkretnego, ustalonego wcześniej kanału. Co ważne, beltpacki odznaczają się długim czasem pracy, zaś ich baterie mogą być ładowane w dwojaki sposób, same lub razem z całym urządzeniem, w firmowej ładowarce.System pracuje już w Concept Music Art od pewnego czasu, w związku z czym postanowiliśmy się spotkać ze specjalistą ds. multimediów krakowskiego rentalowcy – Piotrem Górskim, który na co dzień pracuje z systemem, i porozmawiać o tym, jak FreeSpeak II sprawuje się na polu realizacyjnej walki.