DAS Audio Event w domu kultury Arsus

Dlaczego wywodząca się z Hiszpanii marka DAS Audio, pomimo obecności na polskim rynku, nie zdążyła jeszcze w pełni zbudować swojej pozycji w riderowym środowisku? Rodzimi realizatorzy, którzy mieli styczność z systemami tej firmy, o brzmieniu i walorach użytkowych mają opinie pozytywne, więc co stało na przeszkodzie? Prawdopodobną tezą jest dotychczasowy fakt rozbicia dystrybucji na kilka mniejszych, niezłączonych ze sobą podmiotów. Jednak ta sytuacja uległa zmianie, ponieważ oto od kwietnia 2019 roku wyłącznym dystrybutorem i jednostką odpowiedzialną za wsparcie techniczne DAS Audio na terenie Polski stała się, należąca do Michała Zelmana, firma AVI Media.

Założenie jest proste. Należało scentralizować zarządzanie wizerunkiem i informacją o marce, tak aby jak najszersze grono potencjalnych użytkowników mogło zobaczyć, usłyszeć i podjąć decyzję dotyczącą potencjalnego zakupu, korzystając z wiedzy i doświadczenia dystrybutora. W ramach informacji zwrotnej, dotychczasowi, ale i nowi inwestorzy, będą mogli sugerować rozwiązania i przekazywać spostrzeżenia odnośnie do użytkowania systemów, tak aby hiszpańscy inżynierowie dostosowywali swoje produkty do potrzeb rynku.

Prezentacja odbyła się w siedzibie domu kultury Arsus w Warszawie, który od września stał się jednym ze szczęśliwych właścicieli zestawu DAS Audio Event 26A wraz z subbasami – wybór miejsca nie był więc przypadkowy.

Dla właściciela firmy nagłośnieniowej w czasie pandemii, przy obecnych restrykcjach, najważniejszą umiejętnością jest zimna kalkulacja. Jeśli obecnie pojawia się potrzeba dokonania inwestycji, Excel jest bezwzględny i każe szukać rozwiązań, które spełnią wymagania jakościowe, ale przy zachowaniu rozsądnych ram cenowych. Nowy system serii Event – Event26A, której mała prasowa prezentacja odbyła się w siedzibie domu kultury Arsus w Warszawie, ma w założeniu spełnić te dwa warunki. Warto zaznaczyć, że niniejsza scena od września stała się jednym ze szczęśliwych właścicieli zestawu DAS Audio Event 26A wraz z subbasami – wybór miejsca nie był więc przypadkowy. Pracownikom udostępniono wcześniej do testów zestaw składający się z jednego subbasu oraz trzech zestawów szerokopasmowych na stronę. Po zagraniu kilku koncertów i zebraniu pochlebnych opinii publiczności oraz realizatorów, zdecydowano się na dokonanie zakupu, jednak liczba modułów została zwiększona do dwóch subbasów na stronę oraz ośmiu modułów szerokopasmowych, aby zapewnić najbardziej równomierne pokrycie przestrzeni oraz uzyskanie wystarczająco dużego headroomu. Pod zarządem Arsusa znajduje się również scena plenerowa, która też wymaga nagłośnienia. System dostarczony przez AVI Media musiał być zatem mobilny, łatwy do montażu i transportu. Prezentacja pokazała, że te wymagania są również spełnione, ponieważ każdy moduł jest lekki, kompaktowy i bardzo szybko można, za pomocą pinów, dopasować ustawienie do kubatury nagłaśnianej przestrzeni.

Za rozsądną cenę otrzymujemy moduł, którego głównymi komponentami są dwa przetworniki 6,5 cala, wsparte od przetwornikiem wysokotonowym 1,75 cala (rodem z serii Aero). Driver ten jest tak wydajny, że producent planując działania związane z pracą DSP, zdecydował, że presety nie będą, celem ujednolicenia brzmienia, operować na pasmach niższych, a właśnie skorzystają z zapasu mocy głośnika wysokotonowego.

Sam system w suchych danych prezentuje się bardzo dobrze, szczególnie w kontekście znaków zapytania, jakimi jest objęta obecnie branża. Za rozsądną cenę otrzymujemy moduł, którego głównymi komponentami są dwa przetworniki 6,5 cala, wsparte od przetwornikiem wysokotonowym 1,75 cala (rodem z serii Aero). Driver ten jest tak wydajny, że producent planując działania związane z pracą DSP, zdecydował, że presety nie będą, celem ujednolicenia brzmienia, operować na pasmach niższych, a właśnie skorzystają z zapasu mocy głośnika wysokotonowego. Jest to system aktywny, oparty o wzmacniacz, oferujący moc ciągłą 400 W oraz 800 W w szczycie, wsparty wspomnianym procesorem. Operacje związanie z jego obsługą, na chwilę obecną sprowadzają się do wyboru presetu pod konkretną liczbę głośników w klastrze. Z jednej strony może to zbyt proste rozwiązanie, ale z drugiej, prostota bywa matką najlepszych rozwiązań.

Pełna gama akcesoriów montażowych pozwala na stworzenie nie tylko klasycznego, wiszącego grona, składającego się maksymalnie z 16 modułów (z opcją wieszania subbasów nad gronem, maksymalna liczba wynosi 12 sztuk), ale też pozwala na bezpieczne stackowanie do 6 elementów.

Zestaw potrafi wygenerować do 131 dB (pomiar przy 1 m) oraz oferuje pokrycie w poziomie 100 stopni, 10 stopni w pionie. Waga takiego modułu to zaledwie 16,5 kg, co oznacza, że stackowany zestaw możliwy jest do złożenia nawet przez jedną osobę, a całość transportowana może być nawet niewielkim samochodem. Pełna gama akcesoriów montażowych pozwala na stworzenie nie tylko klasycznego, wiszącego grona, składającego się maksymalnie z 16 modułów (z opcją wieszania subbasów nad gronem, maksymalna liczba wynosi 12 sztuk), ale też pozwala na bezpieczne stackowanie do 6 elementów, jeśli zależy nam na tego typu rozwiązaniu. Jednak to nie wszystko, ponieważ za pomocą specjalnych ram i sztyc, zestaw może również pracować jako pewnego rodzaju point source, umieszczony na statywie. Rozwiązanie tego typu docenią zapewne niewielkie zespoły, firmy zapewniające nagłośnienie na wszelkiego rodzaju eventy, odbywające się np. w niskich pomieszczeniach, gdzie realizatorowi zależy na minimalizacji odbić dźwięku od sufitu i podłogi. Dodatkowym atutem prezentowanego systemu jest jego cena, która powoduje, iż jest to system charakteryzujący się jednym z najlepszych stosunków jakości, uniwersalności do ceny na rynku.

DAS Audio Event to system aktywny, oparty o wzmacniacz, oferujący moc ciągłą 400 W oraz 800 W w szczycie.

Michał Zelman deklaruje gotowość udostępnienia odsłuchu demo, tak aby potencjalny inwestor był pewien, że otrzyma produkt szyty na miarę swoich potrzeb. Jest to niezwykle ważna praktyka, ponieważ ile byśmy o dźwięku nie mówili, ile byśmy o nim nie pisali, to na końcu i tak to osoba wydająca pieniądze musi sobie odpowiedzieć na pytanie, tuż przed sięgnięciem do portfela, czy warto. Ujednolicony system sprzedażowy, dobre wsparcie techniczne i chęć pracy nad ulepszaniem systemów DAS Audio, tak aby znalazły one szerokie grono odbiorców i chętnych do pracy realizatorów, to główne założenia nowej polityki polskiego dystrybutora marki.

Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia

Polecamy

Najchętniej czytane artykuły

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie ominie Cię żadna ważna informacja.

Close Menu
Zamknij