Na łamach naszego magazynu gościło wiele rozwiązań marki K-array. Do tej pory były to jednak wyłącznie zestawy głośnikowe i różnego rodzaju systemy nagłośnieniowe. W niniejszym artykule robimy „zoom” na mikrofony z serii Capture, które, podobnie jak inne produkty K-array, są dowodem na odmienne i zarazem innowacyjne podejście do tematu przez inżynierów włoskiej marki. Przed Wami matrycowe mikrofony z opatentowaną technologią Pure Array – Capture KMC20 i KMC50.

Model KMC50 to doskonały mikrofon do pracy na scenie lub w studiu nagrań

Przyglądając się konstrukcjom opracowywanym przez tego włoskiego producenta, widać, że oprócz klasycznego zastosowania, każdy produkt dostaje „coś jeszcze”. W przypadku mikrofonów jest to możliwość zaoferowania pełnej swobody bez oglądania się na ograniczenia technologiczne zastane w miejscu pracy. Na mikrofony serii Capture składają się zasadniczo dwa rozwiązania. Są to: Capture-KMC20 z dodatkowym oznaczeniem H lub V oraz Capture-KMC50. Wszystkie łączy zastosowana technologia Pure Array, którą najprościej porównać do liniowych głośników z wieloma przetwornikami. Gęsto ułożone mikrofony o średnicy 4 mm (w modelach KMC20) lub 6 mm (w modelu KMC50) równomiernie zbierają dźwięk z precyzyjnie wyznaczonego obszaru, jednocześnie eliminując wpływ hałasów z tła na ostateczny przekaz. Przekrój aluminiowej obudowy, w której zamknięta jest matryca ośmiu mikrofonów w modelu KMC20, to zaledwie 6×6 mm. Waga tak niewielkiego urządzenia to zaledwie 32 gramy. Każda kapsuła ma charakterystykę kardioidalną, dzięki temu K-array uzyskał szeroki kąt wzdłuż dłuższego wymiaru mikrofonu i niezwykle wąski w kierunku prostopadłym. Oznacza to wprost, że obszar, z którego mikrofon „zbiera”, można bardzo precyzyjnie określić samym jego ułożeniem.

Capture-KMC20H wyposażony jest w mosiężną bazę, umożliwiającą montaż idealnie poziomo.

Jeżeli np. pulpit nie pozwala na wmontowanie mikrofonu, do dyspozycji jest Capture-KMC20H, wyposażony w mosiężną podstawę, ściętą pod kątem 60 stopni i umożliwiającą idealnie poziome ułożenie mikrofonu. Daje to swobodę mówcy w wyborze pozycji – niezależnie, czy siedzi, czy stoi, KMC20H wzorcowo przekaże jego głos do systemu nagłośnienia. Wszędzie tam, gdzie oczekiwana jest większa mobilność prowadzącego dająca mu możliwość poruszania się w osi mównicy, powinien być zastosowany mikrofon Capture-KMC20V. Podstawa tego mikrofonu jest nachylona pod kątem 28 stopni. W rezultacie wraz z kierunkową charakterystyką matrycy mikrofonów uzyskuje się pełne pokrycie przestrzeni za źródłem. Wspomniana wcześniej technologia Pure Array dodatkowo pomaga mówiącemu w zrozumiałym przekazaniu komunikatu. Jego odległość od przetworników nie wpływa znacząco na głośność czy jakość sygnału audio. Mikrofony wymagają zasilania Phantom 36-52V, podłączane są przez złącze XLR-M do dostarczanego wraz z mikrofonem przedwzmacniacza.

Wszystkie możliwości mikrofonów Capture-KMC20 K-array zawarł też w większym rozwiązaniu Capture-KMC50. Tym razem jednak dźwięk przetwarzany jest za pomocą szesnastu przetworników elektretowych, o charakterystyce kardioidalnej. Większe przetworniki to większa obudowa. Wykonana z piaskowanego aluminium rama ma przekrój 10×10 milimetrów i długość nieznacznie ponad 50 centymetrów. Mikrofony zasilane są z dołączonego przedwzmacniacza. Najciekawszy efekt uzyskać można, jeżeli przy zastosowaniu dedykowanego przedwzmacniacza K-PREMC02 połączy się ze sobą nawet cztery mikrofony Capture-KMC50. Efektem jest 2-metrowy mikrofon, oferujący 64 kapsuł pojemnościowych, o liniowej charakterystyce wzdłuż dłuższego wymiaru. Taka matryca mikrofonów daje ogromne możliwości, jednocześnie eliminując konieczność zapewniania dużej liczby mikrofonów indywidualnie dla każdego źródła dźwięku.

W większym modelu dźwięk przetwarzany jest za pomocą szesnastu przetworników elektretowych, o charakterystyce kardioidalnej.

K-array Capture-KMC50 to model o dużo szerszym zastosowaniu niż opisywany wcześniej KMC20. To doskonałe rozwiązanie dla większego studia do streamingu, do którego zapraszani są goście. Pozwala na takie zaaranżowanie studia, by mikrofony były całkowicie niewidoczne zarówno dla widza, jak i dla prezentujących. To także idealny mikrofon do pracy na scenie lub w studiu nagrań. Zapewniający precyzyjne zbieranie dźwięków otoczenia i przystosowany do nagłaśniania głosów oraz różnego rodzaju instrumentów. Świetny dla chórów, zespołów wokalnych, składów instrumentalnych, jako mikrofon ambientowy czy do zbierania overheadów. Podobnie jak inne urządzenia K-array oferuje unikalny design. Na scenie wygląda minimalistycznie i elegancko, a w sytuacjach, kiedy potrzeba dyskretnych rozwiązań, doskonale spełnia swoją rolę. Potrafi być całkowicie niewidoczny lub może stanowić element scenografii.

Tekst: Muzyka i Technologia