Chociaż teatralna tradycja w Toruniu jest bogata i sięga XVI wieku, to najstarszy zachowany budynek teatralny pochodzi dopiero z 1904 roku – jest nim siedziba obecnego Teatru im. Wilama Horzycy. Otwarcie Państwowego Teatru Narodowego w Toruniu nastąpiło 28 listopada 1920 roku. Nowy budynek został zaprojektowany przez znaną wówczas w całej Europie spółkę architektów wiedeńskich – Fellner & Helmer – twórców projektów budynków teatralnych m.in.: w Wiedniu, Odessie, czy Budapeszcie. Ambicją teatru stały się realizacje największej polskiej dramaturgii klasycznej. Najwybitniejszą osobowością twórczą okresu powojennego był Wilam Horzyca – jeden z największych polskich inscenizatorów i reformatorów teatralnych i to właśnie on został patronem toruńskiego teatru.  Teatr im. Wilama Horzycy jest czołową sceną dramatyczną w województwie kujawsko-pomorskim, od 1991 roku organizuje Międzynarodowy Festiwal Teatralny “Kontakt” uznawany na jedną z najważniejszych imprez teatralnych w Europie Środkowej.

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (fot. PS TEATR)

Decydenci z Teatru postanowili wymienić system interkomowy, który zapewnia szybką i sprawną komunikację na potrzeby prób i spektakli. Inspicjent musi mieć możliwość szybkiego skomunikowania się z kluczowym personelem biorącym udział w przedstawieniu takim jak reżyser, operator dźwięku, operator światła, aktorzy, czy technicy. Firma Konsbud Audio była odpowiedzialna za dostawę i montaż systemu interkomowego Dużej i Małej Sceny Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu. Zainstalowany przez Konsbud Audio system oparto na produktach uznanej firmy Green-GO. Okazało się, że dla pracujących w placówce ta propozycja okazała się strzałem w dziesiątkę.

Jakub Krikel z Pracowni Audiowizualnej Teatru im. Wilama Horzycy:  „System Green-Go uważam za świetne rozwiązanie do wszelakich instytucji kulturalnych, czy też firm eventowych, ze względu na konfigurowalność, wytrzymałość, łatwość użytkowania i skuteczność podczas pracy.”

Pulpit rackowy Green-GO MCX (fot. G. Olkowski)

Firma Green-GO Digital oferuje niezawodne rozwiązania w kwestii topologii połączeń poszczególnych elementów systemu komunikacji. Produkty Green-GO to niskolatencyjne cyfrowe systemy sieciowe, pracujące w architekturze systemów rozproszonych. Te oparte o technologię IP, w pełni cyfrowe urządzenia, zapewniają wysoki poziom stabilności, bogatą funkcjonalność oraz możliwości rozbudowy. Cechą charakterystyczną architektury systemów rozproszonych jest brak matrycy centralnej. Każde z urządzeń znajdujących się w sieci posiada kompletną informację o konfiguracji połączeń, a brak matrycy sprawia, że pracują niezależnie od siebie. Sieć interkomowa może powstać już przy dwóch urządzeniach, a możliwości rozbudowy sięgają 3000 użytkowników obsługiwanych w ramach jednego projektu. Poszczególne urządzenia można łączyć ze sobą za pomocą dowolnych rozwiązań i struktur sieciowych IP, a także korzystając z istniejącego okablowania IT w obiekcie. Urządzenia Green-GO mogą przekazywać między sobą informacje dotyczące budowy całej sieci audio, podobnie jak w przypadku łączenia komputerów w ramach jednej sieci IT, a konfiguracja konkretnego użytkownika może być dowolne przenoszona pomiędzy każdym z urządzeń. Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań nie ma możliwości, by pojedyncze urządzenie spowodowało awarię całości lub większej części systemu. Dzięki dużej elastyczności wynikającej z zastosowania technologii IP, pełnej skalowalności rozwiązań z możliwością liniowej rozbudowy, innowacyjnego podejścia pozwalającego uniknąć powstania pojedynczych punktów awarii interkomu, rozwiązania firmy Green-GO to niezawodne, nowoczesne narzędzia, wszędzie tam, gdzie liczy się stabilna, pewna komunikacja, zarówno przy bardzo dużych jak i mniejszych produkcjach.

Premiera sztuki pt. “8 kobiet” w reżyserii Adama Orzechowskiego. (fot. W. Szabelski)

Jakub Krikel :„Praca poprawiła się znacząco. Wielokierunkowość komunikacji, łatwość w obsłudze i natychmiastowej konfiguracji urządzenia to cechy, które niesamowicie ułatwiają pracę podczas prób i produkcji teatralnych. Po szybkim kursie cała ekipa teatralna była w stanie działać skutecznie korzystając z naszego nowego nabytku.”

Główne urządzenia, które składają się na zainstalowany na Dużej Scenie Teatru system to:

  • MCX Green-GO – pulpit rackowy dla stanowiska inspicjenta wyposażony w mikrofon typu gęsia szyja oraz zestaw nagłowny z mikrofonem;
  • MCXD Green-GO – pulpity biurkowe dla stanowiska realizatorów i reżysera, wyposażone w mikrofon typu ‘gęsia szyja’ oraz zestaw słuchawkowy z mikrofonem;
  • WPX Green-GO – pulpity ścienne;
  • WBPX Green-GO – bezprzewodowe beltpacki dla stanowisk mobilnych, beltpacki wyposażone są w zestaw słuchawkowy z mikrofonem oraz zapasowe akumulatory;
  • Q4WR Green-GO – poczwórny interfejs liniowy systemu interkomowego;
  • Allen & Heath AHM16 – matryca sygnałów nasłuchu.

Pulpit ścienny Green-GO WPX (fot. G. Olkowski)

Matryca w standardzie rack 19” 1U zainstalowana w szafce rackowej wykorzystuje wspólny protokół sieciowy z posiadanym przez zamawiającego mikserem Allen & Heath SQ5.

Jakub Krikel: „Aktorom bardzo spodobała się komunikacja z inspicjentem niezależnie od miejsca w którym się znajduje, korzystanie z matrycy miksującej AHM pozwala bardzo precyzyjnie przygotować nasłuch garderobiany oraz miks z konsolety, który jest wysyłany dodatkowo.  Inspicjenci chwalą przejrzystość i łatwość obsługi urządzeń Green-GO.”

System interkomowy Małej Sceny również jest oparty na rozwiązaniach Green-GO i składa się z pulpitu biurkowego dla stanowiska realizatorów, wyposażonego w mikrofon typu ‘gęsia szyja’ oraz w zestaw słuchawkowy z mikrofonem, pulpitów ściennych do garderób wyposażonych w wbudowany głośnik oraz odłączaną słuchawkę telefoniczną, bezprzewodowych beltpack’ów dla stanowisk mobilnych, w tym dla inspicjenta oraz z systemu nasłuchu, w skład którego wchodzą mikrofony typu shotgun, mikser sygnałów nasłuchu oraz liniowy interface audio umożliwiający połączenie z systemem interkomowym. Mikser w standardzie rack 19” 1U zainstalowano w szafce rack’owej.

Na zdjęciu widoczny poczwórny interfejs liniowy Green-GO Q4WR oraz matryca Allen & Heath AHM16. (fot. G. Olkowski)

Konfiguracja systemu przechowywana jest w każdym urządzeniu interkomowym. Urządzenia komunikacyjne posiadają możliwość zmiennej pracy na dowolnej linii sieci cyfrowej systemu z zachowaniem ustawień użytkownika. System interkomowy posiada funkcję priorytetyzacji połączeń oraz możliwość indywidualnej komunikacji pomiędzy użytkownikami każdy z każdym. System umożliwia również łączenie użytkowników w grupy. Urządzenia łączności bezprzewodowej (beltpacki) są oparte o standard łączności DECT. System pracuje w trybie Full Duplex. Kontrola systemu oraz programowanie jest możliwe z poziomu komputera PC. Pracownicy teatru są zadowoleni nie tylko z jakości i funkcjonalności urządzeń Green-GO, ale również ze współpracy z realizatorem instalacji systemu interkomowego:

Jakub Krikel: „Współpraca z Konsbud Audio przebiegła bardzo sprawnie, szczególnie podczas tak trudnego okresu z brakiem dostępności komponentów. Firma Konsbud Audio dołożyła starań byśmy, mimo braku na rynku komponentów, otrzymali w pełni działający skuteczny i skalowalny system. Wszystkie nasze uwagi oraz sugestie zostawały skrupulatnie i jak najszybciej wprowadzane w życie.”

Tekst: Muzyka i Technologia

 

NAGŁOŚNIENIE I OŚWIETLENIE DLA OBIEKTÓW KULTURY

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@muzykaitechnologia.pl mail +48 500 053 208