Czy zastanawialiście się, jak będzie wyglądał teatr nowej generacji? Jak nowoczesne technologie wpłyną na formę granych spektakli i odbiór sztuki? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można było uzyskać podczas prezentacji zorganizowanej przez firmę Polsound, która odbyła się 2 grudnia w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku.

Wybór miejsca prezentacji nie był przypadkowy. Teatr Dramatyczny w Płocku stanowi jedną z najnowszych realizacji specjalistów z firmy Polsound, i może pochwalić się nowoczesnym systemem dźwięku przestrzennego opartym na rozwiązaniach marki Meyer Sound, TiMax, Shure, DiGiCo oraz Waves. Dało się odczuć nieskrywaną dumę z tego powodu u dyrektora teatru – Marka Mokrowieckiego, gdy wspólnie z Pawłem Danikiewiczem witał zgromadzonych gości. Po krótkim wprowadzeniu nadszedł czas na pierwszy punkt programu, czyli omówienie i zaprezentowanie możliwości wspomnianego systemu nagłośnieniowego. Tę część prezentacji poprowadził Krzysztof Polesiński, osoba odpowiedzialna za projekt nagłośnienia zarówno na dużej scenie, jak i w sali kameralnej. Szczegółowy opis tej instalacji przedstawimy w osobny artykule, który opublikujemy w kolejnym wydaniu naszego magazynu.

Dyrektor teatru Marek Mokrowiecki oraz Krzysztof Polesiński

Przewodnią ideą, która przyświecała autorom w trakcie tworzenia projektu nagłośnienia było to, ażeby każdy widz znajdujący się na sali słyszał dźwięk z taka samą jakością, z takim samym poziomem i z taką samą barwą. Do tego dodano rozbudowany system surround, spotykany w wielu teatrach za granicą, bez którego trudno wyobrazić sobie nowoczesny spektakl. Tak zaprojektowany system nagłośnienia pobudza kreatywność i pozwala tworzyć unikalne dla danego miejsca efekty, a ponadto jest przystosowany do organizacji różnych wydarzeń kulturalnych, nawet koncertów rockowych. Ta swoista uniwersalność była również kluczowym aspektem tworzenia projektu.

Paweł Daszkiewicz

Kolejny na scenie pojawił się Paweł Daszkiewicz, który poświęcił swoją prezentację „mózgowi” całego systemu – systemowi TiMax. System ten pozwala realizatorom na zaawansowaną kontrolę nad lokalizacją i propagacją przestrzenną dźwięku w czasie rzeczywistym. Składa się z oprogramowania sterującego TiMax2 oraz wielokanałowej matrycy dźwięku z wbudowanym procesorem DSP TiMax Soundhub. Po części teoretycznej goście mieli możliwość na własne uszy przekonać się o zaletach tego rozwiązania. Zaprezentowano sugestywne efekty specjalne budujące atmosferę spektaklu, różnorodne przykłady muzyczne a także system śledzenia aktorów i lokalizacji dźwięku. Punktem specjalnym pokazu był mini koncert zespołu sesyjnego, w trakcie, którego można było doświadczyć wysokiej klasy brzmienia dostarczanego przez system Meyer Sound LINA.

Atrakcją prezentacji był mini koncert zespołu sesyjnego, w trakcie którego można było doświadczyć wysokiej klasy brzmienia systemu Meyer Sound LINA.

Współczesny teatr nie może obejść się bez mikrofonów. Rozwiązania marki Shure w tym zakresie zaprezentował Paweł Danikiewicz. Dyrektor marketingu firmy Polsound rozpoczął od przedstawienia obecnej sytuacji w przestrzeni radiowej i różnorodnych reperkusji związanych z wejściem technologii LTE/5G. Obecna sytuacja wymaga zastosowania nowych technologii bezprzewodowych, stabilnych, mocnych i przystosowanych do pracy w gęstej przestrzeni. Płocki Teatr Dramatyczny dysponuje nowoczesnym rozwiązaniem w postaci cyfrowego systemu Shure ULX-D. Jego zaletą jest doskonałe, niemal krystaliczne brzmienie i wysoka wydajność, gdyż zdolny jest obsłużyć do 22 nadajników na pojedynczym kanale TV 8 MHz.

Dla Pawła Danikiewicza wybór jest prosty – Shure

Zaprezentowany zebranym Axient Digital to z kolei flagowy system marki Shure, oferujący idealnie płaską odpowiedź częstotliwościową. Ponadto oferuje zakres dynamiki 120 dB (A), najniższą latencję na rynku i wysokie bezpieczeństwo transmisji. Axient Digital pozwala na uzyskanie naturalnego, czystego dźwięku i z tego względu jest bardzo często wybierany do najbardziej wymagających, profesjonalnych produkcji. Przedstawiono też nową serię miniaturowych mikrofonów Shure Twinplex, która charakteryzuje się wyjątkowymi parametrami dźwięku i funkcjonalności jak na tego typu mikrofony. Oferują one doskonały zakres dynamiki przy poziomach ciśnienia nawet 142 dB SPL przy szumach własnych na poziomie zaledwie 24dB. To oznacza czyste przetworzenie nawet najgłośniejszych aktorskich prezentacji czy głosów operowych przy dwukrotnie niższych szumach niż alternatywne rozwiązania. Do tego zastosowano zupełnie nowy typ niezwykle wytrzymałego kabla, który poradzi sobie w tak trudnym świecie dynamicznego teatru.

Dzięki ścisłej integracji DiGiCo z urządzeniami KLANG, każdy realizator systemów monitorowych pracujący na konsoletach SD ma możliwość wykorzystania potężnego narzędzia do tworzenia i kontroli systemu dousznego, jednocześnie udostępniając artystom możliwość bardzo łatwego dostosowywania swojego miksu.

Po przerwie na lunch, którą wielu gości wykorzystało do bliskich oględzin sprzętu i techniczne dyskusje z przedstawicielami firmy Polsound, przewidziano kolejne interesujące tematy. Głównymi bohaterami tej części były rozwiązania interkomowe Clear-Com, konsolety DiGiCo i rewolucyjny system KLANG wspomagający odsłuch monitorowy w słuchawkach dousznych. Dzięki ścisłej integracji DiGiCo z urządzeniami KLANG, każdy realizator systemów monitorowych pracujący na konsoletach SD ma możliwość wykorzystania potężnego narzędzia do tworzenia i kontroli systemu dousznego, jednocześnie udostępniając artystom możliwość bardzo łatwego dostosowywania swojego miksu.

System miksujący Waves eMotion LV1 Live Mixer. Niezwykle wydajna i zarazem mobilna konsoleta bazująca na technologii SoundGrid.

Miłośnikom nowych technologii z pewnością przypadła do gustu kolejna propozycja w ofercie Polsoundu – system miksujący Waves eMotion LV1 Live Mixer. Niezwykle wydajna i zarazem mobilna konsoleta oparta na ekranach dotykowych, bazująca na technologii SoundGrid zapewniającej najwyższą jakość dźwięku i brak ograniczeń konfiguracyjnych. LV1 zapewnia szybką i wygodną pracę wymaganą podczas pracy live z wykorzystaniem pluginów znanych dobrze z zastosowań studyjnych. W ostatnim czasie rozwiązanie marki Waves doskonale sprawdziło się na trasie Mroza, ale równie dobrym miejscem pracy dla niego jest przestrzeń teatralna. Z uwagi na kompaktową formę można zastosować ją na przykład na widowni gdzie każde miejsce ma swoją wymierną cenę.

Wojciech Puczyński, prezes zarządu firmy Polsound

Podsumowując, należą się duże gratulacje dla firmy Polsound za imponującą realizację i zorganizowanie interesującej prezentacji z wieloma dźwiękowymi atrakcjami połączonymi z solidną dawką wiedzy. Wydarzenie było swoistym podsumowaniem modernizacji systemu nagłośnieniowego w Teatrze Dramatycznym w Płocku, która sprawiła, że przemienił się w prawdziwy teatr nowej generacji. Warto tam zaglądać, gdyż z pewnością czymś Was zaskoczy.

Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia