Miasto Gdańsk co roku przyznaje nagrody i wyróżnienia dla najlepszych sportowców i trenerów, którzy działają w regionie. Ich wręczenie tradycyjnie odbywa się podczas uroczystej gali, a aktualna edycja miała miejsce 8 grudnia 2022 roku w sali AmberExpo. W sumie nagrodzono 71 zawodników i trenerów. Dla nas jednak najciekawsza jest strona techniczna tego wydarzenia, w całości zrealizowanego – zarówno od strony nagłośnienia, jak i oświetlenia czy multimediów – przez gdańską firmę Grupa Profit, dla której była to także okazja do zaprezentowania po raz pierwszy świeżego nabytku: dużego systemu Alcons.

Sławomir Ingielewicza oraz Konrad Ingielewicz – Grupa Profit

AmberExpo, Centrum Wystawienniczo-Kongresowe należące do Międzynarodowych Targów Gdańskich, to stosunkowo nowy (bo oddany do użytku w kwietniu 2012 roku) i bardzo duży obiekt zlokalizowany w pobliżu stadionu piłkarskiego w dzielnicy Letnica. Organizuje się tu szereg imprez, w tym także różne, coroczne targi. XX Gdańska Gala Sportu odbyła się w sali charakteryzującej się dość szeroką sceną – zresztą samo pomieszczenie także jest stosunkowo szerokie i krótkie, co oznacza, że widownia ma niezbyt dużo rzędów, ale za to sporo miejsc w każdym z nich. Te najbliższe rzędy są zlokalizowane niemal przy samej scenie, co dodatkowo stwarza specyficzne warunki i z tym wszystkim musiała się zmierzyć ekipa nagłaśniająca i oświetlająca całe wydarzenie. Jego charakter zresztą zdeterminował program, zdominowany przez przemówienia władz miasta, działaczy sportowych czy samych nagradzanych. W finale zaś miał miejsce występ artystyczny, który dopełnił całości. O szczegóły tej realizacji, a także wrażenia z eksploatacji systemu Alcons zapytaliśmy właściciela i szefa Grupy Profit, Sławomira Ingielewicza oraz jego syna, Konrada Ingielewicza, pełniącego rolę realizatora, zatem o nagłośnieniu wiedzącego najwięcej. Firma może się zresztą poszczycić wieloletnim doświadczeniem i długą listą bardzo poważnych, prestiżowych realizacji. Sławomir Ingielewicz w paru słowach tak przybliżył jej historię: „Grupa Profit jest firmą działającą 28 lat na rynku, w branży techniki scenicznej, ogólnie rzecz biorąc. Oprócz światła, multimediów, konstrukcji scenicznych, których zakup wymusił rynek, a chcieliśmy bazować na sprawdzonych rozwiązaniach, które gwarantują bezpieczeństwo sprzętu, ale też i imprezy, jesteśmy zawsze obecni w przestrzeni nagłośnienia. Oprócz systemów nagłośnieniowych i usług związanych z nagłośnieniem typowo scenicznym, czyli systemów liniowych, też specjalizujemy się w nagłośnieniach strefowych, robiąc od ponad 25 lat nagłośnienie Inscenizacji Bitwy pod Grunwaldem i szeregu innych tego typu imprez, rekonstrukcji batalistycznych. Tam stosujemy trochę inne rozwiązania, grające na dużych przestrzeniach.” W tym roku Grupa Profit wzbogaciła się o duży system Alcons, który stawia ją w pierwszym szeregu firm nagłośnieniowych, bowiem mówimy tu o bardzo zaawansowanym i dającym ogromne możliwości rozwiązaniu. Alcons Audio to znana i ceniona firma holenderska, mająca siedzibę w Zwaag, która powstała w 2002 roku z inicjatywy Toma Backa – od początku zresztą tworzyły ją osoby z ogromnym doświadczeniem w branży, dlatego też produkty od razu reprezentowały najwyższy poziom. I to także legło u podstaw wyboru właśnie takiego systemu przez Grupę Profit.

Scena podczas prób przed galą

Sławomir Ingielewicz podsumował to w taki sposób: „Alcons jest systemem, który odróżnia się od innych systemów, z którymi do tej pory mieliśmy do czynienia, bo jest takim – można powiedzieć – Rolls-Roycem wśród systemów nagłośnieniowych. Naszymi klientami od jakiegoś czasu są wykonawcy, którzy działają w muzyce poważnej, klasycznej. I system LR18 został przetestowany na festiwalu Mozartowskim, na którym grał Leszek Możdżer, Agnieszka Duczmal i szereg innych wykonawców muzyki klasycznej. Byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni opiniami samych artystów oraz słuchaczy, melomanów, którzy niekoniecznie mają świadomość techniki scenicznej. Ten system daje nam pewnego rodzaju istotną pozycję do realizowania tego typu przedsięwzięć w przyszłości.”

Grono z 6 modułami Alcons LR18

Wspomniane wydarzenie to Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana, który odbywa się w Gdańsku, a najnowsza, XVII edycja miała miejsce w dniach 21-27 sierpnia 2022 roku. Podczas niej odbył się szereg ciekawych koncertów w takich miejscach, jak Dwór Artusa, Park Oliwski oraz Archikatedra Oliwska. Jak przed chwilą mogliśmy się dowiedzieć, dla Grupy Profit była to okazja do przekonania się, jak system Alcons sprawdza się w praktyce, o czym wspomniał także Konrad Ingielewicz: „Dla nas głównym aspektem, który przeważył nad wyborem tego systemu, jest przetwornik pro-ribbon, oparty na technologii wstęgowej, dający nieskazitelną czystość dźwięku oraz spójność. Zakupiliśmy 18 modułów, co daje w tej chwili 9 na stronę. W zakresie niskich częstotliwości wspiera nas 12 sztuk subwooferów, BQ211, opartych na przetworniku 21-calowym i na tym nie kończymy, gdyż mamy w bardzo bliskich planach znaczną rozbudowę całego setu. Zadając sobie pytanie, dlaczego Alcons, w odpowiedzi nasuwa się to, że inne konstrukcje tej marki, nawet mniejsze, są bardzo spójne ze sobą razem oraz to, że posiadając już końcówki Sentinel 10, w zestawie dostajemy presety na praktycznie wszystkie konstrukcje Alconsa. Jesteśmy partnerem technicznym festiwalu Mozartiana, który odbywa się co roku w Parku Oliwskim w Gdańsku. Wspominając o Mozartianach, to festiwal opierający się na muzyce klasycznej oraz jazzowej. W ciągu roku nasza firma realizuje sporo eventów o takim charakterze, a przetwornik Pro-Ribbon w systemie LR18 w tym przypadku jest strzałem w dziesiątkę i chyba nie ma sobie równych w żadnych innych konstrukcjach, jeżeli chodzi o przenoszenie górnego pasma.”

Subwoofery BQ211

Alcons Audio a w swojej ofercie wiele systemów, można zatem dobrać składniki najbardziej pasujące do profilu działalności i rodzaju obsługiwanych imprez. Grupa Profit zdecydowała się na rozwiązanie, którego sercem są moduły liniowe LR18 oraz subwoofery BQ211. Pierwsze z wymienionych mają konstrukcję trójdrożną, charakteryzują się doskonałymi parametrami, jak pasmem przenoszenia w zakresie 70 Hz-20 000 Hz (+/- 3 dB), względnie od 51 Hz (+/-10 dB), nominalną czułością 106 dB (200 Hz-10 kHz) czy maksymalnym poziomem nominalnym SPL, wynoszącym 140 dB. Wyposażono je w dwa 8-calowe przetworniki niskotonowe, jeden średniotonowy o średnicy 6,5 cala oraz autorski przetwornik wysokotonowy pro-ribbon o średnicy 7 cali. Pojedynczy moduł waży poniżej 30 kilogramów i ma stosunkowo kompaktowe rozmiary. BQ211 doskonale uzupełnia zestawy liniowe w zakresie niskich częstotliwości, oferując przenoszenie w zakresie 34 Hz-150 Hz (+/- 3 dB), względnie od 28 Hz (+/- 10 dB) oraz nominalny poziom SPL 134 dB. Subwoofer wyposażony jest w wydajny przetwornik o średnicy 21 cali. Do obu modeli producent zaleca wzmacniacze serii Sentinel, które oczywiście firma także zakupiła.

Konrad Ingielewicz przy mikserze Yamaha CL3

Jak podkreśla Konrad Ingielewicz: „System jest z nami od sierpnia, aczkolwiek mieliśmy wcześniej okazję testowania go dosyć intensywnie podczas dwóch realizacji – zanim dokonaliśmy wyboru ostatecznego. Jest to z pewnością coś innowacyjnego w porównaniu do innych konstrukcji. Do tej pory nie spotkaliśmy się z podobnym rozwiązaniem technologicznym i wierzymy, że marka Alcons wraz ze swoimi konstrukcjami długo będzie przodownikiem w tej kwestii na rynku.”

Nasz rozmówca kontynuuje opowieść, wyliczając zalety systemu i przechodząc do omówienia tej konkretnej realizacji podczas XX Gdańskiej Gali Sportu: „Specyfika sali zadecydowała o wyborze sześciu modułów LR18. Wykorzystaliśmy tutaj dogłośnienia pierwszych rzędów publiczności w postaci dwóch kolumn VR8, strategicznie zawieszonych na frontowej konstrukcji scenicznej, a ponieważ mamy szeroki obszar do nagłośnienia, na outfille wykorzystaliśmy też w sumie całkiem nowe kolumny z serii QRP. Wymienione produkty oparte są oczywiście na przetworniku Pro-Ribbon. To daje nam wyjątkową spójność dźwięku, mimo użycia konstrukcji różnych wielkości. Główne grona LR18, w liczbie sześciu na stronę, są dość mocno skątowane w środek publiczności. W tym przypadku pozostałe boczne rzędy kilkunastu krzeseł, jak wspomniałem wcześniej, znakomicie dogłaśniają kolumny QRP w roli outfilli.”

Zrzut ekranu programu EASE Focus 3, wykorzystanego do stworzenia optymalnego nagłośnienia sali.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, sala jest dość specyficzna, z bardzo szeroką sceną, dużą liczbą krzeseł w rzędzie i stosunkowo niewielką liczbą tych rzędów. Oznacza to, że nagłośnienie pokrywa na krótkim dystansie dość szerokie pole i to wymaga specyficznych rozwiązań. Wspomniane przed chwilą modele VR8 to bardzo kompaktowe (ważące 12 kg) głośniki o nominalnej czułości 96 dB (200 Hz-10 kHz), zakresie przenoszenia 74 Hz-20 000 Hz (+/- 3 dB), względnie od 58 Hz (+/- 10 dB) i nominalnym poziomie SPL, wynoszącym 122 dB. Wyposażono je w niskotonowy przetwornik o średnicy 8 cali, a także wysokotonowy pro-ribbon, 4-calowy. VR5, należące do tej samej serii i będące w niej najmniejszym modelem, mają z kolei przetworniki 5-calowy (niskotonowy, neodymowy) oraz 2-calowy pro-ribbon (wysokotonowy). QRP20 (w tej serii także pełniący rolę najmniejszego modelu), charakteryzuje się pasmem przenoszenia w zakresie 72 Hz-20 000 Hz (+/- 3 dB), względnie od 64 Hz (+/- 10 dB), czułością nominalną 99 dB (200 Hz-10 kHz) i SPL na poziomie 128 dB. Wyposażono je w cztery przetworniki niskotonowe o średnicy 5 cali oraz 4-calowy, wysokotonowy pro-ribbon. Oczywiście w całym nagłośnieniu kluczową rolę grają zestawy liniowe LR18, jak wspomniano – w gronach po 6 na każdą stronę. Wspierają je subwoofery, o czym wspomina Konrad Ingielewicz: „W zakresie najniższych częstotliwości cały system wspierają cztery sztuki subbasów BQ211, w konfiguracji kardioidalnej (po dwa na stronę), co w zupełności wystarczy dla tego rodzaju wydarzenia, które składa się z dużej liczby przemówień oraz wykonów artystycznych i teatralnych.” I od razu dodaje ważną informację: „Wydarzenie jest realizowane przez naszą firmę kompleksowo na naszym własnym sprzęcie, wliczając w to elementy konstrukcji scenicznych, podestów, ekranu multimedialnego, kamer oraz urządzeń oświetlenia inteligentnego.” W omawianym wypadku nie mogło oczywiście zabraknąć odsłuchów scenicznych, o czym wspomina nasz rozmówca: „W roli monitorów na scenie służą Outline Eidos X123W, na 12-calowym głośniku koaksjalnym. Wykorzystujemy dwa na sidefille, plus dostawiamy kilka dla artystów wykonujących show na scenie.” Jak zatem widać, zbudowane w oparciu o system marki Alcons nagłośnienie wspomagają także głośniki włoskiej firmy Outline, a konkretnie kompaktowy i wydajny model X123W. Mikser, który obsługuje całość zadań, to cyfrowa klasyka spod znaku Yamahy, o czym wspomina Konrad Ingielewicz: „Realizacja odbywa się na stole Yamaha CL3. Jako systemy bezprzewodowe wykorzystujemy dwa zestawy Shure ULXD4Q oraz jeden zestaw Shure ULXD4D, co daje nam łącznie 10 kanałów bezprzewodowych działających w protokole Dante, co w połączeniu z CL daje nam świetną powierzchnię roboczą, dającą nie tylko możliwość przetwarzania torów audio, ale także podstawowych informacji o bezprzewodach, takich jak stan baterii czy sygnału RF, które możemy podglądać z poziomu deski.”

Mała scena we foyer gdzie zespół przygrywał dla gości przybywających na galę. (fot. Grupa Profit)

Jak już kilkakrotnie wspomnieliśmy, XX Gdańska Gala Sportu to przede wszystkim część oficjalna, na którą składało się szereg przemówień, wręczenie nagród i wypowiedzi wyróżnionych sportowców. Część artystyczna stanowiła dodatek ubarwiający całość, co wymagało przygotowania systemu także pod tym kątem. Jak opisał to Konrad Ingielewicz: „Oprócz części oficjalnej, w której główną rolę odgrywały mikrofony na statywie, Shure ULXD z wkładką SM58, dla oficjeli oraz prowadzącego, do przemówień nagrodzonych świetnie sprawdził się nasz mikrofon pojemnościowy, tzw. „gąska”, Sennheiser z kapsułą ME36. Wydarzenia artystyczne to kilka pokazów tanecznych oraz show teatralno-muzyczny, zwieńczający całe wydarzenie, w którym śpiewa kilku artystów, wykorzystując nasze mikrofony nagłowne DPA D:Fine 4088 oraz mikrofony doręczne. Cały pokaz wspiera gitarzysta oraz podkłady muzyczne.”

Scena we foyer została nagłośniona systemem Alcons LR7, po 6 modułów na stronę. (fot. Grupa Profit)

Nas oczywiście najbardziej interesuje system LR18, warto jednak wspomnieć, co zresztą już wcześniej podkreślaliśmy, że całe wydarzenie zostało kompleksowo obsłużone przez Grupę Profit, w tym także w kwestii oświetlenia, dopasowanego do charakteru całej gali. Konrad Ingielewicz krótko podsumowuje: „Ekrany multimedialne to również nasz tegoroczny zakup. Jeden z dwóch rodzajów, które posiadamy, pracuje właśnie tutaj. W zakresie oświetlenia inteligentnego pracują tutaj nasze urządzenia, takie jak Robe MegaPointe, Spiider, Robin 600 oraz urządzenia wykorzystane do oświetlenia architektonicznego, takie jak Cameo PixBar 600, Flat Par pro 18, Zenit Z120.” Warto również dodać, że Grupa Profit zapewniła nagłośnienie oraz oświetlenie niewielkiej sceny umiejscowionej w foyer przy sali, w której odbyła się sama gala, o czym również opowiedział nasz rozmówca: „Aby całe wydarzenie było jak najbardziej spójne brzmieniowo zadbaliśmy również o nagłośnienie niewielkiego zespołu przygrywającego w tle dla gości – za pomocą systemu linowego Alcons LR7, w liczbie 6 modułów na stronę i w konfiguracji „stackowanej” na dedykowanych subbasach LR7B, opartych na głośniku 12-calowym, w liczbie po dwa na stronę. Chciałbym w tym miejscu podkreślić, iż w naszej siedzibie sąsiaduje z nami Przemysław Waszkiewicz, właściciel firmy OFFSTAGE oraz wspomnianego systemu LR7, a także sporej ilości wszelkiego rodzaju konstrukcji Alconsa opartych na przetworniku Pro-Ribbon. Myślę, że adres naszej siedziby oraz Przemka to największe zagłębie Alconsa na Pomorzu.”

Całe wydarzenie zostało kompleksowo zrealizaowane przez Grupę Profit, w tym także w kwestii oświetlenia, dopasowanego do charakteru całej gali.

XX Gdańska Gala Sportu okazała się wydarzeniem bardzo udanym, z oficjalnym debiutem systemu Alcons w barwach Grupy Profit. O dalszych planach jego wykorzystania wspomniał Sławomir Ingielewicz, właściciel i założyciel firmy: „Na pewno festiwal Mozartowski, kolejna edycja, ale też działania z wykonawcami klasy Leszka Możdżera, orkiestrami symfonicznymi w różnych konfiguracjach. Przygotowujemy, nie chciałbym szczegółów zdradzać, pewnego rodzaju projekt artystyczny, oparty na muzyce klasycznej, ale z elementami muzyki współczesnej, takimi elementami multimedialnymi, ale oczywiście tutaj najważniejszy będzie przede wszystkim dźwięk. Więc będziemy go opierali o system Alconsa, będzie to pewien produkt, który będziemy chcieli powtórzyć w kilku miejscach w kraju.” Podkreśla także, że nie tylko osoby zajmujące się zawodowo nagłośnieniem doceniają jakość i klasę produktów Alcons Audio, zalety dostrzegają też sami artyści: „Cały szereg artystów, którzy zajmują się muzyką klasyczną, ale nie tylko, doceniają już Alconsa i byliśmy wiele razy zaskoczeni pozytywnym odbiorem oraz tym, że będziemy mogli taki system użyć w trakcie danego koncertu czy wydarzenia artystycznego.” Na ogólny odbiór wydarzenia muzycznego składa się bowiem szereg czynników, wśród których najwyższej klasy wykonawstwo jest oczywiście elementem kluczowym, ale musi mu być nadana odpowiednia oprawa akustyczna, techniczna – a biorąc pod uwagę współczesne standardy i oczekiwania publiczności, firmy zajmujące się obsługa takich imprez muszą stawiać na narzędzia najwyższej jakości. I tak jest niewątpliwie także w przypadku Grupy Profit. Jak zresztą zauważa sam Sławomir Ingielewicz, choć są firmą z Trójmiasta, okazje do pokazania się trafiają się wszędzie, także poza granicami kraju: „Jesteśmy firmą umiejscowioną w Gdańsku, więc naturalne jest, że rejon Gdańska, Trójmiasta, województwa, to jest nasz teren działania. Ale oczywiście działamy też na terenie całej Polski, a też zdarzało nam się realizować pewne rzeczy poza granicami, chociażby wydarzenia, co prawda sportowe, ale też z elementami artystycznymi, w Budapeszcie, dla Eurosportu czy też na Słowacji.”

Pozostaje mieć nadzieję, że już niedługo usłyszymy o kolejnych koncertach czy innych wydarzeniach, które nagłośnione będą systemem Alcons, gwarantującym doskonały, naturalny dźwięk i pozwalającym cieszyć się muzyką w najwyższej dostępnej jakości.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia