Co tak naprawdę kryje się za tajemniczym określeniem teatr nowej generacji? Z pewnością najnowsze technologie, nowatorskie rozwiązania i nowoczesne podejście do teatru. Jak wyglądała prezentacja całej instalacji mogliście przeczytać w relacji z tego wydarzenia w styczniowym numerze naszego magazynu. Tym razem postaramy się szczegółowo przedstawić sprzęt zainstalowany przez firmę Polsound, zgodnie z projektem przygotowanym przez Krzysztofa Polesińskiego.

Na obu scenach królują rozwiązania amerykańskiego producenta firmy Meyer Sound, co gwarantuje spójną charakterystykę częstotliwościową wszystkich modeli. Urządzenia zostały tak dobrane, aby zapewnić maksymalną skuteczność oraz pokrycie widowni przy jednocześnie jak najmniejszych gabarytach. Jak na teatr przystało, uwagę widza ma skupiać aktor, a nie toporne nagłośnienie. Najważniejszym zadaniem systemu jest doskonała reprodukcja dźwięku i czytelność mowy, a także duży zapas dynamiki w pełnym paśmie. Zacznę od dużej sceny, na której rolę systemu frontowego pełni Meyer Sound LINA w liczbie dziewięciu sztuk na stronę.

Za dogłośnienie balkonów, jak i system surround na widowni, odpowiadają kolumny Meyer Sound UP Junior.

Jest o następca niezwykle popularnego i cenionego, najmniejszego systemu liniowego Meyer Sound MINA. Cechuje się zupełnie nowym, trzykanałowym układem wzmacniaczy klasy D, znanym z rewelacyjnej serii LEOPARD. Moduły te oparte są na dwóch przetwornikach szerokopasmowych 6,5” oraz jednym 3” driverze kompresyjnym w sekcji wysokotonowej. Daje to LINIE możliwość przetwarzania bez zniekształceń oraz z pełnym zakresem dynamiki każdego sygnału dźwiękowego, i  to z  w  pełni liniową charakterystyką. Mniejsza waga (tylko 19,5 kg) oraz wymiary (około 50 cm szerokości oraz 20 cm wysokości) sprawiają, iż w zastosowaniach wymagających nieingerowania w stronę wizualną LINA będzie niemalże niewidoczna. Jako center fill podwieszony został Meyer Sound UPQ-D1. Jego zaletą jest niespotykany stosunek mocy do gabarytów i wagi, co sprawia, że świetnie spełnia swoje zadanie, nie rzucając się w  oczy. To dwudrożna konstrukcja zasilana wbudowanym wzmacniaczem dwukanałowym klasy D o mocy szczytowej 2250 W.

Front fill składa się z sześciu sztuk miniaturowych aktywnych głośników Meyer Sound MM-4XP. „Kostki” o wymiarach 10,3 x 10,3 cm idealnie sprawdzają się jako dogłośnienie pierwszych rzędów, nie przysłaniając widzom sceny.

W środku znajduje się 15” woofer oraz 4” driver kompresyjny. Propagacja dźwięku w przypadku tego modelu wynosi 80°H X 50°V. Za przetwarzanie najniższych częstotliwości odpowiedzialne są cztery sub-basy Meyer Sound 900 LFC. Moduł oparty na 18” przetworniku pracuje w zakresie częstotliwości 31 Hz – 125 Hz z tolerancją +/- 10 dB i waży zaledwie 61,7 kg. Front fill składa się z sześciu sztuk miniaturowych aktywnych głośników Meyer Sound MM-4XP. „Kostki” o wymiarach 10,3 x 10,3 cm idealnie sprawdzają się jako dogłośnienie pierwszych rzędów, nie przysłaniając widzom sceny. Ich sercem jest 4” przetwornik, do którego wzmacniacz dostarcza 440 W  mocy szczytowej, a  symetryczna propagacja dźwięku wynosi 80° x 80°. In fill składa się z  dwóch sztuk Meyer Sound UPJ-1P. Dwukanałowy wzmacniacz w  nim zainstalowany pracuje w klasie AB i dostarcza 550 W mocy szczytowej. Zasila on przetwornik szerokopasmowy o średnicy 10” oraz 3” driver kompresyjny umieszczony w obracalnej tubie o dyspersji 80° x 50°.

Cały system nagłośnienia zarządzany jest przez dwa procesory Meyer Sound Galaxy 816.

Zarówno za dogłośnienie balkonów (dwie sztuki), jak i system surround na widowni (14 sztuk), odpowiadają Meyer Sound UP Junior. Są to kolumny głośnikowe z 8” przetwornikiem szerokopasmowym oraz 2” kompresyjnym driverem z obracalną tubą o propagacji dźwięku 80° x 50°. Za odsłuch na scenie odpowiadają zainstalowane na stałe cztery sztuki Meyer Sound UPJ-1P jako stage monitor fill. W zależności od potrzeb osiem sztuk niskoprofilowych monitorów podłogowych Meyer Sound MJF208 może być użytych zarówno na dużej, jak i na kameralnej scenie. Głośnikami efektowymi surround steruje procesor TiMax SoundHub w rozszerzonej wersji matrycy Madi o rozmiarze 64 x 64. Technologia ta pozwala na stworzenie dźwięku przestrzennego z  możliwością swobodnej lokalizacji źródła. Cały system nagłośnienia zarządzany jest przez dwa procesory Meyer Sound Galaxy 816. Są one wyposażone w 8 analogowych wejść i 16 analogowych wyjść. Przetwarzanie sygnału odbywa się z częstotliwością próbkowania 96 kHz, natomiast przetworniki A/D i D/A pracują w rozdzielczości 24 bit przy próbkowaniu z częstotliwością 96 kH. Dla kanałów wejściowych są do dyspozycji regulacje gain, delay, pięciopasmowy korektor parametryczny oraz pięciopasmowy korektor U-Shaping.

System mikrofonów bezprzewodowych stanowią 24 kanały Shure ULX-D, co zajmuje jedynie 6U, dzięki czterokanałowym odbiornikom.

Kanały wyjściowe wyposażone są w  regulację gain, delay, odwrócenie polaryzacji, dziesięciopasmowy korektor parametryczny, pięciopasmowy korektor U-Shaping, filtry AllPass, Technologię Low-Mid-Beam-Control, korektor atmosferyczny oraz filtry dolno- i górnoprzepustowe. Jeśli chodzi o konsolety, to w kabinie realizatora zainstalowane jest Digico SD9 z oprogramowaniem teatralnym wyposażone w interfejs Optocore oraz Waves z  pakietem wtyczek Diamond. Konsoleta połączona jest z rackami przyłączeniowymi na scenie za pomocą sieci światłowodowej Optocore z  wykorzystaniem AutoRoutera Route66. Do dyspozycji realizatorów na scenie znajdują się dwa racki przyłączeniowe DiGiCo SD-Rack z wyprowadzonymi złączami na panele przyłączeniowe znajdujące się po obydwu stronach sceny.

W kabinie realizatora zainstalowana jest konsoleta Digico SD9 z oprogramowaniem teatralnym, wyposażona w interfejs Optocore oraz Waves z pakietem wtyczek Diamond. Konsoleta połączona jest z rackami przyłączeniowymi na scenie za pomocą sieci światłowodowej Optocore z wykorzystaniem AutoRoutera Route66. (fot. P. Daszkiewicz)

Realizatorzy mają również możliwość podłączenia drugiej konsolety DiGiCo SD9, SD11 lub jakiejkolwiek innej DiGiCo (tzw. monitorowej) wyposażonej w interfejs Optocore na złączach OpticalCon Duo. Z uwagi na umiejscowienie reżyserki w  kabinie zastosowano dwa monitory odsłuchowe bliskiego pola Meyer Sound Amie, które zapewniają spójność brzmienia z systemem nagłośnieniowym zainstalowanym na widowni dużej sali teatru. Na potrzeby przyjezdnych produkcji przewidziano przyłącza CAT5E, BNC 75 Ohm oraz analogowe umożliwiające podłączenie własnych urządzeń dźwiękowych do istniejącej infrastruktury dźwiękowej teatru. Przyłącza te zlokalizowane są po obydwu stronach sceny, na widowni oraz w  kabinie. Podłączone do nich sygnały mogą zostać przełączone według potrzeb w krosownicy znajdującej się w szafie sprzętowej. System mikrofonów bezprzewodowych stanowią 24 kanały Shure ULX-D, co zajmuje jedynie 6U, dzięki czterokanałowym odbiornikom. Mikrofony do ręki zostały wyposażone w kapsuły SM58/Beta58, a beltpacki współpracują z mikrofonami nagłownymi DPA d-fine 4088. Bezprzewodowy odsłuch osobisty zapewniają cztery sztuki Shure PSM900. Systemy bez-przewodowe monitorowane są przez specjalistyczne oprogramowanie teatralne Wavetool Platinum służące do zarządzania oraz monitorowania stanu pracy wszystkich systemów bezprzewodowych z możliwością ich niezależnego odsłuchania.

In fill składa się z dwóch sztuk Meyer Sound UPJ-1P.

Czas na scenę kameralną, na której rola głównego systemu nagłośnieniowego została powierzona kolumnom Meyer Sound UPQ-1P w liczbie dwóch sztuk, po jednej na stronę. Uzupełniają je dwa subbasy 750 LFC, oparte na 15” przetworniku, który zasilany wzmacniaczem o mocy szczytowej 3100 W generuje ciśnienie 130 dB w paśmie 37 Hz – 110 Hz. Po dwie sztuki UPJ-1P pracują jako in fill oraz kolejne dwa jako stage monitor. Za dźwięk przestrzenny odpowiedzialnych jest osiem sztuk UPM1P zainstalowanych jako głośniki surround sterowane za pomocą konsolety. Zarządzaniem całego systemu zajmuje się procesor Galaxy 816. Tak jak na głównej scenie, w kabinie realizatora zainstalowana jest konsoleta DiGiCo SD9 z  softem teatralnym wyposażona w interfejs Optocore oraz Waves, z pakietem wtyczek Waves Diamond. Połączenie konsolety z  rackami, panele przyłączeniowe oraz reszta infrastruktury zostało rozwiązana dokładnie tak, jak na dużej scenie. SD-Racki na małej scenie wyposażone są w 32-bitowe karty. System mikrofonów bezprzewodowych stanowi osiem kanałów Shure ULX-D z mikrofonami do ręki SM58/Beta58 oraz nagłownymi DPA d-fine 4088. Dużą zaletą zastosowania na obu scenach kompatybilnych rozwiązań jest umożliwienie łatwego dostosowania zasobów do potrzeb każdej produkcji. Zrealizowanie instalacji na bazie sieci pozwala wcielić w życie filozofię, w której niezależnie od użytej konsolety czy miejsca wpięcia sygnału, otrzymuje się gwarancję, że wszystko będzie ze sobą działać bezproblemowo.

Tekst: Filip Wojtowicz, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl