Firma Heil zaproponowała produkt z wysokiej półki, tworząc uniwersalny zestaw mikrofonów perkusyjnych HDK8, przeznaczony do profesjonalnych zastosowań scenicznych i studyjnych.
Zestaw perkusyjny, z uwagi na mnogość elementów oraz głośność, jest jednym z bardziej wymagających instrumentów, jeśli chodzi o nagrywanie czy nagłośnienie. Nie od dziś wiadomo też, że profesjonalne mikrofony mogą znacznie ułatwić tę pracę. Firma Heil zaproponowała produkt z wysokiej półki, tworząc uniwersalny zestaw mikrofonów perkusyjnych HDK8, przeznaczony do profesjonalnych zastosowań scenicznych i studyjnych. Dzięki świadomości, że nie każdy użytkownik jest w stanie sam dobrać odpowiedni zestaw, niniejszy produkt jest idealnym rozwiązaniem dla każdego, kto potrzebuje gotowego, dobrze dobranego i zbalansowanego zestawu. Mając na uwadze dużą popularność firmy Heil, można było przewidzieć spore poruszenie po wypuszczeniu na rynek zestawu HDK-8. Firma produkuje mikrofony nieprzerwanie od 1966 roku, co zaowocowało stworzeniem linii bardzo przemyślanej i spójnej. Ma być on idealną propozycją dla każdego, kto poszukuje wielozadaniowego zestawu z górnej półki. Czy sprzęt ten faktycznie okaże się tak dobry, jak jest opisywany? Postanowiłem sprawdzić, jak poradzi sobie zarówno w sterylnych, studyjnych warunkach przy profesjonalnym zestawie perkusyjnym, jak i na scenie – przy obsłudze zestawu budżetowego. Nie od dziś wiadomo, że zestawy tego typu bardzo często muszą zmierzyć się z nagłośnieniem perkusji mocno wyeksploatowanych, gdzie mimo wszystko wymaga się od realizatora i używanego przez niego sprzętu wysokiej jakości brzmienia. Opis i zastosowanie Zestaw HDK-8 spakowany jest w wytrzymałą i idealnie dopasowaną walizkę transportową, która może być spokojnie umieszczana w sąsiedztwie ciężkiego sprzętu nagłośnieniowego. Zestaw zawiera osiem profesjonalnych mikrofonów: dwie sztuki PR 22, trzy modele PR 28, dwie sztuki PR 30B oraz jeden model PR 48. Dostępna jest również wersja HDK-7, która została pomniejszona jedynie o jedną sztukę mikrofonu PR28.Model PR 22 przeznaczony jest głównie do nagłośnienia tomów i werbla (góra i dół), ale można go użyć także do nagrania talerzy perkusyjnych, szczególnie hi-hatu. Trzy sztuki modelu PR 28 przeznaczone są do obsługi tomów lub dodatkowych werbli, ale też wszelkiego rodzaju perkusjonaliów. Ze względu na swój niewielki rozmiar i odpowiednie mocowanie, nadają się idealnie do zamocowania na obręczach bębnów. Model PR 30B jest mikrofonem, który idealnie nada się do nagłośnienia overheadów, czyli w znacznej mierze blach perkusyjnych i perkusjonaliów. Można również użyć ich jako mikrofony zbiorcze, nagrywające zestaw perkusyjny z daleka, tak by zebrać naturalny pogłos pomieszczenia. Ostatni, a zarazem największy z elementów zestawu, to mikrofon PR 48. Jest on przeznaczony do nagrywania centrali perkusyjnej, czyli potocznie mówiąc, stopy. Jego duży rozmiar spowodowany jest sporej wielkości membraną, która dzięki temu doskonale przetwarza niskie częstotliwości. Zestaw zawiera również wszystkie niezbędne akcesoria służące do zamocowania mikrofonów. Możemy w nim znaleźć trzy zaczepy HH-1, dające duże możliwości regulacji przy omikrofonowaniu tomów i werbli za pomocą modelu PR 28. Dodatkowo zestaw zawiera dwa zaczepy HM Standard. ParametryWszystkie modele w zestawie HDK-8 są kardioidalnymi mikrofonami dynamicznymi. Model PR22 przeznaczony jest według producenta do werbli i hi-hatu. Na jego zastosowanie ma wpływ duży stopień wytłumienia tylnej części mikrofonu (–30 dB) oraz jego możliwości przyjęcia maksymalnego cieśnienia akustycznego na poziomie 142 dB SPL. Jego odpowiedź częstotliwościowa zawiera się w przedziale 50 Hz – 18 kHz, podobnie jak w przypadku modelu PR 28. Ten z kolei skonstruowany jest na potrzeby nagrań tomów, werbli, bongosów oraz wszelkiego rodzaju perkusjonaliów. To dość mały mikrofon, z wąską charakterystyką kardioidalną i szeroką odpowiedzią częstotliwościową, co czyni go idealnym narzędziem do pracy z wszelkimi instrumentami perkusyjnymi, w tym z bębnami ludowymi i etnicznymi. Jest w stanie przyjąć ciśnienie akustyczne na poziomie 148 dB SPL, dzięki czemu możemy go z powodzeniem używać przy dużych średnicach bębnów basowych. Mikrofony z serii PR 30B charakteryzują się ulokowaniem przodu membrany u góry mikrofonu. Dzięki temu można je zastosować nie tylko jako nagłośnienie overheadów, czyli całości zestawu perkusyjnego lub całości blach perkusyjnych, ale także umiejscawiać je bezpośrednio pod wybraną blachą perkusyjną. Dzięki temu rozwiązaniu, a także dzięki sporemu wytłumieniu bocznej i tylnej części mikrofonu (–35 dB) możemy z powodzeniem odizolowywać poszczególne sygnały blach perkusyjnych. Ostatni i zarazem największy z elementów zestawu HDK-8, czyli model PR 48, charakteryzuje się bardzo dużą, bo aż półtoracalową membraną, dzięki czemu może z powodzeniem przetwarzać nawet bardzo niskie pasma częstotliwości, jakie nierzadko wydobywają się z bębna basowego. Model ten ma także specjalnie zaprojektowany filtr dolnoprzepustowy, który podbija o 10 dB zakres między 60 a 100 Hz. Powoduje to jeszcze większe uwydatnienie najważniejszych częstotliwości bębna basowego. Zestaw HDK-8 w praktyceWedług producenta, zestaw idealnie sprawdza się w warunkach studyjnych i live’owych. Dlatego postanowiłem sprawdzić oba te przypadki. Jeśli chodzi o nagrania studyjne, odbywały się one w profesjonalnych warunkach, zarówno akustycznych, jak i sprzętowych. Używany zestaw perkusyjny to Tama Starclassic, który należy do grona profesjonalnych. W trakcie nagrań użyte zostały tylko mikrofony z zestawu HDK-8 w konfiguracji–werbel (góra plus dół) – PR 22, tomy – PR 28, overheady (talerze) – PR 30B, oraz oczywiście bęben centralny – PR 48.W zakresie montażu i konfiguracji wszystko przebiegło gładko. Po samym nagraniu można ocenić zestaw HDK-8 zdecydowanie pozytywnie. Overheady brzmiały soczyście i jasno, ale nie zbyt szkliście. Należało jednak pamiętać o tym, że mikrofony PR 30B mają membranę skierowaną do góry – w przeciwieństwie do pierwszej myśli, jaka nachodzi użytkownika. Należy również dodać, że mikrofony te mają bardzo łatwe i szybkie w montażu uchwyty. Jeśli chodzi o brzmienie tomów nagrywanych za pomocą PR 28, to można je określić jako ciepłe i bardziej ciemne. W większości stylów muzycznych wydobyte przez te mikrofony dźwięki sprawdziłyby się idealnie.Dwie sztuki modelu PR 22, które są najniższymi modelami w zestawie (przez co miałem co do nich największe wątpliwości), podołały zadaniu. Jednak zebrana przez nie próbka dźwiękowa werbla nie do końca odzwierciedlała naturalne brzmienie tego instrumentu.Ostatnim mikrofonem w zestawie był PR 48, użyty do nagrania stopy. W pierwszym z ustawień, czyli na naciągu z otworem, mikrofon „zabrzmiał” świetnie. Czuć było głębię i potężny bas. Gdy użyłem go do centrali, która nie miała otworu, brzmienie było bardzo nieklarowne i stłumione, jednak nie można jednoznacznie powiedzieć, że jest to wina samego mikrofonu. Drugą sytuacją, w której testowałem zestaw mikrofonów HDK-8, był typowy koncert rockowy na wolnym powietrzu. Omikrofonowana perkusja była klasy raczej średnio-niskiej. Zdecydowanym plusem każdego z zastosowanych mikrofonów, była świetna izolacja od otoczenia. Zastosowane na tomach modele PR 28 przyjmowały znikomą ilość dźwięków blach perkusyjnych ze względu na technologię umożliwiającą izolację od dźwięków dochodzących do tylnej części mikrofonu.Jeśli miałbym ocenić to, jak sprawdziły się w tej sytuacji modele PR 30B, miałbym mieszane zdanie. Z jednej strony brzmienie zebranych przez nie blach było bardzo klarowne i selektywne. Z drugiej strony zbierały one trochę więcej, niż powinny, czyli pozostałe instrumenty na scenie. Nie było ich drastycznie dużo, sprawiały problem dopiero przy chęci większej ingerencji w EQ. Model PR 48, podobnie jak w studiu, spisał się wyśmienicie, a nagłaśniana przez niego stopa brzmiała bardzo potężnie i mięsiście. Model PR 22 również dobrze poradził sobie z nagłośnieniem werbla, dając sygnał klarowny i wyrazisty, zawierający jednak dużo wysokiego środka pasma częstotliwościowego.Podsumowując test praktyczny, muszę przyznać, że zestaw HDK-8 może stać się idealną propozycją dla profesjonalistów, którzy chcą posiadać zestaw uniwersalny, nadający się zarówno do studia, jak i na scenę. Podsumowanie i wnioskiZestaw HDK-8 firmy Heil jest produktem bardzo uniwersalnym i wszechstronnym. Trzeba przyznać, że mikrofony zaproponowane w tym zestawie cechują się wysoką wytrzymałością, jakością wykonania oraz jakością komponentów, zarazem nie pozostając w tyle za konkurencją w kwestii najważniejszej, czyli brzmienia. Jest to propozycja idealna dla realizatorów zarówno scenicznych, jak i studyjnych, ale też dla perkusistów, korzystających z omikrofonowania perkusji w domowych warunkach. Bardzo dobrze dopasowane uchwyty i akcesoria oraz wytrzymała walizka transportowa pozwala nawet niedoświadczonemu użytkownikowi sprawnie wykorzystać zestaw. Jako produkt profesjonalny plasuje się on bardzo wysoko na swojej półce cenowej. Odpowiednio użytkowany, dzięki swojej wytrzymałości i jakości, może służyć przez lata, nawet w ciężkich niekiedy warunkach koncertowych. tekstJarosław BociańskiMuzyka i Technologia